Jump to content
IGNORERAD

Förlänga utgånget Thai-körkort


UglyFarang

Recommended Posts

Mina thailändska körkort gick ut i januari -21, finns det någon som helst möjlighet att förnya eller förlänga dessa i januari när vi kommer ner igen?

Det är smidigare att göra detta och få 2 år istället för 1 års internationellt, jag vet att man kan använda det 3-åriga internationella men jag har CE- behörighet som måste förnyas nästa år och får då inte det 3-åriga då mitt svenska körkort inte gäller i 3 år.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    7

  • UglyFarang

    7

  • biker

    4

  • apknug

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

When to Renew a License

Most licenses expire five years after they have been issued on the date of your birthday. You can renew your Thai license up to three months before the expiration of your current one. If your license has expired by more than one year, you must retake the written theory test and achieve a score of at least 90.

https://axleaddict.com/safety/Renewing-a-Thailand-Drivers-License#:~:text=Most licenses expire five years,score of at least 90.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

When to Renew a License

Most licenses expire five years after they have been issued on the date of your birthday. You can renew your Thai license up to three months before the expiration of your current one. If your license has expired by more than one year, you must retake the written theory test and achieve a score of at least 90.

https://axleaddict.com/safety/Renewing-a-Thailand-Drivers-License#:~:text=Most licenses expire five years,score of at least 90.

 

Tack!

Då får det bli ettårigt internationellt och byta det mot ett Thai-kk.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Mina thailändska körkort gick ut i januari -21, finns det någon som helst möjlighet att förnya eller förlänga dessa i januari när vi kommer ner igen?

Det är smidigare att göra detta och få 2 år istället för 1 års internationellt, jag vet att man kan använda det 3-åriga internationella men jag har CE- behörighet som måste förnyas nästa år och får då inte det 3-åriga då mitt svenska körkort inte gäller i 3 år.

Hej

Det är väl så att ett internationellt körkort bara gäller i 90 dagar i Thailand. Så spelar ingen roll om det är 3-årigt eller 1-årigt.

 

I mitt fall var det ingen skillnad på procedur att skaffa nya körkort eller förlängning. När jag tog nytt blev de 2-åriga.

Vid förlängningen 5-åriga. Kan tom. bli upp till 6 år, eftersom det är födelsedatum som det grundar sig på.

När jag säger samma procedur, alltså varken teoriprov eller körprov vid något av tillfällena.

Bara rektionstest, alkotest, djupseende, färgseende.

Men man läser ofta om hur olika det är på "Department of land transportation", så bäst att kolla i förväg

på just det kontoret man tänkt sig. Jag tror för övrigt att det numera ofta krävs tidsbokning. Något

som tillkom under pandemin.

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Det är väl så att ett internationellt körkort bara gäller i 90 dagar i Thailand. Så spelar ingen roll om det är 3-årigt eller 1-årigt.

 

I mitt fall var det ingen skillnad på procedur att skaffa nya körkort eller förlängning. När jag tog nytt blev de 2-åriga.

Vid förlängningen 5-åriga. Kan tom. bli upp till 6 år, eftersom det är födelsedatum som det grundar sig på.

När jag säger samma procedur, alltså varken teoriprov eller körprov vid något av tillfällena.

Bara rektionstest, alkotest, djupseende, färgseende.

Men man läser ofta om hur olika det är på "Department of land transportation", så bäst att kolla i förväg

på just det kontoret man tänkt sig. Jag tror för övrigt att det numera ofta krävs tidsbokning. Något

som tillkom under pandemin.

 

mvh

biker

 

 

 

 

Att det internationella bara får användas under en sammanhängande period av 3 månader i Thailand är jag fullt medveten om och det påverkar inte mej.

Jag har förlängt mina thailändska körkort många gånger men då alltid i tid och även vid ett tillfälle fått 5-årigt på turistvisum när jag förlängde i Bkk i närheten av On Nut så jag vet att det skiljer sej åt mellan olika platser men även vid olika tillfällen på samma plats.

Min tanke nu var att det kanske gick att förlänga de utgångna pga pandeminedstängningen.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag har förlängt mina thailändska körkort många gånger men då alltid i tid och även vid ett tillfälle fått 5-årigt på turistvisum när jag förlängde i Bkk i närheten av On Nut så jag vet att det skiljer sej åt mellan olika platser men även vid olika tillfällen på samma plats.

Min tanke nu var att det kanske gick att förlänga de utgångna pga pandeminedstängningen.

Det enda man vet med säkerhet är att man inte vet vad som gäller den dag man är där 😉

 

Första gången fick jag både göra teori och körprov fast jag hade ett int körkort med mig.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Det enda man vet med säkerhet är att man inte vet vad som gäller den dag man är där 😉

 

Första gången fick jag både göra teori och körprov fast jag hade ett int körkort med mig.

 

Jag har ursprungligen tagit mina körkort helt enligt de då gällande reglerna och jag blev mycket förvånad när man gjorde uppkörningen var för sej på en avstängd körgård.

