Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus i Sverige


Nicholas

Recommended Posts

Har sålt lägenheten. 

Tänkte köpa ett hus på landet. 

Bo i Thailand på vintern. 

På landet i Sverige på sommaren. 

 

Men frågan är om man ska köpa nu efter sommaren, eller om jag ska magasinera i en container och köpa nästa år. 

 

Hoppas på att marknaden totalt brakar ihop. 

Hehe. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Har sålt lägenheten. 

Tänkte köpa ett hus på landet. 

Bo i Thailand på vintern. 

På landet i Sverige på sommaren. 

 

Men frågan är om man ska köpa nu efter sommaren, eller om jag ska magasinera i en container och köpa nästa år. 

 

Hoppas på att marknaden totalt brakar ihop. 

Hehe. 

 

Köp när det passar bäst att flytta in. 
Varför krångla till det för att spara pengar som i slutändan bara utgör en marginell vinst eller förlust?

 

Förspilla tid på rena gissningar och förhoppningar känns bortkastat. 
Kanske allt vänder och det blir dyrare? 
Kanske det blir billigare?

 

Ska du ha huset i 20år till så är det inte så viktigt om du betalar 2,3 miljoner eller 2,4 miljoner eller vad för slags pengar det är snack om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Flera spår en nedgång med upp till 15-20% inom ett år så kanske läge att vänta till mitt i vintern och ta ett nytt beslut då

 

Ge dig tid att titta en längre tid så kanske du hittar drömboendet. Vi la ett år på att hitta rätt hus för oss

 

En "säljande" pitch är att leta bland "kommande försäljningar" på mäklarnas egna sidor och där kontakta mäklaren på hus du är intresserad av. Och då erbjuda säljaren väldigt flexibel tillträdestid. Det är flera som lagt ut sina hus på det sättet som letar just efter den typen av köpare

Det var exakt därför vi köpte det hus vi köpte för att säljaren låg och väntade på en sådan köpare

 

Idag säljs nästan hälften av alla hus den vägen utan att ens nå Hemnet eller Boneo/Booli

 

Anmäl dig som intresserad på alla mäklares hemsidor som du kan hitta så kan du mycket väl få "erbjudande" på hus som aldrig ens kommer ut på öppna marknaden.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp när du flyttar ur lägenheten. 

Varför krångla med flera flyttar? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha typ ett "sommarhus" är väl bästa tiden att köpa på hösten men bästa utbudet på våren.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Men frågan är om man ska köpa nu efter sommaren, eller om jag ska magasinera i en container och köpa nästa år. 

Annars kan du ju inreda containern och bo i den istället för att bara använda den för magasinering. Eftersom du ska vara i Sverige under den alltigenom fantastiska svenska sommaren kommer du ju mest att vara ute i vilket fall, bada på dagarna och grilla på kvällarna. Boendet blir liksom underordnat under sådana förutsättningar enligt mitt tycke.

 

 

image.thumb.png.78dd8b9e9e2b8a7abc63b01824183e25.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Varför inte köpa en rejäl husbil och åka runt med på sommaren och parkera i en lada på vintern ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Hmmm hus i Sverige på vintern... (bo i Thailand)

Då krävs ett obkekt som tål att bommas igen på vintern typ stuga/ torp  där det inte noga med tex snöskottning Det finns ju.

Men är det inte smidigare med lägenhet ?

Går ju att lösa på något sätt men jag skulle tänka efter före en extra gång. 

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tror jag en ev nedgång främst kommer att drabba "dyrare lägenheter och hus". Hus "på landet" kan nog klara sig rätt bra då t ex många kan jobba mer på distans numera. 

 

Om du har tänkt äga huset på lång sikt skulle jag hellre köpa när rätt hus dyker upp än att vänta på en ev nedgång.

 

Om du behöver låna så är det också en nackdel att vänta då räntorna kommer att gå upp framöver. 

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Köp när det passar bäst att flytta in. 
Varför krångla till det för att spara pengar som i slutändan bara utgör en marginell vinst eller förlust?

 

Förspilla tid på rena gissningar och förhoppningar känns bortkastat. 
Kanske allt vänder och det blir dyrare? 
Kanske det blir billigare?

 

Ska du ha huset i 20år till så är det inte så viktigt om du betalar 2,3 miljoner eller 2,4 miljoner eller vad för slags pengar det är snack om. 

Om du köper för att "flippa" så spelar givetvis timingen roll men om det är en bostad för de närmaste 20 åren så spelar en upp- eller nedgång på 10% marginell roll.

 

Ska man leta kap nu så är det nog sommarstugor i inlandet man ska rikta in sig på; många 70-talister som ärvt sommarstugor i Laxå och Leksand från sina 40-talistföräldrar och nu behöver cash för ökade räntebetalningar på sin primära bostad. Sommarstugan de nyttjar 2 veckor om året hänger då löst. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Chrille Columbus:

Hmmm hus i Sverige på vintern... (bo i Thailand)

Då krävs ett obkekt som tål att bommas igen på vintern typ stuga/ torp  där det inte noga med tex snöskottning Det finns ju.

Men är det inte smidigare med lägenhet ?

Går ju att lösa på något sätt men jag skulle tänka efter före en extra gång. 

Lägenheter har höga kostnader jämfört med obelånat hus. 

 

På vintern står ju lite värme på men bara för att hålla frysgrader borta. 

 

Alltid några grader varmare än utomhus är nyckeln för att hålla fukt borta. 

 

Hålla tjuvar borta är ju lite knepigare. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Issanbonde
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Lägenheter har höga kostnader jämfört med obelånat hus. 

 

På vintern står ju lite värme på men bara för att hålla frysgrader borta. 

 

Alltid några grader varmare än utomhus är nyckeln för att hålla fukt borta. 

 

Hålla tjuvar borta är ju lite knepigare. 

 

Räcker med ett strömavbrott och din beräkning rasar!!!!

Vi köpt. Vi rasat. Vi tänkt om.

Har du ingen som kollar MINST en gång i veckan blir det nog dyrt🤔😲

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Räcker med ett strömavbrott och din beräkning rasar!!!!

Vi köpt. Vi rasat. Vi tänkt om.

Har du ingen som kollar MINST en gång i veckan blir det nog dyrt🤔😲

Köper man ett temperaurlarm och har någon som kan åka dit i nödfall är det nog inga större problem.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

På min hemförsäkring 15 grader i huset annars gäller inte försäkringen om något fryser i sönder. De vintrar jag varit i Thailand har jag dragit ner till ca 8 grader i huset men haft koll med mitt smarthome o uppkopplad på nätet o dragit upp till 25 när jag lyfter från suvvan. En kostnad att vara uppkopplad till huset i Sverige när man inte är där men den kostnaden tar jag ...

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Issanbonde:

Just det

Har någon som kan åka dit.

Ja - men det krävs inte att man har någon som kan åka dit minst en gång i veckan. Stänger man av vattnet, har temperaturlarm och har elelement som backup så kan man nog vara rätt trygg.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...