Jump to content
IGNORERAD

Thai åka till Thailand - hur göra?


Marlon

Recommended Posts

Hej,

 

Från 1/6 har ju Thailand Pass slopats för personer med thailändska pass. Har en svag förhoppning om att detta ska skippas för icke thai innan vår resa till Thailand i mitten av juli men om så inte blir fallet har jag följande fundering.   

En thai med två pass har tidigare checkat in med svensk pass och visat detta i Schengen immigration vid utresa. I Thailand har sen thai pass visats i immigration. Inga konstigheter.

Men hur funkar det nu när Thailand Pass inte behövs för thai men för svensk? Om svenskt pass visas vid incheckning i Sverige så antar jag att de även vill se ett Thailand Pass? Att checka in med thailänskt pass och sen visa detta i immigration funkar ju inte då det inte finns någon inresestämpel till Schengen i detta. Ska man visa både svenskt och thailänskt pass vid incheckning i sverige för att slippa krav på Thailand Pass och sen svenskt pass i Schengen immigration? Eller söka ett Thailand Pass för det svenska passet att använda vid incheckingen?

Någon som åkt sedan nya reglerna trädde i kraft 1:a juni och vet hur det funkar?

 

//Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev gst:

Vid incheckning visar du thailändska passet. Immigration i Schengen det svenska.

Min fru åker altid på det svenska passet, Ok vi är bara i 30 dar men då är hon försäkrad

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Vid incheckning visar du thailändska passet. Immigration i Schengen det svenska.

Noteras inte passnummer på boardingkortet dvs. risk för strul senare i Schengen immigration? Vi lämnar Europa via Schweiz, men de har ju något avtal med EU och ingår i Schengen som jag förstår det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Min fru åker altid på det svenska passet, Ok vi är bara i 30 dar men då är hon försäkrad

Hon ska stanna längre så därför hon vill resa in på thai pass för att slippa visum och Thailand pass.

 

Sen blir jag nyfiken, officiellt tillåtet väl inte Thailand dubbla medborgarskap. Hur funkar det för din fru, säger immigration i Thailand något när hon reser in?

Samtidigt så antar jag att Thailand är väl medvetna om att endel thailändare har dubbla medborgarskap och ser mellan fingrarna. Blir ju uppenbart när de t.ex. söker nytt pass på ambassaden i Stockholm och inga Schengen stämplar finns i det utgående passet...

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
23 minuter sedan, skrev Marlon:

Hon ska stanna längre så därför hon vill resa in på thai pass för att slippa visum och Thailand pass.

 

Sen blir jag nyfiken, officiellt tillåtet väl inte Thailand dubbla medborgarskap. Hur funkar det för din fru, säger immigration i Thailand något när hon reser in?

Samtidigt så antar jag att Thailand är väl medvetna om att endel thailändare har dubbla medborgarskap och ser mellan fingrarna. Blir ju uppenbart när de t.ex. söker nytt pass på ambassaden i Stockholm och inga Schengen stämplar finns i det utgående passet...

De flesta fruar, och och deras barn, och våra 50/50 barn har dubbelt medborgarskap. Inga passnummer på boardingkort. 

Inga stämplar när utresa från Sverige. 

Ändrades av ThailandNovise
Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Marlon:

Noteras inte passnummer på boardingkortet dvs. risk för strul senare i Schengen immigration? Vi lämnar Europa via Schweiz, men de har ju något avtal med EU och ingår i Schengen som jag förstår det.

Thai pass vid incheckning. Visar hon svenskt pass och ska vara borta längre än 30 dagar, skulle hon behöva visum.

 

Vid incheckningen i Thailand, svenskt pass, då hon inte har visum eller uppehållstillståndsskort. Ibland brukar de dock be att få se båda passen (obs vid incheckningen). Naturligtvis thaipass i immigration om hon rest in på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Min fru åker altid på det svenska passet, Ok vi är bara i 30 dar men då är hon försäkrad

Även om vi är borta längre än 30 dagar reser frugan på det svenska passet. Visst, 2 kostnader för visum, men sörlänningen betalar ju! 😉

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev gst:

Thai pass vid incheckning. Visar hon svenskt pass och ska vara borta längre än 30 dagar, skulle hon behöva visum.

 

Vid incheckningen i Thailand, svenskt pass, då hon inte har visum eller uppehållstillståndsskort. Ibland brukar de dock be att få se båda passen (obs vid incheckningen). Naturligtvis thaipass i immigration om hon rest in på det.

Hon kan checka in men det svenska passet också de brukar min fru göra. Frågar de efter visum är det bara att visa upp det Thailändska passet.

 

1 timme sedan, skrev Marlon:

Hon ska stanna längre så därför hon vill resa in på thai pass för att slippa visum och Thailand pass.

 

Sen blir jag nyfiken, officiellt tillåtet väl inte Thailand dubbla medborgarskap. Hur funkar det för din fru, säger immigration i Thailand något när hon reser in?

Samtidigt så antar jag att Thailand är väl medvetna om att endel thailändare har dubbla medborgarskap och ser mellan fingrarna. Blir ju uppenbart när de t.ex. söker nytt pass på ambassaden i Stockholm och inga Schengen stämplar finns i det utgående passet...

