Jump to content
IGNORERAD

Väljer ni Diesel- eller Bensin-motor vid nästa bil köp?


Tommy

Diesel eller Bensin?  

42 röster

  1. 1. Diesel eller Bensin?

    • Diesel
      14
    • Bensin
      28


Recommended Posts

Funderar på en nyare bil.

För ett år sedan hade jag antagligen valt diesel igen, men nu när priset gått om bensin med strax 4 kronor/litern, och inblandning av biologiskt skit (som medverkar till prishöjningen) gör att våra bilar (2st) drar mer bränsle än tidigare, så lutar jag åt en bensinare.

 

Dieselpriset i Sverige har stigit ca 65% på 1 år Från ca 15kr till mer än 25kr och det börjar kännas.

Skatten på en dieselbil är drygt dubbelt så hög som en bensinare i samma storlek.

Jag tycker att mina bilar drar mer bränsle nu, än de gjorde innan det började blandas i en massa växtoljor...

 

En god vän som för körjournal och håller koll på förbrukningen påstår att hans V60 drar ca 10% mer nu, än för 2 år sedan (han brukar vara väldigt noggrann),.

 

Så hur känner ni?

 

Bensinbilar är ju dessutom tystare, i kupén när man kör.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    14

  • UglyFarang

    9

  • Nicholas

    8

  • LTD

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

UglyFarang

Vi har endast dieslar, min Golf 1,6 ligger på ca 0,4 om man kör vettigt då är den ändå rejält uppskrämd från sina ordinarie 105Hk, sambons Golf är en 2,0 4Motion så den drar runt 0,5 på original 140Hk.

Det finns HVO som ska vara bättre en det vanliga skiten, Neste My påstås vara den just nu bästa som inte slaggar igen ledningar och filter.

 

För att jag ska köpa en ny(are) bil så måste skatten och förbrukningen vara vettig eller en elbil som klarar minst 600km på en laddning vinter som sommar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Var glad att du inte är bonde.

 

 

Djävla gnäll...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en xc70 D4 ,, Haft den i ca ett år 50 mil med husvagn o lite släpkörning upp till jakten då o då , Medel förbrukning just nu 7,1 så helt ok för en så stor bil , Men nästa blir nog en lite mindre bensinare , Börjar bli till åldern o planerar lite mer tid i Thailand så behöver ingen större bil .

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Vi har endast dieslar, min Golf 1,6 ligger på ca 0,4 om man kör vettigt då är den ändå rejält uppskrämd från sina ordinarie 105Hk, sambons Golf är en 2,0 4Motion så den drar runt 0,5 på original 140Hk.

Det finns HVO som ska vara bättre en det vanliga skiten, Neste My påstås vara den just nu bästa som inte slaggar igen ledningar och filter.

 

För att jag ska köpa en ny(are) bil så måste skatten och förbrukningen vara vettig eller en elbil som klarar minst 60km på en laddning vinter som sommar.

Jo, jag funderar på en Ladd-hybrid, som klarar minst 60km på batteri i alla väder (räcker för min vardagliga körning).

 

Frågan är bara hur man skall ta upp detta med skattemasarna , OM man laddar på företagets el, i sin egen bil?

 

 

(OBS ett skämt, hur fasen skall de kunna bevisa det?)

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan elbil vara ett alternativ? Kör ni ofta längre sträckor är det inget bra alternativ men om ni inte kör långt så ofta kan det vara något att överväga

 

Vi var helt inne på att byta ut våra andrabil som bara går 500 mil per år till en elbil. Priserna är rätt höga på nya bilar men ett "riskfritt" alternativ är att privatleasa en liten elbil för under 3000 kr/mån - typ e-208, Leaf, Kona eller liknande. Det blir ganska ok ägandekostnader även om det aldrig blir billigt med en ny bil. 

 

Har nu även börjat överväga att byta den större bilen mot elbil. Visst får man planera långkörningar på ett helt annat sätt men vi inser också att vi med två barn sällan kör mer än ett par timmar i sträck innan vi tar en paus. Med det körmönstret så fungerar elbil även på längre resor även om det krävs mer planering. Då vi vill ha fyrhjulsdrift finns inte så många modeller att välja på och priserna är rätt höga - samtidigt tror jag andrahandsvärdet kommer att stå sig rätt ok de närmaste åren.

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
8 timmar sedan, skrev Tommy:

Jo, jag funderar på en Ladd-hybrid, som klarar minst 60km på batteri i alla väder (räcker för min vardagliga körning).

 

Frågan är bara hur man skall ta upp detta med skattemasarna , OM man laddar på företagets el, i sin egen bil?

 

 

(OBS ett skämt, hur fasen skall de kunna bevisa det?)

