Jump to content
IGNORERAD

Husvagn


Boa52

Recommended Posts

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    13

  • Batting

    11

  • jrk

    4

  • UglyFarang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Måste väl skriva som jag tänker, I rätt tråd. Har skrivit nån gång att vi köpt en

gammal husvagn Polar 470 - 78- Har besiktat den med nya sommardäck. kopplade

in Elet och allt fungerade, värme, kylskåp, belysning. Nu uppe i 4100 kr för allt

Blir bra att dra efter vår Ford Taunus - 81

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte ni nåt projekt i motor eller nåt sånt på gång, Min lameretta  är inge kul

fan vet vilka gänger det ska vara, M7, tum gänga Huva. Sen har gossen som hade

den förut försökt gänga om saker till m 8 och dj dåligt, svårt att få saker tätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag har börjat bygga en modell av en styrhytt till en fiskebåt/trålare.

Ska försöka fixa bilder framöver

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Måste väl skriva som jag tänker, I rätt tråd. Har skrivit nån gång att vi köpt en

gammal husvagn Polar 470 - 78- Har besiktat den med nya sommardäck. kopplade

in Elet och allt fungerade, värme, kylskåp, belysning. Nu uppe i 4100 kr för allt

Blir bra att dra efter vår Ford Taunus - 81

In med bilder så blir det en rolig tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall fixa till min Clio klippare från 1949 så fort det blir tid över! Behöver ett tändstift och ett tanklock med fin gänga! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev audirs2:

Jag skall fixa till min Clio klippare från 1949 så fort det blir tid över! Behöver ett tändstift och ett tanklock med fin gänga! 

Tändstift finns att köpa ska se om jag har ett tanklock

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev jrk:

Har du inte någon bild?

Ska försöka fixa der i morgon, kameran fick ett frispel när vi var nere i Thai sist

Bild har ni fått på Ford Taunus Ghia . 81

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag renoverar en båt. 
23 år gammal och således dags för totalrenovering. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det den modellen som ett av hjulen hade en förmåga att lossgöra sig själv under körning,

Hade något med gängningen att göra,  vet i alla fall om att flera tidiga modeller av polarvagnar (just 470) hade en förmåga att tappa ett hjul.

Annars en väldigt lättdragen vagn, får hoppas att det inte gått in fukt i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju förstå grejen med att renovera saker och ting, det måste ju vara en jäkla känsla när man lyckats med ett projekt.
Det jag inte förstår är själva campandet med husvagn.
Min syster och hennes man har hållit på med det sedan de träffades, och de senaste 20 åren på samma lilla rektangel av markbit.
Där står dom ihoptryckte bland andra husvagnar på ett fält nära Vättern.
I vanliga fall bor dom i ett radhusområde...det där kampandet är ju för sjutton samma sak!

Nej förresten, det är sämre!
Dom har valt en liten gräsplätt ganska nära ett Gunnebostängsel som liksom avgränsar campingen från landsvägen, å så måste dom springa tvärs över campingen till något sanitetsställe för att tvätta sig och göra sina behov.
Om dom ändå hade valt en uppställningsplats vid vattenbrynet så att de hade kunnat avnjuta en öl ackompanjerad av vågskvalp, men icke!
Nä syrrans karl ska sitta där och kommentera bilarna som susar förbi på andra sidan staketet.
sedan kommenterar han givetvis andra campare, och deras brist på färdigheter i att backa med husvagn.
Eller bristfälligheter i att sätta upp ett förtält, "Det där blev inte bra, kommer att regna in - sanna mina ord, kommer att regna in!", säger han tonfallet hos en expert.

En gång dristade jag mig till att fråga va fan det var för en semester att sitta och kommentera andra?
Då kom syrran till hans undsättning och påstod att, "Nä men vi hjälper ju varandra också!".
Inte då, jag såg då aldrig någon som ilade till undsättning när det kärvade till sig för någon.
Men visst kunde det även visas uppskattning.
När någon storfräsare svängde in på med något mycket dyrt ekipage så såg man hur alla släppte ner sina morgontidningar i knät och utbrast något i stil med, "Oj vilken boogie, den är säkert radiostyrd!".

