Jump to content
IGNORERAD

Laga moppen


Nicholas

Recommended Posts

Sakerna tar minst lika mycket stryk av att bara stå som att användas. 

Tankmätaren verkar ha gett upp. 

 

Vi får se om jag går iland med detta. 

Kåpor av utan att gå sönder, bara det en seger. 

 

20220117_124426.jpg

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    7

  • UglyFarang

    6

  • LTD

    4

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har du hittat gummiblåsan ?

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev born41:

Är det bara på bilar som tankmätaren är kopplad till ett motstånd och en arm med ett flöte på?

Vi får se. 

Jag beställde en ny idag som ska komma imorgon. 

Då ska jag plocka isär den gamla och visa.

 

Bytte nyss på bilen och där var det ett motstånd (potentiometer) i form av virad tråd runt en pinne. 

 

Tråden hade lossnat och lagt sig i ena änden. 

 

Så tanken visade tomt när hälften var kvar. 

Opraktiskt, och man tröttnar på att tanka onödigt ofta. 

 

1800 baht för en ny. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev kungchristian:

Bytt fram o bakdäck idag..oförskämt billigt 640 baht

Christian 

Ja det finns billiga däck här men dom är inte bra, nylon däck, blir snorhala när du slitit in dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Root cause (som man alltid måste veta) är rost.

 

Tanken rostar på insidan när den blir stående för länge.

 

Så måste komma ihåg att tanka gasohol lite grand innan man lämnar den längre perioder.

Alkoholen är ju hygroskopisk och binder vatten (K sprit) 

Jag minns ännu när mackarna sålde K sprit, trots att dom redan blandade 5% etanol i bensinen i Sverige. 

Våra etiska små bolag. 

 

En liten utflykt från ämnet.

Mer info och bilder kommer. 

 

Bland annat på tanken som sitter bultad i ramen med 6 bult. 

Man kan tro den utgör en bärande del av ramen. 

 

Den är dessutom buitad ihop av 2 delar, och helsvetsad. 

Vikt och kostnad är alltså inte ett problem för Yamaha. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Root cause (som man alltid måste veta) är rost.

 

Tanken rostar på insidan när den blir stående för länge.

 

Så måste komma ihåg att tanka gasohol lite grand innan man lämnar den längre perioder.

Alkoholen är ju hygroskopisk och binder vatten (K sprit) 

Jag minns ännu när mackarna sålde K sprit, trots att dom redan blandade 5% etanol i bensinen i Sverige. 

Våra etiska små bolag. 

 

En liten utflykt från ämnet.

Mer info och bilder kommer. 

 

Bland annat på tanken som sitter bultad i ramen med 6 bult. 

Man kan tro den utgör en bärande del av ramen. 

 

Den är dessutom buitad ihop av 2 delar, och helsvetsad. 

Vikt och kostnad är alltså inte ett problem för Yamaha. 

 

Glöm inte att bensin är kass efter 3 mån så tanken ska tömmas om den stått länge. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Glöm inte att bensin är kass efter 3 mån så tanken ska tömmas om den stått länge. 

Jag får fundera på hur det ska skötas på bästa sätt.

 

Ny tank och mätare = 3500 baht. 

Inte billigt att försumma. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ett bränsledrivet fordon stå under en längre tid utan att nyttjas bör bränsletanken ALLTID var HELT full, oberoende om det är bensin eller diesel.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev evert 1:

Ska ett bränsledrivet fordon stå under en längre tid utan att nyttjas bör bränsletanken ALLTID var HELT full, oberoende om det är bensin eller diesel.

Sedan bör man alltid ha en bränsle tillsats om det är etanol i bränslet

 

4E6E42B2-F9D5-402E-BA8C-A1EE5666BC00.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag låter bensindrivna fordon stå oanvända under längre tid i Sverige så kör jag sista vändan med en 98 oktan som har lägsta möjliga etanolhalt och slår i en bränsletillsats som har rengörande egenskaper som fungerar och fyller tanken helt upp i hålet med samma soppa så funkar de kanon när de ska startas upp igen.

Fordon i Thailand har vi låtit någon pålitlig person ta hand om och köra lite med.

