Jump to content
IGNORERAD

Aircondition, hur påverkar isolering


Wangthong

Recommended Posts

Man brukar ha en AC för varje rum. Att ha en som skall täcka alla rum i ett hus är inte att tänka på och multi med flera innedelar är oftast väldigt dyrt (jämfört med separata AC) och vad göra när aggregatet ute pajar och inget rum inne har AC.

Hur stor AC'n skall vara beror på mycket men 25.000 BTU räckor ofta bra till ett ganska stort rum. Googla så hittar du tabeller mm för att beräkna behovet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    24

  • LTD

    9

  • Elmeri

    7

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2023-02-03 at 10:48, skrev Wangthong:

Har nu haft ventilatorn några veckor. Har märkt skillnad på 1-2 grader inne på eftermiddagen. Nu har det ju inte varit så varmt den här tiden. Oftast runt lite över 30 när det varit som varmast och just under 20 som kallast. Vi har inte egentligen behövt köra någon AC under den här tiden. Många dagar har vi inte kört fläkt förrän på eftermiddagen. och då bara vissa fläktar.

 

Nu i morse snurrade den långsamt fast det var lite vind ute. Mulet också så jag tror inte att det var konvektion som fick den att snurra. Men man ser tydligt på eftermiddagen vindstilla dagar att den snurrar rätt bra fast det är absolut vindstilla.

 

Man märker tydligt att det är mycket kallare på morgonen inomhus. Thailändarna klagar jämt att det är kallt, så även frugan. Men ingenting som inte går att fixa med filtar i sängen. Själv har jag inte använt filt så ofta, någon enstaka dag sedan vi installerade ventilatorn. Märker också att det är kallare på eftermiddagen även om det blivit varmare inne då. Funderar hur länge en ventilator kan hålla innan man får köpa en ny. Ni som redan har haft sådana länge hur många år verkar dom hålla?

 

Nästa steg blir en AC på 25 000 BTU. Vi installerar den innan vi gör någon isolering av innertaket. Då får jag se hur långt det räcker med bara AC. Tanken är att jag ska installera isolering senare. Fast kanske inte i år. Av två anledningar. Svågern har fullt upp med jobb. Jag hade tänkt att han skulle göra jobbet med sina anställda. Den andra anledningen är att det blir bekvämare för oss att de gör jobbet när vi inte är här. Blir det för varm inne även med AC får de eller någon annan göra det innan vi åker hem.

 

Har inte tittat så mycket på AC men det har varit dåligt med AC på 25000BTU som har fjärr med sidostyrning. Någon som har tips. Jag vill helst inte ha någon multi som kan ha flera innedelar. Den här ska sitta ensam på ena sidan huset medan AC'na för sovrummen sitter på andra sidan huset.

20230203_100031.thumb.jpg.02e31b235b9bd08862656eec5db4da69.jpg 

 

 

Kollade just nu. Vår ac i stora massagen, ca 50m², är på 22000 btu. Räcker bra trots hög kundtillströmmning så dörrarna öppnas väldigt ofta. Ingen sidostyrning. Långsmal lokal så vi skickar bara ut kylan så högt det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev rolba:

Kollade just nu. Vår ac i stora massagen, ca 50m², är på 22000 btu. Räcker bra trots hög kundtillströmmning så dörrarna öppnas väldigt ofta. Ingen sidostyrning. Långsmal lokal så vi skickar bara ut kylan så högt det går.

Inverter typ?

Är på gång att skaffa till vardagsrum/kök, det är på ca 65kvm, undervåning, har räknat på att en 24000btu ska räcka.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inverter typ?

Är på gång att skaffa till vardagsrum/kök, det är på ca 65kvm, undervåning, har räknat på att en 24000btu ska räcka.

Tyvärr inte inverter fast jag var väldigt tydlig med att det skulle vara en sån. Var hem till Sverige en månad när massagen färdigställdes och frugan blev pålurad den där. 

Jag hade bett om en inverter på 18000 btu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Man brukar ha en AC för varje rum. Att ha en som skall täcka alla rum i ett hus är inte att tänka på och multi med flera innedelar är oftast väldigt dyrt (jämfört med separata AC) och vad göra när aggregatet ute pajar och inget rum inne har AC.

Hur stor AC'n skall vara beror på mycket men 25.000 BTU räckor ofta bra till ett ganska stort rum. Googla så hittar du tabeller mm för att beräkna behovet.