Samma sak varje år.
En gång undrade jag lite försynt om de inte var sugna på att se något nytt.
Jag menar att det där med att campa är inte längre så jäkla billigt, trots att camparna håller med själva bostaden så kostar det ändå en bra slant att ställa upp sin vagn på en välordnad camping.
 "Thailand kanske skulle vara intressant?", försökte jag. 
 "ALDRIG!", for det då ur karl.

Är det inte konstigt att en del pensionärer alltid ska gör exakt likadant hela tiden.
Visst märker jag att jag skaffat mig vanor som det är lite svårt att bryta, och jag har principer precis som andra, men jag är nog inte speciellt  principfast, då blir man lätt liiite oskön.

Jag brukar alltså åka till den där campingen en gång om året och hälsa på dem några timmar.
När jag är där så tar vi oss en tur in till den närliggande staden och ätter gott på Rådhuskällaren.
Det har alltid varit är vi ätit så jag tänkte att denna gången skulle vi kanske prova ett annat hak.
Det är en turiststad så det finns gott om matställe.
När jag föreslog detta så tittade dom väldigt liksom överseende på mig och förklarade att det hade de redan gjort en gång, och se det var inte bra så det fick allt bli det gamla säkra och trygga matstället.

När vi satt och bläddrade i menyn (Mest för syns skull) så sa jag att man kanske skulle prova något nytt.
 "Varför det, är det något fel på Rådhusbiffen?!"
 "Nej, nej" försökte jag övertyga, "Men jag har ju ätit den de senaste 10 åren.".
Men jag föll till föga och gjorde som alla andra år, beställde samma som dom - Rådhusbiff!
Det blir ju ändå enklast sedan när man ska betala :44:

 




 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Jag kan ju förstå grejen med att renovera saker och ting, det måste ju vara en jäkla känsla när man lyckats med ett projekt.
Det jag inte förstår är själva campandet med husvagn.
Min syster och hennes man har hållit på med det sedan de träffades, och de senaste 20 åren på samma lilla rektangel av markbit.
Där står dom ihoptryckte bland andra husvagnar på ett fält nära Vättern.
I vanliga fall bor dom i ett radhusområde...det där kampandet är ju för sjutton samma sak!

 

Har dom ett litet vitt staket i plast runt om markbiten utanför husvagnen också

och blomlådor med pelargonier?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev evert 1:

Är det den modellen som ett av hjulen hade en förmåga att lossgöra sig själv under körning,

Hade något med gängningen att göra,  vet i alla fall om att flera tidiga modeller av polarvagnar (just 470) hade en förmåga att tappa ett hjul.

Annars en väldigt lättdragen vagn, får hoppas att det inte gått in fukt i den.

Låter inge bra svårt att dra på bara ett hjul Vi vet inte vad vi ska ha den till vi är inga campare

tror jag drar över den till grannen så kan vi använda min egen el och sova i den en natt

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Batting:

Jag kan ju förstå grejen med att renovera saker och ting, det måste ju vara en jäkla känsla när man lyckats med ett projekt.
Det jag inte förstår är själva campandet med husvagn.
Min syster och hennes man har hållit på med det sedan de träffades, och de senaste 20 åren på samma lilla rektangel av markbit.
Där står dom ihoptryckte bland andra husvagnar på ett fält nära Vättern.
I vanliga fall bor dom i ett radhusområde...det där kampandet är ju för sjutton samma sak!

Nej förresten, det är sämre!
Dom har valt en liten gräsplätt ganska nära ett Gunnebostängsel som liksom avgränsar campingen från landsvägen, å så måste dom springa tvärs över campingen till något sanitetsställe för att tvätta sig och göra sina behov.
Om dom ändå hade valt en uppställningsplats vid vattenbrynet så att de hade kunnat avnjuta en öl ackompanjerad av vågskvalp, men icke!
Nä syrrans karl ska sitta där och kommentera bilarna som susar förbi på andra sidan staketet.
sedan kommenterar han givetvis andra campare, och deras brist på färdigheter i att backa med husvagn.
Eller bristfälligheter i att sätta upp ett förtält, "Det där blev inte bra, kommer att regna in - sanna mina ord, kommer att regna in!", säger han tonfallet hos en expert.

