Jump to content
IGNORERAD

Problem med att skicka pengaKasikorn bank eller andra Thaibanker efter pandemin.


LittleBell

Recommended Posts

Tjena

Så var det dags för en post pandemi resa då den senaste var November 2019.

Jag har loggat in på min Kasikornbanks internetsida lite då och då och där ligger fortfarande 3170 Baht.

 

Nu är problemet att jag har Handelsbanken som överföringsbank och när jag gick in där för att välja mottagare (Kasikorn) i min mottagarlista så verkar det som SHB har tagit bort den kontoinformationen och listan var tom.

 

Visst, överföringen till det kontot har varit inaktiv i 3 år, men va fasiken, de kan väl inte missat att det varit an pandemi och att folk inte kunnat resa.

 

Så nu söker jag hjälp för att hitta alla de där extra siffrorna (iban, mm) man behöver.

Jag har kontonummret till Kasikorn banken, men det var över 10 år sedan jag fixade det kontot och startade överföringarna.

 

Tacksam för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Enis

De 8 första känns igen, men inte de 3 sista så jag googlade runt och det finns tydligen massor av BIC/swift koder till Kasikorn bank.

Den infon om IBAN jag hittat talar tydligen för att man endast ska skriva kontonummret på den raden då IBAN är inbakat på något sätt

i kontonummret.

 

Följdfråga (då jag sett en del trådar om Wise)

Är Wise så enkelt som det verkar ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LittleBell:

Följdfråga (då jag sett en del trådar om Wise)

Är Wise så enkelt som det verkar ?

Ja, det är enkelt, snabbt, billigt och man får en bra kurs på valutan.

 

Här får Du en invite: https://wise.com/invite/u/vernel

Den ger Dig en gratis överföring mellan 2000 - 5000 SEK första gången. Skickar du mer än 5 k skicka i två delar, 5 ooo och sen resten.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inviten.

Men det var inte så lätt att registrera sig :o

 

Jag fick i alla fall iväg en testsumma och den gick fram.

 

Nu hoppas jag bara att de på banken i Thailand kan hjälpa mig med koden i uttagsautomaten då jag inte längre är helt säker på om jag minns den rätt.. sorry men jag börjar bli gammal tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Amigo:

Ja, det är enkelt, snabbt, billigt och man får en bra kurs på valutan.

 

Här får Du en invite: https://wise.com/invite/u/vernel

Den ger Dig en gratis överföring mellan 2000 - 5000 SEK första gången. Skickar du mer än 5 k skicka i två delar, 5 ooo och sen resten.)

Bra där. Lyckas du få två till på kroken så får du ihop en femhundring.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Bra där. Lyckas du få två till på kroken så får du ihop en femhundring.

Har två som nyttjat inbjudan redan och det är 750 SEK nuförtiden. Så tack @LittleBell

Ibland undrar man vissa inlägg! Är väl ingen fel att göra inbjudan? Om båda tjänar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev LittleBell:

Tack för inviten.

Men det var inte så lätt att registrera sig :o

 

Jag fick i alla fall iväg en testsumma och den gick fram.

 

Nu hoppas jag bara att de på banken i Thailand kan hjälpa mig med koden i uttagsautomaten då jag inte längre är helt säker på om jag minns den rätt.. sorry men jag börjar bli gammal tror jag.

De behöver du nog fixa på plats. Jag har Bangkok bank och där har jag fått hjälp att välja en ny kod ute vid uttagsautomaten.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske ropade hej för tidigt..

 

När jag skall logga in och väljer fingeravtryck så får jag oftast upp att e-mailen är fel......

och efter flera försök så stänger wise appen ner i 15 minuter för att man gjort för många försök.

 

Finns det en gräns för hur snart efter en utloggning som man kan logga in igen ?

 

Efter de 15 min gick det bra att logga in på första försöket, men efter en utloggning så tar den igen inte längre fingeravtrycket.....

 

KLART BLODTRYCKSHÖJANDE.......

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev LittleBell:

 

Nu hoppas jag bara att de på banken i Thailand kan hjälpa mig med koden i uttagsautomaten då jag inte längre är helt säker på om jag minns den rätt

Möjligen ett nytt kort, ingen stor kostnad, 200-300 THB De hjälper i kontoret

 

Ser att på BKK bank kan man byta PIN på internetbank. Men troligen måste man kunna gamla PIN för att kunna ändra.

 

kuva.png.5f7f357535072b4d00eada61e57715b6.png

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Amigo:

Har två som nyttjat inbjudan redan och det är 750 SEK nuförtiden. Så tack @LittleBell

Ibland undrar man vissa inlägg! Är väl ingen fel att göra inbjudan? Om båda tjänar på det.

Självklart ska man utnyttja sådana tillfällen. Båda vinner på det.

 

Grabben reggar ett nytt konto nästan varje dag på Bolt och får 150 kr i erbjudande. Dom åker nästan gratis taxi varje dag och har slutat att åka kommunalt. Allt helt lagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite feedback.

Tack alla för hjälpen

Fingeravtryckinlogging strular fortfarande och jag vet inte om man kan läsa in avtrycket igen, men tills vidare så använder jag användarnamn + lösenord och det går bra.

