Jump to content
IGNORERAD

Thailand tar bort Test & Go och Sandbox


janne_h

Recommended Posts

Som rubriken anger. Så verkar det som man förstått att man nu måste öppna upp landet. Och börja leva normalt. 

Som du det verkar. Så börjar detta gälla från 1a maj. Även en glad nyhet för antivaxarre. 

Är att det ska räcka med ett negativt Rt pcr test 72 timmar innan resa så kommer även dom in. Testar man positivt eller saknar test när man kommer fram. Så är det 5 dagar karantän. Har man vaccin bevis behövs inget test alls. 

 

https://thethaiger.com/news/national/breaking-Thailand-ends-test-go-and-sandbox-changes-for-unvaccinated-travellers

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nerike

    5

  • apknug

    4

  • LTD

    4

  • rolba

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Lite synd att dom skall envisas med att ha kvar Thaipasset.

Behöver ju bara lägga upp covid bevisen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev janne_h:

Behöver ju bara lägga upp covid bevisen. 

Inte betala? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie
34 minuter sedan, skrev Nicholas:

Inte betala? 

 

Nej, vaccinationsbevis och bevis på försäkring på minst USD 10.000 från 1 maj för vaccinerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Nej, vaccinationsbevis och bevis på försäkring på minst USD 10.000 från 1 maj för vaccinerade.

det blir en halvering från 20 till 10 000 usd  försäkringen

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Lite synd att dom skall envisas med att ha kvar Thaipasset.

Ja de hade man väl kunna slippa men att de forfarande har restriktioner på öppettider och munblöjekrav känns dom ett större problem.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Inte betala? 

 

Betala vad? Kostade ju inget förr, varför skulle det göra det nu? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaipass är ju inget dåligt i grunden. Säkerställer att Thailand slipper betala för sjukhusnotor etc. Vi har minst samma krav in till Svedala, inget konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

Jag var på Gran Canaria nyligen och Spanien har eller hade ett liknande system där man skulle ladda upp covidbevis och fylla i lite uppgifter på nätet. Sedan fick man en qr kod att visa upp vid ankomst, och det gick ju hur snabbt och smidigt som helst när jobbet liksom redan var gjort.

Bättre att göra så än att folk på ankomstflygplatsen ska börja ögna igenom diverse papper, då kommer det att gå sakta...

Ändrades av Abercrombie
Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev frogfish:

Thaipass är ju inget dåligt i grunden. Säkerställer att Thailand slipper betala för sjukhusnotor etc. Vi har minst samma krav in till Svedala, inget konstigt.

Precis, obligatorisk försäkring var på tapeten redan innan Covid och jag ser absolut inga problem med att man behåller Thaipasset för just detta samt som vaccinationsbevis.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Betala vad? Kostade ju inget förr, varför skulle det göra det nu? 

Jag har ett bestämt minne av att jag betalade en ansökningsavgift.

 

Inte första gången jag åkte i april 2020.

Men januari 2021.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Thaipass är ju inget dåligt i grunden. Säkerställer att Thailand slipper betala för sjukhusnotor etc. Vi har minst samma krav in till Svedala, inget konstigt.

Jag tror dock att Thailand måste avsluta Thaipasset ganska snart om de på allvar ska få igång turismen. Thaipasset är i realiteten en förenklad visumansökan och mig veterligen fanns det inget populärt turistland som pre-Covid hade visumkrav på korttidsturister från den ”rika världen” och nu när Vietnam, Singapore och Indonesien släppt de kraven så måste Thailand också göra det. Det är inte svårt att göra ett Thaipass men det är ändå hinder nog för korttidsturister utan anknytning till Thailand att välja ett annat land.
 

Obetalda sjukhusräkningar för utlänningar utgjorde 2019 mindre än 0.01% av turismintäkten så även om den skulle tiodubblas så vore det ändå lönsamt att släppa alla krav. Min gissning är att Thaipasset är borta i juni.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag har ett bestämt minne av att jag betalade en ansökningsavgift.

 

Inte första gången jag åkte i april 2020.

Men januari 2021.

 

Blandar du inte ihop med e visa? 

 

Proceduren är ju lite lik.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Blandar du inte ihop med e visa? 

