Jump to content
IGNORERAD

Aircondition, hur påverkar isolering


Wangthong

Recommended Posts

Har tills nu bara haft AC i sovrummen. När vi byggde huset för länge sedan ville frugan ha traditionella träfönster. Dessa är ju inte bra när man har AC. 

Nu sätter vi in fönster bakom de gamla träfönstren. Vi får då mycket tystare inomhusmiljö. Samtidigt får de gamla fönstren sitta kvar och ger ett trevligt utseende utifrån. Vi ska också sätta in AC i stora vardagsrummet. Eftersom vi kommer att tillbringa mer tid här under den varmare tiden av året. Tog hit en lokal AC kille för att titta på behovet, han kom fram till följande. 

 

Behovet skulle vara 44000 btu. Och han rekommenderade 2 st AC. Jag tycker att det vore bättre om man klarade det med en AC. Jag frågade honom om man skulle kunna isolera så att man klarade det med en AC. Han var alldeles oförstående. Så jag får nog fråga MPR om hjälp. Jag har tittat runt lite men blir inte riktigt klok. Hittar ingen bra site som kan hjälpa mig. Har på en del byggtrådar här på mpr sett en del tips. Men det är svårt att hitta allt nu. 

 

Storleken på rummet är ca 60 m2. Har ingen sol som ligger på någon vägg. Hus runt om och tak som hindrar solinstrålning.

Klarar jag att köra med en AC 36000btu om jag isolerar taket? 

Om det löser problemet hur ska jag isolera taket? Är det bättre att isolera innertaket eller är det yttertaket jag ska isolera? Ska man ventilera varmvinden för att få bort värmen där?

Vet att dt finns många duktiga på dessa saker här, så jag hoppas att det kommer att klarna.

 

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    24

  • LTD

    9

  • Elmeri

    7

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har ca 90 kvadratmeter och vår 24000 BTU funkar kanon. Räcker mer än väl om vi inte har fest med 20 personer i rummet.

 

Isolerat innertak (plåt) och väggar också isolerade (smartboard utsida - Viva board insida). 

 

Den kör för fullt hela tiden om jag ställer den på 25 grader, men 26-27 klarar den att hålla.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ena väggen är helglasad.

Men ingen sol egentligen på någon vägg, förutom sen eftermiddag på väggen där ACn är.

 

489245C2-3E18-4A2C-B0B8-68F86A41A2E2.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har tills nu bara haft AC i sovrummen. När vi byggde huset för länge sedan ville frugan ha traditionella träfönster. Dessa är ju inte bra när man har AC. 

Nu sätter vi in fönster bakom de gamla träfönstren. Vi får då mycket tystare inomhusmiljö. Samtidigt får de gamla fönstren sitta kvar och ger ett trevligt utseende utifrån. Vi ska också sätta in AC i stora vardagsrummet. Eftersom vi kommer att tillbringa mer tid här under den varmare tiden av året. Tog hit en lokal AC kille för att titta på behovet, han kom fram till följande. 

 

Behovet skulle vara 44000 btu. Och han rekommenderade 2 st AC. Jag tycker att det vore bättre om man klarade det med en AC. Jag frågade honom om man skulle kunna isolera så att man klarade det med en AC. Han var alldeles oförstående. Så jag får nog fråga MPR om hjälp. Jag har tittat runt lite men blir inte riktigt klok. Hittar ingen bra site som kan hjälpa mig. Har på en del byggtrådar här på mpr sett en del tips. Men det är svårt att hitta allt nu. 

 

Storleken på rummet är ca 60 m2. Har ingen sol som ligger på någon vägg. Hus runt om och tak som hindrar solinstrålning.

Klarar jag att köra med en AC 36000btu om jag isolerar taket? 

Om det löser problemet hur ska jag isolera taket? Är det bättre att isolera innertaket eller är det yttertaket jag ska isolera? Ska man ventilera varmvinden för att få bort värmen där?

Vet att dt finns många duktiga på dessa saker här, så jag hoppas att det kommer att klarna.

