Jump to content
IGNORERAD

Bästa flyget till Thailand


Nerike

Recommended Posts

Hej på er alla!

 

Nu när vi kan resa igen utan problem med Covid, så kommer här en fråga till er alla.

Vilket flygbolag tycker ni är bäst att resa med, och som ni är mycket nöjda med eller som man kan utrycka sig mest valuta för pengarna.

 

Själv har jag rest med många olika flygbolag, och jag måste nog säga för min del var det med Emirates.

Fick nästan en känsla av business class känsla i ekonomi class, åkte med Airbus A380-800 bättre service har jag ej fått inte ens på Thai Airways glansdagar.

Dom snåla inte på nåt varken mat eller dricka, maten var mycket bra för att vara flygplansmat och mätt blev man drickat smaka som den brukar göra.

 

Rent och fint på planet, dom städade till och med toaletterna under resan gång.

Kort mellanlandningstid, så dom kan jag rekommendera skulle vilja testa deras business class på Airbus A380-800 dels för baren och att man kan hänga där en stund utan att störa andra, men framför allt om jag fick business class känsla i ekonomi class, hur är då inte business class.

image-59.jpg.4ed961b44953a7a46bdff4d530265eb6.jpg

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Risifrutti

    7

  • Mankan

    4

  • Amigo

    4

  • MickeN

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mr Ning Ning

Flög mina första resor med Thai men det blev för jobbigt för kroppen.

Sedan med Kineserna via Peking och en hemresa med Aerosweet via Kiev.

Sen blev det Qatar som passade mig utmärkt med 2x ca 6tim.

Och dom var överlägset bättre än dom jag åkt med innan.

Det var också mkt trevligt att få flyga 380 från Doha till Bkk.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Sämsta måste ha varit 1a resan till T-land. Charterplan med mellanlandning i Sharjah. Där kan man snacka om crampy. 
Sedan blev det med Thais 747 i flera år. Austrian o finnarna har fått 1gång vardera. Prövade Thai igen men nu trippel7an och något hade hänt,,, allt var sämre. 
Sedan dess har qatar fått flytta min röv. 
 

Frugan som har prövat thai, qatar och emirates, håller qatar som 1a emirates som 2a o thai som 3a.

 

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Emirates gillade jag fram till någon nepales i deras infodisk skickade mig till fel gate i Dubai och jag missade planet. Så kommer nog aldrig mer flyga med dom oavsett att de har bra service. De hade annars kvalat in på min topplista. 

 

Qatar är ungefär lika som Emirates.. 

 

Min topplista på bolag jag flugit får bli:

1. Singapore Airlines 

2. Eva Air

3. Qatar 

 

Men till Thailand från Stockholm får det bli Thai för att det är direkt.. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har flugit ARN-BKK  med:

 

SAS, eco och busines

Thai Airways eco, premium och busines

Finnair eco

Air Berlin, eco

Norwegian, eco och premium

Quatar eco

Emirates eco

 

Air Berlin var inget vidare, sämst av alla. Quatar också da shit pga lång bytes tid i Doha, 12 timmar, busines klart bäst i båda men Norwegian var bäst. Har för mig att billigaste enkel resa var 699 SEK som jag delvis betalade med poäng. Alla tog mig tryggt till målet och blev inte illa behandlat av nån. Ju en gång på Thais 747 skrek en flygvärdinna för hon kunde inte sova när vi pratade på natten (inte ens högljutt) De hade sina sovplatser i "hatthyllan"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nerike:

Hej på er alla!

 

Nu när vi kan resa igen utan problem med Covid, så kommer här en fråga till er alla.

Vilket flygbolag tycker ni är bäst att resa med, och som ni är mycket nöjda med eller som man kan utrycka sig mest valuta för pengarna.

 

Själv har jag rest med många olika flygbolag, och jag måste nog säga för min del var det med Emirates.

Fick nästan en känsla av business class känsla i ekonomi class, åkte med Airbus A380-800 bättre service har jag ej fått inte ens på Thai Airways glansdagar.

Dom snåla inte på nåt varken mat eller dricka, maten var mycket bra för att vara flygplansmat och mätt blev man drickat smaka som den brukar göra.

 

Rent och fint på planet, dom städade till och med toaletterna under resan gång.

