Jump to content
IGNORERAD

Månlandning i Verkligheten


Gorocco

Recommended Posts

Hallå MPR, nu skulle jag behöva all hjälp jag kan få av er samlade kunskap.

Syftet är ju så klart en Månlandning, där Månen i en framtid får uppehållstillstånd och kan komma hit, landa i Sverige och bo här – med den kanske inte lika förtjusande Gorocco.

 

Som en del av er kanske vet så har Månen nyligen varit i Sverige och bott hos mig i nästan sex månader.

Hon har redan hunnit träffat en hel del trevliga medlemmar och thaidamer både på Stockholmsträffen, Västgötaträffen, Orust och andra små resor och träffar, så några känner nog igen henne.
IMG_20220917_113234.thumb.jpg.d7a3cf8ffcc71b5b89a94a4183684c56.jpg


Månen fick först ett besöksvisum i slutet av mars i år som varade i tre månader och sedan förlängde vi med ett uppehållstillstånd för besök med ytterligare tre månader.

Dessa sex sammanlagda månader har nu gått och Månen har återvänt hem till Ban Dung, Udon Thani.

 

Nu tänker vi ansöka om ett uppehållstillstånd, vilket vi är medvetna om, kan ta lååång tid, 17 månader i snitt enligt migrationsverkets hemsida, sist jag kollade.

 

Så jag tänkte att jag kanske i denna tråd kunde komma med frågor till er angående visumet och ni får jättegärna komma med tips 🙏.

 

Fråga 1:

Under tiden vi väntar på ett uppehållstillstånd så tror jag, om det är lång väntetid, att man får ansöka om ett besöksvisum. Visst stämmer detta, frågan är också hur länge måste man vänta, vara borta från Sverige, innan man kan ansöka om detta. Jag har hört att det är tre månader som gäller.
Men samtidigt var Månen i Sverige sex månader så jag har även hört att nu måste hon vara borta den tid hon varit här, alltså sex månader.
Vad gäller, är det någon som vet med säkerhet?

 

Fråga 2:

Månen är gift sen tidigare med en man från Thailand och inte skild.
Mannen bor inte i Thailand utan i Taiwan och kan inte följa med till ”Ambou” för att tillsammans signera skillsmässopapper som behövs för ett uppehållstillstånd och som visar att man är skild. Detta dokument måste in vid en ansökan som jag förstår det.
Månen har dock lyssnat runt på internet och även med myndigheter där hon bor och fått beskedet att det går att få detta dokument lagligt ändå men det kostar mycket pengar.

30,000 baht är priset och det ska gå igenom domstolar med mera som jag förstår henne men går att få till mitten av oktober.
Vad säger ni om detta, är det bara att bita i sura äpplet eller finns det andra vägar att gå eller billigare sätt?

 

 

 

 

 

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Gorocco

    17

  • Baa

    5

  • Amigo

    5

  • uptoyou

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Angående fråga två så har Månen nu av en annan fått ett nytt pris på dokumentet som visar att man är skild på 15,000 baht och att det ska ta en månad att göra.

Märk väl att gamle pojkvännen inte är eller kan ta sig till Thailand utan att detta går genom civil domstol som kommer att kunna besluta om skilsmässa utan att mannen är på plats - som jag förstår det.
Priset rasar dock med hälften, ingen som har några input om detta och om detta verkar rimligt och lagligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Gorocco:

Angående fråga två så har Månen nu av en annan fått ett nytt pris på dokumentet som visar att man är skild på 15,000 baht och att det ska ta en månad att göra.

Märk väl att gamle pojkvännen inte är eller kan ta sig till Thailand utan att detta går genom civil domstol som kommer att kunna besluta om skilsmässa utan att mannen är på plats - som jag förstår det.
Priset rasar dock med hälften, ingen som har några input om detta och om detta verkar rimligt och lagligt?

Det går ju att få lagliga dokument på olaglig väg.. så varför inte...

Det går att få skilsmässa lagligt utan båda parternas närvaro men det tar längre tid och man behöver en riktig advokat. Vet en som gjort det men det tog tid, nära två år har jag för mig men sedan blev det giltigt och fullt lagligt. Dock är det länge sedan så ingen aning om något ändrats.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Baa:

Det går ju att få lagliga dokument på olaglig väg.. så varför inte...

Det går att få skilsmässa lagligt utan båda parternas närvaro men det tar längre tid och man behöver en riktig advokat. Vet en som gjort det men det tog tid, nära två år har jag för mig men sedan blev det giltigt och fullt lagligt. Dock är det länge sedan så ingen aning om något ändrats.