 

I måndags använde jag Wise inbjudan och förde över en testsumma och fick efter 3-4 min pengarna på kontot till kursen 3,46

Jag skickade i måndags med Handelsbanken som var framme idag (onsdag) och de tog 60 :- och jag fick kursen 3,27

Jag testade även i måndags en lite summa via Icabanken som tog 100:- och idag (onsdag) fick kursen 2,95 😮

 

Så där finns ju en hel del pengar att tjäna, så än en gång ett STORT tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LittleBell:

Lite feedback.

Tack alla för hjälpen

Fingeravtryckinlogging strular fortfarande och jag vet inte om man kan läsa in avtrycket igen, men tills vidare så använder jag användarnamn + lösenord och det går bra.

 

I måndags använde jag Wise inbjudan och förde över en testsumma och fick efter 3-4 min pengarna på kontot till kursen 3,46

Jag skickade i måndags med Handelsbanken som var framme idag (onsdag) och de tog 60 :- och jag fick kursen 3,27

Jag testade även i måndags en lite summa via Icabanken som tog 100:- och idag (onsdag) fick kursen 2,95 😮

 

Så där finns ju en hel del pengar att tjäna, så än en gång ett STORT tack för hjälpen.

När du pratar fingeravtryckinloggning så är det på telefonen antar jag. Personligen föredrar jag att göra bankärenden på datorn. Jag tycker jag får en en bättre överblick då appar på telefonen uppsatta efter en  begränsad skärm men det är väl en vanesak.

Har du en Androidtelefon så är det väl bara gå in i inställningarna och konfigurera om. För mig ligger fingeravtryck under "säkerhet och låsskärm"

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev LittleBell:

Lite feedback.

Tack alla för hjälpen

Fingeravtryckinlogging strular fortfarande och jag vet inte om man kan läsa in avtrycket igen, men tills vidare så använder jag användarnamn + lösenord och det går bra.

 

I måndags använde jag Wise inbjudan och förde över en testsumma och fick efter 3-4 min pengarna på kontot till kursen 3,46

Jag skickade i måndags med Handelsbanken som var framme idag (onsdag) och de tog 60 :- och jag fick kursen 3,27

Jag testade även i måndags en lite summa via Icabanken som tog 100:- och idag (onsdag) fick kursen 2,95 😮

 

Så där finns ju en hel del pengar att tjäna, så än en gång ett STORT tack för hjälpen.

 

Här beror det ju även på hur mycket du skickar. Jag misstänker att ICA tar 100kr oavsett summa eller möjligen finns det någon fast gräns där den ökar ett steg medan Wise avgift påverkas direkt av vilken summa du skickar. Ju större summa du skickar desto högre blir avgiften från Wise. Därför blir det ganska missvisade om du jämför genom att skicka en liten symbolisk summa eftersom den fasta avgiften på 100kr från ICA-banken då påverkar väldigt mycket.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Här beror det ju även på hur mycket du skickar. Jag misstänker att ICA tar 100kr oavsett summa eller möjligen finns det någon fast gräns där den ökar ett steg medan Wise avgift påverkas direkt av vilken summa du skickar. Ju större summa du skickar desto högre blir avgiften från Wise. Därför blir det ganska missvisade om du jämför genom att skicka en liten symbolisk summa eftersom den fasta avgiften på 100kr från ICA-banken då påverkar väldigt mycket.

 

Wise höjde nyligen avgiften och gick ut med info om det till befintliga kunder. Man fick också en länk för att kunna jämföra  hur prisökningen slår vid olika belopp. 

Jag överför oftast mindre belopp, och tycker då att Wise är oslagbart när det gäller snabbhet och enkelhet och kurs. Nu har jag dessutom öppnat  flera olika valutakonton på Wise, vilket gör det än enklare och bättre för min del.

 

Men visst verkar det bli rätt dyrt vid högre belopp. Avgiften nu förefaller vara 0.65 % numera oavsett belopp.

 

image.png.f9655ed851d248188879c6ba3f84cdc6.png

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Wise höjde nyligen avgiften och gick ut med info om det till befintliga kunder. Man fick också en länk för att kunna jämföra  hur prisökningen slår vid olika belopp. 

Jag överför oftast mindre belopp, och tycker då att Wise är oslagbart när det gäller snabbhet och enkelhet och kurs. Nu har jag dessutom öppnat  flera olika valutakonton på Wise, vilket gör det än enklare och bättre för min del.

 

Men visst verkar det bli rätt dyrt vid högre belopp. Avgiften nu förefaller vara 0.65 % numera oavsett belopp.

 

image.png.f9655ed851d248188879c6ba3f84cdc6.png

Skulle inte prisökningen ske i oktober?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Skulle inte prisökningen ske i oktober?

 

Du har helt rätt, läser nu att det är från 1a oktober priset går upp från 0.54 till 0.65 %

Link to comment
Dela på andra sajter

testade remitly nu och jag fick 3,48 och avgiftsfritt på dom första 10k sek så skickade det, sparade 270 sek mot wise.

men nästa gång blir det avgift med remitly vad den nu är

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu så ger wise 562 mer om man sänder 10k sek så remitly är bara billiga första gången, men pengarna kom fram snabbt så värt att använda dom en gång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...