Att etanol binder vatten är korrekt men etanolen drar samtidig till sej vatten och är oftast orsaken till rostangrepp i tankarna.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev UglyFarang:

När jag låter bensindrivna fordon stå oanvända under längre tid i Sverige så kör jag sista vändan med en 98 oktan som har lägsta möjliga etanolhalt och slår i en bränsletillsats som har rengörande egenskaper som fungerar och fyller tanken helt upp i hålet med samma soppa så funkar de kanon när de ska startas upp igen.

Fordon i Thailand har vi låtit någon pålitlig person ta hand om och köra lite med.

Att etanol binder vatten är korrekt men etanolen drar samtidig till sej vatten och är oftast orsaken till rostangrepp i tankarna.

Jag tankar alltid på Caltex. Deras Caltex Gold helt utan brännvin, brännvin dricker man det tankar man inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvetes svårt det där med att lämna fordonen längre tag men jag brukar tömma så det nästan är soppa torsk när jag sedan skall använda slår jag i ny soppa

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Jag tankar alltid på Caltex. Deras Caltex Gold helt utan brännvin, brännvin dricker man det tankar man inte.

Caltex förmodar jag är i Thailand, sista Caltex jag minns slog igen tidigt 70-tal.

Vet du vilket oktan Caltex Gold håller?

Tänk när man tankade Aspen Racing Plus, det var tider det, minst 102 oktan.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Caltex förmodar jag är i Thailand, sista Caltex jag minns slog igen tidigt 70-tal.

Vet du vilket oktan Caltex Gold håller?

Tänk när man tankade Aspen Racing Plus, det var tider det, minst 102 oktan.....

Den heter "tvyvärr" Gold 95, men skall vara helt utan etanolinblandning. Ska slänga i Aceton nästa gång jag tankar om det blir nån skillnad.

 

Hur gick det med Shells V power? Har reductions plikten dödat allt hyffsat bränsle i EU? 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Caltex förmodar jag är i Thailand, sista Caltex jag minns slog igen tidigt 70-tal.

Vet du vilket oktan Caltex Gold håller?

Tänk när man tankade Aspen Racing Plus, det var tider det, minst 102 oktan.....

sHELL i sverige säljer 102 oktan på vissa mackar

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter
5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

När jag låter bensindrivna fordon stå oanvända under längre tid i Sverige så kör jag sista vändan med en 98 oktan som har lägsta möjliga etanolhalt och slår i en bränsletillsats som har rengörande egenskaper som fungerar och fyller tanken helt upp i hålet med samma soppa så funkar de kanon när de ska startas upp igen.

Fordon i Thailand har vi låtit någon pålitlig person ta hand om och köra lite med.

Att etanol binder vatten är korrekt men etanolen drar samtidig till sej vatten och är oftast orsaken till rostangrepp i tankarna.

Här håller jag med dig till 100%. Jag har min moppe i Thailand stående hos en en kompis när jag är i Sverige och jag har sagt att han får köra hur mycket han vill med moppen för det är bättre än att den står still.

 

Min motorcykel i Sverige låter jag såklart ingen köra med på vintern men jag ser till att ha full tank och dränerar alltid förgasaren så att det inte blir oxiderad bensin i förgasaren.

Jag har fått tips om att köra med alkylatbensin strax innan jag parkerar hojen inför vintern.

 

Källa  https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/alkylatbensin/

 

Många fördelar med Alkylatbensin

Det finns många miljö- och hälsofördelar med att använda alkylatbensin i två-eller fyrtaktsmotorer:

Alkylatbensin innehåller inga oxygenater, alkener eller cancerframkallande bensen

Innehåller minimal aromathalt som gör att nedsotade motorer och svällda packningar undviks

Den är oxidationsstabil och bildar ej slam eller avlagringar samt är lagringsstabil

Lägre ångtryck ger reducerad avdunstning och medför bättre miljö och lägre hälsorisker

Har en knappt mätbar svavelhalt och ger låg belastning på miljön

Lågt hartstal och låg slutkokpunkt ger renare motor

Lätt start både sommar och vinter genom rätt avpassad destillationskurva

 

Ursäkta stickspåret @Nicholas

 

Luke the Drifter

 

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Luke the Drifter:

Här håller jag med dig till 100%. Jag har min moppe i Thailand stående hos en en kompis när jag är i Sverige och jag har sagt att han får köra hur mycket han vill med moppen för det är bättre än att den står still.

 

Min motorcykel i Sverige låter jag såklart ingen köra med på vintern men jag ser till att ha full tank och dränerar alltid förgasaren så att det inte blir oxiderad bensin i förgasaren.