En gång dristade jag mig till att fråga va fan det var för en semester att sitta och kommentera andra?
Då kom syrran till hans undsättning och påstod att, "Nä men vi hjälper ju varandra också!".
Inte då, jag såg då aldrig någon som ilade till undsättning när det kärvade till sig för någon.
Men visst kunde det även visas uppskattning.
När någon storfräsare svängde in på med något mycket dyrt ekipage så såg man hur alla släppte ner sina morgontidningar i knät och utbrast något i stil med, "Oj vilken boogie, den är säkert radiostyrd!".

Samma sak varje år.
En gång undrade jag lite försynt om de inte var sugna på att se något nytt.
Jag menar att det där med att campa är inte längre så jäkla billigt, trots att camparna håller med själva bostaden så kostar det ändå en bra slant att ställa upp sin vagn på en välordnad camping.
 "Thailand kanske skulle vara intressant?", försökte jag. 
 "ALDRIG!", for det då ur karl.

Är det inte konstigt att en del pensionärer alltid ska gör exakt likadant hela tiden.
Visst märker jag att jag skaffat mig vanor som det är lite svårt att bryta, och jag har principer precis som andra, men jag är nog inte speciellt  principfast, då blir man lätt liiite oskön.

Jag brukar alltså åka till den där campingen en gång om året och hälsa på dem några timmar.
När jag är där så tar vi oss en tur in till den närliggande staden och ätter gott på Rådhuskällaren.
Det har alltid varit är vi ätit så jag tänkte att denna gången skulle vi kanske prova ett annat hak.
Det är en turiststad så det finns gott om matställe.
När jag föreslog detta så tittade dom väldigt liksom överseende på mig och förklarade att det hade de redan gjort en gång, och se det var inte bra så det fick allt bli det gamla säkra och trygga matstället.

När vi satt och bläddrade i menyn (Mest för syns skull) så sa jag att man kanske skulle prova något nytt.
 "Varför det, är det något fel på Rådhusbiffen?!"
 "Nej, nej" försökte jag övertyga, "Men jag har ju ätit den de senaste 10 åren.".
Men jag föll till föga och gjorde som alla andra år, beställde samma som dom - Rådhusbiff!
Det blir ju ändå enklast sedan när man ska betala :44:

 




 

En del campingar har riktigt fina platser för säsongare så beror ju helt på vart man har vagnen uppställd. 

Mina päron bytte ut sommarstugan mot villavagn när dom inte orkade med skötseln av stugan, fin plats på stockens camping på Orust. 

Fanns en hel del att göra där och fin natur så den grejen förstår jag absolut även om jag själv hellre campar i en båt.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag renoverar en båt. 
23 år gammal och således dags för totalrenovering. 

Jasså, du är bara 23 bast gammal!:lipa:

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
11 timmar sedan, skrev Batting:

Jag kan ju förstå grejen med att renovera saker och ting, det måste ju vara en jäkla känsla när man lyckats med ett projekt.
Det jag inte förstår är själva campandet med husvagn.
Min syster och hennes man har hållit på med det sedan de träffades, och de senaste 20 åren på samma lilla rektangel av markbit.
Där står dom ihoptryckte bland andra husvagnar på ett fält nära Vättern.
I vanliga fall bor dom i ett radhusområde...det där kampandet är ju för sjutton samma sak!

Nej förresten, det är sämre!
Dom har valt en liten gräsplätt ganska nära ett Gunnebostängsel som liksom avgränsar campingen från landsvägen, å så måste dom springa tvärs över campingen till något sanitetsställe för att tvätta sig och göra sina behov.
Om dom ändå hade valt en uppställningsplats vid vattenbrynet så att de hade kunnat avnjuta en öl ackompanjerad av vågskvalp, men icke!
Nä syrrans karl ska sitta där och kommentera bilarna som susar förbi på andra sidan staketet.
sedan kommenterar han givetvis andra campare, och deras brist på färdigheter i att backa med husvagn.
Eller bristfälligheter i att sätta upp ett förtält, "Det där blev inte bra, kommer att regna in - sanna mina ord, kommer att regna in!", säger han tonfallet hos en expert.

