Jump to content
IGNORERAD

Griniga svenskar i Thailand?


Atom

Recommended Posts

Såg på grannforumet att någon länkat till en Flashbacktråd om griniga svenskar i Thailand. Då det är lördag och forumet är nästan helt fritt från Thairelaterade trådar så kan det här kanske vara något 😉

 

Är vi gnälliga? Jag känner bara ett handfull svenskar från MPR och ytligt bekant med ett par svenskar från dotterns skola; totalt färre än 10 personer, men tycker nog inte någon av dem är särskilt gnällig. Visst gnälls det en del på MPR men väl så mycket från de som bor i Sverige, tycker jag.

 

https://www.flashback.org/t3392568

 

Av med handskarna och släpp fram alla generaliseringar! 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    11

  • spooncreek

    5

  • Alarik

    5

  • Amigo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

50 minuter sedan, skrev Atom:

 

Av med handskarna och släpp fram alla generaliseringar! 

Läste tre sidor och kan hålla med på många inlägg. Sen är det synd att de inte har träffat oss trevliga. En välgjort klocka hörs långt, en dåligt ännu längre.

 

Vad gäller egen bekantskapskrets är de flesta som är ihop med Thai, nöjda med livet, både i Thailand o i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Amigo:

Läste tre sidor och kan hålla med på många inlägg. Sen är det synd att de inte har träffat oss trevliga. En välgjort klocka hörs långt, en dåligt ännu längre.

 

Vad gäller egen bekantskapskrets är de flesta som är ihop med Thai, nöjda med livet, både i Thailand o i Sverige.

Jag känner alldeles för få svenskar här för att kunna uttala mig men med tanke på alla inlägg man läst på diverse forum så antar jag att det finns åtminstone ett uns av sanning.

 

Dessutom tror jag att vi (svenskar tillsammans med thailändskor, oavsett om vi bor i Thailand eller i Sverige) är en grupp som andra svenskar, i allmänhet, ser ned på och så är det nog i alla västerländska länder. 

 

Som du skriver är det givetvis alltid intressantast att lyfta fram alla märkliga och misslyckade förhållanden, trots att det finns fler "normala" och lyckade diton. Men så är det ju med allt; vem vill läsa om det tråkiga och alldagliga när man kan frossa i allt udda och "förkastligt". 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Såg på grannforumet att någon länkat till en Flashbacktråd om griniga svenskar i Thailand. Då det är lördag och forumet är nästan helt fritt från Thairelaterade trådar så kan det här kanske vara något 😉

 

Är vi gnälliga? Jag känner bara ett handfull svenskar från MPR och ytligt bekant med ett par svenskar från dotterns skola; totalt färre än 10 personer, men tycker nog inte någon av dem är särskilt gnällig. Visst gnälls det en del på MPR men väl så mycket från de som bor i Sverige, tycker jag.

 

https://www.flashback.org/t3392568

 

Av med handskarna och släpp fram alla generaliseringar! 

En vanlig kväll vid ett stenbord på valfri svenskbar i Pattaya innehåller 40 % gnäll på Sverige (oftast Miljöpartiet, sossarna, invandringen, Anders Tegnell,  numera också elpriser), 30 % gnäll om Thailand (ett jävla skitland på det stora hela), och 30 % om vad som hände kvällen innan, där någon oftast får skäll för att de pyntat 2000 THB för nattsällskapet som ALDRIG ska kosta mer än 1500 THB , egentligen bara 1000 THB om man bjöd på lady drinks först.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Atom:

Dessutom tror jag att vi (svenskar tillsammans med thailändskor, oavsett om vi bor i Thailand eller i Sverige) är en grupp som andra svenskar, i allmänhet, ser ned på och så är det nog i alla västerländska länder. 

Ja, inte ses det med blida ögon av våra landsmän när vi kommer med en yngre, jättesnygg thailändsk fru med en vältränad nätt fin figur.