Jag tror dock att före detta mannen går med på skilsmässa men att han inte kan närvara fysiskt då han jobbar i Taiwan och har ny fru/flickvän där.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Gorocco:

Jag tror dock att före detta mannen går med på skilsmässa men att han inte kan närvara fysiskt då han jobbar i Taiwan och har ny fru/flickvän där.

Före detta kanske vill ha en slant för att släppa pärlan? 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gorocco:

Jag tror dock att före detta mannen går med på skilsmässa men att han inte kan närvara fysiskt då han jobbar i Taiwan och har ny fru/flickvän där.

Och just där är en advokat nödvändig för att få alla intyg godkända...inte lätt att kommunicera med en Thai man inte har framför dig som Du säkert vet..lycka till.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Före detta kanske vill ha en slant för att släppa pärlan? 

Tycker mig känna igen detta. Har skilt mig och fick punga ut en del för att få med henne till lokala Amphur. Tog fem år innan detta gick. Skulle aldrig dejta en gift Thai tjej i Thailand. Kan bli farligt, många som blir mördade på det sättet. Nu är han ju utlänning va det väl men ändå. Det säger också en hel del hur tjejen är. Varför har hon inte avsluta det? Dåligt. Kan nästan bli omöjligt att få ut skilsmässa om båda inte går samtidigt till Amphur.

 

Ändrades av Lunarmys
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ frågan på FB i Udon gruppen eller thaikonsult. Denna snubbe finns i Udon men har ingen erfarenhet av någon av dem

Screenshot_20220929_105007.thumb.jpg.5e7e9b19b534e955d582bf57d9321e6a.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Lunarmys:

Tycker mig känna igen detta. Har skilt mig och fick punga ut en del för att få med henne till lokala Amphur. Tog fem år innan detta gick. Skulle aldrig dejta en gift Thai tjej i Thailand. Kan bli farligt, många som blir mördade på det sättet. Nu är han ju utlänning va det väl men ändå. Det säger också en hel del hur tjejen är. Varför har hon inte avsluta det? Dåligt. Kan nästan bli omöjligt att få ut skilsmässa om båda inte går samtidigt till Amphur.

 

Håller med dig i viss mån, men man ska inte ropa efter fan direkt.
Allt går att fixa i LOS med lite pengar, och som inte är helt ok men det går att fixa.

 

Det spelar ingen roll hur man gör, ska man regga ett bolag så tar det tid men oops med litet brunt kuvert till handläggaren så har man det på en gång.

Men skilsmässa kan det vara svårt då båda parterna skall skriva på, och fixar nån det för en slant så kan ju den andra partnern hävda att han aldrig har skrivit på samt inte vart i landet.

Skulle nog inte rekommendera att betala för ett skilsmässa dokument, kan bli dyrt i slutändan.

 

Om han nu går med på skilsmässa varför inte skicka papperna till han, där kan han skriva på hos en advokat som har Notarius publicus stämpel (gäller hela världen) där måste han legitimera sig för advokaten att han är han varpå advokaten stämplar att han har skrivit på.

Och det finns väl oseriösa advokater också men sök efter en med Notarius publicus i det landet där papperna skall skrivas på, finns inte många advokater som vill bli av med Notarius publicus för det ger en bra inkomst.

 

Att få ett papper stämplat med Notarius publicus i Sverige kostar 500 SEK, och är det fler papper tror jag dom tar 200 sek per papper inte säkert på det beloppet.

Men ett papper brukar kosta från 500 SEK, så tror det är den bästa vägen att gå för att få igenom en skilsmässa lagligt i ditt fall.

 

Undvik bruna kuvert, och göd inte korruptionen för det kan straffa sig längre fram som Lynarmys skrev.

Mannen kan kräva pengar eftersom han ej har skrivit på samt inte vart i landet enkelt för han att bevisa och i slutändan så får ni betala.

För man vet ju kan nån få loss lite extra pengar så gör dom det, även fast han säger att han går med på en skilsmässa men ej kan komma till Thailand.

 

Som sagt skicka papperna till han, så får han gå till Notarius publicus och skulle han fiffla med det så går ni fria.

 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon redan nämnt, undrar varför hon inte fixat det själv tidigare? Liten "varning" för mig ivarjefall.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev uptoyou:

Som någon redan nämnt, undrar varför hon inte fixat det själv tidigare? Liten "varning" för mig ivarjefall.

