Jump to content
IGNORERAD

Vattenpumpen som aldrig blev välsignad


spooncreek

Recommended Posts

11 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jag tar över pilsnern. 

 

Du kan tömma pumpen så du får tillbaka luften. 

 

Du ska ha en mängd luft i pumpen. 

Vatten låter sig komprimeras väldigt lite. 

 

Finns instruktioner tryckta på pumpen om hur du återfår din "luftkudde". 

 

Fast nu är det ju ingen modern pump som har en hydrofor vad jag vet. 

En hydrofor är en tank som fungerar som en luftklocka med luft kudde längst upp.

Där hjälper det som du skriver

Men inte på en hydropress. Hydropress är en tank med en gummi blåsa med lufttryck(mottryck i luftblåsan som en balkong) Som skiljer vatten och luft. Moderna pumpar har hydropress. Sitter det en typ luftventil på tanken(hydropressen) på pumpen. Kan antingen ventilen ha läckt luft ur ventilen. Eller så har blåsan gått hål. Det kan även som ts påpekar vara tryckströmbrytarn. Där start och stopp tryck är ställbara. Men jag skulle sätta en slant på inbyggda hydroptessen. Om det saknas tryck i luftventilen (likadan ventil som luftventilen på ett bildäck). Eller om det kommer vatten ur den ventilen. Så är hydroptessen trasig och behöver bytas. Hyfrppressen har man för att pumpen inte ska starta direkt och gå ojämt när man öppnar en kran. 

Om den är trasig kan man köpa en lös hydropress. Kolla även så backventilrn inte är defekt. Så trycket försvinner tillbaka i tanken när pumpen stamnar

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    19

  • janne_h

    8

  • husse

    6

  • spooncreek

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Husse tror att pumpar i Thailand är likadana som pumpar i Sverige och sprider desinformation. 

 

Dessa pumpar i Thailand innehåller inga gummi-blåsor. 

Noll. 

Zip. 

Nada. 

 

Som innehavare av en mitsubishi och en Hitachi pump så vet jag det. 

 

Husse vet inte sånt, men låter käften glappa med oförskämdheter. 

 

 

 

Och hur vet du det? 

Har du dissekerat pumpen.

Antingen är det hydrofor eller hydropress som håller uppe trycket 

Skulle det vara hydrofor i den pumpen som du påstår. Då skulle luften flyga med vattnet på 2 röda. Jag vill inte vara lika hetsig som husse. Men här har husse rätt i sak. Och du fel. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en hydropress på en av fastigheterna på jobbet , Förr några månader sen bråkade den,gogglade o försökte allt möjligt men inget funkade den levde sitt eget liv. Körde till Rinkaby rör (en av den kundvänligaste butiken man kan besöka), Men iaf köpte en ny tryckbrytare såg direkt felet när jag skruvade av den gamla,, hålet som känner av trycket in till tanken hade begat igen med rost o slam. Inte det felet som Ts har men ville ändå beskriva min erfarenhet... kostnad runt 250kr...

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

Och hur vet du det? 

Har du dissekerat pumpen.

Antingen är det hydrofor eller hydropress som håller uppe trycket 

Skulle det vara hydrofor i den pumpen som du påstår. Då skulle luften flyga med vattnet på 2 röda. Jag vill inte vara lika hetsig som husse. Men här har husse rätt i sak. Och du fel. 

Har du dissikerat pumpen? 

 

Hävdar du att pumpen innehåller en gummi-blåsa? 

 

Du verkar hävda det eftersom du säger att jag har fel. 

 

Bevis kommer. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Har du dissikerat pumpen? 

 

Hävdar du att pumpen innehåller en gummi-blåsa? 

 

Du verkar hävda det eftersom du säger att jag har fel. 

 

Bevis kommer. 

 

Om du vet hur en pump för färskvatten i hem fungerar. Vilket du bevisligen inte vet. 

Så skulle du inte med en dåres envishet hävda det du hävdar. Både jag och husse jobbar med detta professionellt. Jag dessutom progfessionnelt i Thailand. Plus att jag även konstruerar spolbilar med större pumpar. Jag behöver inte disdikera pumpen för att förstå det självklara i fysiken som måste till i funktionen. 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Om du vet hur en pump för färskvatten i hem fungerar. Vilket du bevisligen inte vet. 

