Jump to content
IGNORERAD

Aircondition, hur påverkar isolering


Wangthong

Recommended Posts

Har fått många bra synpunkter. När vi fått in fönstren kommer jag att köra en stund utan att göra något mera. Nästa steg AC, sedan kommer jag att sätta in ventilatorer och se hur mycket det påverkar. Därefter blir det nog innertaket som får isolering. 

Har inte riktigt bestämt vilken AC det blir. Har nog tänkt minst 24000 btu. Det där med fjärrkontroll med styrning av spridning i sidled kan nog ta en stund att luska ut. Hoppas på tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    24

  • LTD

    9

  • Elmeri

    7

  • Nicholas

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Har fått många bra synpunkter. När vi fått in fönstren kommer jag att köra en stund utan att göra något mera. Nästa steg AC, sedan kommer jag att sätta in ventilatorer och se hur mycket det påverkar. Därefter blir det nog innertaket som får isolering. 

Har inte riktigt bestämt vilken AC det blir. Har nog tänkt minst 24000 btu. Det där med fjärrkontroll med styrning av spridning i sidled kan nog ta en stund att luska ut. Hoppas på tips.

Vi har Mitsubishi av lite halvdyr modell som har styrning i sidled. 

Tror att en 24000 btu blir kanon i ert rum. 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev LTD:

Vi har Mitsubishi av lite halvdyr modell som har styrning i sidled. 

Tror att en 24000 btu blir kanon i er

Ja Mitsubishi Mr Slim multi split, fungerar bra i stora rum upp till 4 enheter men vi har bara 2.. Från företaget Keehin i Phuket..

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Elmeri:

Ja Mitsubishi Mr Slim multi split, fungerar bra i stora rum upp till 4 enheter men vi har bara 2.. Från företaget Keehin i Phuket..

En utedel till 4 innedelar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev LTD:

En utedel till 4 innedelar? 

Kan verka bra men tänk på att om en utedel pajar så pajar alla de innedelar den förser med kyla.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Kan verka bra men tänk på att om en utedel pajar så pajar alla de innedelar den förser med kyla.

Vad händer om solen slocknar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Elmeri:

Vad händer om solen slocknar ?

blir kallt behövs ingen air kon åt de ena eller andra hållet. vad hade du för nick förut ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

blir kallt behövs ingen air kon åt de ena eller andra hållet. vad hade du för nick förut ???

Ja alldeles riktigt, du är inte så dum som du ser ut.....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Elmeri:

Ja alldeles riktigt, du är inte så dum som du ser ut.....

Du har inte sett mej så du vet inte utan du bara byter nick, att det går, Huva

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Du har inte sett mej så du vet inte utan du bara byter nick, att det går, Huva

De e ju en viss likhet mellan dig o han som lirar banjo i filmen sista färden... Huva

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Du har inte sett mej så du vet inte utan du bara byter nick, att det går, Huva

Vad hade han för nick förut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här blev det på dotterns rum. Totalt 8 fönster samt dörrar på fram- och baksidan. 2116725467_fnster.thumb.jpg.2e551e4b6d8bb8ad617e1ce50fb33d47.jpg

Stor skillnad på ljudnivån inne och märker stor skillnad på hur snabbt det går att få kyla i sovrummet. Även stor skillnad på hur ofta AC går i sovrummet. Nästa steg blir att hitta någon som kan installera ventilatorer på taket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-12-10 at 15:03, skrev Wangthong:

Så här blev det på dotterns rum. Totalt 8 fönster samt dörrar på fram- och baksidan. 2116725467_fnster.thumb.jpg.2e551e4b6d8bb8ad617e1ce50fb33d47.jpg

Stor skillnad på ljudnivån inne och märker stor skillnad på hur snabbt det går att få kyla i sovrummet. Även stor skillnad på hur ofta AC går i sovrummet. Nästa steg blir att hitta någon som kan installera ventilatorer på taket. 

Är fönstret satt på insidan av väggen i stället för i väggen?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Är fönstret satt på insidan av väggen i stället för i väggen?

Vi ville ha kvar träfönstren på utsidan. Vi tycker att de ser bättre ut än moderna fönster. innanför det sitter ett järngaller. De gamla trädörrarna fick dock lämna. De var stiliga men nån måtta får det vara. 

Det blev mycket tystare när trädörrarna blev ersatta med skjutdörrar. Snyggare blev det inte där. 

20221209_092621.thumb.jpg.ce775bc82f6012237d97f9a88fde383d.jpg

Blir vi less på att ha det så här så har vi en plan att bygga en innervägg. Jag tycker att stolparna stör mera än fönstren. Dessutom kommer det att bättra på isolationen. Vi har ingen sol mot väggarna så nu i första hand lägger vi krutet på tak och evakuering av vindan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Nån som har erfarenhet av dessa plåttak med isolering hur korrosionsbeständiga är dessa?