 

 

Generellt så rekommenderas det alldeles för mycket BTU, löjligt mycket rent av. Vi har en 18000 till ett 45m2 rum och den kyler ner hela rummet på ett par min och håller sen tempen på knappt halvfart. Isolering är dock värd varenda krona. 

Istället för att köpa en löjligt stor ac så köp en bra modell, inverter och som kan rikta luften både åt sidorna som upp/ner med fjärrkontrollen. Fjärrkontrollens funktioner är viktigt men tyvärr så är det ofta svårt att få testa fjärren innan köp. Att med fjärren kunna styra exakt vart luften ska gå är värt massor, den funktionen får man inte på dom billigare modellerna. 

 

När man rekommenderar BTU så tycks man räkna med att ac ska användas dagtid i ett oisolerat hus med full sol å så tar man i lite extra för att ha marginal.

Men oftast så är det ju på kvällstid man använder den.. 

Isolera ovan undertaket är en billig investering. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Jag har ca 90 kvadratmeter och vår 24000 BTU funkar kanon. Räcker mer än väl om vi inte har fest med 20 personer i rummet.

 

Isolerat innertak (plåt) och väggar också isolerade (smartboard utsida - Viva board insida). 

 

Den kör för fullt hela tiden om jag ställer den på 25 grader, men 26-27 klarar den att hålla.

 

Kände på mig att det 44 000 btu var i överkant. Trivs själv bra med 27 grader. Du har bättre isolering än vad jag har/kommer att ha. Har inte tänkt isolera vägarna. Fast ibland blir man retade på pelarna så man vet ej i framtiden.

8 minuter sedan, skrev LTD:

Generellt så rekommenderas det alldeles för mycket BTU, löjligt mycket rent av. Vi har en 18000 till ett 45m2 rum och den kyler ner hela rummet på ett par min och håller sen tempen på knappt halvfart. Isolering är dock värd varenda krona. 

Istället för att köpa en löjligt stor ac så köp en bra modell, inverter och som kan rikta luften både åt sidorna som upp/ner med fjärrkontrollen. Fjärrkontrollens funktioner är viktigt men tyvärr så är det ofta svårt att få testa fjärren innan köp. 

 

När man rekommenderar BTU så tycks man räkna med att ac ska användas dagtid i ett oisolerat hus med full sol å så tar man i lite extra för att ha marginal.

Men oftast så är det ju på kvällstid man använder den.. 

Isolera ovan undertaket är en billig investering. 

Redan bra svar från två källor. Känns som jag kan gå ner lite tom från 36000 btu. Har ingen större brådska med att sätta in AC'n, december är det helt ok utan. Verkar som det är innertaket som är viktigast att isolera. Ville göra det redan när vi byggde (är nog ca 15 år sedan). Fick då ingen förståelse för detta. De var som frågetecken och man blev nästan dumförklarad. Sätter nog in AC'n först. Blir det för varmt får de isolera innan vi åker hem. Vi blir kvar till slutet på mars. Annars blir det isolering efter vi åkt hem. Byggmästaren har två hus som ska vara klara om två månader.

 

Bra att du sa det med styrningen. Rummet är L-format så då är det än viktigare med styrningen. Frugan är mest i TV hörnet och jag mera rörlig utav mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

kall luft sjunker.

 

isolering av taket skulle väl mest vara för att stoppa strålningsvärme antar jag.

 

därmot "rinner" ju kall-luft ut längs golvet om det finns hål där.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Nicholas:

kall luft sjunker.

 

isolering av taket skulle väl mest vara för att stoppa strålningsvärme antar jag.

 

därmot "rinner" ju kall-luft ut längs golvet om det finns hål där.

 

 

Håller med... Takhöjden gör mer än isoleringen.

 

För min del är isoleringen i taket mest för ljudisolering. Plåttaket lät ganska mycket utan den isoleringen vi har, när det regnade ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Nicholas:

kall luft sjunker.

 

isolering av taket skulle väl mest vara för att stoppa strålningsvärme antar jag.

