Jump to content
IGNORERAD

Hemresa till Sverige. Krav på PCR test för inresor utanför EU?


Chomphoo

Recommended Posts

Tjenare.

 

Som vanligt tar frågorna och hindren slut när man ska resa i dessa tider.

 

En kompis påstår att.....För inresa till Sverige från resmål utanför EU krävs RT-PCR test 48tim INNAN ankomst till Sverige. Stämmer detta? Har bara hört förut att Sverige inte kräver test för svenska medborgare men att flygbolagen kan kräva detta för samtliga resor.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    8

  • M33

    5

  • Jed

    4

  • andrejsdenruskige

    3

Mest aktiva i denna tråd

12 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Tjenare.

 

Som vanligt tar frågorna och hindren slut när man ska resa i dessa tider.

 

En kompis påstår att.....För inresa till Sverige från resmål utanför EU krävs RT-PCR test 48tim INNAN ankomst till Sverige. Stämmer detta? Har bara hört förut att Sverige inte kräver test för svenska medborgare men att flygbolagen kan kräva detta för samtliga resor.

 

 

Enkel gogling

 

Svenska medborgare omfattas inte av testkravet men uppmanas att kontakta flygplatsen, flygbolaget och eventuellt transitland innan avresa för att höra sig för om förekommande restriktioner. Observera att ett giltigt covid-certifikat, utfärdat efter vaccinering, friskförklaring från covid-19 eller negativt antigen/PCR-test ska kunna uppvisas för att få tillträde till t.ex. flygplatsterminalen

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Dolemon:

Enkel gogling

 

Svenska medborgare omfattas inte av testkravet men uppmanas att kontakta flygplatsen, flygbolaget och eventuellt transitland innan avresa för att höra sig för om förekommande restriktioner. Observera att ett giltigt covid-certifikat, utfärdat efter vaccinering, friskförklaring från covid-19 eller negativt antigen/PCR-test ska kunna uppvisas för att få tillträde till t.ex. flygplatsterminalen

Googling enkel...Ger träffar på gammalt skit. Polaren flög hem från Sydafrika i söndags och han tvingades pga svenska krav ta test som ska gälla 48tim innan hemkomst, alltså inte innan flygavgång. Kanske särskilt för Sydafrika. Jag hitta lite info och tester gäller endast för utländska medborgare från EU länder. Inget om utanför EU.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Googling enkel...Ger träffar på gammalt skit. Polaren flög hem från Sydafrika i söndags och han tvingades pga svenska krav ta test som ska gälla 48tim innan hemkomst, alltså inte innan flygavgång. Kanske särskilt för Sydafrika. Jag hitta lite info och tester gäller endast för utländska medborgare från EU länder. Inget om utanför EU.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/sa-paverkas/

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Googling enkel...Ger träffar på gammalt skit. Polaren flög hem från Sydafrika i söndags och han tvingades pga svenska krav ta test som ska gälla 48tim innan hemkomst, alltså inte innan flygavgång. Kanske särskilt för Sydafrika. Jag hitta lite info och tester gäller endast för utländska medborgare från EU länder. Inget om utanför EU.

Så hade han väl transit också där transitlandet krävde rena papper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom hem från USA för några dagar sedan, inga tester inga problem, vart värre när vi skulle flyga till USA, fick ta test på Kastrup.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://regeringen.se / Ändringar i inreseförbuden för personer som reser till Sverige  Publicerad 18 januari 2022

 

Inresa från länder utanför EU/EES

Utländska medborgare som reser till Sverige från ett land utanför EU/EES måste från och med den 21 januari omfattas av något av undantagen från inreseförbudet och dessutom kunna uppvisa ett negativt test för covid-19 utfört inom 72 timmar före inresa till Sverige, eller vara undantagna från testkravet, för att få resa in i landet. Undantag från inreseförbudet och testkravet görs för flera kategorier av resenärer, bland annat för resenärer med vaccinationsintyg utfärdade i vissa länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Amigo:

https://regeringen.se / Ändringar i inreseförbuden för personer som reser till Sverige  Publicerad 18 januari 2022