Tänker vi som bor närmare kusten, ser en del  som lagt  dessa nyligen här runt i  Khao lak.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev navion hispania:

Nån som har erfarenhet av dessa plåttak med isolering hur korrosionsbeständiga är dessa?

Tänker vi som bor närmare kusten, ser en del  som lagt  dessa nyligen här runt i  Khao lak.

Jag har sett på ett ställe där isoleringen har lossnat från plåten. Minst 10 år gammalt tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp aldrig med sån där tunn isolering.

 

Båda bitarna lagda samma år.

Ca 4 år sen.

 

0586F959-0607-46A8-A064-E240A5E9E4C3.jpeg

 

Får byta en massa kvadratmeter pga detta

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har sett  tak lagt på OSB skiva. 

 

tydligen äter inte terniterna OSB. 

 

en skiva från 2014 såg som ny ut. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det här projektet har stått stilla en stund nu medans det varit ganska svalt. Har inte kört med någon AC i sovrummen under den här tiden. Bortsett från någon kort stund när man varit bra svettig. 

 

Fanns tydligen ventilatorer i två storlekar. Köpte en av den mindre sorten på Do Pro. Tycker det borde räcka. 20230113_143619.thumb.jpg.3c9609ea3ab03f36504215d5e802f117.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat med klimat i över 30 år och har ingen AC i huset 😀

Skomakarens barn går utan skor sägs det.

Takfläktar och över 3 meter i takhöjd har funkat bra än så länge. 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Har jobbat med klimat i över 30 år och har ingen AC i huset 😀

Skomakarens barn går utan skor sägs det.

Takfläktar och över 3 meter i takhöjd har funkat bra än så länge. 

 

Härligt höra! Vi har 3m takhöjd. Vi har också i en del rum invändiga takfläktar. Antar att det är sådana du menar. För mig fungerar det inte. Med åldern så har jag blivit känsligare för värmen. 80- 90- talet fungerade det med takfläkt men inte nu. Det är främst mars april som är jobbigt. 

Även klimatet har ändrats här så har det blivit torrare och varmare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Wangthong:

Härligt höra! Vi har 3m takhöjd. Vi har också i en del rum invändiga takfläktar. Antar att det är sådana du menar. För mig fungerar det inte. Med åldern så har jag blivit känsligare för värmen. 80- 90- talet fungerade det med takfläkt men inte nu. Det är främst mars april som är jobbigt. 

Även klimatet har ändrats här så har det blivit torrare och varmare. 

Som gammal avdankad kyltekniker vill jag ha värme 😁

 

 

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har nu haft ventilatorn några veckor. Har märkt skillnad på 1-2 grader inne på eftermiddagen. Nu har det ju inte varit så varmt den här tiden. Oftast runt lite över 30 när det varit som varmast och just under 20 som kallast. Vi har inte egentligen behövt köra någon AC under den här tiden. Många dagar har vi inte kört fläkt förrän på eftermiddagen. och då bara vissa fläktar.

 

Nu i morse snurrade den långsamt fast det var lite vind ute. Mulet också så jag tror inte att det var konvektion som fick den att snurra. Men man ser tydligt på eftermiddagen vindstilla dagar att den snurrar rätt bra fast det är absolut vindstilla.

 

Man märker tydligt att det är mycket kallare på morgonen inomhus. Thailändarna klagar jämt att det är kallt, så även frugan. Men ingenting som inte går att fixa med filtar i sängen. Själv har jag inte använt filt så ofta, någon enstaka dag sedan vi installerade ventilatorn. Märker också att det är kallare på eftermiddagen även om det blivit varmare inne då. Funderar hur länge en ventilator kan hålla innan man får köpa en ny. Ni som redan har haft sådana länge hur många år verkar dom hålla?

 

Nästa steg blir en AC på 25 000 BTU. Vi installerar den innan vi gör någon isolering av innertaket. Då får jag se hur långt det räcker med bara AC. Tanken är att jag ska installera isolering senare. Fast kanske inte i år. Av två anledningar. Svågern har fullt upp med jobb. Jag hade tänkt att han skulle göra jobbet med sina anställda. Den andra anledningen är att det blir bekvämare för oss att de gör jobbet när vi inte är här. Blir det för varm inne även med AC får de eller någon annan göra det innan vi åker hem.

 

Har inte tittat så mycket på AC men det har varit dåligt med AC på 25000BTU som har fjärr med sidostyrning. Någon som har tips. Jag vill helst inte ha någon multi som kan ha flera innedelar. Den här ska sitta ensam på ena sidan huset medan AC'na för sovrummen sitter på andra sidan huset.

20230203_100031.thumb.jpg.02e31b235b9bd08862656eec5db4da69.jpg 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...