 

därmot "rinner" ju kall-luft ut längs golvet om det finns hål där.

 

Jag är för dålig på värmelära för att förstå var insatserna gör mest nytta i taket. I Sverige där vi isolerar för att behålla värmen är det uppenbart. 

Här är det konstigare men det må vara som du säger strålningsvärme och en del värmeledning. Konvektion är det inte som du säger, då stiger värmen uppåt. 

I ett dåligt isolerat tak går värmen genom taket via ledning. När värmen lets genom taket strålar det ner mot oss. Ju mer värme som samlas uppe i de övre luftlagren dess svårare får kylan att göra det den ska, dvs kyla luften. kylan värms upp redan när den lämnar AC'n.

 

P3 kom med en synpunkt medan jag skriver detta. Jag har nästan 3m i takhöjd så det är positivt.

Varmvinden innehåller mycket värme. Att få rotation på den, dvs inte få den att samlas ovan undertaket måste göra en del. Därför min fundering om det är viktigare att isolera yttertaket. I varje fall kommer jag att sätta in solfläktar som trycker ut värmen när solen ligger på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle undvika polystyren som isolering på grund av brandrisken. De e många restauranger, klubbar som brunnit ner och polystren har varit den bidragande orsaken......

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag är för dålig på värmelära för att förstå var insatserna gör mest nytta i taket. I Sverige där vi isolerar för att behålla värmen är det uppenbart. 

Här är det konstigare men det må vara som du säger strålningsvärme och en del värmeledning. Konvektion är det inte som du säger, då stiger värmen uppåt. 

I ett dåligt isolerat tak går värmen genom taket via ledning. När värmen lets genom taket strålar det ner mot oss. Ju mer värme som samlas uppe i de övre luftlagren dess svårare får kylan att göra det den ska, dvs kyla luften. kylan värms upp redan när den lämnar AC'n.

 

P3 kom med en synpunkt medan jag skriver detta. Jag har nästan 3m i takhöjd så det är positivt.

Varmvinden innehåller mycket värme. Att få rotation på den, dvs inte få den att samlas ovan undertaket måste göra en del. Därför min fundering om det är viktigare att isolera yttertaket. I varje fall kommer jag att sätta in solfläktar som trycker ut värmen när solen ligger på.

 finns sådana där silverglänsande "snurr-bollar" man kan sätta på taket, dom drar ut luften från vinden om det blåser lite ute.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

 finns sådana där silverglänsande "snurr-bollar" man kan sätta på taket, dom drar ut luften från vinden om det blåser lite ute.

 

Kanske en kombination av dessa. 2st snurr-bollar och solcellsfläktar på gavlarna. Tycker det blåser lite här uppe i trakterna av Pitsanuloke. Ofta känns det helt vindstilla. Solcells fläktar känns göra jobbet mera när det behövs. Kanske det är dumt att kombinera dessa olika tekniker? Måste kolla mer på vilka volymer de kan hantera.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

 finns sådana där silverglänsande "snurr-bollar" man kan sätta på taket, dom drar ut luften från vinden om det blåser lite ute.

 

Vi har isolerat ovanpå innertaket på övervåningen och monterat en ventilator (silverglänsande snurrboll) i hemmet i BKK, det hjälper mycket!

Ventilatorn kan snurra även vid vindstilla, om solen lyser starkt, och det gör den ofta.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mer och mer övertygad om att snurr-boll eller annan evakuering är viktig. 

Men ska man hindra värmen att ta sig in funderar jag om inte en isolering av insidan av yttertaket är viktigare än isolering av innertaket.

Vi har inte så mycket oljud av taket som P3 verkade ha. Vi har inte plåttak där heller. Vi hör nog mer av taken framför huset när det regnar de är av plåt. Det ljudet försvinner till stor del med de nya fönstren hoppas jag. 

Isolering av innertaket hindrar värmen att ledas och stråla ner, men det måste också hindra värmen nerifrån att stiga upp. Att hindra värmen att komma in genom att isolera yttertaket borde vara effektivare. Att dessutom evakuera värmen från varmvinden borde vara effektivt. 

