Jump to content
IGNORERAD

Griniga svenskar i Thailand?


Atom

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Atom:

Såg på grannforumet att någon länkat till en Flashbacktråd om griniga svenskar i Thailand. Då det är lördag och forumet är nästan helt fritt från Thairelaterade trådar så kan det här kanske vara något 😉

 

Är vi gnälliga? Jag känner bara ett handfull svenskar från MPR och ytligt bekant med ett par svenskar från dotterns skola; totalt färre än 10 personer, men tycker nog inte någon av dem är särskilt gnällig. Visst gnälls det en del på MPR men väl så mycket från de som bor i Sverige, tycker jag.

 

https://www.flashback.org/t3392568

 

Av med handskarna och släpp fram alla generaliseringar! 

Varför är DU så grinig o gnällig  !?

 

Vänligen 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    11

  • spooncreek

    5

  • Alarik

    5

  • Amigo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev spooncreek:

En vanlig kväll vid ett stenbord på valfri svenskbar i Pattaya innehåller 40 % gnäll på Sverige (oftast Miljöpartiet, sossarna, invandringen, Anders Tegnell,  numera också elpriser), 30 % gnäll om Thailand (ett jävla skitland på det stora hela), och 30 % om vad som hände kvällen innan, där någon oftast får skäll för att de pyntat 2000 THB för nattsällskapet som ALDRIG ska kosta mer än 1500 THB , egentligen bara 1000 THB om man bjöd på lady drinks först.

 

Jasså, så det är DU som är Cheep  Charlie o gnällspik !? (Sluta o blåssa, så har DU råd att betala för "servicen")

 

Vänligen 

20220210_175214.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Stoneys:

Vad är skillnaden på gnälla och ha en åsikt? 

 

Ungefär som Fredman skrev; skillnaden kan vara hårfin men handlar nog oftast om hur ofta de upprepas samt också om de negativa åsikterna varvas med positiva diton. 

 

Jag har inga personliga erfarenheter av att svenskar, eller västerlänningar i allmänhet, boendes i Thailand skulle vara gnälliga. Det är dock en åsikt som dyker upp med jämna mellanrum på forum så uppenbarligen är det många som ser det så.

 

Givetvis är det mycket som kan gå fel när man flyttar till andra sidan jorden, framförallt om man inte gjort sin hemläxa, och att då bli besviken, gnällig och bitter är kanske inte så konstigt. Har man dessutom sålt allt man äger och har samt bränt alla broar till Sverige så sitter man givetvis lite pyrt till. 

 

Generellt sett tror jag att de som flyttar till Thailand klarar sig bättre och är mer positiva än de som flyttat från Sverige. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-02-12 at 22:32, skrev spooncreek:

Äntligen, grupper kommer upp igen. Det var alldeles för längesedan. Nu jävlar kommer det att gnällas ordentligt. Poppa popcornen bittergubbar, nu kööööör vi!

Det verkar som ungtupparna har blivit rätt bitter under pandemin också. Same, same alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Wanchai:

Det verkar som ungtupparna har blivit rätt bitter under pandemin också. Same, same alltså.

Har du fått ett skov igen? Det var ett tag sen, ska bli roande att läsa dina inlägg så länge det varar.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Har du fått ett skov igen? Det var ett tag sen, ska bli roande att läsa dina inlägg så länge det varar.

Bitterheten fått ett nick på MPR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. griniga bittra gubbar i Thailand, klistrar in mitt svar från ett annat forum.

 

Visst finns det många som är som beskrivet men det finns ju även en del som har lyckats bra och man inte hör lika mycket om. Delvis för att de sannolikt har annat för sig än div. stenbord, eller de har inte lust/tid att vara med där.
Själv gillar jag mitt hemland Sverige, det är därför jag är kritisk mot div. svenska politiker. Hade man inte brytt sig om Sverige så hade man ju skitit helt i hur det går där, eller hur?

