Jump to content
IGNORERAD

Börje Salming


spooncreek

Recommended Posts

Börje Salming...jag håller honom fortfarande allra högst bland många fantastiska svenska hockeyspelare genom åren.  Vilken fighter.

 

FeqEfxpWQAAb92h.png.cb89730fc174f7a4b123b8083463a13e.png

 

Fe5cuz6WAAYugh-.jpg.80ad9598699f463c8252678e1e12e933.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Han är tydligen så dålig nu i ALS att han inte kan prata längre. Helt fruktansvärd sjukdom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt att en så trevlig kille råkar ut för detta.

Träffade honom ibland i Vaxholm när han bodde i det området.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Börje är en levande legend. Mycket stor både som idrottsman och människa, helt utan divalater och ett mycket stort och varmt hjärta. Otroligt tragiskt att han har drabbats av ALS.

 

//mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Nu förstår jag inte, kan du förklara?

Tvåa på bollen

 

ishockeyPucko 😉

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Träffat honom då han efter NHL började importera öl från Canada som (kort sagt) resulterade i företaget Bornicon & Salming med en hel del kul i portföljen. De hade länge Singha och thailändskt vin i sortimentet. Det var många år sedan han sålde sin andel i bolaget och nu är det uppköpt av The Wine & Spirits Collective. 

Så länge som han var delägare i bolaget fick jag Salmingkalsonger i julklapp. En kille att beundra på och utanför hockeyrinken.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Enis:

Tvåa på bollen

 

ishockeyPucko 😉

Ok, det finns ju många sätt att förstöra trådar, eller styra dem ur ämnet. Detta är en exempel.

 

Det står lite mer i artikeln som jag länkade, att han sondmatas bla.

 

 

Ändrades av Amigo
Dåligtt editerat
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fredman:

Träffat honom då han efter NHL började importera öl från Canada som (kort sagt) resulterade i företaget Bornicon & Salming med en hel del kul i portföljen. De hade länge Singha och thailändskt vin i sortimentet. Det var många år sedan han sålde sin andel i bolaget och nu är det uppköpt av The Wine & Spirits Collective. 

Så länge som han var delägare i bolaget fick jag Salmingkalsonger i julklapp. En kille att beundra på och utanför hockeyrinken.

 

Jag minns när han lanserade Upper Canada Lager i Sverige. Det blev ingen succé.

 

Börje var en stor idol för mig som hockeytokig i barndomen. Hans tuffa sätt på isen i kombination med hans blygsamhet utanför rinken var så fascinerande för mig. Jag kunde som ung inte förstå hur man kunde vara ett lejon på isen men en kattunge utanför. Nu förstår jag sådant bättre, förstås.

 

Att inte ens den tuffaste av dem alla är förskonad från sjukdomselände skrämmer skiten ur mig...

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börje Salmings ALS-sjukdom fick familjen Salming att åka hela vägen till Kanada för att införskaffa en bromsmedicin som heter Albrioza men läkemedlet stoppades i tullen när de postade den till Sverige.

Enligt Expressen, som varit i kontakt med Läkemedelsverket hade de kunnat föra in läkemedlet i Sverige om de hade tagit med det ombord på flygplanet.

Familjen kämpar vidare med att försöka få tullen att släppa medicinen – något som inte kommer att ske enligt Läkemedelsverkets tillsynsutredare Tomas Nilsson.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjes läkare om ALS, verkar vara en klok kvinna!

Lyssnade på detta igår, och idag igen:

 

https://sverigesradio.se/avsnitt/borje-salmings-lakare-tror-pa-framtida-lakemedel-mot-als

 

Hon säger att Kanada har godkänt 2 mediciner som bromsar ALS, men inte direkt botar det...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tommy:

Börjes läkare om ALS, verkar vara en klok kvinna!

Lyssnade på detta igår, och idag igen:

 

https://sverigesradio.se/avsnitt/borje-salmings-lakare-tror-pa-framtida-lakemedel-mot-als

 

Hon säger att Kanada har godkänt 2 mediciner som bromsar ALS, men inte direkt botar det...

 

 

MVH

Dödsdom tyvärr.. Medicin förlänger bara lidandet.

Mvh Frazze från Börjes Kiruna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ftn705:

Dödsdom tyvärr.. Medicin förlänger bara lidandet.

Mvh Frazze från Börjes Kiruna.

Jag hade en (ingift) Farbror, alltså gift med Farsans syster, som fick ALS diagnos för drygt 2 år sedan, begravningen var i somras...

Han var en renlevnads man, som jobbat hårt och kunde allting, från snickeri till design, bokföring osv...

han bröts snabbt ner av sjukdomen, sista gången jag såg honom så kände jag inte igen mannen, tragiskt.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Alarik:

Börje Salmings ALS-sjukdom fick familjen Salming att åka hela vägen till Kanada för att införskaffa en bromsmedicin som heter Albrioza men läkemedlet stoppades i tullen när de postade den till Sverige.

Enligt Expressen, som varit i kontakt med Läkemedelsverket hade de kunnat föra in läkemedlet i Sverige om de hade tagit med det ombord på flygplanet.

Familjen kämpar vidare med att försöka få tullen att släppa medicinen – något som inte kommer att ske enligt Läkemedelsverkets tillsynsutredare Tomas Nilsson.

Oklart varför dom inte gjorde hand-carry. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
44 minuter sedan, skrev Amigo:

Tidernas hockeygala, konstig om Börje inte blir Tidernas spelare!

För att han har ALS?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Mankan:

För att han har ALS?

Han var en av de som banade vägen för alla NHL svenskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Mankan:

För att han har ALS?

Eller kanske för att han var störst?

Jag minns Salming från min barndom, hur han gav allt i sina matcher och alltid offrade sig för att skydda målvakten i landslaget genom att täcka slagskott med sin kropp.

Att han dessutom är en genuint hjälpsam och trevlig människa är bara mer som talar för honom.

 

Vem tycker du är/var bättre?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev 65Selander:

Han var en av de som banade vägen för alla NHL svenskar.

Absolut och han är en av de största men Lidström, Forsberg och Sundin definitivt kandidater om man ska rösta fram den största.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...