Jump to content
IGNORERAD

Månlandning i Verkligheten


Gorocco

Recommended Posts

41 minuter sedan, skrev Amigo:

  

90 dagar under 180 dagars period. https://www.migrationsverket.se under "fakta om visum"

Har man en UT-ansökan inne, bör man inte ansöka om uppehållstillstånd för besök. (förlängning av visum med 90 dagar) eftersom man kan ha bara en ansökan inne, en ny makulerar den tidigare ansökan. https://www.migrationsverket.se under "Innan du ansöker om uppe­hålls­till­stånd för besök"

 

Sen kan det vara svårt att få ett visum under ansöks/handlingstiden, säger inte att det är omöjligt men de kan motivera avslaget att besöket kommer inte lämna landet efter viseringstiden.

 

 

Jag är inte riktigt med på ditt svar till min fråga 1.
Månen har varit i Sverige 6 månader nyligen. Kan hon hon söka ett besöksvium om 3 månader eller är det 6 månader som hon måste vänta, som nu gäller. 
 

Jag förstår att när ansökan om uppehållstillstånd är inlämnad kan vi inte göra ett uppehållstillstånd för besök men vad jag däremot tror och hoppas är att ett besöksvium går bra.

För att liva upp tråden lite så bifogas ett foto.

 

Månen torkar kött på taket

 

IMG_20220606_115141.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Gorocco

    17

  • Baa

    5

  • Amigo

    5

  • uptoyou

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Gorocco:

Kan hon hon söka ett besöksvium om 3 månader eller är det 6 månader som hon måste vänta, som nu gäller. 

180 dagar i hennes fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Gorocco:

Jag är inte riktigt med på ditt svar till min fråga 1.
Månen har varit i Sverige 6 månader nyligen. Kan hon hon söka ett besöksvium om 3 månader eller är det 6 månader som hon måste vänta, som nu gäller. 
 

Jag förstår att när ansökan om uppehållstillstånd är inlämnad kan vi inte göra ett uppehållstillstånd för besök men vad jag däremot tror och hoppas är att ett besöksvium går bra.

För att liva upp tråden lite så bifogas ett foto.

 

Månen torkar kött på taket

 

IMG_20220606_115141.jpg

Snälla du det finns proffs som vet, MPR är ett dåligt forum att få reda på såna viktiga

grejer, sök andra informationer så blir det rätt för dej, Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla du det finns proffs som vet, MPR är ett dåligt forum att få reda på såna viktiga

grejer, sök andra informationer så blir det rätt för dej, Lycka till

Vad är fel i min länk?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Amigo:

Vad är fel i min länk?

Vet inte om det är nåt fel på din länk men här på MPR kan man få 10 olika svar så varför

inte söka hjälp hos dom som kan, jag vet inte och svarar inte med en massa gissningar

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Boa52:

Snälla du det finns proffs som vet, MPR är ett dåligt forum att få reda på såna viktiga

grejer, sök andra informationer så blir det rätt för dej, Lycka till

Ja till skillnad från dig så finns det flera här som faktiskt inte gissar i sina svar. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Vet inte om det är nåt fel på din länk men här på MPR kan man få 10 olika svar så varför

inte söka hjälp hos dom som kan, jag vet inte och svarar inte med en massa gissningar

Varför inte hålla dig borta om du inte är till hjälp? Sabba inte den här tråden, många bra tips här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visum för uppehållstillstånd inlämnat och betalt för Månen i söndags, jag ska fylla i min del men har haft fullt upp men ska snart ta tag i detta.

 

Fick ett svar från migrationsverket idag angående fråga 1;

"Man har rätt att få visum för maximalt 90 dagar på en 180 dagars period.

Ett uppehållstillstånd för besök räknas inte in i den perioden och man kan alltså få ett nytt visum beviljad när det har gått 180 dagar sedan visumet på 90 dagar började gälla."