Så skulle du inte med en dåres envishet hävda det du hävdar. Både jag och husse jobbar med detta professionellt. Jag dessutom progfessionnelt i Thailand. Plus att jag även konstruerar spolbilar med större pumpar. Jag behöver inte disdikera pumpen för att förstå det självklara i fysiken som måste till i funktionen. 

 

Sluta svamla. 

 

Innehåller den aktuella pumpen en gummiblåsa? 

 

Svara på frågan. 

 

Ja eller nej? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sluta svamla. 

 

Innehåller den aktuella pumpen en gummiblåsa? 

 

Svara på frågan. 

 

Ja eller nej? 

 

I den här modellen finns det ingen gummiblåsa och luftkudden försvinner på nolltid efter jag tömt den och kört igång pumpen igen.

IMG_0200.JPG.c2d35b2a26a8361d673fc2011a61668e.JPG

 

Funderar på att återuppleva mitt gamla yrke och pula in en sådan här hydropress, om jag får ork och lust.

 

269812016_7223075944384317_1284687627552112401_n.jpg.34e09332ebdad79dd7c047548e1d750e.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev stefan5300:

I den här modellen finns det ingen gummiblåsa och luftkudden försvinner på nolltid efter jag tömt den och kört igång pumpen igen.

IMG_0200.JPG.c2d35b2a26a8361d673fc2011a61668e.JPG

 

Funderar på att återuppleva mitt gamla yrke och pula in en sådan här hydropress, om jag får ork och lust.

 

269812016_7223075944384317_1284687627552112401_n.jpg.34e09332ebdad79dd7c047548e1d750e.jpg

Försvinner luftkudden på nolltid så läcker den, det är förmodligen i dina anslutningar till tryckgivare etc på toppen som luften pyser ut.
 

För att all luft ska kunna försvinna är det bara toppen som står till buds som plats för läckan.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev stefan5300:

I den här modellen finns det ingen gummiblåsa och luftkudden försvinner på nolltid efter jag tömt den och kört igång pumpen igen.

IMG_0200.JPG.c2d35b2a26a8361d673fc2011a61668e.JPG

 

Funderar på att återuppleva mitt gamla yrke och pula in en sådan här hydropress, om jag får ork och lust.

 

269812016_7223075944384317_1284687627552112401_n.jpg.34e09332ebdad79dd7c047548e1d750e.jpg

Du kan ju skapa en luftkudde/hydropress av ett stort blått plaströr med stor diameter.
Billigare.

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Försvinner luftkudden på nolltid så läcker den, det är förmodligen i dina anslutningar till tryckgivare etc på toppen som luften pyser ut.
 

För att all luft ska kunna försvinna är det bara toppen som står till buds som plats för läckan.

 

 

 

Jag har kollat med diskmedelvatten och det finns ingen läcka.

 

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Du kan ju skapa en luftkudde/hydropress av ett stort blått plaströr med stor diameter.
Billigare.

 

Tycker det är bättre med riktiga grejer, en 25-30 liter hydropress kostar bara 1500-2000 Baht.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

UPPDATERING:

 

Efter lite finjustering av @sarne :s presenterade lösning (vrid på kulventilen mellan tank och pump) funkar pumpen nu som om den vore ny. Nu vågar jag inte röra skiten, så alla andra föreslagna lösningar, mer "root cause" eller inte, får ligga på vänt :-) . 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev spooncreek:

UPPDATERING:

 

Efter lite finjustering av @sarne :s presenterade lösning (vrid på kulventilen mellan tank och pump) funkar pumpen nu som om den vore ny. Nu vågar jag inte röra skiten, så alla andra föreslagna lösningar, mer "root cause" eller inte, får ligga på vänt :-) . 

Trevligt för dig, men förstör inte tråden nu.   Denna tråd har ju alla möjligheter att bli en ny klassiker med en massa expertistips...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Benriach:

Trevligt för dig, men förstör inte tråden nu.   Denna tråd har ju alla möjligheter att bli en ny klassiker med en massa expertistips...