 

Teoretiskt tycker jag att resonemanget verkar riktigt. Men blir det lika bra i praktiken? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Vi har isolerat ovanpå innertaket på övervåningen och monterat en ventilator (silverglänsande snurrboll) i hemmet i BKK, det hjälper mycket!

Ventilatorn kan snurra även vid vindstilla, om solen lyser starkt, och det gör den ofta.

 

 

MVH

Att den snurrar när solen lyser och det är vindstilla beror nog på konvektionen som uppstår av värmen i varmvindan. Den värmen stiger uppåt och fläkten är så bra lagrad att den snurrar av värmerörelsen från konvektionen. 

Känns som en möjlig förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isolera innertaket på ovansidan är bra, men minst lika bra är att tillse att det är en utomordentlig god ventilation ovan innertaket = mellan innertaket och plåttaket (yttertaket).

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev evert 1:

Isolera innertaket på ovansidan är bra, men minst lika bra är att tillse att det är en utomordentlig god ventilation ovan innertaket = mellan innertaket och plåttaket (yttertaket).

Ventilationen är nog viktigast. 

Isoleringen är det jag är tveksam till. Skulle gärna vilja att någon förklarar varför det är bättre att isolera inner- resp yttertak. 

  • isolera yttertak   + Hindrar värmen ta sig ner till varmvinden      -  ?
  • isolera innertak  + Hindrar värmen att gå ner till rummet            -  hindrar värmen att gå ut från rummet istället samlas den uppe under taket

Förutom ledning, strålning och konvektion, finns ytterligare en sak att beakta, värme rör sig mot kyla.

 

Är det varmare ovanför innertaket rör sig alltså den värmen neråt in mot rummet via ledning och strålning. Isoleringen jobbar emot. Kan vi få svalare på varmvinden är det positivt. Evakuering för att få svalare varmvind är alltså alltid bra.

Isolera yttertaket är alltså också bra. 

Kan jag få svalare ovanför innertaket kan alltså värmen söka sig upp genom taket. Har jag isolering försvårar det den värmevandringen. 

 

Alltså drar jag slutsatsen att det är bättre att isolera yttertaket.

Har jag fel i mitt resonemang?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Ventilationen är nog viktigast. 

Isoleringen är det jag är tveksam till. Skulle gärna vilja att någon förklarar varför det är bättre att isolera inner- resp yttertak. 

  • isolera yttertak   + Hindrar värmen ta sig ner till varmvinden      -  ?
  • isolera innertak  + Hindrar värmen att gå ner till rummet            -  hindrar värmen att gå ut från rummet istället samlas den uppe under taket

Förutom ledning, strålning och konvektion, finns ytterligare en sak att beakta, värme rör sig mot kyla.

 

Är det varmare ovanför innertaket rör sig alltså den värmen neråt in mot rummet via ledning och strålning. Isoleringen jobbar emot. Kan vi få svalare på varmvinden är det positivt. Evakuering för att få svalare varmvind är alltså alltid bra.

Isolera yttertaket är alltså också bra. 

Kan jag få svalare ovanför innertaket kan alltså värmen söka sig upp genom taket. Har jag isolering försvårar det den värmevandringen. 

 

Alltså drar jag slutsatsen att det är bättre att isolera yttertaket.

Har jag fel i mitt resonemang?

 

Det rum som ska kylas har som närmaste yta uppåt innertaket. 

 

En yta som är mindre än yttertakets och dessutom lätt att få någorlunda tätt mot rummet. 

 

 

Vinds-utrymmet lär du inte få tätt och det vill du inte heller. 

 

Tänk dig att yttertak svävade fritt från innertaket och bara håller regn borta. 

Det vore inte så dåligt för då vore temperaturen inte högre än rådande ute-temperatur ovanför innertaket.

 

Dvs exakt den temperatur du vill ha där. 

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har personligen INGEN erfarenhet av nedanstående men fick för mig berättat att en familj som köpt ett "välisolerat" hus märkte att varma sommardagar var huset svalt tills framåt 21 00 på kvällen, då som först började värmen tränga in, trots att då yttertemperaturen gått ned till under  20 +.

