Jump to content
IGNORERAD

Vad krävs för att resa till Thailand nu


Dannep4

Recommended Posts

Jag har läst lite om vad som gäller för att resa till Thailand nu och har lite funderingar.

Frugan har bara svenskt pass för tillfället och reser alltså som Svensk.

Vad jag förstår måste hon då resa med Test and Go systemet.

Jag tycker det verkar krångligt. Kan någon förklara vad hon behöver göra.

Angående 20 000 USD färsäkring så borde ju vår vanliga hemförsäkring räcka eftersom hon stanna i minde än 30 dagar.

 

Kan någon som gjort detta förklara vad hon behöver göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    15

  • M33

    7

  • apknug

    7

  • samet

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev Dannep4:

Jag har läst lite om vad som gäller för att resa till Thailand nu och har lite funderingar.

Frugan har bara svenskt pass för tillfället och reser alltså som Svensk.

Vad jag förstår måste hon då resa med Test and Go systemet.

Jag tycker det verkar krångligt. Kan någon förklara vad hon behöver göra.

Angående 20 000 USD färsäkring så borde ju vår vanliga hemförsäkring räcka eftersom hon stanna i minde än 30 dagar.

 

Kan någon som gjort detta förklara vad hon behöver göra?

Vaccinerad med 2 doser, med vaccinationsintyg.

Boka och betala Test&Go på hotell för första natten

Boka flygresa

Skaffa försäkringsintyg som anger att det täcker covid och vilket belopp.

Ansöka och få godkänt på Thailand pass.

 

Göra ett negativt RT-PCR med reseintyg inom 72h från utresan. 

 

Inte speciellt krångligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Vaccinerad med 2 doser, med vaccinationsintyg.

Kräver dom fortfarande datum för alla vaccinationer eller räcker det med datum för sista ? 

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev hobbe:

Kräver dom fortfarande datum för alla vaccinationer eller räcker det med datum för sista ? 

 

Hobbe 

Det vet jag inte, skall ta tag i ansökan om några veckor. Gissar att t.ex @samet har ett svar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev hobbe:

Kräver dom fortfarande datum för alla vaccinationer eller räcker det med datum för sista ? 

 

Hobbe 

Datum krävs. 
Jag gissar att man vill se att datumen är inom de godkända intervallen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Datum krävs. 
Jag gissar att man vill se att datumen är inom de godkända intervallen. 

Men på Covidbeviset står ju bara datum för sista vaccinationen och att det är dos 3/3.

Det borde väl räcka?

Vilket annat bevis ska man annars behöva ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

På Thailand Pass FAQ står:

 

"- Yes. You need to submit both the certificates of your 1st (1/2) and 2nd (2/2) doses of vaccination. However, you can use your 2/2 EU Digital COVID Certificate (DCC) as reference of both your 1st and 2nd doses of vaccination."

 

Då borde det ju räcka med vanliga covidbeviset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar vanlig hemförsäkring? Behöver man ett extra intyg som visar att den täcker covid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Använder ni fortfarande TM30 vid besök i byn ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
33 minuter sedan, skrev Dannep4:

Men på Covidbeviset står ju bara datum för sista vaccinationen och att det är dos 3/3.

Det borde väl räcka?

Vilket annat bevis ska man annars behöva ha?

Det kanske räcker. 
Själv har jag skrivit ut både dos 1 och dos 2. 
Några har bifogat det handskrivna kortet för att visa när dos 1 är tagen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Dannep4:

På Thailand Pass FAQ står:

 

"- Yes. You need to submit both the certificates of your 1st (1/2) and 2nd (2/2) doses of vaccination. However, you can use your 2/2 EU Digital COVID Certificate (DCC) as reference of both your 1st and 2nd doses of vaccination."

 

Då borde det ju räcka med vanliga covidbeviset?

Jag använde samma Covid Bevis som visade Dos 3 av 3 på alla tre ställena.

Som jag förstått det så innehåller QR-koden info om tidpunkt för alla vaccinationerna.

 

Försäkringsintyget måste visa att försäkringen täcker covid upp till 20 000 USD.

Har själv Trygg Hansa och hos dem gick det att hämta intyget online.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ut dos 3 och använde det på alla tre vaccineringarna. Men

jag skrev datum och typ av vaccin på alla vaccineringarna.

Det var godkänt.

Förmodligen är det viktigt med datum och typ av vaccin för

det står med i Thaipasset man får

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dannep4:

Funkar vanlig hemförsäkring? Behöver man ett extra intyg som visar att den täcker covid?

Du behöver ett försäkringsintyg från ditt försäkringsbolag. Ring dem så svarar de bättre på om den funkar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåt att hålla ögonen på (credits till @SatanG ).

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2280255/pre-travel-tests-to-be-dropped

 

Dock lite thaistajl över logiken. Det är väl inte PCR-testet innan resan som håller turister borta, utan testet vid ankomst där man riskerar att bli inlåst på "dyr" behandling som inte täcks av de flesta försäkringarna? Förödande för en familj. Jag lär ju ta ett test innan min kommande resa så länge det är kvar test on arrival, då kan man avbryta i tid.