 

Proceduren är ju lite lik.

Jo, det gör jag. 

Minnet var kort. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Atom:

Jag tror dock att Thailand måste avsluta Thaipasset ganska snart om de på allvar ska få igång turismen. Thaipasset är i realiteten en förenklad visumansökan och mig veterligen fanns det inget populärt turistland som pre-Covid hade visumkrav på korttidsturister från den ”rika världen” och nu när Vietnam, Singapore och Indonesien släppt de kraven så måste Thailand också göra det. Det är inte svårt att göra ett Thaipass men det är ändå hinder nog för korttidsturister utan anknytning till Thailand att välja ett annat land.
 

Obetalda sjukhusräkningar för utlänningar utgjorde 2019 mindre än 0.01% av turismintäkten så även om den skulle tiodubblas så vore det ändå lönsamt att släppa alla krav. Min gissning är att Thaipasset är borta i juni.

Har för mig om att dom pratat om att planen är att avskaffa thai pass 1a juni. Och att förklara covid endemisk 1a juli. 

När dom sagt att covid är endemisk. Så kommer covid ses som vilken sjukdom som helst. Och thai pass är totalt överflödig. Men som det ser ut nu så forcerade dom planen snabbare. Då det dom nu tagit bort. Var tidigare planerat till 1a juni. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Registration on Thailand Pass for travelers entering Thailand from 1 May 2022 under new entry measures will be opened from 29 April 2022 onwards (00.01 hrs Thailand time).
 

From 1 May 2022, travelers entering Thailand by air will be subject to new entry measures, as follows;
 

1. Fully Vaccinated Persons must :

- Register on Thailand Pass

- Attach required documents including passport, certificate of vaccination

- Attach proof of insurance with at least 10,000 USD coverage for medical treatments in Thailand (for non-Thais only)

(COVID-19 test, both prior to and after arriving in Thailand, is no longer required)
 

2. Unvaccinated Persons
 

(Option 1 - Exemption from quarantine) Travelers with a negative RT-PCR test result issued within 72 hours before traveling must :

- Register on Thailand Pass

- Attach required documents including passport, and COVID-19 RT-PCR test result issued within 72 hours before traveling (must attach on Thailand Pass only)

- Attach proof of insurance with at least 10,000 USD coverage for medical treatments in Thailand (for non-Thais only)

(Any COVID-19 test after arriving in Thailand is not required)


PLEASE NOTE Travelers who have been approved to enter Thailand under AQ scheme but wish to enter Thailand under exemption from quarantine must re-apply on Thailand Pass.
 

(Option 2 - Quarantine) Travelers who cannot undergo an RT-PCR test result within 72 hours before traveling or wish to be quarantined must :

- Register on Thailand Pass

- Attach required documents including passport, Alternative Quarantine (AQ) hotel confirmation for 5 days (including 1 RT-PCR test)

- Attach proof of insurance with at least 10,000 USD coverage for medical treatments in Thailand (for non-Thais only)

- undergo an RT-PCR test on Day 4 - 5 in Thailand during the mandatory 5-day quarantine at AQ hotel
 

PLEASE NOTE Travelers whose Thailand Pass have already been issued can travel with the issued QR Code and do not need to register for new Thailand Pass.
 

--------------------------

ผู้เดินทางที่ได้รับอนุมัติ Thailand Pass QR Code สามารถเปลี่ยนแปลงวันเดินทางเข้าไทยโดยใช้ QR Code ที่ได้รับอนุมัติเดิม (ไม่ต้องลงทะเบียนใหม่ ไม่ต้องแก้ไขวันที่) หากกำหนดวันเดินทางใหม่ อยู่ภายในระยะเวลา 7 วันก่อนหน้า หรือ 7 วันหลังจากวันที่ที่ได้รับอนุมัติเดิม โดยผู้เดินทางจะต้องแสดงหลักฐานการชำระเงินค่าที่พักที่เป็นไปตามกำหนดวันเดินทางใหม่ และชาวต่างชาติจะต้องแสดงหลักฐานประกันสุขภาพที่ครอบคลุมระยะเวลาที่พำนักในไทย มิเช่นนั้นจะไม่สามารถเดินทางเข้าประเทศได้ ทั้งนี้ Thailand Pass QR Code สามารถใช้เดินทางเข้าไทยได้เพียงหนึ่งครั้งเท่านั้น และไม่สามารถนำกลับมาใช้ซ้ำได้