 

Är det förresten ok numera att säga landsmän även om svenska kvinnor?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

En vanlig kväll vid ett stenbord på valfri svenskbar i Pattaya innehåller 40 % gnäll på Sverige (oftast Miljöpartiet, sossarna, invandringen, Anders Tegnell,  numera också elpriser), 30 % gnäll om Thailand (ett jävla skitland på det stora hela), och 30 % om vad som hände kvällen innan, där någon oftast får skäll för att de pyntat 2000 THB för nattsällskapet som ALDRIG ska kosta mer än 1500 THB , egentligen bara 1000 THB om man bjöd på lady drinks först.

 

Det är just det jag skrev; gnällande svenskar i Thailand har jag läst om på diverse forum. De få svenskar jag kan säga att jag något sånär känner (och dit räknas du trots att vi bara träffats 7-8 gånger) upplever jag dock inte som särskilt gnälliga. Kanske har jag haft tur.

 

Tänkte åka ned till Pattaya om en 2-3 veckor, ta gärna med mig till ett stenbord så jag kan bilda mig en uppfattning 😉 . Jag antar att jag ska ligga lågt om att jag tror på Global Warming, Me Too, föraktar Trump, tänker rösta på L, betalar 1 miljon per år i skolavgift samt har svårt för hotell under 5,000 Baht 😉 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Alarik:

Ja, inte ses det med blida ögon av våra landsmän när vi kommer med en yngre, jättesnygg thailändsk fru med en vältränad nätt fin figur.

 

Är det förresten ok numera att säga landsmän även om svenska kvinnor?

 

Jag tror inte riktigt det är där problemet ligger, även om många av oss vill tro det. Dessvärre är det nog just din typ av inlägg som eldar på misstron mot oss som grupp.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Alarik:

Ja, inte ses det med blida ögon av våra landsmän när vi kommer med en yngre, jättesnygg thailändsk fru med en vältränad nätt fin figur.

 

Är det förresten ok numera att säga landsmän även om svenska kvinnor?

 

Gamla ölmagade gubbar som prompt måste skryta om sina nätta thailändskor är definitivt en grupp av män som spär på fördomarna om svenskar i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Det är just det jag skrev; gnällande svenskar i Thailand har jag läst om på diverse forum. De få svenskar jag kan säga att jag något sånär känner (och dit räknas du trots att vi bara träffats 7-8 gånger) upplever jag dock inte som särskilt gnälliga. Kanske har jag haft tur.

 

Tänkte åka ned till Pattaya om en 2-3 veckor, ta gärna med mig till ett stenbord så jag kan bilda mig en uppfattning 😉 . Jag antar att jag ska ligga lågt om att jag tror på Global Warming, Me Too, föraktar Trump, tänker rösta på L, betalar 1 miljon per år i skolavgift samt har svårt för hotell under 5,000 Baht 😉 

Global warming är en bluff iscensatt av Richard Attenborough & Greta Thunberg, Me Too är en påhitt av media för att sälja klick, Trumpen är bra, men Biden är senil, du röstar givetvis på SD som är det ENDA rimliga alternativet i skitlandet Sverige, och du betalar aldrig mer än 500 THB natten för en säng som det ändå bara ska sovas i.

 

Håll dig till de ingångarna så ska vi nog få en trevlig kväll runt stenbordet.:buba:😎. Välkommen, förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror inte riktigt det är där problemet ligger, även om många av oss vill tro det. Dessvärre är det nog just din typ av inlägg som eldar på misstron mot oss som grupp.

Jag skrev detta inlägg på ett thailandsforum

och som en möjlig förklaring på det som du skrev om att andra svenskar ser ned på oss.

Skulle det  inlägget elda på misstron mot oss?

Är du en av dem som tar dig av det?

 

23 minuter sedan, skrev spooncreek:

Gamla ölmagade gubbar som prompt måste skryta om sina nätta thailändskor är definitivt en grupp av män som spär på fördomarna om svenskar i Thailand.