Varifrån kom värmen?

Ägaren till huset tog en kväll för sig att öppna upp luckan till vinden och där lade märke till att det var olidligt varmt, sades var minst 50 +, hur sant det var vet jag ej.

Men i alla fall ordnade han (ägaren) tillsammans med snickare och plåtslagare till några extra ventiler.

I samma veva lade han även på en 12 cm tjock gullfibermatta över den gamla isoleringen.

Hur som helst hade tydligen familjen blivit kvitt problemet med oönskad värmeinstrålning, om det var den förbättrade ventilationen eller mattan låter jag vara osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isolering ovan undertak gör att huset inte värms upp lika snabbt och mycket och man får ett behagligare hus dagtid som blir billigare att kyla ner om man så önskar. På kvällen gör isolering ingen större nytta mer än att det blir någon grad mindre att kyla ner. 

 

Bodde tidigare i ett hus utan takisolering och märker stor skillnad, nu är det svalare inne än ute även mitt på dagen, utan isolering blir det nästan tvärtom att det blir varmare inne riktigt soliga dagar. Har iofs även dubbla ytterväggar som givetvis hjälper till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Isolering ovan undertak gör att huset inte värms upp lika snabbt och mycket och man får ett behagligare hus dagtid som blir billigare att kyla ner om man så önskar. På kvällen gör isolering ingen större nytta mer än att det blir någon grad mindre att kyla ner. 

 

Bodde tidigare i ett hus utan takisolering och märker stor skillnad, nu är det svalare inne än ute även mitt på dagen, utan isolering blir det nästan tvärtom att det blir varmare inne riktigt soliga dagar. Har iofs även dubbla ytterväggar som givetvis hjälper till. 

Vad ska man ha för isolermaterial ?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Elmeri:

Vad ska man ha för isolermaterial ?

beror på plånboken, själv så har jag lagt folie under pannläkten och 3cm glasull som är inpackad i folie ovan undertak, ju tjockare desto bättre givetvis men jag märker som sagt stor skillnad mot oisolerat tak.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev evert 1:

Jag har personligen INGEN erfarenhet av nedanstående men fick för mig berättat att en familj som köpt ett "välisolerat" hus märkte att varma sommardagar var huset svalt tills framåt 21 00 på kvällen, då som först började värmen tränga in, trots att då yttertemperaturen gått ned till under  20 +.

Varifrån kom värmen?

Ägaren till huset tog en kväll för sig att öppna upp luckan till vinden och där lade märke till att det var olidligt varmt, sades var minst 50 +, hur sant det var vet jag ej.

Men i alla fall ordnade han (ägaren) tillsammans med snickare och plåtslagare till några extra ventiler.

I samma veva lade han även på en 12 cm tjock gullfibermatta över den gamla isoleringen.

Hur som helst hade tydligen familjen blivit kvitt problemet med oönskad värmeinstrålning, om det var den förbättrade ventilationen eller mattan låter jag vara osagt.

Ventilation av vindsutrymmet är givetvis viktigt och med 12cm isolering ovan vad dom nu hade innan så lär det inte komma nån värme den vägen.

Fönster är annars en stor värmestrålnings källa, vi har alltid fördragna gardiner för fönstren som vetter mot sol och även det gör skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste och billigaste tipset för de som vill minska sol-uppvärmningen av sina hem, är nog att skugga de väggar som utsätts för direkt solljus på dagarna.

Att ha ventilatorer högst upp på taket är också viktigt, detta har Thai känt till väldigt länge!

 

Se bilden nedan, taken skuggar väggarna när solen står högt, och formen på taken med ventilations-hål längst upp på gavlarna är ventilatorer!

Ingen "Raketforskning", bara sunt förnuft!

 

Traditional-Thai-Houses-In-Central-Thailand-1.jpg.785c6a09972b828dccc3eeaf4f45ad4d.jpg

 

MVH

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...