Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisum till Sverige


sewethai

Recommended Posts

Hur ansöker man om vän eller anhörig visa nu är det online via vfs eller hur funkar det där nu

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-Sverige-kortare-an-90-dagar---ansok-om-visum.html

 

https://www.vfsglobal.com/en/individuals/travel-insurance.html

 

https://visa.vfsglobal.com/tha/en/swe

 

Eller om man är lat/less och dessutom har osäkra ansökare... så tar man hjälp av någon Thaikonsult, visa4sweden eller någon annan.

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
carpediem86

Är det något särskilt man bör tänka på vid visum ansökan, 3 månader för atg besöka vän/anhörig/relation? Det jag tänker kan vara extra viktigt är anledning att åka hem igen, för att inte bli nekad pga att inte det finns. Tips kring det?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev carpediem86:

Är det något särskilt man bör tänka på vid visum ansökan, 3 månader för atg besöka vän/anhörig/relation? Det jag tänker kan vara extra viktigt är anledning att åka hem igen, för att inte bli nekad pga att inte det finns. Tips kring det?

Har bjudit in frugans systerdotter några månader i sommar,

Själva inbjudan var inga problem, men för fösta gången krävde dom intyg på att frugan och jag var gifta. Räckte inte med personbevis för inbjudan. Fick från skatteverket, men går bara att få via post.

Sedan klagade dom på att signaturen på ansökan inte var lik den i passet. Vet att jag skriver som en kratta, så det tog några försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
2 timmar sedan, skrev gorjos:

Har bjudit in frugans systerdotter några månader i sommar,

Själva inbjudan var inga problem, men för fösta gången krävde dom intyg på att frugan och jag var gifta. Räckte inte med personbevis för inbjudan. Fick från skatteverket, men går bara att få via post.

Sedan klagade dom på att signaturen på ansökan inte var lik den i passet. Vet att jag skriver som en kratta, så det tog några försök.

I mitt fall är det min flickvän (vi är förlovade) som jag vill bjuda hit 3 månader nu med vän/anhörig visa, innan en flytt sen framöver. Hon vill gärna komma hit och träffa alla också och se hur det är här, även om hon redan är beredd på att flytta hit. Det som jag tänker möjligen kan ställa till är anledning att komma hem igen då hon egentligen inte har så mycket till anledning. Hon behöver säga upp sitt jobb och bor hemma med en till syster, så hon har ingen lägenhet eller så hon ska tillbaka till. Det finns alltså inte så mycket till anledning där, och jag har hört att man kan bli nekad om man inte har nog stark anknytning till sitt hem då risken är att en del som ansökt om visa stannar här i Sverige längre än tänkt. 

Vi har en del planer på att gifta oss ca i januari/februari, men inget bestämt mer exakt. Det kan gå att skriva på ett snyggt sätt är min tanke, att hon ska förbereda inför det och åker hem då när visat tar slut efter 3 månader.

(PS, hon är från Filippinerna och bor där, men det bör inte göra någon skillnad mot om det vore Thailand)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev carpediem86:

I mitt fall är det min flickvän (vi är förlovade) som jag vill bjuda hit 3 månader nu med vän/anhörig visa, innan en flytt sen framöver. Hon vill gärna komma hit och träffa alla också och se hur det är här, även om hon redan är beredd på att flytta hit. Det som jag tänker möjligen kan ställa till är anledning att komma hem igen då hon egentligen inte har så mycket till anledning. Hon behöver säga upp sitt jobb och bor hemma med en till syster, så hon har ingen lägenhet eller så hon ska tillbaka till. Det finns alltså inte så mycket till anledning där, och jag har hört att man kan bli nekad om man inte har nog stark anknytning till sitt hem då risken är att en del som ansökt om visa stannar här i Sverige längre än tänkt. 

Vi har en del planer på att gifta oss ca i januari/februari, men inget bestämt mer exakt. Det kan gå att skriva på ett snyggt sätt är min tanke, att hon ska förbereda inför det och åker hem då när visat tar slut efter 3 månader.

(PS, hon är från Filippinerna och bor där, men det bör inte göra någon skillnad mot om det vore Thailand)

Bör inte vara några problem. Kan du, så skicka med mycket fotos på er tillsammans, och att du har ekonomi minst 90 dgrx450:-, samt ett bra  boende. Framför allt var samspelta, så att hon vet vad du sagt i ansökan. Filippinerna bör ju vara enklare eftersom engelskan nog är bättre där. 

Hon måste ha försäkring och returbiljett inom visumtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
7 timmar sedan, skrev gorjos:

Bör inte vara några problem. Kan du, så skicka med mycket fotos på er tillsammans, och att du har ekonomi minst 90 dgrx450:-, samt ett bra  boende. Framför allt var samspelta, så att hon vet vad du sagt i ansökan. Filippinerna bör ju vara enklare eftersom engelskan nog är bättre där. 

Hon måste ha försäkring och returbiljett inom visumtiden.

Försäkring och returbiljett är lugnt, och Engelskan är på samma nivå som min (mycket bra). Vi har massor av foton, även mycket med familjen. Ekonomin och boendet är också check på, så det borde vara lugnt. Jag vill bara att det inte ska bli några problem på något sätt. Hon är orolig då hon läst om en del fall där det blivit avslag, men jag har mycket svårt att tro att det ska bli det i vårt fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hejsan. Jag håller på med visum för min fru så att mina föräldrar i Sverige kan träffa sitt barnbarn för första gången.

Några frågor jag grunnar på. Vore tacksam för svar.

 

1) Min far står för inbjudan. Eftersom han är min frus svärfar, räknas det som släkt? Tänker mest på fälten 6 (Din och den sökandes relation) och 7 (Har den sökande släktingar som bor i Sverige?) på inbjude formuläret. 

2) På Schengen visa checklist står det att man måste bevisa att den som bjuder in är släkt med min fru: "If the applicant is visiting relatives: Certificate of the existence of family relations. The document(s) must be recent, maximum three (3) months old, and translated to Swedish or English. The documents and the translation must be legalised by the competent local authority." Lite orolig hur jag ska bevisa att han är min frus svärfar 😕 Är det bättre att skriva bekant istället för släkting?

3) På Schengen visa application står det överst "Family members of EU, EEA or CH citizens or of UK nationals who are Withdrawal Agreement beneficiaries shall not fill in fields no.21, 22, 30, 31 and 32 (marked with*)." Så jag ska inte fylla i de fälten alltså?

4) Gorjos skrev tidigare i tråden att man ska visa ekonomi för 90 dgrx450:-. Men jag trodde det bara var för perioden man ska stanna (för oss är det 20 dagar)

 

Tack på förhand!

Andy

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...