Applicants can use their approved Thailand Pass QR Code to enter Thailand on different date of arrival if the new date of arrival is within 7 days before or after the original date of arrival as indicated on the QR Code (no need to re-apply or modify your application). Please note that applicants are required to show proof of revised hotel accommodation that corresponds to the new travel dates, and non-Thais are also required to show proof of insurance for medical treatments in Thailand for the entire duration of their revised travel itinerary. Failure to produce these documents may result in denied boarding. Further note that each Thailand Pass QR Code can be used only once.
 

-----------------------------

หากสายการบินของท่าน เดินทางมายังอากาศยานสุวรรณภูมิ สามารถตรวจสอบเคาน์เตอร์ที่พักของท่านได้ที่ https://checkinextraplus.workationthailand.com/

In the case that your arrival port is Suvarnabhumi International Airport, please check your hotel counter number via https://checkinextraplus.workationthailand.com/

.

---------------------------- 

.

* การลงทะเบียนบน Thailand Pass เป็นการดำเนินการที่ไม่มีค่าใช้จ่ายใด ๆ * 

.

----------------------------

.

Application on Thailand Pass is free of charge

.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker ner den 26/6, jag får väl avvakta och se vad som händer med alla regler!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2022-04-23 at 06:46, skrev Nicholas:

Inte betala? 

 

Via PM så ska man nog betala. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-04-23 at 16:08, skrev MaiChai:

Precis, obligatorisk försäkring var på tapeten redan innan Covid och jag ser absolut inga problem med att man behåller Thaipasset för just detta samt som vaccinationsbevis.

Naturligtvis ett rätt stort problem, inte enkelt för många ovana att logga in o ladda upp dokument, även om få dokument nu.

För dig o mig och många andra här troligen inget märkvärdigt, men för familjen mellanmjölk som ska åka till Phuket och bada är det kanske krångligare.

Skulle räcka att flygbolagen kollade vaccinationsbevis och försäkring, ungefär som de flesta bolagen idag kollar så du har visum för den tid din biljett varar.

 

Och som nämns ovan i ett inlägg, så är de satans slempåsarna man har på näbben det drygaste nu, vet flera som avstår badresa till Phuket pga den skiten.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Soengsang:

Naturligtvis ett rätt stort problem, inte enkelt för många ovana att logga in o ladda upp dokument, även om få dokument nu.

För dig o mig och många andra här troligen inget märkvärdigt, men för familjen mellanmjölk som ska åka till Phuket och bada är det kanske krångligare.

Skulle räcka att flygbolagen kollade vaccinationsbevis och försäkring, ungefär som de flesta bolagen idag kollar så du har visum för den tid din biljett varar.

 

Och som nämns ovan i ett inlägg, så är de satans slempåsarna man har på näbben det drygaste nu, vet flera som avstår badresa till Phuket pga den skiten.

Ja systemet skulle kunna vara mer användarvänligt men det innebär ju i förlängningen att man måste ta till utländsk expertis för att göra det användarvänligt och det tror jag inte Thailand vill.

 

Munskydd ja, var i Tyskland en vecka för mindre än en månad sen och där är det munskyddskrav på många ställen och covidbevis som ska visas upp i tid och otid så ska man avstå att resa av de skälen kommer man inte längre än till Säffle...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev MaiChai:

man inte längre än till Säffle...

Har du en kopp kaffe .....

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-04-26 at 03:20, skrev MaiChai:

Ja systemet skulle kunna vara mer användarvänligt men det innebär ju i förlängningen att man måste ta till utländsk expertis för att göra det användarvänligt och det tror jag inte Thailand vill.

 

Munskydd ja, var i Tyskland en vecka för mindre än en månad sen och där är det munskyddskrav på många ställen och covidbevis som ska visas upp i tid och otid så ska man avstå att resa av de skälen kommer man inte längre än till Säffle...

Munskyddskrav på ”många ställen” dvs specifika platser det köper jag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...