En gång dristade jag mig till att fråga va fan det var för en semester att sitta och kommentera andra?
Då kom syrran till hans undsättning och påstod att, "Nä men vi hjälper ju varandra också!".
Inte då, jag såg då aldrig någon som ilade till undsättning när det kärvade till sig för någon.
Men visst kunde det även visas uppskattning.
När någon storfräsare svängde in på med något mycket dyrt ekipage så såg man hur alla släppte ner sina morgontidningar i knät och utbrast något i stil med, "Oj vilken boogie, den är säkert radiostyrd!".

Samma sak varje år.
En gång undrade jag lite försynt om de inte var sugna på att se något nytt.
Jag menar att det där med att campa är inte längre så jäkla billigt, trots att camparna håller med själva bostaden så kostar det ändå en bra slant att ställa upp sin vagn på en välordnad camping.
 "Thailand kanske skulle vara intressant?", försökte jag. 
 "ALDRIG!", for det då ur karl.

Är det inte konstigt att en del pensionärer alltid ska gör exakt likadant hela tiden.
Visst märker jag att jag skaffat mig vanor som det är lite svårt att bryta, och jag har principer precis som andra, men jag är nog inte speciellt  principfast, då blir man lätt liiite oskön.

Jag brukar alltså åka till den där campingen en gång om året och hälsa på dem några timmar.
När jag är där så tar vi oss en tur in till den närliggande staden och ätter gott på Rådhuskällaren.
Det har alltid varit är vi ätit så jag tänkte att denna gången skulle vi kanske prova ett annat hak.
Det är en turiststad så det finns gott om matställe.
När jag föreslog detta så tittade dom väldigt liksom överseende på mig och förklarade att det hade de redan gjort en gång, och se det var inte bra så det fick allt bli det gamla säkra och trygga matstället.

När vi satt och bläddrade i menyn (Mest för syns skull) så sa jag att man kanske skulle prova något nytt.
 "Varför det, är det något fel på Rådhusbiffen?!"
 "Nej, nej" försökte jag övertyga, "Men jag har ju ätit den de senaste 10 åren.".
Men jag föll till föga och gjorde som alla andra år, beställde samma som dom - Rådhusbiff!
Det blir ju ändå enklast sedan när man ska betala :44:

 




 

Står dom utanför Vadstena??

Jag passerar den campingen ibland

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Låter inge bra svårt att dra på bara ett hjul Vi vet inte vad vi ska ha den till vi är inga campare

tror jag drar över den till grannen så kan vi använda min egen el och sova i den en natt

Muttrar till hjullager är låsta med en saxsprint så den kan inte lossna måste vara nåt annat,

inte dragit hjulmuttrarna, Hjullagerna skar så axeln gick av, finns inget annat

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Boa52:

Måste väl skriva som jag tänker, I rätt tråd. Har skrivit nån gång att vi köpt en

gammal husvagn Polar 470 - 78- Har besiktat den med nya sommardäck. kopplade

in Elet och allt fungerade, värme, kylskåp, belysning. Nu uppe i 4100 kr för allt

Blir bra att dra efter vår Ford Taunus - 81

Sen värdet på den har stigit 3 dubbelt, samma gäller Forden och andra grejer vi har. Min

fru hade en Yamaha Dt 50 inköp 3000 såld för 6000 bätre än ha pengar på banken

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-04 at 09:31, skrev Mr Ning Ning:

Står dom utanför Vadstena??

Jag passerar den campingen ibland

Ja har du också njutit av Rådhuskällarens mat, och handlat hos Östenssons?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Batting:

Ja har du också njutit av Rådhuskällarens mat, och handlat hos Östenssons?

 

Kollade deras meny.

 

Fläskfilé Oscar serveras med klyftpotatis, tryffelbearnaise,
kräftstjärtar, sparris och bakad körsbärstomat. 179 Kr

 

Tryffelbearnasie.

Hetare än så blir det inte, värdigt vilken stekare som helst.

Kosmopolitiskt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...