Ingenting som jag går omkring och skryter med

och inte fan tillhör jag gruppen gamla ölmagade gubbar.

 

Snacka om griniga svenskar.

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev spooncreek:

Global warming är en bluff iscensatt av Richard Attenborough & Greta Thunberg, Me Too är en påhitt av media för att sälja klick, Trumpen är bra, men Biden är senil, du röstar givetvis på SD som är det ENDA rimliga alternativet i skitlandet Sverige, och du betalar aldrig mer än 500 THB natten för en säng som det ändå bara ska sovas i.

 

Håll dig till de ingångarna så ska vi nog få en trevlig kväll runt stenbordet.:buba:😎. Välkommen, förresten.

Jag öppnar med att jag är från Tibro och jobbade två somrar under Bert på Skara Sommarland; det borde ge en del stenbordscred. Jag har dessutom tatuering, snusar, är skallig och överviktig (även om jag i morse klockade in på min lägsta vikt på 20 år) så jag antar att jag redan har de yttre attiraljer som krävs. Kanske ska jag plocka fram det gamla guldhalsbandet jag fick av min svärmormor samt alla Buddhaamuletter jag fick av svärfars släktingar vid bröllopet; känner på mig att sådant gillas.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Alarik:

Jag skrev detta inlägg på ett thailandsforum

och som en möjlig förklaring det som du skrev om att andra svenskar ser ned på oss.

Tror dock inte att det är en möjlig förklaring. Den genomsnittliga thailändskan i Sverige ser verkligen inget vidare ut så tror faktiskt ingen är avundsjuk över att Rune, 70, har lyckats få dit henne. Glöm inte av att väldigt många svenskar varit i Thailand och sett Runes kompisar med likande tjejer; de vet nog vad det handlar om.

 

Vi som är medlemmar på MPR än en minoritet av de som läser våra inlägg; majoriteten är inte medlemmar och vad vi skriver på Sveriges största Thaiforum formar det som många tror och tycker om oss som grupp.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

Tror dock inte att det är en möjlig förklaring. Den genomsnittliga thailändskan i Sverige ser verkligen inget vidare ut så tror faktiskt ingen är avundsjuk över att Rune, 70, har lyckats få dit henne. Glöm inte av att väldigt många svenskar varit i Thailand och sett Runes kompisar med likande tjejer; de vet nog vad det handlar om. 

Och vad anser du att det handlar om.......?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Vi som är medlemmar på MPR än en minoritet av de som läser våra inlägg; majoriteten är inte medlemmar och vad vi skriver på Sveriges största Thaiforum formar det som många tror och tycker om oss som grupp.  

Är det så så borde vi endast skriva i slutna grupper.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Alarik:

Är det så så borde vi endast skriva i slutna grupper.

Äntligen, grupper kommer upp igen. Det var alldeles för längesedan. Nu jävlar kommer det att gnällas ordentligt. Poppa popcornen bittergubbar, nu kööööör vi!

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Alarik:

Och vad anser du att det handlar om.......?

Jag tror att många svenskar ser ned på oss pga stor åldersskillnad, framförallt då det kan härledas till stor inkomstskillnad. Även då det inte är någon större åldersskillnad så utgår nog många svenskar från att thaitjejen är fd prostituerad.

 

Jag har personligen inga problem med det men givetvis skulle jag önska att media någon gång istället skrev om alla par som faktiskt lever normala, till och med framgångsrika, liv istället för att fokusera på alla freaks. Jag antar att det känns likadant, eller mycket värre, för alla andra "minoriteter" som folk i gemen ser ned på. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev spooncreek:

Äntligen, grupper kommer upp igen. Det var alldeles för längesedan. Nu jävlar kommer det att gnällas ordentligt. Poppa popcornen bittergubbar, nu kööööör vi!

Ja, kööööör du.

Hej då.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Alarik:

Är det så så borde vi endast skriva i slutna grupper.