 

Som jag tolkar det så skulle hon i princip kunna söka ett nytt besöksvisum nu från Thailand då visumet för de första 90 dagar började gälla i slutet av mars i år och det är över 180 dagar sen. Det är inte aktuellt just nu men som jag tolkar texten så verkar det möjligt. 

 

IMG_20220301_180509.thumb.jpg.65cb3db3376b8edc017cdb6d2d268d64.jpg

Ban Phe i vintras.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Gorocco:

Visum för uppehållstillstånd inlämnat och betalt för Månen i söndags, jag ska fylla i min del men har haft fullt upp men ska snart ta tag i detta.

 

Fick ett svar från migrationsverket idag angående fråga 1;

"Man har rätt att få visum för maximalt 90 dagar på en 180 dagars period.

Ett uppehållstillstånd för besök räknas inte in i den perioden och man kan alltså få ett nytt visum beviljad när det har gått 180 dagar sedan visumet på 90 dagar började gälla."

 

Som jag tolkar det så skulle hon i princip kunna söka ett nytt besöksvisum nu från Thailand då visumet för de första 90 dagar började gälla i slutet av mars i år och det är över 180 dagar sen. Det är inte aktuellt just nu men som jag tolkar texten så verkar det möjligt. 

 

IMG_20220301_180509.thumb.jpg.65cb3db3376b8edc017cdb6d2d268d64.jpg

Ban Phe i vintras.

 

 

Du har tolkat helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering.

Vi har planerat in ett besöksvisum nu till jul och Månen var i morse på VFS Global som tar emot visumansökningarna.

Jag hade fyllt ett "Application for Schengen Visa" blankett 119031 och inbjudan, blankett 240011 blandat med an massa andra papper.

Månen hade sagt att min blankett där det står 2021 ska bytas till 2022 vilket jag gjorde, i princip samma blankett lite små detaljändringar bara.

 

På VFS Global imorse säger Månen att typ alla som var där hade fel blankett och att det ska vara ytterligare någon ny version, som tur var fick hon hjälp att flytta över all text, allt skrivet på min dator så det vara bara copy and paste. Det krävde också att hon skulle ta fram ett bank statement på henne, jag hade redan bifogat bankpapper och lönespecifikationer på mig då jag står som garant. Låter väldigt konstigt det där.

 

Är det någon som hört om dessa nya reglar eller har länkar till dessa blanketter, vill jämföra med dem jag skrivit och när tillkom bank statement på någon som redan har en garant?

 

 

IMG_20220724_130601.thumb.jpg.8a9b9846976d17cf721c50c4a9e8e96c.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

En uppdatering.

 

Visummet för uppehållstillstånd lyser med sin frånvaro men är inlämnat i september.

Ett besöksvisum kan man alltid ansöka om det är långa väntetider på uppehållstillstånd.

 

I ett ärende till denna plats imorse...

 

1.thumb.jpg.513373d05f9f411cfa2e7827ea1a1f1f.jpg

 

 

Fann jag en vilsen dam från Ban Dung som lyssnade till namnet Månen.

 

 

2.thumb.jpg.751dcd257c9840ce4c891033a3150156.jpg
I all hast hade hon hunnit komma ut vid ankommande
- missat Gorocco
- svängt höger, tvärtom mot parkeringen där en väntande bil stod,
- åkt upp en våning och irrade runt bland avgående diskar.   Innan Gorocco fick syn på henne.

 

 

 

Snabbt in med henne i bilen så hon inte försvinner igen, ut mot Verkligheten. - Och hon som skulle hålla koll på Gorocco.

 

3.thumb.jpg.6de510d7e3bc9039d5e9a2e6337ce084.jpg

 

Välkommen Månen på ett 3-månaders besöksvisum.

 

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej Forumet

 

Nu har Månen varit i Verkligheten i mer än 1 månad redan. Det tog bara ett par dagar innan hon fick uppleva minus 20 grader och vattnet frös inne och luftvärmepumpen orkade inte riktigt så vi fick stödja värmen med byggfläktar. 

