Jump to content
IGNORERAD

Qatar / Finnair till Thailand


apknug

Recommended Posts

received_5786056414816261.thumb.jpeg.fc46e8a6beab73e145f1b140686ceac8.jpegreceived_862100171578436.thumb.jpeg.777c685d167f1da9b0a9a38bb3f938f9.jpeg

 

Fortsatt relativt goda nyheter för er som flyger Qatar / Finnair till Thailand. 

 

Finnair har senaste tiden flygit med någon av sina Airbus 330 som har premium economy. Premium economy är inte lanserat på denna rutt men om det är en kärra med premium economy så går det att välja ett säte i Premium Economy. Det är det ett extra brett o lyxigt säte med fotstöd och extra legroom. Filt och kudde från Marimekko. Det är även trerätters måltid serverat på porslin. All dricka ingår (utom champagne).

 

Och det bästa av allt.... Det är gratis! Just det, istället för att sitta kvar på det tilldelade sätet på mittenplats på rad 64, välj istället ett säte i Premium Economy! 

 

Ovan några bilder från gårdagens Flight mellan Doha och Arlanda i PE

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken skillnad Finnairs flyg den 21/11 som jag fick Arlanda Doha var det sämsta som jag någonsin fått  otroligt trångt till framförvarande säte, en vegetarisk lasagne serverades den var vedervärdig,däremot flyget Doha -Bangkok var suveränt bra fanns absolut ingenting att klaga på Qatar Arline blir mitt första val framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

received_5786056414816261.thumb.jpeg.fc46e8a6beab73e145f1b140686ceac8.jpegreceived_862100171578436.thumb.jpeg.777c685d167f1da9b0a9a38bb3f938f9.jpeg

 

Fortsatt relativt goda nyheter för er som flyger Qatar / Finnair till Thailand. 

 

Finnair har senaste tiden flygit med någon av sina Airbus 330 som har premium economy. Premium economy är inte lanserat på denna rutt men om det är en kärra med premium economy så går det att välja ett säte i Premium Economy. Det är det ett extra brett o lyxigt säte med fotstöd och extra legroom. Filt och kudde från Marimekko. Det är även trerätters måltid serverat på porslin. All dricka ingår (utom champagne).

 

Och det bästa av allt.... Det är gratis! Just det, istället för att sitta kvar på det tilldelade sätet på mittenplats på rad 64, välj istället ett säte i Premium Economy! 

 

Ovan några bilder från gårdagens Flight mellan Doha och Arlanda i PE

 

Hur bokar man dessa?

Kompisarna har bokat med Qatar där finnarna flyger första sträckan och där går det inte att boka platser alls.

 

Vilket jag kan tillägga är för jävla uselt med tanke på dagens biljettpriser.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-12-17 at 15:31, skrev Farangset:

Vilken skillnad Finnairs flyg den 21/11 som jag fick Arlanda Doha var det sämsta som jag någonsin fått  otroligt trångt till framförvarande säte, en vegetarisk lasagne serverades den var vedervärdig,däremot flyget Doha -Bangkok var suveränt bra fanns absolut ingenting att klaga på Qatar Arline blir mitt första val framöver.

Jo de som frivilligt har suttit kvar där bak har alla klagat på "maten" och träbesticken.  Detta var vad som serverades där fram i premium economy på samma flyg, 21/11. Det roliga var att det inte äns var fullt i PE, folk verkar vara nöjda med sitt tilldelade mittensäte.

 

Man får dock ge Finnair lite cred för att det serveras gratis Gin Long drink! 

 

IMG-20221122-WA0001.thumb.jpg.2f0afb8c38b01a2c70bc674c6c55959a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-12-17 at 19:55, skrev UglyFarang:

 

Hur bokar man dessa?

Kompisarna har bokat med Qatar där finnarna flyger första sträckan och där går det inte att boka platser alls.