Kort mellanlandningstid, så dom kan jag rekommendera skulle vilja testa deras business class på Airbus A380-800 dels för baren och att man kan hänga där en stund utan att störa andra, men framför allt om jag fick business class känsla i ekonomi class, hur är då inte business class.

image-59.jpg.4ed961b44953a7a46bdff4d530265eb6.jpg

Jag har flugit både apklass och business med Emirates och blivit uppgraderad till övervåningen 2 gånger från Dubai till Bangkok. Baren är trevlig men men är man som jag är man förmodligen mer utvilad i en ekonomistol efter en sådan resa. Det är dock rätt kul att tjöta med värdinnorna medan dom blandar diverse drinkar man vill prova. Kommer ihåg att jag stod med en 3-4 olika drinkar samtidigt när jag och en annan gäst instruerade värdinnan i baren med olika recept som hon gladeligen blandade. 

 

Jag kan personligen tycka att den där romatiseringen av apklass med arabflygbolagen är överdriven. Visst det kanske finns saker som är lite bättre men ekonomi är ekonomi. 

 

Angående städning av toaletter under resans gång. Ja självklart gör dom det även med andra bolag på en lång flygresa. Sist jag reste med Thai var det ett jävla städande av toaletterna. Varje gång jag skulle lätta på trycket pågick det städning av någon toalett.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid/bara åkt med thai, jag tittar inte ens efter något annat för thais tider passar mig så perfekt och att det är direktflyg cph - bkk. Håller med Mankan, tycker att det alltid håller på att städas på toaletterna, vilket är bra. Vi åker enbart apklass och det fungerar bra för oss, det är ju bara transport och jag sover oftast mig igenom hela resan :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jag har alltid/bara åkt med thai, jag tittar inte ens efter något annat för thais tider passar mig så perfekt och att det är direktflyg cph - bkk. Håller med Mankan, tycker att det alltid håller på att städas på toaletterna, vilket är bra. Vi åker enbart apklass och det fungerar bra för oss, det är ju bara transport och jag sover oftast mig igenom hela resan :D

Bästa flyget är direkt. Sitter hellre i apklass och sover 6-7 timmar än i BC och måste mellanlanda i 3 timmar för en ny flight. Inte värt pengarna. Lägger hellre dom slantarna på ett riktigt bra hotell vid ankomst så man kan slappna av och njuta av semestern.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Amigo:

Har flugit ARN-BKK  med:

 

SAS, eco och busines

Thai Airways eco, premium och busines

Finnair eco

Air Berlin, eco

Norwegian, eco och premium

Quatar eco

Emirates eco

 

Air Berlin var inget vidare, sämst av alla. Quatar också da shit pga lång bytes tid i Doha, 12 timmar, busines klart bäst i båda men Norwegian var bäst. Har för mig att billigaste enkel resa var 699 SEK som jag delvis betalade med poäng. Alla tog mig tryggt till målet och blev inte illa behandlat av nån. Ju en gång på Thais 747 skrek en flygvärdinna för hon kunde inte sova när vi pratade på natten (inte ens högljutt) De hade sina sovplatser i "hatthyllan"

Nu hänger jag inte med, flyget är väl detsamma om du sitter 2 eller 12 timmar i Doha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade flygpriser redan i mars/april till vintern. Jag åker helst med Qatar - Emirates pga skönt med en mellan landning och dessutom är det bästa bolagen. Men den här gången hittade jag biljetter med thai snorbilliga så det blev 2 biljetter på en gång. Augusti cirka 4500 kronor. Och 30/12-22/2 cirka 5300 kronor 😃😃😃🙏🙏🙏 nu flyger dessutom thai oftast med airbus 350. planen som jag tycker är bäst 

Ändrades av soi covboy
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Amigo:

Har flugit ARN-BKK  med:

 

SAS, eco och busines

Thai Airways eco, premium och busines

Finnair eco

Air Berlin, eco

Norwegian, eco och premium

Quatar eco

Emirates eco

 

Air Berlin var inget vidare, sämst av alla. Quatar också da shit pga lång bytes tid i Doha, 12 timmar, busines klart bäst i båda men Norwegian var bäst. Har för mig att billigaste enkel resa var 699 SEK som jag delvis betalade med poäng. Alla tog mig tryggt till målet och blev inte illa behandlat av nån. Ju en gång på Thais 747 skrek en flygvärdinna för hon kunde inte sova när vi pratade på natten (inte ens högljutt) De hade sina sovplatser i "hatthyllan"