Trump, ett stort skrävlande arsle som verkar ha svårt med verklighetsuppfattning och självinsikt.

Metoo, har ingen större åsikt där förutom att det säkert inneburit vissa nödvändiga framsteg men sannolikt även vissa misstag.

Har ett jämställt äktenskap där jag är hemmafarsa och frugan gör karriär, utmärkt för alla. Har alltid sett henne som min smartare och bättre hälft. Är själv inte intresserad av något ojämställt förhållanden där den ena parten är beroende av den andra vare sig ekonomiskt eller på något annat negativt sätt.

De faranger jag umgås med, mestadels barnfamiljer i närheten, är det nog bara en som är kraftigt negativ till Thailand och thailändare. Han stämmer bra in på ovanstående förutom att han inte dricker. Han är också den som överlägset har det sämst ekonomiskt och dessutom den mest konspiratoriska anhängare jag någonsin hört talas om, någonstans.
De andra verkar trivas mycket bra, åldersspann på 35-55 år. Gemensamt verkar vara att de andra har det ekonomiskt bra med arbete, gruppen består alltså av allt från den bittre, arbetslöse och panka till dollarmiljonärer med kontaktnät in i thailands mäktigaste familjer.
Så gissar mycket av ev. bitterhet bland faranger bygger på egna tillkortakommanden samt hur man väljer att spendera tiden på. En annan gemensamhet verkar vara att alla utom den bittre håller sig relativt aktiva med fysiskt träning vilket i längden ofta påverkar oss positivt psykiskt.
En tredje anledning till ett trivsamt liv härnere/Sverige är nog att även om man har synpunkter på hur länder sköts så kan man bara inse att det man inte kan förändra ska man låta bli, alternativt agera därefter om det finns något positivt att hämta. Att seriöst grotta ner sig i politikers "misstag" eller diverse andra konspirationer leder inte till något positivt även om man ibland helt enkelt måste lufta sin frustration och sen släppa det tills vidare iaf. Jag jobbar på det :-)


Valde att "pensionera" mig, utan lön när Covid kom, om inget roligt projekt dyker upp när kidsen blir äldre förblir det nog så trots att jag "bara" är 53 år. Men har ändå inte tid till allt jag vill göra utöver att vara hemmafarsa trots att jag är priviligierad och slipper all matlagning/tvätt/disk/städning. Svärmor lagar grymt käk och maid sköter resten. Mitt "jobb" är primärt att vara med kidsen, hämta från skolan samt bada i poolen eller ha uppsyn över dom när de leker i parken. Önskar jag hade mer ledig tid 

 

Trivs utmärkt i Thailand men är inte låst, världen är liten men sannolikt stannar vi kvar länge till.

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Bitterhet eller bitter ni kan kalla det vad ni vill.

Men än sak kan ni inte ta ifrån en svensk. Och det är att det ska gnällas. Ungefär som ex.

Det är bra väder idag. Jo visst men det var bättre igår.

Eller som vi från Närke säger

Det går aldrig.

 

Så vill staten ha det. Vi ska inte tro att vi är nåt.

 

Dom jag har träffat vid betongborden som har gnällt är nog mest one week millonaire. Dvs.  Dom har hört hur billigt och enkelt det är i LOS och dom tror att dom är guds gåva till kvinnor. Fast dom inte äns har lyckats i gamla Svedala.

 

Och dom tror allt vad dom hör samt läser på olika forum. Och tror att deras pengar räcker till allt. och alla brudar vill ha dom för dom kommer från Svedala för det har dom hört.

 

Skulle vilja säga att dom som gnäller och är bittra är dom som lika väl kunde stanna i Svedala. För deras liv kommer inte bli bättre i vilket land dom kommer till.

 

Utan man måste ha mycket goda kunskaper om det land man åker/flyttar till. Om man ska lyckas.

Allt handlar om sig själv och att vara sig själv ärlig. Det är ingen dans på rosor att flytta från Svedala finns inga skyddsnät som tar hand om dig som i gamla Svedala.

