Jump to content
IGNORERAD

Agoda - skitföretag


Esspe

Recommended Posts

Har alltid varit nöjd använt Agoda i många, många år och men nu har dom verkligen skitit i det blå skåpet. 

 

Skulle flyga Bkk - Phuket med Thai Smile. Ut på runway, full speed för att strax innan lift-off slå till full broms. Kan inte ha varit många meter kvar till brytpunkten lyfta eller bromsa. Hade bokat och betalt 3 nätter (non-refundable) i Phuket på Baan Laimai men pga incidenten med flyget så kunde jag inte komma dit förrän tredje dagen. 

 

Försökte hitta telefonnummer till Agoda för att höra om det trots allt var möjligt med refund eller rebooking pga flygincidenten. För ett par år sedan hittade jag ett telenummer men nu var det fullständigt omöjligt. Mail-adress då? Lika omöjligt det. "We are here 24/7" är ett jävla skämt. Vad dom erbjuder är en chatbot med förvalda frågor och svar. Passar ditt problem inte in så är du rökt. Efter att ha snurrat runt på deras hemsida 1-2 timmar och försökt hitta nåt så dök plötsligt en väl dold e-mail adress inne i chatboten upp som jag skrev till. 

 

Anlände hotellet tredje dagen av min bokning och checkade in. Efter ca 1 timme ringde receptionen och meddelade att min bokning var cancelled och därför krävde dom att jag skulle betala direkt till dom för sista natten. Trodde då att Agoda hade fixat refund trots allt, dum som jag var, och betalade till hotellet. Naturligtvis lite dyrare än Agoda.

 

Skrev till Agoda igen och fick till svar att den var INTE cancelled och hotellet nekade refund. Ner till receptionen för att reda ut med supervisern i desken. Fullständigt imbecill kille som öht inte var intresserad av att hjälpa mig. Bokningen var cancelled enl honom och att Agodas mail sa att det var den inte spelade ingen roll. Att jag betalat två gånger för samma rum det förstod han öht inte. Dessutom hade jag ringt till hotellet och meddelat att jag skulle bli sen men det telenumret som stod angivet på bokningen ville han inte kännas vid, fel nummer trots att det stod klart angivet på bokningen 🙉 Gick tydligen till en växel i koncernen så jag skulle slagit tre siffror till. Ville ha en kopia av avbokningen för att visa Agoda men det kunde jag inte få. Bad att få tala med hans chef men det var han som var chef i desken 😡 Från ett rum bakom dök en dam då upp när hon hörde min stigande irritation. Utan namnbricka så det var säkert en höjdare. Hon frågade vad problemet var och läste mitt mail från Agoda. Hon beordrade killen att trycka ut en kopia till mig. Hon förklarade också att bokningen/avbokningen till dom kommit från Webbeds, inte Agoda. Tydligen nån middle man Agoda använder, förmodligen ett av flera hundratusen företag i koncernen.

 

Skickade in mitt kvitto för betalningen till hotellet och kopia på avbokningen och tänkte att nu löser det sig. Jo, tjena. Dom vidhåller att bokningen var valid och så var det med det. Nu har dom slutat svara på mina mail förmodligen. Kundservice 24/7 - snarare 0/0. Ska väl göra ett försök till med hotellet och höra om dom fått betalt för bokningen eftersom dom vägrade refunda den enl Agoda. Hjälper inte det så står jag där med lång näsa och dubbelbetalt för en hotellnatt.

 

Blir allt vanligare att internetföretag gör det så krångligt som möjligt att kontakta dom. Väl dolda telenummer eller mailadresser och ibland ingenting alls. Snart har vi bara mekaniska botar och är totalt rättslösa mot dom 😔 

 

Det var bättre förr.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    17

  • Risifrutti

    4

  • Krille

    3

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har lite grann liknande erfarenheter av agoda, just biten där man ska ha tag på nån för att rätta till nåt strul eller annat, det är stört omöjligt. Du får automatiserade standardsvar på mailen av typen "goddag yxskaft" vilket gör ens redan höga blodtryck och stiga till nivå tryckkokare. Däremot verkar Booking. com funka bra och det går få kontakt med nån där vid behov. Peppar peppar.. 

Ändrades av Koh Changer

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bokar sällan via Agoda, Hotels, Booking o s v numera. Ett jättebra sätt att söka olika boenden men jag bokar hellre direkt med hotellen. Bättre service (speciellt om något strular) och oftast lika bra eller bättre priser. 