 

Vi har en i varje sovrum. Nu ska vi ha i vardagsrummet. Det är ca 70 kvadrat. Multi är inte något jag har tänkt. Jag har haft hit en kille och han skulle sätta in två st i rummet. Det vill jag inte ha utan kollade lite och det finns tabeller som du kan i princip få vad som helst ifrån. Då rådfrågar man expertisen på MPR. Här har jag fått bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Kollade just nu. Vår ac i stora massagen, ca 50m², är på 22000 btu. Räcker bra trots hög kundtillströmmning så dörrarna öppnas väldigt ofta. Ingen sidostyrning. Långsmal lokal så vi skickar bara ut kylan så högt det går.

Jag har ju en aning större. Skulle tro att en stor nackdel för mig är att jag har ett envåningshus med ett tunt innertak. En annan nackdel för mig är att rummet är L-format. Risken är att det bara sprider rakt fram. Den naturliga placeringen gör att den sprider kylan rakt fram mot TV-hörnan, då blir det ingen kyla mot barhänget. Baren är efter samma väg som AC blir placerad på i 90 graders vinkel. TV-hörnan rakt framför AC'n på motsatt vägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inverter typ?

Är på gång att skaffa till vardagsrum/kök, det är på ca 65kvm, undervåning, har räknat på att en 24000btu ska räcka.

Är ju ungefär lika stort. Största skillnaden är nog att ni har övervåning. Det bör bli lite bättre isolerat än vår enplan. Jag kör så får jag se var jag hamnar. Blir det inte bra löser jag det med isolering. Först isolering av innertaket, det borde räcka. Räcker inte det blir plan B innerväggar med isolering av dessa. Naturligtvis en hel del jobb men vi har tänkt måla om invändigt då huset har en hel del år på nacken nu. Fördelen är ju också att vi slipper stolparna invändigt och får släta väggytor.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inverter typ?

Är på gång att skaffa till vardagsrum/kök, det är på ca 65kvm, undervåning, har räknat på att en 24000btu ska räcka.

inverter is da shit. 

slipper man höra start/stop. 

plus lite andra saker som bara låter sig förklaras med tyngre teorier. 

Min erfarenhet säger mig att jag undanhåller dom från MPR. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Nicholas:

inverter is da shit. 

slipper man höra start/stop. 

plus lite andra saker som bara låter sig förklaras med tyngre teorier. 

Min erfarenhet säger mig att jag undanhåller dom från MPR. 

 

Fick en start / stop AC i hyddan på Samet nu i tre nätter. Då påminns man igen om den ojämna värmen / kylan och bullret.

 

Jag ""ångrar" att jag inte slängde ut min fungerade AC tidigare och satte in Inverter tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nicholas:

inverter is da shit. 

slipper man höra start/stop. 

plus lite andra saker som bara låter sig förklaras med tyngre teorier. 

Min erfarenhet säger mig att jag undanhåller dom från MPR. 

 

Nu yrar du. 

Lägre eneriförbrukning, tystare drift och jämnare temperatur blir det med inverter.  

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu yrar du. 

Lägre eneriförbrukning, tystare drift och jämnare temperatur blir det med inverter.  

 

Japp det har rapporterats om det tidigare i tråden. Typ förra inlägget. Inverter is da shit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har hållit på och velat en stund för att se hur det verkar när det blir varmare ute. Med temperaturer upp mot 37 grader tycker jag att jag sett att det blir "varmare inne än ute", på eftermiddagen. Sedan vänder det snabbt när solen går ner. Förut hade man varmt långt in på kvällen. Visst det är fortfarande varmt men en stor skillnad mot förut. 

 

Under tiden som gått har jag letat AC här uppe. Har varit på stora och mindre stora affärer som för AC. Har inte hittat någon jag vill ha som har sidstyrning med fjärrkontroll. Joao,,,,,,, jag har hittat ett kina fabrikat för 27000 baht. Nu vill jag inte ha nått märke från kina jag inte hört talas om. Så jag har letat vidare. 

 

På måndag slog jag till, vet ej om jag gjorde ett dumt köp men vi får se. Jag köpte en Electrolux 24700 BTU, för 33 000baht. Jag fastnade för den för att den hade manuell styrning av sidovind. De kommer förmodligen och installerar imorgon.  

