Jump to content
IGNORERAD

Väljer ni Diesel- eller Bensin-motor vid nästa bil köp?


Tommy

Diesel eller Bensin?  

42 röster

  1. 1. Diesel eller Bensin?

    • Diesel
      14
    • Bensin
      28


Recommended Posts

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    14

  • UglyFarang

    9

  • Nicholas

    8

  • LTD

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Tommy:

Ber om ursäkt tänkte inte på det...

Så trots att jag fick mer för båten när jag sålde den än vad jag köpte den för, så hade den alltså minskat i värde?

 

Får studera ekonomi lite till, får det inte riktigt att gå ihop...

 

MVH

Kunde fått ännu mer. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Tommy:

Ber om ursäkt tänkte inte på det...

Så trots att jag fick mer för båten när jag sålde den än vad jag köpte den för, så hade den alltså minskat i värde?

 

Får studera ekonomi lite till, får det inte riktigt att gå ihop...

 

MVH

Fast då kanske du hade gått ännu mer i vinst på båten med diesel om de nu var en tid då båtpriserna steg.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Nicholas:

Kunde fått ännu mer. 

 

Japp, och jag kunde valt att köpa bitcoins för pengarna jag fick för båten, eller Apple aktier när de kostade 1 dollar...

 

Men livet vore enklare om man kunde handla med info från framtiden, eller Vad tror du?

 

4ebe2a351054a3e0e75d197168acd5ab.jpg.f1f1d3e0f1cb0c766ed028a11eda0b7b.jpg

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch..

Bättre att vara bitter i en bil och tycka allt är orättvist.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-03-08 at 23:38, skrev UglyFarang:

Om inte jag minns helt fel så 2008 eller 2009 så låg oljepriset på närmare 150$/fat och vi hade soppapris på 15-16Kr/l och nu har  vi ett lägre oljepris och ett soppapris på23-27Kr/l.

Dollarns värde, kanske? 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-03-10 at 01:02, skrev Nicholas:

Problemet med bensin-båtar är väl att dom är brandbomber. 

 

Då har du inte sett diesel brinna. Får du rätt luftblandning antänds dieseln lika lätt. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HighWai:

Dollarns värde, kanske? 

Det skulle kunna vara en anledning, har inte kollat historiska valutakurser.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

Då har du inte sett diesel brinna. Får du rätt luftblandning antänds dieseln lika lätt. 

Får du en läcka i ett bränslesystem och bränslet sprutar ut mot varma ytor så självantänder diesel vid lägre temperatur än bensin, även motoroljan självantänder vid ganska låga temperaturer. 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Får du en läcka i ett bränslesystem och bränslet sprutar ut mot varma ytor så självantänder diesel vid lägre temperatur än bensin, även motoroljan självantänder vid ganska låga temperaturer. 

Som gammal oljemontör (servade oljebrännare när dessa satt i vart och varannat hus) har jag varit ute på pannor där oljan exploderat. Och skjutit iväg luckan som en projektil. En explosion med diesel är rena bomben. Där är nog bensin ganska snäll i jämförelse. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
13 minuter sedan, skrev janne_h:

Som gammal oljemontör (servade oljebrännare när dessa satt i vart och varannat hus) har jag varit ute på pannor där oljan exploderat. Och skjutit iväg luckan som en projektil. En explosion med diesel är rena bomben. Där är nog bensin ganska snäll i jämförelse. 

Som vanligt svamlar du 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Som vanligt svamlar du 

Det var nog inte svårt att förstå att butterkvist skulle komma med något negativt utan substans som vanligt. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

För att diesel ska brinna behövs temperatur på ca 80 grader innan det tar fyr.

Men bensin räcker det med rätt blandning för att det fyr.

Prova häll ut en liter bensin på marken och tänd så brinner det.

Prova samma sak med diesel så brinner det inte.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev FF:

För att diesel ska brinna behövs temperatur på ca 80 grader innan det tar fyr.

Men bensin räcker det med rätt blandning för att det fyr.

Prova häll ut en liter bensin på marken och tänd så brinner det.

Prova samma sak med diesel så brinner det inte.

 

   FF

Nja...

 

Bensin avger lättantändliga gaser vid alla normala temperaturer vi vistas i, ner till under -20 grader,

Diesel avger lättantändliga gaser vid temperaturer vi sällan vistas i, över 55 grader eller högre, beror lite på olika sorters diesel, därför är bensin farligare än Diesel, en liten gnista räcker för att antända bensinångorna, som bildas vid spill i nästan alla temperaturer, en gnista räcker (Gnistan är väldigt varm, läs vidare)

 

Termisk tändpunkt är en annan sak, Diesel antänder om det träffar en yta som är 250 grader varm, Bensin har en tändpunkt på ca 400 grader, om det inte blandats i nåt annat skit...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon
On 2022-03-11 at 20:51, skrev evert 1:

Är på väg att beställa en Laddhybrid; BMW 530e Sedan 

Funderade på en 330e när jag beställde för drygt 1,5 år sedan. Men jag kan varken ladda hemma eller på jobbet och den skulle kosta drygt 100.000 kr mer än vad en 320d gjorde. Så valet föll på Dieseln. Om ett drygt år kan jag ladda på jobbet,  så kanske det blir hybrid nästa gång. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-03-12 at 10:21, skrev janne_h:

Då har du inte sett diesel brinna. Får du rätt luftblandning antänds dieseln lika lätt. 