 

För oss som reser med barn blir det ocksp ofta billigare då t ex Booking anger att vi behöver boka två rum. Bokar vi direkt via hotellet är det sällan något problem att boka ett rum och betala lite extra för en extrasäng och extra frukost.

 

/Krille 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, inga företag verkar vilja "prata" med kunder. Om de absolut inte måste.

 

Det går att hitta Agodas telefonnummer på sajten, men det är som sista alternativ.

Inte lätt alls. Eller till och med riktigt svårt om man är irriterad.

 

+6620164106 är deras nummer i Thailand.

Screen Shot 2021-12-31 at 13.58.56.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger som alltid, boka hotellen direkt genom hotellens bokningskanaler. Samma sak med flygbiljetter.

 

Avbokade för en timme sedan, en bokning på Sofitel. Gjordes genom Accor All, tog 10 sekunder.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Jag har lite grann liknande erfarenheter av agoda, just biten där man ska ha tag på nån för att rätta till nåt strul eller annat, det är stört omöjligt. Du får automatiserade standardsvar på mailen av typen "goddag yxskaft" vilket gör ens redan höga blodtryck och stiga till nivå tryckkokare. Däremot verkar Booking. com funka bra och det går få kontakt med nån där vid behov. Peppar peppar.. 

Dock ägs Booking och Agoda sedan några år av samma bolag. Bokar man t.ex med Agoda och väljer "pay at hotel" så är det oftast en bokning från booking som hotellet får. 

 

Därmed inte sagt att kundservicen kan skifta beroende på vilken plattform man använder, som är din erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev M33:

Säger som alltid, boka hotellen direkt genom hotellens bokningskanaler. Samma sak med flygbiljetter.

 

Avbokade för en timme sedan, en bokning på Sofitel. Gjordes genom Accor All, tog 10 sekunder.

 

 

Yes, just flygbiljetter ska man speciellt i dessa tider boka direkt med flygbolagen. Satt i början på december och skulle hjälpa kompisen att boka om flyget hem, vilket var inte så enkelt. Ringde Qatar först, (där dom har en superbra service för övrigt), men då han köpt biljetten via nån hemsida, tror det var flygstol. com, kunde dom inte boka om den. Till slut hittade jag info och nummer till dom i Helsingborg, där jag stötte på patrull direkt. Då jag hade alla hans uppgifter och annat, men råkade börja samtalet med att säga att jag bokar om för en kompis. 

Då gick det plötsligt inte fast jag hade kortnumret det var betalt med, kopia på hans biljett på mailen, passnumret, ja allt. Men damen ifråga insisterade på att det ska vara han själv som bokar om. 

Ska vi säga så här att damen ifråga blir nog inte länge kvar på kundservice efter jag fick tag på nån sorts teamledare och men icke så milda ordalag beskrev saken och damens svar, samt nämnde att denna sak kunde ju givetvis hamna på nätet för andra att värdera om man ska boka via dom. 

Bokningen? Gjordes av den unge mannen på 5 röda, så nu får kompisen götta sig ända till slutet av april i HuaHin. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Surin P3:

Ja, inga företag verkar vilja "prata" med kunder. Om de absolut inte måste.

 

Det går att hitta Agodas telefonnummer på sajten, men det är som sista alternativ.

Inte lätt alls. Eller till och med riktigt svårt om man är irriterad.

 

+6620164106 är deras nummer i Thailand.

Screen Shot 2021-12-31 at 13.58.56.png

Och det numret går till an automatiserad knapptryckarväxel.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Dock ägs Booking och Agoda sedan några år av samma bolag. Bokar man t.ex med Agoda och väljer "pay at hotel" så är det oftast en bokning från booking som hotellet får. 

 

Därmed inte sagt att kundservicen kan skifta beroende på vilken plattform man använder, som är din erfarenhet.

Använder  båda tjänsterna flitigt. Agoda är ofta lite billigare, men de är omöjliga att få tag på vid problem. Booking har alltid ställt upp 100%, även när jag klantat mig. Stora skillnaden är väl att Booking har kundtjänst via telefon.

Jaja, man får väl vad man betalar för.

@Esspe, får man vara nyfiken och fråga vad natten kostade?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Jag bokar sällan via Agoda, Hotels, Booking o s v numera. Ett jättebra sätt att söka olika boenden men jag bokar hellre direkt med hotellen. Bättre service (speciellt om något strular) och oftast lika bra eller bättre priser. 

 

För oss som reser med barn blir det ocksp ofta billigare då t ex Booking anger att vi behöver boka två rum. Bokar vi direkt via hotellet är det sällan något problem att boka ett rum och betala lite extra för en extrasäng och extra frukost.