Tyckte du norwegian var bäst pga av priset eller var det någon annan anledning? Och vad var det i så fall som var bättre med norwegian?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de bolag jag flugit med var Qatar bäst. Business. De hade en härlig bar i planet där man jiddrade med flygvärdinnorna och blev lite smådimmig. Gick bra tills jag råkade nämna att jag hade diabetes då tyckte en flygvärdinna att jag skulle dricka vatten :-). Åkte Finnair sist de är OK men frugan vill förstås åka Thai.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev MickeN:

Nu hänger jag inte med, flyget är väl detsamma om du sitter 2 eller 12 timmar i Doha. 

Är det inte total upplevelse som gäller? Eller säger man att flyget är väl det samma oavsett om man sitter i lounge eller städskrubb vid byte! För mig är det stor skillnad sitta 2  jämfört med 12 timmar vid byte! Dessutom landade ARN-DOH på kvällen runt 22.00, och anslutning avgick kl 10.00 Det var gamla terminalen och inte mycket att göra, ingen plats att sova, ingen restaurang öppen. Så om ni åker via DOH och har lång byte, köp biljett med bättre klass, då får man hotellrum i Doha

17 minuter sedan, skrev Mankan:

Tyckte du norwegian var bäst pga av priset eller var det någon annan anledning? Och vad var det i så fall som var bättre med norwegian?

Deras tider passade mig perfeckt, både i ARN och i BKK, sen kunde man välja vad man ville ha på flyget, nya plan och självklart även priset. Har en radhus i Pattaya så hade ingen nytta att betala för väskan tex för har kläder mm där hemma ,

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Amigo:

Är det inte total upplevelse som gäller? Eller säger man att flyget är väl det samma oavsett om man sitter i lounge eller städskrubb vid byte! För mig är det stor skillnad sitta 2  jämfört med 12 timmar vid byte! Dessutom landade ARN-DOH på kvällen runt 22.00, och anslutning avgick kl 10.00 Det var gamla terminalen och inte mycket att göra, ingen plats att sova, ingen restaurang öppen. Så om ni åker via DOH och har lång byte, köp biljett med bättre klass, då får man hotellrum i Doha

Deras tider passade mig perfeckt, både i ARN och i BKK, sen kunde man välja vad man ville ha på flyget, nya plan och självklart även priset. Har en radhus i Pattaya så hade ingen nytta att betala för väskan tex för har kläder mm där hemma ,

Men du kan ju inte skylla på Qatar om du väljer ett flyg med 12 timmar i Doha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev MickeN:

Men du kan ju inte skylla på Qatar om du väljer ett flyg med 12 timmar i Doha. 

Jag skyller ingen, inte ens mig själv, det var en misstag som jag inte gör igen om möjligt. Vet inte riktigt vad Du är ute efter? Det frågades vad man tycker om olika bolag, sorry att jag skrev min erfarenhet!

 

För mig väger säkerhet, trygghet och punktlighet mest när jag väljer bolag, så hur flygvärdinnor ser ut spelar ingen roll, bara de är proffsiga och sakliga.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Amigo:

Jag skyller ingen, inte ens mig själv, det var en misstag som jag inte gör igen om möjligt. Vet inte riktigt vad Du är ute efter? Det frågades vad man tycker om olika bolag, sorry att jag skrev min erfarenhet!

 

För mig säkerhet, trygghet och punktlighet mest när jag väljer bolag, så hur flygvärdinnor ser ut spelar ingen roll, bara de är proffsiga och sakliga.

Vem fan bryr sig om status på en sittplats i ett flygplan. Ta ett sömnpiller och vakna upp i ett nytt land är i alla fall det som funkar för mig.

 

Vill man besöka en lounge är det bara betala eller använda rätt kort. Ungefär lika dyrt som 2 öl på O´Learys.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är kortast möjliga restid och kvällsflyg viktigast, gillar inte att drälla på flygplatser eller gå upp i ottan för att hinna flyget.

Från GBG är det Lufthansa som är snabbast och har kvällsflight, under 2 tim i mellanlandning på Frankfurt.

