Jump to content
IGNORERAD

Flygplatsskatt och turistskatt Bangkok


sawadee kaa

Recommended Posts

Så var man tillbaka igen på detta forum 😀, var några år sen sist!

Stämmer det att det numera är en turistskatt på 300 THB som betalas kontant när man anländer till Bangkok med flyg?

Hur är det med flygplatsskatter om man köper separat biljett inrikes och åker vidare efter några dagar i Bangkok, betalar man då även flygplatsskatt kontant på plats på Bangkoks flygplats när man tar flyget till Samui? isf, vad ligger denna skatt på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev sawadee kaa:

Så var man tillbaka igen på detta forum 😀, var några år sen sist!

Stämmer det att det numera är en turistskatt på 300 THB som betalas kontant när man anländer till Bangkok med flyg?

Hur är det med flygplatsskatter om man köper separat biljett inrikes och åker vidare efter några dagar i Bangkok, betalar man då även flygplatsskatt kontant på plats på Bangkoks flygplats när man tar flyget till Samui? isf, vad ligger denna skatt på?

Nej, det stämmer inte. Det har varit planer och diskutioner om att införa sån avgift flera gånger, kanske vid tre fyra tillfällen, men de har lyckligtviss inte kommit fram, vem som är turist, ex-pat och  alla gästarbetare. Även hur avgiften skulle inkasseras är oklart för dem. 

 

Så helt enkelt, det finns inga nya avgifter sedan länge, den betalar man i flygbiljetten sedan länge, kanske slutades kontantbetalning av den strax efter att Suvarnabhumi öppnades.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Det kunde gott kosta 500 Baht i flygplatsskatt.

Det kostar iof redan 700 i flygplatsskatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det kunde gott kosta 500 Baht i flygplatsskatt.

De gör det väl redan inbakat i biljettpriset. Det är bara dumheter att ha separat betalning för sådant.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den nuvarande flygplatsskatten (departure tax) på 700 baht är inbakad i de biljetter vi köper idag.

 

Den nya turistskatten på 300 baht man diskuterar att införa ska gå till att vårda turister som råkar ut för olyckor i Thailand under sin vistelse och att utveckla turistmålen i landet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Den nuvarande flygplatsskatten (departure tax) på 700 baht är inbakad i de biljetter vi köper idag.

 

Den nya turistskatten på 300 baht man diskuterar att införa ska gå till att vårda turister som råkar ut för olyckor i Thailand under sin vistelse och att utveckla turistmålen i landet.

 

Det kommer bli jättebra, då behöver man inte teckna reseförsäkring ifall man ska vara borta mer än 45 dagar och inte har någon hemförsäkring.. :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev falukorven:

 

Det kommer bli jättebra, då behöver man inte teckna reseförsäkring ifall man ska vara borta mer än 45 dagar och inte har någon hemförsäkring.. :good:

Jodu, drömma kan man ju alltid. Det är vård för turister utan tillräcklig försäkring som är här på "Visa Exemption" eller "Visa on Arriva"l det ska täcka

Möjligen även för de som kommer hit på turistvisum men knappast för de som vill vara här lite längre perioder.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Jodu, drömma kan man ju alltid. Det är vård för turister utan tillräcklig försäkring som är här på "Visa Exemption" eller "Visa on Arriva"l det ska täcka

Möjligen även för de som kommer hit på turistvisum men knappast för de som vill vara här lite längre perioder.

 

OK, men om jag inte har någon hemförsäkring alls, eller om jag stannar tex 60 dagar på turistvisum och har hemförsäkring. Så slipper jag köpa extra försäkring för de 15 extra dagarna. Det är väldigt bra tycker jag. En kanon-deal för 300b, väldigt generöst av Thailand. 

 

Förstod ju att det inte gäller långliggare.. Man är väl inget klappträd eller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om och när den införs åker avgiften i nåns ficka. Hur genomförs betalningen, ytterligare en kö vid inresa?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det kunde gott kosta 500 Baht i flygplatsskatt.

 

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Den nuvarande flygplatsskatten (departure tax) på 700 baht är inbakad i de biljetter vi köper idag.

 

Den nya turistskatten på 300 baht man diskuterar att införa ska gå till att vårda turister som råkar ut för olyckor i Thailand under sin vistelse och att utveckla turistmålen i landet.

Va......då ska det inte vara 1 Satang  i skatt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Om och när den införs åker avgiften i nåns ficka. Hur genomförs betalningen, ytterligare en kö vid inresa?

Om du tycker de så ska du inte resa till Thailand och spendera några pengar alls.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev stefan5300:

Om du tycker de så ska du inte resa till Thailand och spendera några pengar alls.

Nej det gör jag inte, blir du glad och nöjd nu? Är säker att Thailand hamnar i ekonomiskt obalans när mina 300 THB uteblir.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Amigo:

Nej det gör jag inte, blir du glad och nöjd nu? Är säker att Thailand hamnar i ekonomiskt obalans när mina 300 THB uteblir.

Om jag blir glad och nöjd, bryr mig inte så mycket vad du gör. Har bott här länge och trivs, så jag bryr mig inte om pengar hamnar i någons ficka.

 

13 minuter sedan, skrev apknug:

Avgift då?

Nä.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått det rätt så ska denna avgift fonderas och användas vid större olyckor där turister är inblandade. Typ buss- och båtolyckor. 

 

Möjligen kan sjukhus söka bidrag från fonden för obetalda räkningar...

Så tro att enskilda turister kan räkna med gratis sjukhusvård är naivt. 

 

Sedan ska medlem användas för att rusta upp turistattraktioner, vad nu det innebär. 

 

Denna fond kommer att växa till gigantiska proportioner inom några få år. 

Kommer att bli en köttgryta utan dess like. 

 

 

 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev hakancnx:

Sedan ska medlem användas för att rusta upp turistattraktioner

Spännande att se vem det blir. Jag röstar på @Boa52. Norrlänningarna behöver sysselsättas lite...😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand kan givetvis lägga på 300, 500 eller 1,000 Baht i "landningsskatt" utan att någon höjer på ögonbrynen; biljettpriserna har gått upp så mycket det senaste året att det försvinner i den allmänna acceptansen för att "allt har blivit dyrare". Ska man behöva betala avgiften separat blir det säkert lite gnäll på diverse forum och Facebook men inte heller det är någon deal-breaker.

 

Att dessa pengar skulle hamna i någon fond för att betala för turisters olyckor eller allmän uppgradering av Thailand som turistland är dock lika troligt som att hundringen du ger polismannen för att undvika fortkörningsböter används till att bygga bättre vägar. Det handlar nog snarare om att blidka en allt större grupp av thailändare som inte längre ser turister som något heligt; en uppfattning som nog blivit allt vanligare under pandemin. Jag tror det finns en ökande andel thailändare som anser att massturism inte ger mycket värde till Thailand. Många trodde att Thailand nästan helt skulle kollapsa när gränserna stängdes men det hade inte alls den påverkan de flesta trott. Många låginkomsttagare som flyttade hem till byn, eller någon industristad, upptäckte att de tjänade ungefär lika mycket som i turistindustrin och många medelklassare hade plötsligt råd att resa till ställen de aldrig tidigare haft råd med.

 

Det är nog ur det perspektivet vi ska se dessa förslag; ett sätt att visa den ökande andelen thailändare som inte längre är helt pro-turism, att Thailand faktiskt tjänar pengar på turism. För staten, och dess representanter, är turismen givetvis en guldkalv de inte vill se slaktas.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...