Ingen varning när Gorocco är inblandad, han må vara en spjuver men dum är han långt ifrån...dra inte alla över en kam.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Baa:

Ingen varning när Gorocco är inblandad, han må vara en spjuver men dum är han långt ifrån...dra inte alla över en kam.

Absolut inte, har förstått att han är en rutinerad thaifantast.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev uptoyou:

Absolut inte, har förstått att han är en rutinerad thaifantast.

Som dessutom talar både Thai o Issan...

 

Thai är ju inte världens mest organiserade folkslag så att ta ur skilsmässa är inte alls en naturlig handling bara för att ena parten lämnat förhållandet.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Baa:

Som dessutom talar både Thai o Issan...

 

Thai är ju inte världens mest organiserade folkslag så att ta ur skilsmässa är inte alls en naturlig handling bara för att ena parten lämnat förhållandet.

Låter som om han skulle kunna svara på sin egen fråga :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

Låter som om han skulle kunna svara på sin egen fråga :D

Den som lyder råd är vis....😇😇😇

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar så hemskt mycket för alla svar.

Har pratat med Månen igen om detta med skilsmässopappret och hon bedyrar att exet går med på skilsmässa men att han som sagt nu bor i Taiwan.

De har barn ihop som bor hos Månens mamma och visst han kan komma hit om någon betalar en biljett fram och tillbaka.
Men enligt Månen så går det att lösa ändå med mannens "tillåtelse", exakt hur förstår jag inte.
Min thailändska räcker inte till när hon förklarar dessa fackord på thai men jag förstår att det ska vara lagligt men det kostar en slant för att få det gjort.

Så jag tror jag provar denna väg först och hoppas att det är riktigt och att även Månen förstått allt rätt.

 

Det kommer snart fler frågor, var så säkra, kanske någon har ett svar på första frågan?

 

IMG_20220812_182453.thumb.jpg.6f8500c1cba56b1f0541392d1e43ad3b.jpg

Barnens gamla lekstuga ombyggd till Goroccos förråd aka Reggae House. Här vart det Moo Kata i somras med Vilddjuren och kusinens ex och dotter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick just meddelande från Lillkrabban:
"Idag har jag pratat med din tjej och jag blir glad om hon får visum. Säg till om ni behöver hjälp"

 

image.png.a4df0b6bf251e741dbdc065620845d28.png

Det inte alltid man har så tur att dåvarande och nuvarande flickvän kommer så bra överrens.
Plockning av Ramslök - sa de i varje fall... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gorocco:

Fick just meddelande från Lillkrabban:
"Idag har jag pratat med din tjej och jag blir glad om hon får visum. Säg till om ni behöver hjälp"

 

image.png.a4df0b6bf251e741dbdc065620845d28.png

Det inte alltid man har så tur att dåvarande och nuvarande flickvän kommer så bra överrens.
Plockning av Ramslök - sa de i varje fall... 🤪

Jag har samma problem. :ironi:

Min fru och min exfru har funnit varandra och kommer skitbra överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har samma problem. :ironi:

Min fru och min exfru har funnit varandra och kommer skitbra överens.

Kan bli farligt!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har samma problem. :ironi:

Min fru och min exfru har funnit varandra och kommer skitbra överens.

Bor granne med mitt ex, vi fikar där ibland

Ibland när exet går förbi så brukar min fru säga "Där går din fru" 😃

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ibland när exet går förbi så brukar min fru säga "Där går din fru"

Är du inte stuert?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har samma problem. :ironi:

Min fru och min exfru har funnit varandra och kommer skitbra överens.

Snart flyttar dom ihop å du åker ut 😁

Link to comment
Dela på andra sajter

  

On 2022-09-29 at 17:50, skrev Gorocco:

kanske någon har ett svar på första frågan?

90 dagar under 180 dagars period. https://www.migrationsverket.se under "fakta om visum"

Har man en UT-ansökan inne, bör man inte ansöka om uppehållstillstånd för besök. (förlängning av visum med 90 dagar) eftersom man kan ha bara en ansökan inne, en ny makulerar den tidigare ansökan. https://www.migrationsverket.se under "Innan du ansöker om uppe­hålls­till­stånd för besök"

 

Sen kan det vara svårt att få ett visum under ansöks/handlingstiden, säger inte att det är omöjligt men de kan motivera avslaget att besöket kommer inte lämna landet efter viseringstiden.

 

 

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...