 

Man måste leva i LOS som i Sverige man måste ha en budget. för alla är inte lottomiljonärer eller födda med en silver sked. Sedan som nån/några skrev. ha en hobby eller nåt som aktiverar dig samt din hjärna och då menar jag inte betongborden eller lampaffärerna 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har svaret på det😎

 

Träffade en lång liggare i Pattis som i princip levde på turister som oss, och han sa något som jag aldrig kommer att glömma.

 

- Så mycket "f...." i den här stan och jag har inte råd med någonting..Vi åkte ner med plånböckerna fyllda och levde som kungar i två veckor medans han bara såg på...

 

Han levde en dröm som aldrig blev sann och det är nog fan värre än att fortsätta på bandet hemma i Svedala....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Tror jag har svaret på det😎

 

Träffade en lång liggare i Pattis som i princip levde på turister som oss, och han sa något som jag aldrig kommer att glömma.

 

- Så mycket "f...." i den här stan och jag har inte råd med någonting..Vi åkte ner med plånböckerna fyllda och levde som kungar i två veckor medans han bara såg på...

 

Han levde en dröm som aldrig blev sann och det är nog fan värre än att fortsätta på bandet hemma i Svedala....

Hur lång var han🙃?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 timmar sedan, skrev Nerike:

Skulle vilja säga att dom som gnäller och är bittra är dom som lika väl kunde stanna i Svedala. För deras liv kommer inte bli bättre i vilket land dom kommer till

Ja, man kan inte fly från sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-02-14 at 17:02, skrev SatanG:

Ang. griniga bittra gubbar i Thailand, klistrar in mitt svar från ett annat forum.

 

Visst finns det många som är som beskrivet men det finns ju även en del som har lyckats bra och man inte hör lika mycket om. Delvis för att de sannolikt har annat för sig än div. stenbord, eller de har inte lust/tid att vara med där.
Själv gillar jag mitt hemland Sverige, det är därför jag är kritisk mot div. svenska politiker. Hade man inte brytt sig om Sverige så hade man ju skitit helt i hur det går där, eller hur?

Trump, ett stort skrävlande arsle som verkar ha svårt med verklighetsuppfattning och självinsikt.

Metoo, har ingen större åsikt där förutom att det säkert inneburit vissa nödvändiga framsteg men sannolikt även vissa misstag.

Har ett jämställt äktenskap där jag är hemmafarsa och frugan gör karriär, utmärkt för alla. Har alltid sett henne som min smartare och bättre hälft. Är själv inte intresserad av något ojämställt förhållanden där den ena parten är beroende av den andra vare sig ekonomiskt eller på något annat negativt sätt.

De faranger jag umgås med, mestadels barnfamiljer i närheten, är det nog bara en som är kraftigt negativ till Thailand och thailändare. Han stämmer bra in på ovanstående förutom att han inte dricker. Han är också den som överlägset har det sämst ekonomiskt och dessutom den mest konspiratoriska anhängare jag någonsin hört talas om, någonstans.
De andra verkar trivas mycket bra, åldersspann på 35-55 år. Gemensamt verkar vara att de andra har det ekonomiskt bra med arbete, gruppen består alltså av allt från den bittre, arbetslöse och panka till dollarmiljonärer med kontaktnät in i thailands mäktigaste familjer.
Så gissar mycket av ev. bitterhet bland faranger bygger på egna tillkortakommanden samt hur man väljer att spendera tiden på. En annan gemensamhet verkar vara att alla utom den bittre håller sig relativt aktiva med fysiskt träning vilket i längden ofta påverkar oss positivt psykiskt.
En tredje anledning till ett trivsamt liv härnere/Sverige är nog att även om man har synpunkter på hur länder sköts så kan man bara inse att det man inte kan förändra ska man låta bli, alternativt agera därefter om det finns något positivt att hämta. Att seriöst grotta ner sig i politikers "misstag" eller diverse andra konspirationer leder inte till något positivt även om man ibland helt enkelt måste lufta sin frustration och sen släppa det tills vidare iaf. Jag jobbar på det :-)