Min fru går alltid igenom immigration i Thailand som Thailändare med Thailändskt pass. När hon reser ut ur Thailand visar hon båda pass och de har hittills inte varit några problem. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Hon kan checka in men det svenska passet också de brukar min fru göra. Frågar de efter visum är det bara att visa upp det Thailändska passet.

 

Min fru går alltid igenom immigration i Thailand som Thailändare med Thailändskt pass. När hon reser ut ur Thailand visar hon båda pass och de har hittills inte varit några problem. 

Hur gjorde hon nu under Coronan när det har behövts, pct tester, försäkringar, karantän, thai pass, vaccination certificate olika för thai o svenne?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Hon kan checka in men det svenska passet också de brukar min fru göra. Frågar de efter visum är det bara att visa upp det Thailändska passet.

 

Min fru går alltid igenom immigration i Thailand som Thailändare med Thailändskt pass. När hon reser ut ur Thailand visar hon båda pass och de har hittills inte varit några problem. 

Vad händer om hon stannar längre än turist visumet om man åker in på ett

Thai pass då gäller inte Svenska , typ hem försäkring

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad händer om hon stannar längre än turist visumet om man åker in på ett

Thai pass då gäller inte Svenska , typ hem försäkring

Nu svammlar du igen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Hur gjorde hon nu under Coronan när det har behövts, pct tester, försäkringar, karantän, thai pass, vaccination certificate olika för thai o svenne?

Ja då fick naturligtvis även hon skaffa "Thailand Pass" och genomgå "test and gå" tillsammans med mig. Men samma förfarande med passen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad händer om hon stannar längre än turist visumet om man åker in på ett

Thai pass då gäller inte Svenska , typ hem försäkring

Vadå turistvisum? Hon reser naturligtvis inte på turistvisum, hon är thailändsk medborgare och behöver således inget visum.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad händer om hon stannar längre än turist visumet om man åker in på ett

Thai pass då gäller inte Svenska , typ hem försäkring

Har du några belägg på att hemförsäkringen inte gäller för att hon reser in i Thailand som Thailändsk medborgare?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 minuter sedan, skrev Mankan:

Har du några belägg på att hemförsäkringen inte gäller för att hon reser in i Thailand som Thailändsk medborgare?

Nej han svammlar bara dom vanligt. Hos Folksam som vi har gäller försäkringen i 45 dagar som vanligt  då hon är mantalskriven på den adressen.

Sedan får man förlänga den om det behövs.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja då fick naturligtvis även hon skaffa "Thailand Pass" och genomgå "test and gå" tillsammans med mig. Men samma förfarande med passen.

Jaha, jag trodde hon ville utnyttja det som var bäst med att bara thai samt det som var bäst med att vara svenne. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Jaha, jag trodde hon ville utnyttja det som var bäst med att bara thai samt det som var bäst med att vara svenne. 

Jag förstår nog inte riktigt vad du är ute efter. Det är väl det hon gör.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag förstår nog inte riktigt vad du är ute efter. Det är väl det hon gör.

Genom att skaffa Thaipass och köra test and go som du och åka som svenne?  

 

Fick för mig att Thais har haft några lättnader typ ingen försäkring samt gratis karantän. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev apknug:

Genom att skaffa Thaipass och köra test and go som du och åka som svenne?  

 

Fick för mig att Thais har haft några lättnader typ ingen försäkring samt gratis karantän. 

 

 

Nej någon försäkring behövde hon inte visa upp i sin ansökan av Thailands pass och de gjorde hon inte heller. I övrigt var det väl ungefär samma krav inklusive PCR-test innan resa. Något gratis test and gå tror jag inte fanns för Thai.

Gratis karantän 1-2 veckor jämfört med "test and go" är nog inget varken jag eller hon skulle se som en fördel.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej någon försäkring behövde hon inte visa upp i sin ansökan av Thailands pass och de gjorde hon inte heller. I övrigt var det väl ungefär samma krav inklusive PCR-test innan resa. Något gratis test and gå tror jag inte fanns för Thai.

Gratis karantän 1-2 veckor jämfört med "test and go" är nog inget varken jag eller hon skulle se som en fördel.

Checkade hon inte in på svenskt pass? Då torde hon behövt försäkring som svensk.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev apknug:

Checkade hon inte in på svenskt pass? Då torde hon behövt försäkring som svensk.

 I ansökan till Thailandpasset behövde hon inte ange försäkring men de innebär ju inte att hon är utan försäkring. Hon har ju båda passen med och visar båda om det behövs men brukar i första hand visa det svenska i Sverige. Det var min poäng med mitt ursprungliga inlägg. Man kan visa båda pass om det behövs.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

 I ansökan till Thailandpasset behövde hon inte ange försäkring men de innebär ju inte att hon är utan försäkring. Hon har ju båda passen med och visar båda om det behövs men brukar i första hand visa det svenska i Sverige. Det var min poäng med mitt ursprungliga inlägg. Man kan visa båda pass om det behövs.

Så hon sökte thai pass som thailändska? Med ett thailändskt passport? För de behöver inte försäkring.

 

Då borde hon ha visat sitt thailändska pass i incheckning när dokumenten kollades?

 

Min poäng är att det är lättare för Thais att åka till Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...