Jump to content
IGNORERAD

Börje Salming


spooncreek

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Eller kanske för att han var störst?

Jag minns Salming från min barndom, hur han gav allt i sina matcher och alltid offrade sig för att skydda målvakten i landslaget genom att täcka slagskott med sin kropp.

Att han dessutom är en genuint hjälpsam och trevlig människa är bara mer som talar för honom.

 

Vem tycker du är/var bättre?

 

 

MVH

Lidström, Forsberg, Sundin.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntat och välförtjänt och ovationer i Canada och Canada Cup är fan inte kattpiss. Canada Cup som ta mig fan hade egna regler och blinda domare

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Lidström, Forsberg, Sundin.

OK, så Börje på fjärde plats, enligt dig?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tommy:

OK, så Börje på fjärde plats, enligt dig?

 

MVH

Något sånt ja.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket svårt att jämföra spelare från olika tidsperioder men det Börje gjorde när han kom till NHL i början av 70-talet som en av de första europeiska spelarna i ligan är svårslaget. Hatad av alla motspelare och alla gjorde allt för att krossa honom men han blev trots det en av NHLs bästa spelare genom tiderna. Det är omöjligt att med säkerhet säga hur det skulle ha gått för Forsberg, Sundin och Lidström om de hade bemötts på samma sätt när de kom till NHL men jag tror inte de hade nått samma framgångar om så hade varit fallet. Börje är för mig den största genom tiderna.

 

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Tommy:

OK, så Börje på fjärde plats, enligt dig?

 

MVH

Nu vann ju mycket riktigt även Lidström priset. Börje var ju en pionjär och banade som sagt väg för svenskar i NHL men det går inte att blunda för Lidströms meritlista. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom inte någon nämner Sven Tumba så får väl jag göra det.

En, i mitt tycke, av de allra största inom ishockeyn.

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte Pekka också vara med (jag såg inte galan)?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev uptoyou:

Borde inte Pekka också vara med (jag såg inte galan)?

Precis, målvakterna idag har ju skydd som nästan täcker hela målet, målen borde både breddas och höjas.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev i första inlägget att jag rankar Börje högst...men, det är ju oerhört svårt att bara välja en. Sett till meriter är det svårt att protestera mot valet av Lidström. Välförtjänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Sven Tumba

2. Lasse Björn

3. Rolle Stoltz

4. Björn Palmquist

 

Sedan Börje Salming resten räknas inte förutom Håkan Södergren.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Peolito:

1. Sven Tumba

2. Lasse Björn

3. Rolle Stoltz

4. Björn Palmquist

 

Sedan Börje Salming resten räknas inte förutom Håkan Södergren.

 Rolle Stoltz ,han träffade jag på Åland ,stor lirare å härlig svenska ett minne för livet för länge sedan .

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev chevrolet-48:

 Rolle Stoltz ,han träffade jag på Åland ,stor lirare å härlig svenska ett minne för livet för länge sedan .

Härlig snubbe.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev spooncreek:

Sett till meriter är det svårt att protestera mot valet av Lidström. Välförtjänt.

Jävla finalen 2006 i OS i Torino vill alla bara glömma, liksom VM finalen 2003!

 

Jag blev berörd när jag såg honom, men samtidigt påminnd hur skörd livet är, och även den starkaste kan drabbas. Det var mycket tårar i publiken vad jag kunde se.

Sen tänkte jag lite fel igår, Börje var ju jävligt stor i Canada på -70 och -80 talet och banade väg i NHL för alla europer, dock gjorde han inte så mycket i tre kronor och galan var ju Svensk ishockey 100 år så det är ju klart att de som fällde Finland höjs och belönas. :ironi:

 

6 timmar sedan, skrev uptoyou:

Borde inte Pekka också vara med

Var det inte 1975 i landskampen i Sve-Fin friidrott, 5000 m som Pekka blev illa behandlat av Bengt Nåjde. 😜

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är väl första gången en spelare, människa blir hyllad så mens han lever, Bra

Börje var en stor spelare

Du kanske syftar på att Han får en gata döpt efter sig  i Kiruna? Det är ovanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Amigo:

Du kanske syftar på att Han får en gata döpt efter sig  i Kiruna? Det är ovanligt.

ja det är välen del av hyllningarna men han blir hyllad i Canada, i Tv i Sverige även här på MPR

mens han lever det brukar komma när dom avlidit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
34 minuter sedan, skrev Boa52:

ja det är välen del av hyllningarna men han blir hyllad i Canada, i Tv i Sverige även här på MPR

mens han lever det brukar komma när dom avlidit

Han blev ju hyllad redan 1976 i Canada.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns så märkligt att det finns en fullt fungerande hjärna bakom den krackelerande fasaden. ALS är verkligen vidrigt.

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev 65Selander:

Han var en av de som banade vägen för alla NHL svenskar.

Vi får inte glömma Juha Widing (andra svensk till NHL efter Sterner) som drog till Canada som 16 åring, han spelade även med Börje 1976 i Canada cup.
Även Juha Widing fick stora applåder när dom presentera han, och ingen svenska visste vem han var.

 

Ni kan läsa om han är
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/6j4PP0/nhl-stjarnan-whitey--okanda-svensken-med-morka-slutet

Samt så har SVT gjort en dokumentär om han.
https://www.svtplay.se/video/21928030/hockeyns-historia/hockeyns-historia-sasong-1-ror-du-pucken-sa-dodar-jag-dig?position=1294&id=82mDDyJ

 

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev 65Selander:

20221118_150247.thumb.jpg.6d5c0c3c5f6f9acdc69a0f88f2701051.jpg

Hjälper en insamling mot ALS så skulle jag, en fattig stackare ge en slant. Hade en

arbetskamrat som fick det, fy f-n. Åkte med han en av sista ggr han körde bil

inget fungerade för han. Klarade 2 år sen var han borta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...