Jag har fått tips om att köra med alkylatbensin strax innan jag parkerar hojen inför vintern.

 

Källa  https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/alkylatbensin/

 

Många fördelar med Alkylatbensin

Det finns många miljö- och hälsofördelar med att använda alkylatbensin i två-eller fyrtaktsmotorer:

Alkylatbensin innehåller inga oxygenater, alkener eller cancerframkallande bensen

Innehåller minimal aromathalt som gör att nedsotade motorer och svällda packningar undviks

Den är oxidationsstabil och bildar ej slam eller avlagringar samt är lagringsstabil

Lägre ångtryck ger reducerad avdunstning och medför bättre miljö och lägre hälsorisker

Har en knappt mätbar svavelhalt och ger låg belastning på miljön

Lågt hartstal och låg slutkokpunkt ger renare motor

Lätt start både sommar och vinter genom rätt avpassad destillationskurva

 

Ursäkta stickspåret @Nicholas

 

Luke the Drifter

 

Njae håller inte riktigt med där, en 2 taktare ska lukta bränd olja och svart rök ska komma från auspuffen, det är sen gammalt och ingen miljöfjant ska försöka ändra på historian 

Gärna lite risinolja också, för den goa popcornlukten

 

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev apknug:

Den heter "tvyvärr" Gold 95, men skall vara helt utan etanolinblandning. Ska slänga i Aceton nästa gång jag tankar om det blir nån skillnad.

 

Hur gick det med Shells V power? Har reductions plikten dödat allt hyffsat bränsle i EU? 

Vad jag förstod så gäller reduktionsplikten bara 95, 98 är fri att sälja med eller utan inblandning.

Vad jag har läst och hört så är väl V-Power bara bra i Shells egna tester...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev husse:

sHELL i sverige säljer 102 oktan på vissa mackar

Jag har tyvärr inget som det är lönt att hälla sådan bensin i längre.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Luke the Drifter:

Här håller jag med dig till 100%. Jag har min moppe i Thailand stående hos en en kompis när jag är i Sverige och jag har sagt att han får köra hur mycket han vill med moppen för det är bättre än att den står still.

 

Min motorcykel i Sverige låter jag såklart ingen köra med på vintern men jag ser till att ha full tank och dränerar alltid förgasaren så att det inte blir oxiderad bensin i förgasaren.

Jag har fått tips om att köra med alkylatbensin strax innan jag parkerar hojen inför vintern.

 

Källa  https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/alkylatbensin/

 

Många fördelar med Alkylatbensin

Det finns många miljö- och hälsofördelar med att använda alkylatbensin i två-eller fyrtaktsmotorer:

Alkylatbensin innehåller inga oxygenater, alkener eller cancerframkallande bensen

Innehåller minimal aromathalt som gör att nedsotade motorer och svällda packningar undviks

Den är oxidationsstabil och bildar ej slam eller avlagringar samt är lagringsstabil

Lägre ångtryck ger reducerad avdunstning och medför bättre miljö och lägre hälsorisker

Har en knappt mätbar svavelhalt och ger låg belastning på miljön

Lågt hartstal och låg slutkokpunkt ger renare motor

Lätt start både sommar och vinter genom rätt avpassad destillationskurva

 

Ursäkta stickspåret @Nicholas

 

Luke the Drifter

 

När reduktionsplikten ändrades från E5 till E10 så läste jag runt på lite olika forum och en del båtägare hade fått problem med att låta tank och motor stå över vintern med alkylatbensin i systemet, minns inte riktigt vilka problem.

 

Jag läste för något år sedan i en entusiast tidning(fordon) att vid oberoende tester så hade RundoKåts(CircleK) 98 oktan visat sej bara innehålla ett par % etanol och att den dessutom hade rengörande egenskaper och en kompis som köpte en hoj som hade stått ostartad i 8 år bytte tank och hällde i denna soppan och fick igång motor(mycket startgas i början) som dock gick risigt då fick han tips av sin granne att hälla i en viss tillsats och efter 3 varmkörningar av motorn så kunde han slå på choken slå på tändningen och trycka på starten så gick fanskapet hur grant som helst!

 

När jag fick höra detta så blandade jag tillsatsen i nämnda 98 och hällde i en gräsklippare so var ett rent helvete att få igång och efter ett par tankar så startar den hur snällt som helst.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...