 

Inresa från länder utanför EU/EES

Utländska medborgare som reser till Sverige från ett land utanför EU/EES måste från och med den 21 januari omfattas av något av undantagen från inreseförbudet och dessutom kunna uppvisa ett negativt test för covid-19 utfört inom 72 timmar före inresa till Sverige, eller vara undantagna från testkravet, för att få resa in i landet. Undantag från inreseförbudet och testkravet görs för flera kategorier av resenärer, bland annat för resenärer med vaccinationsintyg utfärdade i vissa länder.

Gäller för utländska medborgare...

 

Svenskar och de utlänningar med UT och/eller folkbokförda i Sverige är undantagna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

Gäller för utländska medborgare...

 

Svenskar och de utlänningar med UT och/eller folkbokförda i Sverige är undantagna. 

Undantagen finns på annat håll. https://polisen.se / Att resa till Sverige från utlandet under coronapandemin

 

Undantag oberoende av avreseland

Följande kategorier är båda undantagna inreseförbudet och får resa in utan att visa negativt covid-19-test, oberoende av avreseland:

 

- Svenska medborgare.

- Utländska medborgare som är bosatta i Sverige. Med detta menas att man har eller planerar ha sin dygnsvila i   Sverige i minst ett år, med giltigt uppehållstillstånd eller uppehållsstatus i Sverige, eller som EU-medborgare som använder sin uppehållsrätt.

- Utländska medborgare med trängande familjeskäl.

- Personal som transporterar gods och annan personal inom transportsektorn.

- Personer som är i behov av internationellt skydd (t.ex. asyl) eller som har andra humanitära skäl.

- Sjömän.

- Diplomatiska tjänstemän och avlönade konsulära tjänstemän som är anställda i Sverige av främmande stater samt deras familjer och deras anställda, och främmande staters kurirer.

- Personer som har bjudits in av Regeringskansliet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom hem i tisdags, det anda dom kollade i Phuket var om jag hade vaccinationsbevis. Qatar har olika krav beroende på var du skall, men eftersom jag skulle till Sverige och var svensk medborgare räckte det med vaccinationsbevis. 

 

Behövde inget test sa dom bestämt! hade jag åkte till Norge eller nått annat land så är det deras regler som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jed:

Kom hem i tisdags, det anda dom kollade i Phuket var om jag hade vaccinationsbevis. Qatar har olika krav beroende på var du skall, men eftersom jag skulle till Sverige och var svensk medborgare räckte det med vaccinationsbevis. 

 

Behövde inget test sa dom bestämt! hade jag åkte till Norge eller nått annat land så är det deras regler som gäller.

Är det Qatar airways som har som krav att alla pax på flyget skall vara vaccinerade då?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev apknug:

Är det Qatar airways som har som krav att alla pax på flyget skall vara vaccinerade då?

Jag utgår ifrån det, sen har dom andra krav beroende på vilken destination du skall till som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På nyheterna i morse så var en chef hos gränspolisen mycket nöjd för från idag hade kravet på PCR-test tagits bort för de som hade vaccinationsintyg vid inresa till Sverige.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Ale:

Vi flög hem 13:e januari med Finnair via Helsingfors. Ingen test eller koll av vaccinationsbevis.

Vi flög hem med Finnair 9 Jan och tror de kollade beviset i Finland men lämnade fram ihop med pass och biljett så vet inte hundra vad han kollade.

Dock ingen koll i Sverige utan bara fritt fram på Landvetter vilket jag tyckte var konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför folk frågar på forum, fb, Heta linjen osv. När man reser i covidtider är A&O att vara uppdaterad på gällande regler. Den informationen hittar man på officiella sidor. Övriga sidor ger oftast svar som: min farmor fick visa test på färdtjänsten i november så säkrast du tar ett test.

 

Plocka fram gällande info för Din resa, med dina eventuella mellanlandningar, och ha dem tillgängliga vid incheckning.