Annars tycker jag att Dreamliner är det bästa planet, inget lock för öronen och tystare än övriga plan, dock så va maten med Norwegian det sämsta jag upplevt, vidrigt käk.

Lufthansa har hyfsad mat men bästa maten var med Swizz Air Frankfurt - Bkk.

Annars håller jag mig gärna borta från långa flygningar, inrikes i Thailand ok men åka till Sverige helst inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Vem fan bryr sig om status på en sittplats i ett flygplan.

Jag tex, vägrar att sitta o trängas med nått pucko i 11 timmar.

Absolut värt att sitta o ligga bra, men vi är ju alla olika.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte för två månader sedan med Qatar i Business till Thailand. Jag har bara Finnairs Business att jämföra med, och det var ju en stor skillnad förstås. På alla sätt och vis, men det är ju stor prisskillnad också. 

Tyvärr var det inte qsuite, där man kan stänga dörren, på någon av sträckorna. Flög A380 till/från Bangkok med den berömda baren, kallad Sky Lounge. Då flygen gick typ 02.00 så var jag ensam där och fick dricka whiskey ensam och surra med bartendern. Så upplevelsen kom av sig lite, men kul att ha upplevt det.

Business i A380 är ju väldigt stor, så det råder inte samma lugn och harmoni som i kabiner med kanske 25 platser. 

 

Till vintern åker jag som tidigare med Finnair igen, och lär så göra de närmaste resorna då jag köpt på mig en hel del poäng hos dem.

Screenshot_20221006_105201.jpg

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag tex, vägrar att sitta o trängas med nått pucko i 11 timmar.

Absolut värt att sitta o ligga bra, men vi är ju alla olika.

Respekterar det!

 

Trängs med puckon varje dag på tuben så är ganska luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Risifrutti:

Respekterar det!

 

Trängs med puckon varje dag på tuben så är ganska luttrad.

Hade inte jag klarat som utvecklat en viss folkskygghet :)

Nä en anledning till att vill åka avskiljt och stundtals liggande är att då jag jobbar måste jag hela tiden vara som en plastpappa till folk, sen då kommer hem så är det ju full rulle med barn, familj o allt som hör det till.

Den enda lugna stunden jag har, det är resan mellan jobb och hem, då vill jag ha det bra och inte behöva visa någon hänsyn till andra, får vara värt det de kostar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte suttit i ekonomi på Thai till Stockholm på över 10 år innan jag gjorde det för ett par veckor sedan. Efter jag bokat fick jag svår vånda över att varit så företagsekonomiskt ädel och försökte uppgradera med mina poäng, men det gick givetvis inte, trots att det visade sig att biz var halvtomt. Måste dock säga att det var helt OK, eller iaf så OK som ekonomiklass i nästan 12 timmar kan vara.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-10-06 at 07:23, skrev Amigo:

Är det inte total upplevelse som gäller? Eller säger man att flyget är väl det samma oavsett om man sitter i lounge eller städskrubb vid byte! För mig är det stor skillnad sitta 2  jämfört med 12 timmar vid byte! Dessutom landade ARN-DOH på kvällen runt 22.00, och anslutning avgick kl 10.00 Det var gamla terminalen och inte mycket att göra, ingen plats att sova, ingen restaurang öppen. Så om ni åker via DOH och har lång byte, köp biljett med bättre klass, då får man hotellrum i Doha

Deras tider passade mig perfeckt, både i ARN och i BKK, sen kunde man välja vad man ville ha på flyget, nya plan och självklart även priset. Har en radhus i Pattaya så hade ingen nytta att betala för väskan tex för har kläder mm där hemma ,

Ok Norwegian var kanske billigast då men förmodligen inte bäst. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är som tur är alla olika men själva väljer vi de två platserna LÄNGST bak på höger eller vänster sida - när det går.

Visserligen kommer vi av sist men drar man även "något" benen efter sig brukar det t.o.m. vara tomt vid passkontrollen.

Gäller bara att hinna i tid till Samuiflyget men Thai brukar oftast vara nere i god tid för att inte säga väldigt god tid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev evert 1:

Thai brukar oftast vara nere i god tid för att inte säga väldigt god tid. 

Inte numera med en mer sydlig flygrutt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...