Jump to content
IGNORERAD

Thai airways


navion hispania

Recommended Posts

navion hispania

 Det var ganska länge sedan jag åkte/ bokade  med Thai.

Bokade en resa idag  Stockholm/Phuket  via deras svenska hemsida , betalning  dök aldrig upp, typ betala med kort 

Men bekräftelsen den kom i mailen,   normalfallet kommer  man till betalning sedan  kommer det E biljett  på mailen.  

 

Tack för att du valde ROYAL e-booking för att göra din resebokning. Du kan granska bokningsinformationen nedan.

Din resebokning

Bokningsnummer: ‎xxxxx

Resestatus:Bekräftad

• Din resa har bekräftats och bokningen är garanterad.

• Vi rekommenderar att du antecknar bokningsnumret eller skriver ut det här e-postmeddelandet.

Längre ned står det :

Flygbetalning och biljett

14.072,00 SEK Totalt för alla resenärer

Betalning14.072,00 SEK Jag kontaktar dig med betalningsinformation  

Biljett E-biljett

 

Tycker det verkar lite konstigt :Jag kontaktar dig med betalningsinformation? vilket inte dykt upp i mailen 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev navion hispania:

 Det var ganska länge sedan jag åkte/ bokade  med Thai.

Bokade en resa idag  Stockholm/Phuket  via deras svenska hemsida , betalning  dök aldrig upp, typ betala med kort 

Men bekräftelsen den kom i mailen,   normalfallet kommer  man till betalning sedan  kommer det E biljett  på mailen.  

 

Tack för att du valde ROYAL e-booking för att göra din resebokning. Du kan granska bokningsinformationen nedan.

Din resebokning

Bokningsnummer: ‎xxxxx

Resestatus:Bekräftad

• Din resa har bekräftats och bokningen är garanterad.

• Vi rekommenderar att du antecknar bokningsnumret eller skriver ut det här e-postmeddelandet.

Längre ned står det :

Flygbetalning och biljett

14.072,00 SEK Totalt för alla resenärer

Betalning14.072,00 SEK Jag kontaktar dig med betalningsinformation  

Biljett E-biljett

 

Tycker det verkar lite konstigt :Jag kontaktar dig med betalningsinformation? vilket inte dykt upp i mailen 

Vad är status på.din bokning när du koller den med PNR och Namn ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev navion hispania:

 Det var ganska länge sedan jag åkte/ bokade  med Thai.

Bokade en resa idag  Stockholm/Phuket  via deras svenska hemsida , betalning  dök aldrig upp, typ betala med kort 

Men bekräftelsen den kom i mailen,   normalfallet kommer  man till betalning sedan  kommer det E biljett  på mailen.  

 

Tack för att du valde ROYAL e-booking för att göra din resebokning. Du kan granska bokningsinformationen nedan.

Din resebokning

Bokningsnummer: ‎xxxxx

Resestatus:Bekräftad

• Din resa har bekräftats och bokningen är garanterad.

• Vi rekommenderar att du antecknar bokningsnumret eller skriver ut det här e-postmeddelandet.

Längre ned står det :

Flygbetalning och biljett

14.072,00 SEK Totalt för alla resenärer

Betalning14.072,00 SEK Jag kontaktar dig med betalningsinformation  

Biljett E-biljett

 

Tycker det verkar lite konstigt :Jag kontaktar dig med betalningsinformation? vilket inte dykt upp i mailen 

Har du verkligen bokat direkt på Thais hemsida, där betalar man direkt.

Är som bäddat för trubbel att använda dessa 100-tals online resebyråer, värt några 100 extra att köpa direkt från flygbolaget. 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Har du verkligen bokat direkt på Thais hemsida, där betalar man direkt.

Är som bäddat för trubbel att använda dessa 100-tals online resebyråer, värt några 100 extra att köpa direkt från flygbolaget. 

  Jo det har  jag , så jag checkade  via  Thai  och  hantera min bokning  och där  ligger  det att  den skall betalas senast 24 Jan.

Så då är det ju bra  att betala.   Men tydligen var det  nått  var det som strulade som det verkar. 