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-03 at 10:48, skrev Wangthong:

Har nu haft ventilatorn några veckor. Har märkt skillnad på 1-2 grader inne på eftermiddagen. Nu har det ju inte varit så varmt den här tiden. Oftast runt lite över 30 när det varit som varmast och just under 20 som kallast. Vi har inte egentligen behövt köra någon AC under den här tiden. Många dagar har vi inte kört fläkt förrän på eftermiddagen. och då bara vissa fläktar.

 

Nu i morse snurrade den långsamt fast det var lite vind ute. Mulet också så jag tror inte att det var konvektion som fick den att snurra. Men man ser tydligt på eftermiddagen vindstilla dagar att den snurrar rätt bra fast det är absolut vindstilla.

 

Man märker tydligt att det är mycket kallare på morgonen inomhus. Thailändarna klagar jämt att det är kallt, så även frugan. Men ingenting som inte går att fixa med filtar i sängen. Själv har jag inte använt filt så ofta, någon enstaka dag sedan vi installerade ventilatorn. Märker också att det är kallare på eftermiddagen även om det blivit varmare inne då. Funderar hur länge en ventilator kan hålla innan man får köpa en ny. Ni som redan har haft sådana länge hur många år verkar dom hålla?

 

Nästa steg blir en AC på 25 000 BTU. Vi installerar den innan vi gör någon isolering av innertaket. Då får jag se hur långt det räcker med bara AC. Tanken är att jag ska installera isolering senare. Fast kanske inte i år. Av två anledningar. Svågern har fullt upp med jobb. Jag hade tänkt att han skulle göra jobbet med sina anställda. Den andra anledningen är att det blir bekvämare för oss att de gör jobbet när vi inte är här. Blir det för varm inne även med AC får de eller någon annan göra det innan vi åker hem.

 

Har inte tittat så mycket på AC men det har varit dåligt med AC på 25000BTU som har fjärr med sidostyrning. Någon som har tips. Jag vill helst inte ha någon multi som kan ha flera innedelar. Den här ska sitta ensam på ena sidan huset medan AC'na för sovrummen sitter på andra sidan huset.

20230203_100031.thumb.jpg.02e31b235b9bd08862656eec5db4da69.jpg 

 

 

Jag har Mitsubishi med styrning i sidled

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev LTD:

Jag har Mitsubishi med styrning i sidled

Hade inte du en multi? En utedel med en eller flera innedelar.

 

Affären jag var hos sist (och några till) sålde Mitsubishi, de sa att de hade ingen längre. 

Kan mycket väl vara ljug. Är lite svårt att kommunicera med dom. Kan mycket väl vara så att de tycker faranger är jobbiga som dels inte pratar begripligt. Sedan kommer med en massa knepiga uttalande om isolering och ventilatorer m.m. etc.

Han kommer i varje fall om några timmar och installerar. Så får jag se om jag blir nöjd eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Hade inte du en multi? En utedel med en eller flera innedelar.

 

Affären jag var hos sist (och några till) sålde Mitsubishi, de sa att de hade ingen längre. 

Kan mycket väl vara ljug. Är lite svårt att kommunicera med dom. Kan mycket väl vara så att de tycker faranger är jobbiga som dels inte pratar begripligt. Sedan kommer med en massa knepiga uttalande om isolering och ventilatorer m.m. etc.

Han kommer i varje fall om några timmar och installerar. Så får jag se om jag blir nöjd eller inte.

Nope, det va nån annan här som hade multi. Jag köpte mina på homepro

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns folk som kan AC, så här kommer en kluring som vi tänkte ut häromkvällen under intag av rusdrycker!

 

Om man bygger långt ute på landet och inte har enkel tillgång till elnätet, hur mycket batteribank behöver man för att klara att driva en enhet på tex 18 000btu under en natt?

Solceller finns nästan överallt i Thailand verkar det som nu.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev LTD:

Nope, det va nån annan här som hade multi. Jag köpte mina på homepro

Jag har varit på Home pro och Do pro tror jag det heter och en del till. De har olika kunskaper och kanske inte är så fullsorterade här uppe. De håller på och installerar nu. Det var tur att jag var hemma. Hade jag inte varit hemma hade de installerat i hörnet av huset. Så nära ena gavelväggen som möjligt.

 

De skulle inte montera centrerat över fönstret som jag vill. Då var jag tvungen att ta ur fönstret och montera tillbaka fönstren sedan. Vi höll på och dividerade om det ganska länge. Frun skällde på mig som inte förstod någonting. Till slut kom en av de tre som installerade och sa att de skulle installera centrerat över fönstret som jag ville. Då var det inget snack längre om att ta ut några fönster.