Men Månen har redan rotat sig bra, klagar inte över att behöva promenera 60 meter till duschen i kyla som värme :) och att vatten bara finns inne om Gorocco orkar fylla på tunnan under vinterhalvåret.

IMG_20221213_182953.thumb.jpg.2556f1d619c489a225d4ccd25fc8a902.jpg

 

För att skapa lite julstämning så fixade Gorocco och Lasse Lastbil fram en gran i december som kläddes med belysning.
Sågen är bara rekvisita det var granbarksborren som fällde granen. 😉


IMG_20221203_105113.thumb.jpg.a1a76a082fded9e936944d12362f8dde.jpgIMG_20230104_221750.thumb.jpg.edf9f640b8fdbeba245d5f1b7cc3f7dd.jpg

 

Julafton utan barnen firades med Månen på ett kylslaget Söder och Nacka-statyn med lite pepparkakor och glögg till Gorocco och Coca-Cola för Månen.

IMG_20221224_091250.thumb.jpg.559591922e3a0587d29f5f5026a82366.jpg

IMG_20221224_105142.thumb.jpg.e9c095826be027d006e6e2bcfbc795b3.jpg

 

Nu till en fråga till Forumet:
 

Jag tänkte att Månen skulle ta ett thailändskt körkort för bil när hon återvänder till Thailand i mars.
Vår förhoppning är att hon kan komma tillbaka till Sverige  i juni och då ha ett färdigt thailändskt körkort i handen.

Vad jag har hört så får hon köra på detta körkort i Sverige, en viss tid, kanske ett år?
Behöver man göra ett internationellt körkort för att det ska vara godkänt att köra i Sverige eller räcker det med det thailändska?
Skulle bli glad för svar.

 

Bjuder även på klipp när Månen tittar på ett Youtube-klipp, finns det något roligare än när en hund juckar mot en Youtuber som ska laga mat... 😁

 

 

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

Det thailändska körkortet är redan översatt till engelska, så det behövs inget internationellt. Många thailändskor inbillar sig detta, men det är fel. Jag har fått detta bekräftat av en pensionerad trafikpolis.

 

Det gäller ett år från att hon kommer till Sverige på UT, men min rekommendation är att hon tar svenskt körkort snarast, bara för att hon har thailändskt körkort, betyder det ju inte att hon kan köra bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev gst:

Det thailändska körkortet är redan översatt till engelska, så det behövs inget internationellt. Många thailändskor inbillar sig detta, men det är fel. Jag har fått detta bekräftat av en pensionerad trafikpolis.

 

Det gäller ett år från att hon kommer till Sverige på UT, men min rekommendation är att hon tar svenskt körkort snarast, bara för att hon har thailändskt körkort, betyder det ju inte att hon kan köra bil.

Stort tack, då sprack planen om körkort till sommaren då det antagligen bara är aktuellt med besöksvisum eftersom hennes UT med stor säkerhet inte kommer vara klart då.
Är du helt hundra på att hon inte kan använda thailändska körkortet på besöksvisum?
Tänkte att jag kunde övningsköra sen med henne om hon redan hade thailändskt körkort och senare så får hon ta ett svenskt körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Gorocco:

Stort tack, då sprack planen om körkort till sommaren då det antagligen bara är aktuellt med besöksvisum eftersom hennes UT med stor säkerhet inte kommer vara klart då.
Är du helt hundra på att hon inte kan använda thailändska körkortet på besöksvisum?
Tänkte att jag kunde övningsköra sen med henne om hon redan hade thailändskt körkort och senare så får hon ta ett svenskt körkort.

Hon får köra som turist i Sverige.

Ett år från inresa gäller.

Börjar om varje gång hon anländer.

Men när/om hon får uppehållstillstånd så gäller ett år från första inresan med ut.

Kör så det ryker.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt reglerna får hon köra på det thailändska körkortet om hon är här som turist.

Hon får dessutom köra på det ett år från den dagen hon folkbokför sig i landet.