 Dottern bokade också 4 biljetter  med thai i veckan  men det gick inte via hem sidan när det kom till betalning så dök det upp att priset ändrats och man skulle  boka om igen.  Så hon  tog det  via Appen och då var det inga problem.  Det  är kanske lite  brist  på pengar hos IT avd på thai 😃

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev navion hispania:

  Jo det har  jag , så jag checkade  via  Thai  och  hantera min bokning  och där  ligger  det att  den skall betalas senast 24 Jan.

Så då är det ju bra  att betala.   Men tydligen var det  nått  var det som strulade som det verkar. 

 Dottern bokade också 4 biljetter  med thai i veckan  men det gick inte via hem sidan när det kom till betalning så dök det upp att priset ändrats och man skulle  boka om igen.  Så hon  tog det  via Appen och då var det inga problem.  Det  är kanske lite  brist  på pengar hos IT avd på thai 😃

Bra att du kollade då som jag tipsade om.

 

Välkommen till Thailand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att åka hem och tjäna lite mer deg för nästa resa
 

DE873560-004F-4E6A-8127-5F3497B59735.thumb.jpeg.31dd97948e286d01391b2241ea80ffa8.jpeg

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-21 at 19:47, skrev navion hispania:

  Jo det har  jag , så jag checkade  via  Thai  och  hantera min bokning  och där  ligger  det att  den skall betalas senast 24 Jan.

Så då är det ju bra  att betala.   Men tydligen var det  nått  var det som strulade som det verkar. 

 Dottern bokade också 4 biljetter  med thai i veckan  men det gick inte via hem sidan när det kom till betalning så dök det upp att priset ändrats och man skulle  boka om igen.  Så hon  tog det  via Appen och då var det inga problem.  Det  är kanske lite  brist  på pengar hos IT avd på thai 😃

 

Jag brukar ha stora problem med deras huvudsida. Däremot brukar det funka via Thai Sveriges sida. Deras IT avd är under all kritik.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai Airways har blivit för jävla sunkiga. Jag hade en biljett till Surabaya, Indonesien, den 1:a februari; förvisso med Thai Smile men de är ändå 100% ägda av Thai. Det var deras premiärtur till Surabaya och de har gjort en hel del reklam för denna rutt på sociala media. Förra helgen fick jag ett mail att flyget var inställt och att jag skulle kontakta Thais kundservice. Givetvis var det ingen som svarade men till slut fick jag ett mail att de inte har något datum för när rutten startas upp igen men att jag istället kan boka om till Jakarta för dubbla priset eller få pengarna tillbaka, om 6 månader!

 

Ville boka om nästa veckas resa till Shanghai (Thai till HK och Cathay till Shanghai) men det gick inte. Hade bokat en non-refundable, då det var det enda som fanns, och Cathay hade inga problem att betala tillbaka mot en liten avgift, trots att jag bara är silvermedlem. Thai, där jag varit guldmedlem sedan 1998, betalade dock inte tillbaka.

 

Upptäckte att både jag, frugan och dottern har en massa miles som går ut vid årsskiftet. Vi försökte använda dem förra sommaren då vi åkte till Europa men fanns givetvis inga platser. Nu försökte vi boka en resa till Australien eller Nya Zeeland i december, det är ju ändå 11 månader bort, men givetvis fanns det inga biljetter vare sig i ekonomi eller business, trots att typ 28 av 30 säten i business och över 200 säten i ekonomi fortfarande var tomma. Du kan inte använda poängen på andra Star Alliance bolag, pga att Thai konkat, och du kan inte växla in poängen mot hotellnätter då ingen hotellkedja litar på Thai. Så det är 500,000 miles som går upp i rök; kundservice på högsta nivå.

 

Tycker fortfarande de är helt OK när man väl är i luften men som företag är de frukanstvärt hopplösa.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Atom:

Thai Airways har blivit för jävla sunkiga. Jag hade en biljett till Surabaya, Indonesien, den 1:a februari; förvisso med Thai Smile men de är ändå 100% ägda av Thai. Det var deras premiärtur till Surabaya och de har gjort en hel del reklam för denna rutt på sociala media. Förra helgen fick jag ett mail att flyget var inställt och att jag skulle kontakta Thais kundservice. Givetvis var det ingen som svarade men till slut fick jag ett mail att de inte har något datum för när rutten startas upp igen men att jag istället kan boka om till Jakarta för dubbla priset eller få pengarna tillbaka, om 6 månader!