 

De ville naturligtvis installera snett över fönstret för att det var det enklaste. Då kunde de bara borra ut och sätta uteenheten rakt utanför inneenheten. När de fick centrera på fönstret var de tvungna att sätta sladd o rör i en längre kanal. Elmatningen från centralen till inneenheten hamnade nu också så långt från centralen att medföljande sladd inte räckte till. De blev alltså tvungna att byta sladd för elen också.

 

Varför blir man så less ibland. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Här finns folk som kan AC, så här kommer en kluring som vi tänkte ut häromkvällen under intag av rusdrycker!

 

Om man bygger långt ute på landet och inte har enkel tillgång till elnätet, hur mycket batteribank behöver man för att klara att driva en enhet på tex 18 000btu under en natt?

Solceller finns nästan överallt i Thailand verkar det som nu.

Det är en kuggfråga! Det beror på hur många fönster och dörrar öppna. Hur isolerad och ventilerad vinden är och naturligtvis hur kallt det är ute. I Chiang Rai på kallaste nätterna skulle jag säga att du klarar dig med solcellerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det är en kuggfråga! Det beror på hur många fönster och dörrar öppna. Hur isolerad och ventilerad vinden är och naturligtvis hur kallt det är ute. I Chiang Rai på kallaste nätterna skulle jag säga att du klarar dig med solcellerna. 

 

Man ska nog inte ha dörrar och fönster öppna när man har en AC igång och så måste man givetvis ha en del isolering och kanske använda någon typ av isolerade block i väggarna när man bygger.

Jag tänkte mera på hur mycket en sådan maskin drar när den jobbar för då kan man räkna ut hur mycket bank som det går åt.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår körde vi igång AC'n. Körde den en timme som dom som installerade sa. Systern kom in och sa att ska ni ha så kallt kommer hon inte in något mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Man ska nog inte ha dörrar och fönster öppna när man har en AC igång och så måste man givetvis ha en del isolering och kanske använda någon typ av isolerade block i väggarna när man bygger.

Jag tänkte mera på hur mycket en sådan maskin drar när den jobbar för då kan man räkna ut hur mycket bank som det går åt.

Ca 1,5 kW i den storleken

Lite olika beroende på om det är en inverter eller inte

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ca 1,5 kW i den storleken

Lite olika beroende på om det är en inverter eller inte

 

Annat än inverter ska knappast köpas, de gamla hör hemma på museum.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

Igår körde vi igång AC'n. Körde den en timme som dom som installerade sa. Systern kom in och sa att ska ni ha så kallt kommer hon inte in något mer.

Å då drog du ner tempen lite till 😁

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LTD:

Å då drog du ner tempen lite till 😁

Hon ska man inte stöta sig med! Det är hon som oftast lagar mat till mig och frugan. Hon har restaurang framför vårat hus, ut mot vägen. Hon ockuperar en del innanför grindarna också. Hon haft på ett annat ställe förut. Men så blev det så stor hyra där att hon började ha det i anslutning till deras hus, bakom vårt. Men det blev så lite folk som hittade ner, så hon frågade oss. Vi tyckte att hon stör ju inte oss när vi är i Sverige. Nu är det praktiskt på flera sätt fast vi är här.

 

Då stod den på 20 grader och det var ingen som ville vara i rummet. Nu har vi dragit ner tempen till 29 grader och det är superskönt där inne. Det är öppet från det rummet ända ner till köket där vi har en skjutdörr. det är ungefär 14m till den dörren. När man kommer från köket så känner man hur behagligt det är. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lite uppdatering. Det är snart hemgång så jag ska rapportera av hur det har gått med AC installationerna. 

Jag var lite tveksam om hur det skulle gå med en 24 000 BTU i ett L-format rum på nästan 70 kvadrat. Nu har vi kört flera veckor, har haft några dagar med 38 grader som mest. Inga problem att hålla temperaturen. Jag har kört några varma dagar med bara den nya AC'n på under dagen. Frugan sitter i stora rummet och jag mest i sovrummet med dörren öppen. Att den sprider kylan så bra i det L-formade rummet är jag imponerad av. Vi har ställt den så att 1/3 av kylan sprids in mot sidan och ca 2/3 rakt fram. Känner att jag inte har något behov av fjärr. 

 

Det som jag tror är den viktigaste biten är nog ventilatorn på taket. Känns bra att få ner temperaturen under taket. 

Tack till alla som gett goda råd. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...