 

Vilket jag kan tillägga är för jävla uselt med tanke på dagens biljettpriser.

 

Först och främst måste sträckan flygas med någon av Finnairs A330 individer som har Premium Economy Class installerat. 

 

Det är mig veterligen bara OH-LTP och OH-LTP som har PE.

 

Om någon av dessa är schemalagd att flyga så torde det gå att seata sig i PE vid bokningen annars gäller det att hålla koll hela tiden fram till att flighten går och särskilt vid internet incheckning. Det kan komma ändring av flygplan och PE dyker upp! 

 

Lite beroende på hur man bokat sin biljett så kan man ha upptill TRE boknings/PNR nummer.

 

Ett från resebyrån man bokat med

Ett från Finnair

Ett från Qatar

 

Testa alla nummer på alla ställen! Finnairs hemsida / app, Qatars hemsida app.

 

Lycka till med gratis premium economy! 

 

 

Så här såg det ut när polarna åkte tillbaka i slutet av förra veckan i gratis Premium Economy.

 

IMG_20221219_121610.thumb.jpg.c397592ccd14b88598cb989e96ed097d.jpg

 

 

 

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

 

Först och främst måste sträckan flygas med någon av Finnairs A330 individer som har Premium Economy Class installerat. 

 

Det är mig veterligen bara OH-LTP och OH-LTP som har PE.

 

Om någon av dessa är schemalagd att flyga så torde det gå att seata sig i PE vid bokningen annars gäller det att hålla koll hela tiden fram till att flighten går och särskilt vid internet incheckning. Det kan komma ändring av flygplan och PE dyker upp! 

 

Lite beroende på hur man bokat sin biljett så kan man ha upptill TRE boknings/PNR nummer.

 

Ett från resebyrån man bokat med

Ett från Finnair

Ett från Qatar

 

Testa alla nummer på alla ställen! Finnairs hemsida / app, Qatars hemsida app.

 

Lycka till med gratis premium economy! 

 

 

Så här såg det ut när polarna åkte tillbaka i slutet av förra veckan i gratis Premium Economy.

 

IMG_20221219_121610.thumb.jpg.c397592ccd14b88598cb989e96ed097d.jpg

 

 

 

 

 

 

Jag skickade detta vidare till kompisen och han svarar att de har beteckning QR6125 och 6126 och kollar man på seatguru så får man fram att det är finskapinnarna men inget annat nummer, bådar är A330-300.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag skickade detta vidare till kompisen och han svarar att de har beteckning QR6125 och 6126 och kollar man på seatguru så får man fram att det är finskapinnarna men inget annat nummer, bådar är A330-300.

Att få fram vilket specifikt flygplan som faktiskt kommer att gå är omöjligt och vill man ha reda på det innan, och det vill man ju för PE, bör man vara lite flygnörd. 

 

Man kan se det på bla flightradar24 men inte så himla långt innan. Det syns när färdplanen har laddats upp hos bla Eurocontrol. 

 

De "riktiga" flightnummren, Finnairs,  är AY1983 och AY1984.

 

Idag flyger OH-LTT så ingen bingo med PE idag. 

 

OH-LTO och OH-LTP ska det vara, fast det KAN fanns andra som är klara med PE nu...

 

När ska dina polare dra ner? 

 

Screenshot_2022-12-19-17-32-07-864_com.flightradar24free.thumb.jpg.bf8300d31271a34b9834e572bb8fb26c.jpg

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Att få fram vilket specifikt flygplan som faktiskt kommer att gå är omöjligt och vill man ha reda på det innan, och det vill man ju för PE, bör man vara lite flygnörd. 

 

Man kan se det på bla flightradar24 men inte så himla långt innan. Det syns när färdplanen har laddats upp hos bla Eurocontrol. 

 

De "riktiga" flightnummren, Finnairs,  är AY1983 och AY1984.

 

Idag flyger OH-LTT så ingen bingo med PE idag. 