 

Ville boka om nästa veckas resa till Shanghai (Thai till HK och Cathay till Shanghai) men det gick inte. Hade bokat en non-refundable, då det var det enda som fanns, och Cathay hade inga problem att betala tillbaka mot en liten avgift, trots att jag bara är silvermedlem. Thai, där jag varit guldmedlem sedan 1998, betalade dock inte tillbaka.

 

Upptäckte att både jag, frugan och dottern har en massa miles som går ut vid årsskiftet. Vi försökte använda dem förra sommaren då vi åkte till Europa men fanns givetvis inga platser. Nu försökte vi boka en resa till Australien eller Nya Zeeland i december, det är ju ändå 11 månader bort, men givetvis fanns det inga biljetter vare sig i ekonomi eller business, trots att typ 28 av 30 säten i business och över 200 säten i ekonomi fortfarande var tomma. Du kan inte använda poängen på andra Star Alliance bolag, pga att Thai konkat, och du kan inte växla in poängen mot hotellnätter då ingen hotellkedja litar på Thai. Så det är 500,000 miles som går upp i rök; kundservice på högsta nivå.

 

Tycker fortfarande de är helt OK när man väl är i luften men som företag är de frukanstvärt hopplösa.   

Flygpoäng skall man förbruka snarast möjligt, man vet aldrig när de blir devalverade eller obrukbara. Men med Thai verkar det ju knappt vara möjligt att använda dem. Kreditera till annat program framöver, kanske kan statusmatcha till annat Star Alliance? 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev M33:

Flygpoäng skall man förbruka snarast möjligt, man vet aldrig när de blir devalverade eller obrukbara. Men med Thai verkar det ju knappt vara möjligt att använda dem. Kreditera till annat program framöver, kanske kan statusmatcha till annat Star Alliance? 

 

Vi har använt poängen för businessuppgraderingar varje sommar samt kanske en höstresa till HK eller Japan i 20 år. Redan de sista åren innan Covid började det dock bli väldigt svårt att göra av med sina miles; även när vi var ute 6-12 månader innan avfärd så var nästan allt stängt. 

 

80% av mina resor är mellan Bkk och Kina och oavsett hur sunkiga Thai blivit så slår de alla kinesiska bolag om man så får sitta fastsurrad på vingen. Flyger jag till Japan blir det ANA och till Korea Asiana men inget Star Alliance bolag vill ha något med Thai att göra så att flytta poäng är nog inte längre möjligt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Atom:

 

Vi har använt poängen för businessuppgraderingar varje sommar samt kanske en höstresa till HK eller Japan i 20 år. Redan de sista åren innan Covid började det dock bli väldigt svårt att göra av med sina miles; även när vi var ute 6-12 månader innan avfärd så var nästan allt stängt. 

 

80% av mina resor är mellan Bkk och Kina och oavsett hur sunkiga Thai blivit så slår de alla kinesiska bolag om man så får sitta fastsurrad på vingen. Flyger jag till Japan blir det ANA och till Korea Asiana men inget Star Alliance bolag vill ha något med Thai att göra så att flytta poäng är nog inte längre möjligt. 

Flytta poäng är nog inte möjligt. Men att starta i nytt loyalitetsprogram med matchad status. Då har du perksen från start även om du kuskar ekonomi. EuroBonus guld = *A Gold är bland de enklaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flög BKK-ARN idag. Vi satte i loungen inte långt från Gate C4 där vi skulle borda TG960. Min fru brukar vara lite stressad till gaten men jag brukar säga att vi behöver inte vara där vid boarding time. Det är ju ändå sällan de bordar den tiden som står på boardingkortet. Huvudsaken vi är där innan gaten stänger vilket är 10 minuter innan avgång. Nu hör det till saken att vi satt i loungen mitt för en monitor som bara sa ”gate open”. Jag tänkte väl att vi kan gå när de börjar boarda eftersom vi bara har typ 3 minuter att gå till gaten. När klockan var 5-10 minuter till avgång gick vi (stod forfarande bara gate open på tavlan). När vi dock kom till gaten var det redan final call och gate personalen väntade bara på oss. Så vi fick springa in som sista par. Tydligen kan man inte lita på monitorerna  i loungerna. Undra om frugan kommer ta det lika lugnt nästa gång?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Flög BKK-ARN idag. Vi satte i loungen inte långt från Gate C4 där vi skulle borda TG960. Min fru brukar vara lite stressad till gaten men jag brukar säga att vi behöver inte vara där vid boarding time. Det är ju ändå sällan de bordar den tiden som står på boardingkortet. Huvudsaken vi är där innan gaten stänger vilket är 10 minuter innan avgång. Nu hör det till saken att vi satt i loungen mitt för en monitor som bara sa ”gate open”. Jag tänkte väl att vi kan gå när de börjar boarda eftersom vi bara har typ 3 minuter att gå till gaten. När klockan var 5-10 minuter till avgång gick vi (stod forfarande bara gate open på tavlan). När vi dock kom till gaten var det redan final call och gate personalen väntade bara på oss. Så vi fick springa in som sista par. Tydligen kan man inte lita på monitorerna  i loungerna. Undra om frugan kommer ta det lika lugnt nästa gång?