Teoriprovet var väl kravet 23 rätt av 30 frågor och ett prov för B och ett prov för A.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt första fick jag på Samui, hade inte ens IKK med då, och på visa exemption 30d.

Mitt andra 6 år senare via IKK i Nang Rong, senare förlängt till 5 år några gånger men med visum då.

Har aldrig behövt några skriftliga eller praktiska test, förutom de vanliga med färger, dra i snören, reaktionstest etc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt körkort gick ut i början av augusti och kom till Thailand 18 augisti. Var på Transport office för att förlänga. Det gick inte, jag var 14 dagar försent. Jag gjorde de vanlig syn, reaktion och bromstesten vilket gick bra. Då tänkte jag att fixa nya körkort var enkelt. Men dom drog iväg mej till en datasal och ladda upp 50 frågor (på engelsks) och ville ha 45 rätt för godkänt. Man fick hålla på så länge man behövde. Frugans körkort gick ut i oktober så det räckte med de första testerna.

Detta var i Uttaradit och som bekant skiljer det mellan städerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev biker:

et är väl så att ett internationellt körkort bara gäller i 90 dagar i Thailand. Så spelar ingen roll om det är 3-årigt eller

Fast du kan väl åka in hur många gånger som helst i 3 år så länge man inte stannar mer än 3 månader. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Mankan:

Fast du kan väl åka in hur många gånger som helst i 3 år så länge man inte stannar mer än 3 månader. 

Så tycker jag också att det måste vara.

Men när jag tidigare om åren skaffade Internationellt körkort, dvs. då var det bara det 1-åriga som var giltigt i Thailand.

Då fick jag besked om att 1-årigt betydde att det kunde användas under 1 år. Tror nog att det även

var angivet giltighetstid på IKK.

MEN, att det var aldrig giltigt för fler än 90 dagar totalt under giltighetstiden.

Om något annat gäller det 3-åriga vet jag ej.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev biker:

Så tycker jag också att det måste vara.

Men när jag tidigare om åren skaffade Internationellt körkort, dvs. då var det bara det 1-åriga som var giltigt i Thailand.

Då fick jag besked om att 1-årigt betydde att det kunde användas under 1 år. Tror nog att det även

var angivet giltighetstid på IKK.

MEN, att det var aldrig giltigt för fler än 90 dagar totalt under giltighetstiden.

Om något annat gäller det 3-åriga vet jag ej.

mvh

biker

 

Min uppfattning är att körkortet är giltigt för 90 dagars kontinuerlig vistelse. Reser du ut ur Thailand och tillbaka efter 90 dagar är det giltigt i 90 dagar till. Men du menar att man räknar ihop den totala vistelsetiden då?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Att det internationella bara får användas under en sammanhängande period av 3 månader i Thailand är jag fullt medveten om och det påverkar inte mej.

Jag har förlängt mina thailändska körkort många gånger men då alltid i tid och även vid ett tillfälle fått 5-årigt på turistvisum när jag förlängde i Bkk i närheten av On Nut så jag vet att det skiljer sej åt mellan olika platser men även vid olika tillfällen på samma plats.

Min tanke nu var att det kanske gick att förlänga de utgångna pga pandeminedstängningen.

Ja, nu fattar jag vad du tänkte på. Och det stämmer att de gav uppskov för utgångna körkort tidigare.

Kontoren var helt stängda under långa perioder, och då hade ju annars mängder med körkort blivit ogiltiga.

Men om man "jobbat ifatt" nu, eller vad som gäller just nu vet jag inte.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Min uppfattning är att körkortet är giltigt för 90 dagars kontinuerlig vistelse. Reser du ut ur Thailand och tillbaka efter 90 dagar är det giltigt i 90 dagar till. Men du menar att det bara gäller för en inresa då?

Flera inresor, t.ex 30 + 30 + 30. 

Men att det skulle vara så för. t.ex. 3-årigt IKK känns nog inte rimligt, det får jag hålla med om.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biker:

Ja, nu fattar jag vad du tänkte på. Och det stämmer att de gav uppskov för utgångna körkort tidigare.

Kontoren var helt stängda under långa perioder, och då hade ju annars mängder med körkort blivit ogiltiga.

Men om man "jobbat ifatt" nu, eller vad som gäller just nu vet jag inte.

mvh

biker

 

Fast det är nån lirare som sitter hemma i Sverige och hävdar att man har upp till ett år på sig efter utgången, han postade nån länk till nån blogg sida av nån annan lirare....... 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev biker:

Ja, nu fattar jag vad du tänkte på. Och det stämmer att de gav uppskov för utgångna körkort tidigare.

Kontoren var helt stängda under långa perioder, och då hade ju annars mängder med körkort blivit ogiltiga.

Men om man "jobbat ifatt" nu, eller vad som gäller just nu vet jag inte.

mvh

biker

 

 

Tanken med det 3-åriga är att då kan jag använda det under 3 års besök och när det är nära utgång så byter jag in det mot ett Thai-kk.