 

 

MVH

Jag behöver egentligen inte bekymra mej för drivmedelspriserna på lång tid, jag visste sedan förra höjningen av reduktionsplikten att det skulle komma en höjning vid årsskiftet så jag fyllde upp vad tankar vi har på båda gårdarna så vi klarar våra bilar och maskiner under lång tid framöver, jag ska passa på och kolla upp om jag även har rätt till dieselsubventionerna för jord/skogsbruket som infördes för något år sedan går det så ska jag se om det går att få retroaktivt....

 

Jag fick ge drygt 17Kr/l när tankarna fylldes, det sved som fan när fakturan kom men nu är det nästan ett nöje att tanka hemma.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

Jo, jag funderar på en Ladd-hybrid, som klarar minst 60km på batteri i alla väder (räcker för min vardagliga körning).

Frågan är bara hur man skall ta upp detta med skattemasarna , OM man laddar på företagets el, i sin egen bil?

(OBS ett skämt, hur fasen skall de kunna bevisa det?)

Det borde vara du som skulle kunna motbevisa det  😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
1 minut sedan, skrev Alarik:

Det borde vara du som skulle kunna motbevisa det  😉

Som vanligt så är det den skattskyldige som ska bevisa att stattevärket har fel...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

image.png.e9378cd4716e59af9e91a3ef5008f798.pngDen här får full tank idag, räknar med ca 1500.- för 45 liter! Kör ca 9 dagar på det!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Som vanligt så är det den skattskyldige som ska bevisa att stattevärket har fel...

Stattevärket har väl aldrig fel?  😉

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer
9 timmar sedan, skrev Tommy:

Jo, jag funderar på en Ladd-hybrid, som klarar minst 60km på batteri i alla väder (räcker för min vardagliga körning).

 

Frågan är bara hur man skall ta upp detta med skattemasarna , OM man laddar på företagets el, i sin egen bil?

 

 

(OBS ett skämt, hur fasen skall de kunna bevisa det?)

 

 

MVH

Det är på gång redan. Kommer att heta att det är för skydda mot stölder av el, samt kunna visa skatteverket var du laddat den. Så antingen kod, chip eller nåt annat enkelt. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
3 timmar sedan, skrev Alarik:

Stattevärket har väl aldrig fel?  😉

Jo då, massor av gånger men oftast så orkar den skattskyldige inte med hela processen utan lägger ner och betalar.

Jag har tagit in en som fixar min bokföring och ansökningar av bidrag från EU och staten för det har blivit för mycket med alla hus och gårdarna nu.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
3 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Det är på gång redan. Kommer att heta att det är för skydda mot stölder av el, samt kunna visa skatteverket var du laddat den. Så antingen kod, chip eller nåt annat enkelt. 

Har inte laddboxarna som är bidragsberättigade(installation och inköp) någon slags kontrollenhet?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer
1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Har inte laddboxarna som är bidragsberättigade(installation och inköp) någon slags kontrollenhet?

Om inte så är dom garanterat förberedda för det. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Benriach:

Var glad att du inte är bonde.

 

 

Djävla gnäll...

Jag är fake farmer, så jag hoppas den håller en stund, årsmodell 2017 inte passerat 2000 mil än 😇 

Nöjd.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Screenshot_20220308-160901_Chrome.jpg.484944e6fc6e8452aa80fc11411eec5d.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bytte bil i december, från en diesel till en annan. Funderade på en BMW i3 rex men i den prisklassen jag hade råd var det en chansning med batterilivslängden - ett batteribyte i bilen skulle gå på 170 lax...

 

Men, man nöjeskör ju inte precis.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Med tanke på det ser ut i infrastrukturen för utbyggnad av laddstationer för elbilar samt om det finns effekt att försörja dessa, så kommer jag låta min Åpel kämpa på i många år framöver.......:giggle:

Den har gått 16000 mil nu tack (eller inte tack) vare två års pendling från Gbg till Dalsjöfors och en körsträcka på minst 4000 mil om året......

Hade jag arbetat i Gbg under dessa åren hade den väl haft 10500 mil på sig nu........

Men den känns förvånansvärt ny fortfarande......

Bilen drar ganska så lite bensin i landsvägsfart (ca. 0,55) och det uppväger ju dieselpriset + skatten tycker jag.....

När jag nu inom kort börjar på nytt jobb och en maximal årssträcka på 1500 mil, så känns en bensinare fortfarande som det bästa för mig........

Laddhybrid har jag ingen möjlighet att ladda så som jag bor nu.......

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Changer
9 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

 

Man bör nog byta bränsleslangar om man mixar så. Har för mig att originalslangarna inte pallar det där. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Koh Changer:

Man bör nog byta bränsleslangar om man mixar så. Har för mig att originalslangarna inte pallar det där. 

Bör nog vara sommar också. 

 

Men i grunden intressant. 

Matolja utan energiskatt. 

Diesel innehåller mer och mer matolja och en massa energiskatt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Fel 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Screenshot_20220308-160901_Chrome.jpg.484944e6fc6e8452aa80fc11411eec5d.jpg

Är det Gotlands brorsa?:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...