 

/Krille 

Prisbiten håller jag inte med om. Oftast betydligt bättre priser via Agoda. Brukar kolla direkt på hotelens sidor och det är mycket sällan jag hittat något som varit billigare där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Använder  båda tjänsterna flitigt. Agoda är ofta lite billigare, men de är omöjliga att få tag på vid problem. Booking har alltid ställt upp 100%, även när jag klantat mig. Stora skillnaden är väl att Booking har kundtjänst via telefon.

Jaja, man får väl vad man betalar för.

@Esspe, får man vara nyfiken och fråga vad natten kostade?

 

Tror det var THB1800 med Agoda, 2150 med hotellet. Jag kan nog klara mig utan det, här handlar det mest om principen att ja g ska banne mig inte betala två gånger oavsett vad det kostar. Har tidigare även använt Hotels.com flitigt men Agoda har blivit mycket billigare sen Covid. Förmodligen försöker dom snyta marknadsdelar. Ska kolla Booking nästa gång även om det ingår i samma koncern som Agoda.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Prisbiten håller jag inte med om. Oftast betydligt bättre priser via Agoda. Brukar kolla direkt på hotelens sidor och det är mycket sällan jag hittat något som varit billigare där.

Har samma erfarenhet, Agoda (och mestadels Booking) är svårslagna bara på pris. Men jag har flera hotell som jag regelbundet bor på som bett mig ringa dem direkt och ange Agodas pris, så matchar de det. De tjänar på det ändå eftersom Agoda och Booking tar provision.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade snabbt och det var inga problem att hitta telefonnummer till varken Booking eller Hotels. Om det sen går till automatsvar vet jag ju inte.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Esspe:

Kollade snabbt och det var inga problem att hitta telefonnummer till varken Booking eller Hotels. Om det sen går till automatsvar vet jag ju inte.

Har erfarenhet från flera ggr då vi ringt till Booking, och vi har alltid fått prata med serviceminded svensktalande personal.

 

Men det bästa är väl som @M33 är inne på att boka direkt med hotellen, men det kostar ju ofta mer om man inte "känner" dem (dock högre service), och är man inte stekare eller poängprogramsproffs så kan det skilja en hel del på en tripp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Har erfarenhet från flera ggr då vi ringt till Booking, och vi har alltid fått prata med serviceminded svensktalande personal.

 

Men det bästa är väl som @M33 är inne på att boka direkt med hotellen, men det kostar ju ofta mer om man inte "känner" dem (dock högre service), och är man inte stekare eller poängprogramsproffs så kan det skilja en hel del på en tripp.

Beror på vilken kedja osv. Tex Accor som jag nyttjar brukar ha bäst pris genom deras bokningskanaler. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev M33:

Beror på vilken kedja osv. Tex Accor som jag nyttjar brukar ha bäst pris genom deras bokningskanaler. 

Samma med Centara. 
Dock blir det dyrare på Centara om man bokar på plats i receptionen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev M33:

Säger som alltid, boka hotellen direkt genom hotellens bokningskanaler. Samma sak med flygbiljetter.

 

Avbokade för en timme sedan, en bokning på Sofitel. Gjordes genom Accor All, tog 10 sekunder.

 

 

oftast mycket dyrare

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev soi covboy:

oftast mycket dyrare

Absolut inte. Någon hundring eller två. Men med fullservice och inget tjafs om det strular. 

 

Att boka hotellet eller flyg via t.ex. Booking, Agoda eller Flygstolen innebär oftast en hel del avvikande villkor som konsumenten inte är medveten om, du godkänner glatt villkoren men vet inte vad det innebär. 

 

I @Esspe fallet, så blev han "no-show" när han inte kom till första natten. Då är bokningen förverkande och ingen refund är möjlig, inte heller att checka in tredje natten. Allt enligt villkoren. 

 

Bokat du t.ex. flyg med flygstolar så säljer de enkelbiljetter, inte så kallade kopplade. Då framgår det i deras villkor att du skall ha minst 4 timmar transfertid mellan flygen för att de skall ta ansvar för att flyg dig vidare. Men det går utmärkt att köpa biljetter med bars 1 timmes transfer. Blir det då en försening, ja då står du där utan flyg vidare och får köpa en ny biljett. Allt enligt villkoren. 

 

Därav slutsatsen. Någon/några hundringar mer för att boka direkt med hotellen/flygbolagen kommer i långa loppet bli billigare. För någon gång så kommer det köra ihop sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite typiskt "svenskt" beteende. Kräva absolut lägst pris och strular något skall det vara absolut bästa servicen....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak vet jag i alla fall att billigare boenden, ja under 2 000 baht blir billigast om man bokar direkt med hotellet PLUS kan göra det på thai.