Numera har P3 plockat bort informationen om fördelningen på antalet inloggade och antalet besökare men tittar man på "Vilka är online" så ser man att 75% inte är medlemmar. Spelar dock ingen roll; vi är vad vi är men vi kan inte gnälla om folk också bedömer oss efter vad vi skriver.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Hälsan tiger still.

Med detta menar jag att vi som är nöjda med livet och vår partner ytterst sällan beklagar sig.

De som däremot själva känner sig misslyckade gärna vill skylla bort allt och därmed klagar/beklagar sig över allt eller inget.

Tycker att de som gnäller ska gå till sig själva och upptäcka sin egen bjälke.

Sluta gnäll och gör något åt det som DU kan förändra, det andra ska DU strunta i, hjälper inte ett skvatt att gnälla.

Du som dock gnäller "lite" över din partner, har du tagit f*n i båten se till att ro iland och gör dig av med helvetet i stället för att beklaga dig.

Varje THAI är en personlighet, en del p.g.a.prägling, andra p.g.a. omvärlden och dess värderingar, men även genetiken spelar stor roll.

Samma gäller även för DIG, DU hade säkert varit en helt annan om omständigheterna sett annorlunda ut - eller inte, så fortsätt bara att tycka synd om dig själv.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
26 minuter sedan, skrev Stoneys:

Vad är skillnaden på gnälla och ha en åsikt? 

 

Hårfin… eller kanske en fråga om upprepning.

Jag har nog träffat ca 10 svenskar som bor i Thailand och haft turen att de alla har varit positiva människor.

På mitt förra jobb så var det ca 5 personer från England som bodde i Bkk och de var väldigt positiva. Ja med engelsk chefslön och det mesta betalt så är det svårt att vara förbannad. 
De som griniga i Thailand var nog det innan de flyttade dit.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Fredman:

De som griniga i Thailand var nog det innan de flyttade dit.

Visst kan det var så, men tror även att många blir bittra av olika anledningar, som det framgår i Flashbacktrådet, livet blev inte som de tänkt, för mycket alkohol, hälsan är svaijigt och det är svårt/dyrt att få vård, kanske förstör man själv sitt liv genom att k**lla höger o vänster även om man lever i par relation Man får ju läsa om folk som hoppar ner från balkonger (utan att polisen eller nån utomstående är blandat).

 

Fattar inte att det ska vara så svårt att återvända till Sverige, istället stannar man i Isaan o super ner sig, släkten börjar avsky en, man flyttar till Pattis o blir en surgubbe. Visst beror det på vad är man för människa också, karaktär, har man lätt att vara negativ speglar det även i annat.

 

T.ex på Pattaya finns det hur mycket som helst vettiga saker att göra, bara man tar sig i kragen och börjar med nån hobby.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Numera har P3 plockat bort informationen om fördelningen på antalet inloggade och antalet besökare

Man kan ju se hur många är medlemmar o oregistrerade, just nu var det 86 online varav 54 oregistrerade. Så ca 63 % var icke medlemmar

kuva.png.58da6de2fb5c6ffb4b6a7f718968919d.png

 

Edit, det blev plötsligt 102 online / 72 oregistrerad

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg att någon skrev om Expat precis som om det var ett begrepp som man använder om alla som bosatt sig i ett annat land, t.ex. Thailand, men om jag får för mig att flytta till Thailand som pensionär så är jag väl inte en Expat?
Då är jag väl en emigrant?
Jag måste få gnälla lite.
En Expat är väl någon som jobbar i ett annat land men fortfarande är anställd i hemlandet?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man "gnäller" är det ens besvikelse som ger uttryck.

Gnäll beror inte sällan på ren avundsjuka, egentligen är det inget annat än bevis på ens egna misslyckanden - förhoppningar som gått i kras.

Åsikter har väl alla, i de flesta fall är det något konkret som tas upp, då både positivt men även negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...