Sambon har av någon konstig anledning ändrat sej från att för ett par år sedan inte vilja åka dit mera till att nu evt köpa mark och byggas hus och tillbringa vintrarna i Thailand.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev apknug:

Fast det är nån lirare som sitter hemma i Sverige och hävdar att man har upp till ett år på sig efter utgången, han postade nån länk till nån blogg sida av nån annan lirare....... 

 

Jag har för mej att jag har läst något om detta också, men i mitt fall så när jag kommer ner till Thailand nästa gång så har mitt passerat utgångsdatum med 2 år.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag har för mej att jag har läst något om detta också, men i mitt fall så när jag kommer ner till Thailand nästa gång så har mitt passerat utgångsdatum med 2 år.

Ännu större anledning att inte sprida nåt, som även om det var sant, inte skulle hjälpa dig.

 

Nej, ladda med ett fräscht internationellt körkort, fixa ett läkarintyg i Thailand och boka tid på DLT med appen DLT smartQ.

 

Funkar även på datorn om man vill slippa appen.

 

https://gecc.dlt.go.th/login

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev apknug:

Ännu större anledning att inte sprida nåt, som även om det var sant, inte skulle hjälpa dig.

 

Nej, ladda med ett fräscht internationellt körkort, fixa ett läkarintyg i Thailand och boka tid på DLT med appen DLT smartQ.

 

Funkar även på datorn om man vill slippa appen.

 

https://gecc.dlt.go.th/login

 

 

Att man kan förnya upp till 1 år utgångna körkort känns ändå ganska relevant information för någon som undrar om man kan förnya ett 2 år utgånget körkort. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Att man kan förnya upp till 1 år utgångna körkort känns ändå ganska relevant information för någon som undrar om man kan förnya ett 2 år utgånget körkort. 

Eller hur, bara ett år försent.

 

Ännu mer relevant då det tydligen inte funkar med ett som varit utgånget i 14 dagar. 

 

Rätt svar är allt går att förnya! Och inga....

Link to comment
Dela på andra sajter

People can now renew their expired driver’s licence without having to pre-register online, the Department of Land Transport (DLT) announced on Tuesday.

 

https://www.nationthailand.comhttps//www.nationthailand.com/Thailand/general/40020696

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Screenshot_20221113_185844_Chrome.thumb.jpg.b2c5dbccba7e5279ba3ac0fe87f2dec6.jpg

Screenshot_20221113_185916_Chrome.jpg.a194280f6ef4afb56aab7b959dc8db0e.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips för att få körkort i Thailand är att besöka en behörig bilskola och be dom hjälpa till. Det kanske kostar lite men du slipper troligen att besöka Land Transport office och deras konstiga krav och tester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
19 hours ago, UglyFarang said:

Mina thailändska körkort gick ut i januari -21, finns det någon som helst möjlighet att förnya eller förlänga dessa i januari när vi kommer ner igen?

Det är smidigare att göra detta och få 2 år istället för 1 års internationellt, jag vet att man kan använda det 3-åriga internationella men jag har CE- behörighet som måste förnyas nästa år och får då inte det 3-åriga då mitt svenska körkort inte gäller i 3 år.

 

Hade samma situation själv när jag kom tillbaka till Thailand efter mer än 10 år. Gick inte att förnya i Pattis utan intyg från trafikskola, så när jag kom till Phuket försökte jag samma sak, men nej, samma sak här. 

 

19 hours ago, UglyFarang said:

 

Tack!

Då får det bli ettårigt internationellt och byta det mot ett Thai-kk.

 

Ja det var just det. I och med att man redan finns i deras datasystem som tidigare innehavare av körkort som inte blev förnyat i tid så måste man ta ett nytt. Och nu räcker det inte med att byta ut något internationellt mot ett Thailändskt, nej nu måste man ha intyg från körskola att man gjort 15 lektioner och kan köra, sedan två dagars utbildning via en låååååång video för att sedan testa för nytt körkort. Vill man ha både bil och motorcyckel blir det två test. Kostnad i Pattis ca 15 till 20 000 baht för trafikskolan oavsett om du tar lektionerna eller inte. På toppen av det alla avgifter till myndigheten för test och tryck av kort. Så räkna med ca 20 000 baht.

 

2 hours ago, lasseiudon said:

Ett tips för att få körkort i Thailand är att besöka en behörig bilskola och be dom hjälpa till. Det kanske kostar lite men du slipper troligen att besöka Land Transport office och deras konstiga krav och tester.

 

Bra råd, försökte själv tråckla mig igenom detta men det sket sig, fick kort och gott acceptera att betala och testa, lätt som en plätt, tog ca 5 timmar utspritt under två dagar. 

 

Ändrades av Vaxet older version
Link to comment
Dela på andra sajter

Polarn förnyande, förvisso, ett icke utgånget 2 årigt förra veckan i pattis. Åkte upp på tisdagen med alla papper redo för att göra walk in, svaret blev "come back friday". De verkar köra med "egen" kö där uppe. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...