Frugan har alltid skött bokningarna och vad vi senare förstått har hon mer eller mindre alltid fått ett bättre avtal än andra hotellgäster.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev samet:

 

I @Esspe fallet, så blev han "no-show" när han inte kom till första natten. Då är bokningen förverkande och ingen refund är möjlig, inte heller att checka in tredje natten. Allt enligt villkoren. 

 

Flyg bokar jag alltid direkt. Handlar oftast om några hundralappar.

 

Jag är ju fullt medveten om att jag inte var berättigad till refund, det framgår tydligt när man bokar. Att man däremot inte skulle kunna checka in senare utan då anses vara förverkad hade jag ingen aning om, på flyget vet jag däremot att det kan vara så. Du kan t.ex. inte köpa en biljett ARN-CPH-BKK och kliva på i CPH. Agoda påstår ju dessutom att min bokning var valid när jag kom på tredje dagen. Dessutom ringde jag direkt till hotellet och sa att vi skulle bli sena, vilket dom påstår att det var till fel nummer trots att det var numret som dom angett i sin hotellinfo. Är det så att bokningen inte är valid om man kommer senare datum så skulle man ju se till att boka dag för dag hela tiden.

 

Kollade priser nu på hotellet för en natt. Agoda 2400, hotellet 7200. Samma rum, samma datum och ingen var refundable.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Prisbiten håller jag inte med om. Oftast betydligt bättre priser via Agoda. Brukar kolla direkt på hotelens sidor och det är mycket sällan jag hittat något som varit billigare där.

Brukar räcka med ett samtal till hotellet om man tycker att prisskillnaden är för stor. Bara att framföra att man gärna bokar direkt med dem istället för via t ex Agoda så brukar de "hitta" ett erbjudande som gör att de kan matcha priset.

 

Tror att det kan vara så att de förbinder sig att inte ha lägre officiella priser än priset hos t ex Agoda om de är med där. Att de sedan har "speciella erbjudanden" när man ringer med bättre priser är ju en annan sak 🙂

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Krille:

Brukar räcka med ett samtal till hotellet om man tycker att prisskillnaden är för stor. Bara att framföra att man gärna bokar direkt med dem istället för via t ex Agoda så brukar de "hitta" ett erbjudande som gör att de kan matcha priset.

 

Tror att det kan vara så att de förbinder sig att inte ha lägre officiella priser än priset hos t ex Agoda om de är med där. Att de sedan har "speciella erbjudanden" när man ringer med bättre priser är ju en annan sak 🙂

 

/Krille

Jodå stämmer att dom enligt avtal med agoda inte får ha egna lägre priser enligt vad jag hört. En del skiter i det men för många är agoda och andra för viktiga för att våga riska det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bodde i Patong några dagar för ca 15 år sedan, var någon sight som hade ett extra bra erbjudande.

Vi hade bokat för 4 nätter och fann att vi nog skulle stanna några nätter till.

Gick absolut inte att få behålla rummen fler nätter för samma dygnspris - Nej vi skulle i stället få betala fullt pris, det dubbla om inte lite mer.

Frugan förklarade att hon då kunde gå ut till ett internetcafe och boka där till samma pris som vi redan hade.

Svaret hon då fick var:

Up to you

 

Vi fick göra så för personalen på hotellet hade inte behörighet att göra några som helst avsteg från gällande prislista.

Hotellet var Thara Patong

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi inne på något som för vanliga Svensson inte är så enkelt att förstå, fan knappt professorer förstår det. Revenue management. 

 

Jag bodde i många år granne med en hotellägare. Han använde Agoda. De hade flera olika överenskommelser. Dels den vanliga boka som vanligt, till de priser som hotellet anger att Agoda skall ta, då tog Agoda 17% av förtjänsten. 

 

Därtill hade han en deal där han gav Agoda 300 nätter till ett väldigt förmånligt pris. Dessa nätter valde Agoda när de använda och blev de inte använda fick han ä då betalt.

 

Just dessa nätter gör att Agoda ibland kan "dumpa" ut väldigt billiga nätter, de börjar helt enkelt närma sig slutet av uppföljningsperidoden men har ännu nätter kvar. 

 

Då kan det bli riktigt billigt. Priser som hotellet inte kan matcha. 

 

Vad som var för 15 år sedan... är helt irrelevant idag. Branschen förändras hela tiden. Corona har även den förändrat förutsättningarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...