Jump to content
IGNORERAD

Förlänga utgånget Thai-körkort


UglyFarang

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

 

Hade samma situation själv när jag kom tillbaka till Thailand efter mer än 10 år. Gick inte att förnya i Pattis utan intyg från trafikskola, så när jag kom till Phuket försökte jag samma sak, men nej, samma sak här. 

 

 

Ja det var just det. I och med att man redan finns i deras datasystem som tidigare innehavare av körkort som inte blev förnyat i tid så måste man ta ett nytt. Och nu räcker det inte med att byta ut något internationellt mot ett Thailändskt, nej nu måste man ha intyg från körskola att man gjort 15 lektioner och kan köra, sedan två dagars utbildning via en låååååång video för att sedan testa för nytt körkort. Vill man ha både bil och motorcyckel blir det två test. Kostnad i Pattis ca 15 till 20 000 baht för trafikskolan oavsett om du tar lektionerna eller inte. På toppen av det alla avgifter till myndigheten för test och tryck av kort. Så räkna med ca 20 000 baht.

 

 

Bra råd, försökte själv tråckla mig igenom detta men det sket sig, fick kort och gott acceptera att betala och testa, lätt som en plätt, tog ca 5 timmar utspritt under två dagar. 

 

 

Jisses, tur att Thailand har ratificerat 1968 års konvention numera så då får det bli treårigt IKK hädanefter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    7

  • UglyFarang

    7

  • biker

    4

  • apknug

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Jisses, tur att Thailand har ratificerat 1968 års konvention numera så då får det bli treårigt IKK hädanefter.

Jag kör från i år treårigt för jag kommer inte vara där på heltid ju. Som jag förstått det gäller 90-dagarsregeln hur lång tid man får köra på IKK från inresa i landet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu kan du förnya körkort hos körkortsmyndigheten DLT utan tidsbokning igen

Thai Rath rapporterade att körkort kan förnyas på Department of Land Transport kontor i hela landet från och med nu utan att behöva boka en tid. På samma sätt kan de som ska ta nytt körkort eller byta kategori för sitt körkort göra detta utan tidsbokning.
Personer som förnyar bör ha bevis på sina testresultat på onlinekursen "e-learning" så att de kan förnya körkortet enklare på DLT.
Om du måste göra inlärningen på ett testcenter kan det ta mycket längre tid.
Reglerna om tidsbokning infördes under pandemin men behövs inte längre.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt gick ut 4/6 22 och förnyade det 5 1/2 år den 10/1 23

Läkarintyg, bostadsintyg från img polisen, gamla körkortet, kopia på pass, även det gamla då det passnumret stod på körkortet.

Gjode e-learning kvällen innan och visade upp det i telefon, ingen tidsbokning  och det tog ca 20 minuter så var det klart.

505 Bath kostade det nu

20230110_101901.thumb.jpg.38bfcd6e88c7e486b2dd3fa92a5b694c.jpg

Screenshot_20230109_225144_Chrome.thumb.jpg.3d90af490060380d99a448627d6bf02c.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Som vanligt i Thailand är det olika regler. Mitt körkort gick ut 6 augusti och jag skulle förnya den 20 augusti. Alltså 14 dagar efter utgång. 

Jag gjorde DLT provet hemma och for till Transport Office. Lämna fram papperna och fick göra de vanliga testerna (färgseende,bromsprov och splitvision). Proverna gick bra och jag trodde det var färdigt men icke.

Hamnade i en datasal för att göra teoriprov på engelska (50 frågor 45 rätt) och det var inte lätt när man inte var förberedd. Efter 2 försök lyckades jag få 46 rätt och godkänd. 

Detta var i Uttaradit och som vanligt skiljer det från ort till ort.

Ett råd låt aldrig körkortet gå ut innan förnying.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev biran:

färgseende,bromsprov och splitvision)

Inget av detta denna gång 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev biran:

Ett råd låt aldrig körkortet gå ut innan förnying.

 

Mitt råd har alltid varit tvärtom.

Förnya aldrig innan det gått ut. Men precis dagarna efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Mitt råd har alltid varit tvärtom.

Förnya aldrig innan det gått ut. Men precis dagarna efter.

Gjorde det två veckor efter förra gången och fick då 6 år så när på två veckor 🙂

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Gjorde det två veckor efter förra gången och fick då 6 år så när på två veckor 🙂

 

Ja, det är så det fungerar.

Du får 5 år från din nästa födelsedag som också är utgångsdatum på körkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...