Lita inte på andra då det är Du som får problemen om informationen är fel.

 

Har du inte appen Resklar så ladda ner den och läs på där.

Link to comment
Dela på andra sajter

kungchristian
23 minuter sedan, skrev Borabu:

Hur är det med inrikesflyg med ThaiSmile?

Ska flyga Khon Kaen - Bangkok. PCR-test?

Flög med thai smile i söndags bkk-nst. Fick visa vaccinationer från sverige ingen frågade efter thailandspass, jag utgår från att allt står i det o på thailändska...visade både på suvan o på flygplatsen i nakhon si thammarat...fattar inte vad fan thailandspasset är bra för...

Christian 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
47 minuter sedan, skrev kungchristian:

Flög med thai smile i söndags bkk-nst. Fick visa vaccinationer från sverige ingen frågade efter thailandspass, jag utgår från att allt står i det o på thailändska...visade både på suvan o på flygplatsen i nakhon si thammarat...fattar inte vad fan thailandspasset är bra för...

Christian 

De flesta i Thailand har inte thailandpass. Det är ju bara turisterna och det är ju en marginell del. 
Annars är det ju faktiskt smidigt med TP då man ser vaccinationerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kungchristian:

Flög med thai smile i söndags bkk-nst. Fick visa vaccinationer från sverige ingen frågade efter thailandspass, jag utgår från att allt står i det o på thailändska...visade både på suvan o på flygplatsen i nakhon si thammarat...fattar inte vad fan thailandspasset är bra för...

Christian 

Thailand Pass är ju till för att komma IN I Thailand. Ingen i landet bryr sig om det. Däremot att du är vaccinerad och har ett intyg på det kan ju intressera både flygbolag och hotell. 

 

När väl QR-koden är scannad vid ankomst till Thailand, så är Thailand Passet mer eller mindre överflödigt. 

 

 

Ändrades av samet
F**k auto correct
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-20 at 18:29, skrev Ale:

Vi flög hem 13:e januari med Finnair via Helsingfors. Ingen test eller koll av vaccinationsbevis.

Flyger hem med Finnair via Helsingfors imorgon och har tolkat det som att vaccinationsbevis behövs samt att de 

gör en "hälsokontroll" när vi mellanlandar i Helsingfors. 

 

Däremot ska inget test krävas för svenska medborgare. 

 

Får väl hoppas att personalen har samma uppfattning 🙂

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Krille:

Får väl hoppas att personalen har samma uppfattning

Flygbolaget kan ha andra krav än myndigheterna!

 

Inte helt lätt att hitta aktuell information, men bara läsa på: https://polisen.se/ Att resa till Sverige från utlandet under coronapandemin, Uppdaterad 2022-01-21

 

Finnairs krav kan man kolla här: https://www.finnair.com/se / Karta över resekrav

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Amigo:

Flygbolaget kan ha andra krav än myndigheterna!

 

Inte helt lätt att hitta aktuell information, men bara läsa på: https://polisen.se/ Att resa till Sverige från utlandet under coronapandemin, Uppdaterad 2022-01-21

 

Finnairs krav kan man kolla här: https://www.finnair.com/se / Karta över resekrav

Vilka flygbolag har andra krav än myndigheternas?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Flygbolaget kan ha andra krav än myndigheterna!

 

Inte helt lätt att hitta aktuell information, men bara läsa på: https://polisen.se/ Att resa till Sverige från utlandet under coronapandemin, Uppdaterad 2022-01-21

 

Finnairs krav kan man kolla här: https://www.finnair.com/se / Karta över resekrav

Jo - jag har läst både Finnairs info och även t ex polisen och ett antal andra officiella källor. Tycker själv att Finnair har bra info inkl mellanlandningar men ändå bäst att kontrollera med andra källor.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Amigo:

Kan de inte ha det då?

Kanske de kan, jag vet inget bolag som har det. Så att indirekt påstå att de har det är ju dumt. Om du nu inte vet vilka bolag som har hårdare krav än myndigheternas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...