 

Jaja, det är ju åtminstone i rätt riktning, även om inte ordningen är den jag skulle vilja ha på åtgärderna.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
48 minuter sedan, skrev frogfish:

Nåt att hålla ögonen på (credits till @SatanG😞

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2280255/pre-travel-tests-to-be-dropped

 

Dock lite thaistajl över logiken. Det är väl inte PCR-testet innan resan som håller turister borta, utan testet vid ankomst där man riskerar att bli inlåst på "dyr" behandling som inte täcks av de flesta försäkringarna? Förödande för en familj. Jag lär ju ta ett test innan min kommande resa så länge det är kvar test on arrival, då kan man avbryta i tid.

 

Jaja, det är ju åtminstone i rätt riktning, även om inte ordningen är den jag skulle vilja ha på åtgärderna.

Precis min tanke. 
Jag testar hellre positivt i Sverige och kan avbryta resan i tid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-03-13 at 11:19, skrev Fager:

Har själv Trygg Hansa och hos dem gick det att hämta intyget online.

När jag åkte så vägrade de (TH) att skriva i en summa på intyget, det stod "unlimited" och det räckte enligt dem. Jag försökte förklara att Thailand är Thailand, men det gick inte ändra. Jag fick köpa en AXA-försäkring extra, och nu har jag även bytt till ett mindre fyrkantigt försäkringsbolag.

 

Men kul (och bra) om de ändrat sig om detta, dock tappade de en kund i mig innan de kom till sans.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Nåt att hålla ögonen på (credits till @SatanG ).

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2280255/pre-travel-tests-to-be-dropped

 

Dock lite thaistajl över logiken. Det är väl inte PCR-testet innan resan som håller turister borta, utan testet vid ankomst där man riskerar att bli inlåst på "dyr" behandling som inte täcks av de flesta försäkringarna? Förödande för en familj. Jag lär ju ta ett test innan min kommande resa så länge det är kvar test on arrival, då kan man avbryta i tid.

 

Jaja, det är ju åtminstone i rätt riktning, även om inte ordningen är den jag skulle vilja ha på åtgärderna.

Jag fattar det som att det inte behövs några tester alls från Maj, för oss som är vaccinerade iaf och det är väl de flesta.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

När jag åkte så vägrade de (TH) att skriva i en summa på intyget, det stod "unlimited" och det räckte enligt dem. Jag försökte förklara att Thailand är Thailand, men det gick inte ändra. Jag fick köpa en AXA-försäkring extra, och nu har jag även bytt till ett mindre fyrkantigt försäkringsbolag.

 

Men kul (och bra) om de ändrat sig om detta, dock tappade de en kund i mig innan de kom till sans.

Det var kanske ditt påpekande som fick dom att ändra sig.😉

 

1202642562_Infrresa.JPG.03f2b622f88f53b7531e3aa1f89f9e23.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fager:

Det var kanske ditt påpekande som fick dom att ändra sig.😉

 

1202642562_Infrresa.JPG.03f2b622f88f53b7531e3aa1f89f9e23.JPG

Ok, det är väl bra att de kan ändra sig. Lite sent för min del bara.

 

Såhär såg intyget ut nyligen. De skrev in att det gäller för covid-19, men de vägrade skriva summa:

image.png.5645b788934919a0115d3bf618c83d1a.png

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

Jag fattar det som att det inte behövs några tester alls från Maj, för oss som är vaccinerade iaf och det är väl de flesta.

 

/ SatanG

Jag åker i början av april, så det enda som ev gäller mig är slopat krav på pcr-test innan avresa. Det kommer jag dock ta ändå så länge de testar vid ankomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Ok, det är väl bra att de kan ändra sig. Lite sent för min del bara.

 

Såhär såg intyget ut nyligen. De skrev in att det gäller för covid-19, men de vägrade skriva summa:

image.png.5645b788934919a0115d3bf618c83d1a.png

Det ser ut som dom gjort tillägget på 100 000 dollar, förövrigt ser mitt lika ut. Jag hämtade mitt 7/2.

 

Trygg.JPG.bf665d79240baa35c6be5651aa2ff6b3.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fager:

Det ser ut som dom gjort tillägget på 100 000 dollar, förövrigt ser mitt lika ut. Jag hämtade mitt 7/2.

 

Trygg.JPG.bf665d79240baa35c6be5651aa2ff6b3.JPG

Mitt var före nyår.

 

Jag fick åtminstone en anledning att se över mina försäkringar🍺

Link to comment
Dela på andra sajter

Abercrombie

CCSA har möten idag och imorgon och har hittills uttalat att PCR-test innan avfärd ej krävs från  1 april. Försäkring på minst $20.000 och PCR vid ankomst kvarstår tills vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...