Valde att "pensionera" mig, utan lön när Covid kom, om inget roligt projekt dyker upp när kidsen blir äldre förblir det nog så trots att jag "bara" är 53 år. Men har ändå inte tid till allt jag vill göra utöver att vara hemmafarsa trots att jag är priviligierad och slipper all matlagning/tvätt/disk/städning. Svärmor lagar grymt käk och maid sköter resten. Mitt "jobb" är primärt att vara med kidsen, hämta från skolan samt bada i poolen eller ha uppsyn över dom när de leker i parken. Önskar jag hade mer ledig tid 

 

Trivs utmärkt i Thailand men är inte låst, världen är liten men sannolikt stannar vi kvar länge till.

/ SatanG

Ett väldigt bra inlägg. Generellt sett så måste Thailand vara ett av världens allra lättaste länder att trivas i om man är en hyfsat välbeställd västerlänning. Lokal mat och alldaglig service är väldigt billig och till skillnad från andra billiga länder så är det relativt säkert med bra fungerande infrastruktur. Jag tror att nästan alla svenskar som gnäller på Thailand också gnäller på Sverige och att alla svenskar som gnäller på Sverige också gnäller på Thailand, eller i alla fall snart kommer göra det.

 

Sverige och Thailand är varandras perfekta motpoler; givetvis fullt med en massa saker man tycker kunde förbättras, men ändå två av de länder jag förmodligen skulle trivas bäst i.

 

Visst är det kul att smågnälla och ironisera över dumheter i sina länder och världen i stort men så fort man tar det på för stort allvar och låter det påverka ens vardagsliv så är man nog snett ute. Precis som det givetvis är OK att tro på Gud, Smurfarna eller Gunde Svan så länge man inte låter deras ord bestämma ens barnuppfostran eller arbetsliv. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Atom:

Ett väldigt bra inlägg. Generellt sett så måste Thailand vara ett av världens allra lättaste länder att trivas i om man är en hyfsat välbeställd västerlänning. Lokal mat och alldaglig service är väldigt billig och till skillnad från andra billiga länder så är det relativt säkert med bra fungerande infrastruktur. Jag tror att nästan alla svenskar som gnäller på Thailand också gnäller på Sverige och att alla svenskar som gnäller på Sverige också gnäller på Thailand, eller i alla fall snart kommer göra det.

 

Sverige och Thailand är varandras perfekta motpoler; givetvis fullt med en massa saker man tycker kunde förbättras, men ändå två av de länder jag förmodligen skulle trivas bäst i.

 

Visst är det kul att smågnälla och ironisera över dumheter i sina länder och världen i stort men så fort man tar det på för stort allvar och låter det påverka ens vardagsliv så är man nog snett ute. Precis som det givetvis är OK att tro på Gud, Smurfarna eller Gunde Svan så länge man inte låter deras ord bestämma ens barnuppfostran eller arbetsliv. 

Jag var på Pattaya City Hospital igår.

Det var ganska fullt i väntsalen, så jag väntade stående.

Det dröjde inte länge förrän en kille i 20-årsåldern reste sig upp från sin stol och erbjöd mig sin plats.

Det är inte svårt att tycka om Thailand och thailändare!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jive:

Jag var på Pattaya City Hospital igår.

Det var ganska fullt i väntsalen, så jag väntade stående.

Det dröjde inte länge förrän en kille i 20-årsåldern reste sig upp från sin stol och erbjöd mig sin plats.

Det är inte svårt att tycka om Thailand och thailändare!

Thailändare är generellt sett väldigt trevliga men det är även svenskar; är ganska säker på att samma sak hade inträffat i Sverige. Det är mest vid tangentbordet vi blir lite otrevliga men enligt frugan gäller det även thailändare 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...