Sluta svamla. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir en Diesel...

 

La handpenning på en Chevrolet Captiva idag, efter att ha kört nästan ner till Malmö, mer exakt "Lödde by the sea", för att kolla på den och provköra.

 

Bara att hoppas att nästa regering tar bort reduktionsplikten som gör vår diesel dyrare och sämre.

Jag tror inte medelsvensken fattar att den utblandade dieseln är dyrare än riktig diesel, för att oljan som blandas i dieseln är dyrare, och ändå skattas och momsas som vanlig diesel...

 

En bra artikel från denna veckan: https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-olika-mangd-fornybart-trots-reduktionsplikten

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-03-10 at 22:42, skrev Tommy:

Ber om ursäkt tänkte inte på det...

Så trots att jag fick mer för båten när jag sålde den än vad jag köpte den för, så hade den alltså minskat i värde?

 

Får studera ekonomi lite till, får det inte riktigt att gå ihop...

 

MVH

Har hört många resonera som dig, "jag får mycket bensin för pengarna som det kostar extra med diesel motor".

Helt fel sätt att räkna på bara. 

Din kalkyl bygger ju på att skillnaden som dieselmotorn är dyrare är borta när du ska sälja båten vilket ju är helt fel.

Om båten kostar 100k mer med dieselmotor vs bensinare när du ska köpa den så kommer den att vara värd ca 100k mer även den dagen du ska sälja den så du har inte haft 100k att köpa bensin för som du ju inbillat dig.

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev LTD:

Har hört många resonera som dig, "jag får mycket bensin för pengarna som det kostar extra med diesel motor".

Helt fel sätt att räkna på bara. 

Din kalkyl bygger ju på att skillnaden som dieselmotorn är dyrare är borta när du ska sälja båten vilket ju är helt fel.

Om båten kostar 100k mer med dieselmotor vs bensinare när du ska köpa den så kommer den att vara värd ca 100k mer även den dagen du ska sälja den så du har inte haft 100k att köpa bensin för som du ju inbillat dig.

 

Nja..du kan ju betrakta det som att låna pengar av dig själv. Resultatet blir ju nära 0 i båda fallen. 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Baa:

Nja..du kan ju betrakta det som att låna pengar av dig själv. Resultatet blir ju nära 0 i båda fallen. 

En bensinare drar betydligt mer, typ 0.5l/sjömil. Men vad som blir billigast beror ju på många faktorer. 

Bara reagerade på resonemanget i kalkylen, inte helt genomtänkt om en säger.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag väljer alltid bensin.

Ju mer bensin bilen drar desto roligare kan man ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en Toyota Corolla Verso 1.8. 2004

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog tåget ner till Kävlinge idag för att köpa en riktigt fin bil, en Cheva Captiva (som designats och tillverkats i Sydkorea, så inget amerikanskt skit)...

 

Underbart att köra hem den!

 

Första bilden visar bilen och en bostadsrättsförening där en av mina vänners mor bor, en slump...

Vännen bor normalt i Pattaya, men har inte varit hemma under Pandemin, han jobbar till sjöss, så han köpte en sommarstuga i Lödde, där han tillbringat sin lediga tid de senaste 2 åren.

 

Andra bilden visar mej, i en så kallad BTT-bild som påstås bevisa att jag faktiskt varit i Löddeköpinge!

Cap2.thumb.jpg.a5344c684012bd6f41b021712c248a0f.jpg

 

Cap1.thumb.jpg.7f1ab2d95ffad9a81b3e761722afdd36.jpg

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
2 timmar sedan, skrev Tommy:

Tog tåget ner till Kävlinge idag för att köpa en riktigt fin bil, en Cheva Captiva (som designats och tillverkats i Sydkorea, så inget amerikanskt skit)...

 

Underbart att köra hem den!

 

Första bilden visar bilen och en bostadsrättsförening där en av mina vänners mor bor, en slump...

Vännen bor normalt i Pattaya, men har inte varit hemma under Pandemin, han jobbar till sjöss, så han köpte en sommarstuga i Lödde, där han tillbringat sin lediga tid de senaste 2 åren.

 

Andra bilden visar mej, i en så kallad BTT-bild som påstås bevisa att jag faktiskt varit i Löddeköpinge!

Cap2.thumb.jpg.a5344c684012bd6f41b021712c248a0f.jpg

 

Cap1.thumb.jpg.7f1ab2d95ffad9a81b3e761722afdd36.jpg

 

 

MVH

 

Jag gillar USA skit ,ha det gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...