Personalen i loungen brukar ha koll och säga till när det är dax för bording. 

Tydligen inte denna gång. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev Stoneys:

Personalen i loungen brukar ha koll och säga till när det är dax för bording. 

Tydligen inte denna gång. 

Jag har aldrig varit med om att loungepersonalen ger besked om boarding. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag har aldrig varit med om att loungepersonalen ger besked om boarding. 

Flög inrikes för två veckor sen och dom kom

och påtala att min flight var klar för bording. 

 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2023-01-28 at 16:51, skrev Atom:

 

Vi har använt poängen för businessuppgraderingar varje sommar samt kanske en höstresa till HK eller Japan i 20 år. Redan de sista åren innan Covid började det dock bli väldigt svårt att göra av med sina miles; även när vi var ute 6-12 månader innan avfärd så var nästan allt stängt. 

 

80% av mina resor är mellan Bkk och Kina och oavsett hur sunkiga Thai blivit så slår de alla kinesiska bolag om man så får sitta fastsurrad på vingen. Flyger jag till Japan blir det ANA och till Korea Asiana men inget Star Alliance bolag vill ha något med Thai att göra så att flytta poäng är nog inte längre möjligt. 

 

On 2023-01-28 at 17:08, skrev M33:

Flytta poäng är nog inte möjligt. Men att starta i nytt loyalitetsprogram med matchad status. Då har du perksen från start även om du kuskar ekonomi. EuroBonus guld = *A Gold är bland de enklaste.

 

Ifall det inte finns awardresor så kan du boka med "Cash + Miles". Då kan du även lägga in ett annat program i bokningen och tjäna Miles.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev falukorven:

 

 

Ifall det inte finns awardresor så kan du boka med "Cash + Miles". Då kan du även lägga in ett annat program i bokningen och tjäna Miles.. 

Är det vettig värdering på miles då? Hos SAS är en award med bästa tillgänglighet / cash + poäng löjligt dyr jämfört med de som har fast poängpris.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev M33:

Är det vettig värdering på miles då? Hos SAS är en award med bästa tillgänglighet / cash + poäng löjligt dyr jämfört med de som har fast poängpris.

 

Nja... använde 90K miles i min senaste bokning och fick ned priset med knappt 6K SEK. Men man tjänar ju poäng för den bokningsklassen man bokar, sen ifall man har problem att hitta någon rewardresa innan miles förfaller så får det väl vara ett bra alternativ.. 

 

Som jämförelse ifall det är bra så är en T/R ARN/BKK 80K miles plus skatter i ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev falukorven:

 

Nja... använde 90K miles i min senaste bokning och fick ned priset med knappt 6K SEK. Men man tjänar ju poäng för den bokningsklassen man bokar, sen ifall man har problem att hitta någon rewardresa innan miles förfaller så får det väl vara ett bra alternativ.. 

 

Som jämförelse ifall det är bra så är en T/R ARN/BKK 80K miles plus skatter i ekonomi.

Såhär kan det se ut på SAS när man betalar med poäng mot bästa tillgänglighet. En enkel med fast pris kostar annars 60k.

 

1458822492_Skarmavbild2023-02-25kl_06_58_57.png.e3d350c3cbf93954757f820b300f30ed.png

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev M33:

Såhär kan det se ut på SAS när man betalar med poäng mot bästa tillgänglighet. En enkel med fast pris kostar annars 60k.

 

1458822492_Skarmavbild2023-02-25kl_06_58_57.png.e3d350c3cbf93954757f820b300f30ed.png

 

Ja det är inte så bra kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...