 

När ska dina polare dra ner? 

 

Screenshot_2022-12-19-17-32-07-864_com.flightradar24free.thumb.jpg.bf8300d31271a34b9834e572bb8fb26c.jpg

 

 

 

Ner 30/12 och hem 13/3, för oss i söder så bojkottar vi flygskatten och flyger från CPH..

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Ner 30/12 och hem 13/3, för oss i söder så bojkottar vi flygskatten och flyger från CPH..

 Det verkar vara lite same same från CPH. OH-LTO har flugit flera gånger senaste veckan. 

 

Kom ihåg att detta är ÄKTA gratis i lyxkabinen. Låt inte nån annan lura i dig nåt annat så du måste sitta där bak o trängas o äta vegansk lasagne med träbestick.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-12-17 at 06:46, skrev apknug:

received_5786056414816261.thumb.jpeg.fc46e8a6beab73e145f1b140686ceac8.jpegreceived_862100171578436.thumb.jpeg.777c685d167f1da9b0a9a38bb3f938f9.jpeg

 

Fortsatt relativt goda nyheter för er som flyger Qatar / Finnair till Thailand. 

 

Finnair har senaste tiden flygit med någon av sina Airbus 330 som har premium economy. Premium economy är inte lanserat på denna rutt men om det är en kärra med premium economy så går det att välja ett säte i Premium Economy. Det är det ett extra brett o lyxigt säte med fotstöd och extra legroom. Filt och kudde från Marimekko. Det är även trerätters måltid serverat på porslin. All dricka ingår (utom champagne).

 

Och det bästa av allt.... Det är gratis! Just det, istället för att sitta kvar på det tilldelade sätet på mittenplats på rad 64, välj istället ett säte i Premium Economy! 

 

Ovan några bilder från gårdagens Flight mellan Doha och Arlanda i PE

Handlar väl om vilken bokningsklass du har på biljetten om du kan välja Premium raderna. Har själv klass S economy 30 kg, och kan välja Premium raderna. Har du lägsta klasserna får du nog sitta bakom skynket och äta med trä gaffel...

Gå in i väggen, är en svaghet. Gå genom väggen, tyder på styrka...

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev norris55:

Handlar väl om vilken bokningsklass du har på biljetten om du kan välja Premium raderna. Har själv klass S economy 30 kg, och kan välja Premium raderna. Har du lägsta klasserna får du nog sitta bakom skynket och äta med trä gaffel...

 

Den uppfattningen har jag inte fått. Finnair har vad jag vet inte lanserat sin Premium Economy ännu.

 

Det har inte varit något problem att seata sig i äkta PE, dvs inte i bara "Premium" sätena för folk i de lägsta bokningsklasserna. Du kan kolla ovan i tråden när de äter med silverware. 

 

Posta gärna en skärmdump på vad du kan välja så vi kan jämföra! 

 

Sen är detta nytt och det "ändras".troligen, de ska ju sälja denna som en premium klass inte ge bort den gratis som sker nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev apknug:

 

Den uppfattningen har jag inte fått. Finnair har vad jag vet inte lanserat sin Premium Economy ännu.

 

Det har inte varit något problem att seata sig i äkta PE, dvs inte i bara "Premium" sätena för folk i de lägsta bokningsklasserna. Du kan kolla ovan i tråden när de äter med silverware. 

 

Posta gärna en skärmdump på vad du kan välja så vi kan jämföra! 

 

Sen är detta nytt och det "ändras".troligen, de ska ju sälja denna som en premium klass inte ge bort den gratis som sker nu...

Kan välja alla rader utom Business class raderna d.v.s rad 21 och bakåt

Gå in i väggen, är en svaghet. Gå genom väggen, tyder på styrka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, känns så där att behöva flyga med Marimekko när man bokat med Q. Innan pandemin gick det till och med att flyga Q 787 från Landvetter…

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev norris55:

Kan välja alla rader utom Business class raderna d.v.s rad 21 och bakåt

Det är samma som övriga har haft. Gör ett bra och rationellt val av säte nu så hoppas vi att @UglyFarang har samma tur med seatmap.och flygplansindivid. 