 

Det som sägs ovan om ett år från inresedagen med UT är jag lite osäker på var man hittar den bestämmelsen men det kanske krävs att man folkbokför sig för att få UT ?

 

Det thailändska körkortet följer internationell standard och har både engelsk text och foto så inget internationellt körkort behövs

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Gorocco:

Stort tack, då sprack planen om körkort till sommaren då det antagligen bara är aktuellt med besöksvisum eftersom hennes UT med stor säkerhet inte kommer vara klart då.
Är du helt hundra på att hon inte kan använda thailändska körkortet på besöksvisum?
Tänkte att jag kunde övningsköra sen med henne om hon redan hade thailändskt körkort och senare så får hon ta ett svenskt körkort.

Ok, trodde hon skulle komma med UT nästa gång, naturligtvis går det att köra även på besöksvisum. Ett år från att hon kommer in i Sverige :)

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev gst:

Ok, trodde hon skulle komma med UT nästa gång, naturligtvis går det att köra även på besöksvisum. Ett år från att hon kommer in i Sverige :)

 

Det är exakt som TV skrev tidigare, ett år från det att hon blir folkbokförd i Sverige, kolla länken som han bifogade.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det kan bli en av de sista uppdateringarna här i tråden för... plötsligt händer det!

3.jpg.67e8fff3f325651612b35ef67b4cd17e.jpg

 

Det var en genomsnittlig tid för uppehållstillstånd på 17 månader, enligt migrationsverket, när vi ansökte i september 2022 så förväntningarna var väl att till jul 2023 skulle det kuna bli klart men - ibland så har man tur, i fredags kom besked en dag efter att Månen varit på ambassaden för intervju - beviljat.
Innan beskedet kom så stod hon på fredag morgon och lämnade in papper och pass till VFS Global för att komma hit på besöksvisum i juni vilket nu inte behövs 😀
1.thumb.jpg.97a90ae85a616d3d93a8e49195325bb3.jpg

 

Underbart!

 

P.s Glöm inte bort Stockholmsträffen lördagen den 10 juni, egen tråd kommer senare, min sångfågel hinner nu komma med och lär sjunga karaoke igen,
 

5.thumb.jpg.3ffcdc38e6a14fdfd4b49a6b6d3f4bc5.jpg

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Går det inte veckan före. Så man kan komma igen. Åker innan. Måste fira . Skulle vara trevligt. När man slutat sitt arbetsliv.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev John Khonken:

Går det inte veckan före. Så man kan komma igen. Åker innan. Måste fira . Skulle vara trevligt. När man slutat sitt arbetsliv.

Tyvärr inte. 

Blir så mycket lättare att arrangera och vara med på barnfri vecka då vilddjuren är hos Lillkrabban. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gorocco:

Det kan bli en av de sista uppdateringarna här i tråden för... plötsligt händer det!

3.jpg.67e8fff3f325651612b35ef67b4cd17e.jpg

 

Det var en genomsnittlig tid för uppehållstillstånd på 17 månader, enligt migrationsverket, när vi ansökte i september 2022 så förväntningarna var väl att till jul 2023 skulle det kuna bli klart men - ibland så har man tur, i fredags kom besked en dag efter att Månen varit på ambassaden för intervju - beviljat.
Innan beskedet kom så stod hon på fredag morgon och lämnade in papper och pass till VFS Global för att komma hit på besöksvisum i juni vilket nu inte behövs 😀
1.thumb.jpg.97a90ae85a616d3d93a8e49195325bb3.jpg

 

Underbart!

 

P.s Glöm inte bort Stockholmsträffen lördagen den 10 juni, egen tråd kommer senare, min sångfågel hinner nu komma med och lär sjunga karaoke igen,
 

5.thumb.jpg.3ffcdc38e6a14fdfd4b49a6b6d3f4bc5.jpg

 

 

 

Glöm inte heller Västgötaträffen 5 augusti för bövelen

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

OK. Då får ni ha en trevlig fest. Hoppas vara med nästa år

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...