 

Tänk på att det är gratis Premium Economy så känns det inte lika illa att flyga Mumin air som det kan vara.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som ni pratar grekiska men jag ska flyga med Qatar den 20:e Jan. Jag antar att jag kollar ifall det är rätt flyg och ifall det är det bara sätter mig på den raden?

Ändrades av Nillerille
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns tyvärr inget vidare att boka Qatar idag med finnarna inblandade, men lutar åt nästa bokning med dem, en massa avios att göra av med.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Soengsang:

Känns tyvärr inget vidare att boka Qatar idag med finnarna inblandade, men lutar åt nästa bokning med dem, en massa avios att göra av med.....

Verkar som vissa avgångar är med Q och vissa med Mumin, så vill man åka Q så får man välja dessa dagar/avgångar (och hoppas på att inget ändrar sig fram till resan). Noterar att Mumin inte flyger från OSL, så det är ju ett alternativ för boende i Västsverige (beroende på biljettpriserna så klart)

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Marlon:

Verkar som vissa avgångar är med Q och vissa med Mumin, så vill man åka Q så får man välja dessa dagar/avgångar (och hoppas på att inget ändrar sig fram till resan). Noterar att Mumin inte flyger från OSL, så det är ju ett alternativ för boende i Västsverige (beroende på biljettpriserna så klart)

 

Flyger du 8:55 från CPH är det Qatar och 15:15 så är det finskapinnarna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On 2022-12-17 at 12:46, skrev apknug:

received_5786056414816261.thumb.jpeg.fc46e8a6beab73e145f1b140686ceac8.jpegreceived_862100171578436.thumb.jpeg.777c685d167f1da9b0a9a38bb3f938f9.jpeg

 

Fortsatt relativt goda nyheter för er som flyger Qatar / Finnair till Thailand. 

 

Finnair har senaste tiden flygit med någon av sina Airbus 330 som har premium economy. Premium economy är inte lanserat på denna rutt men om det är en kärra med premium economy så går det att välja ett säte i Premium Economy. Det är det ett extra brett o lyxigt säte med fotstöd och extra legroom. Filt och kudde från Marimekko. Det är även trerätters måltid serverat på porslin. All dricka ingår (utom champagne).

 

Och det bästa av allt.... Det är gratis! Just det, istället för att sitta kvar på det tilldelade sätet på mittenplats på rad 64, välj istället ett säte i Premium Economy! 

 

Ovan några bilder från gårdagens Flight mellan Doha och Arlanda i PE

Måste tacka för detta tipset.

 

Dottern kom hit idag med Qatar/Finnair och jag sa åt henne att välja platser så långt fram som möjligt.

Och mycket riktigt så fick dom sitta i mycket bättre klass en längre bak.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mickey1969:

Måste tacka för detta tipset.

 

Dottern kom hit idag med Qatar/Finnair och jag sa åt henne att välja platser så långt fram som möjligt.

Och mycket riktigt så fick dom sitta i mycket bättre klass en längre bak.

Kul att höra! Funkar tydligen fortfarande alltså!

 

Då fick de belackare som envist felaktigt hävdade att det inte går att åka gratis i PE bita i gräset igen! 

 

Kom själv ner med Qatar för drygt två timmar sedan men jag flög via Paris så ingen PE med Finnair. 

 

På andra sträckan var vi dock 10 Pax i economy på övervåningen det blir rätt intim service och många stolar att sträcka ut sig på

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite snackades med Qatars chat så blev vi ( jag, frugan  o dottern ) bokade i PE från Doha. Nu får man bara hänga på låset när checkin öppnar för att kanske sno åt sig PE på vägen ned oxå.

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...