Exakt, @spooncreek passa på att berätta om övriga problem du har inom el, data, VVS och hjärnkirurgi.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Försvinner luftkudden på nolltid så läcker den, det är förmodligen i dina anslutningar till tryckgivare etc på toppen som luften pyser ut.
 

För att all luft ska kunna försvinna är det bara toppen som står till buds som plats för läckan.

 

 

 

Med en dåres envishet kan han inte ge sig, men låt gå ingen som bryr sig om hans råd och förklaringar. 🤪

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev husse:

Med en dåres envishet kan han inte ge sig, men låt gå ingen som bryr sig om hans råd och förklaringar. 🤪

Svara om den innehåller gummi-blåsa eller inte. 

 

Ja eller nej. 

 

Stefan och jag har redan gett facit. 

 

Envisast är vem? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

UPPDATERING:

 

Efter lite finjustering av @sarne :s presenterade lösning (vrid på kulventilen mellan tank och pump) funkar pumpen nu som om den vore ny. Nu vågar jag inte röra skiten, så alla andra föreslagna lösningar, mer "root cause" eller inte, får ligga på vänt :-) . 

Således: Vad tror MPR-rävarna? Förste problemlösare kan inkassera två Chang på Café Bärs vid eget valt tillfälle, på undertecknads bekostnad, alternativt en Leo med Lao Kao som gäst vid ett kommande stenbordsammanträde. Skulle en Singhadrickare lösa problemet får jag återkomma med vad ersättningen blir.

 

Som jag sa tidigare i tråden så överlåter jag till @Husse att inkassera ölen när han snart kommer till Pattaya. 

Cheers.

Ändrades av sarne
Provar att länka

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev M33:

Exakt, @spooncreek passa på att berätta om övriga problem du har inom el, data, VVS och hjärnkirurgi.

Ingen dum idé. Hela mitt radhus är som ett enda stort måndagsexemplar. Återkommer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev sarne:

Således: Vad tror MPR-rävarna? Förste problemlösare kan inkassera två Chang på Café Bärs vid eget valt tillfälle, på undertecknads bekostnad, alternativt en Leo med Lao Kao som gäst vid ett kommande stenbordsammanträde. Skulle en Singhadrickare lösa problemet får jag återkomma med vad ersättningen blir.

 

Som jag sa tidigare i tråden så överlåter jag till @Husse att inkassera ölen när han snart kommer till Pattaya. 

Cheers.

Yes, att @husse är i Pattaya från den 20 januari är noterat. Får synka en tid & dag med honom via PM. :buba:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Ingen dum idé. Hela mitt radhus är som ett enda stort måndagsexemplar. Återkommer. 

Knappast något ovanligt. Radhuset vi hade innan vi köpte villan. Där hade man satt tegel mellan dom olika grannarna med smalsidan. För att spara på tegel. Vilket gjorde att både jag och mina grannar borrade in till grannen när man typ skulle borra upp en tavla eller något.

Thailändare har väl aldrig varit kända för kvalitet. :)

Då är det bättre med villan vi bor i nu. Som har helgjutna betongelement till väggar.

Fast vi byggde ett extra hus på tomten som min svåger bodde i. Byggarn (en släkting) gav fast pris. Jag föreslog till min fru. Att vi skulle ta dit en elektriker att göra eljobbet. Då jag skulle till Sverige då. Och kunde inte övervaka att det vart riktigt. Där röstade min fru ner mig. Då detta skulle ingå i priset.

Som huvudledning drog man fram en 6 kvadrats kabel. Med ett elskåp med en enda 32A säkring. När elverket kom dit och skulle göra inkopplingen skrek dom ju rakt ut.

Jag hade då en elektriker anställd som fick dra om varenda ledning i kåken. Då dom dragit elledningar utan minsta elkunskap i hela huset. Samma sista dagen när vi skulle åka till Sverige. Och dom la ut avloppet i grunden. Jag hade specifikt sagt till dom att använda 45 gradiga böjar på avloppet. Det resulterade i att dom tänkte vända ett 45 gradigt gren bakfram. Så skiten skulle upp och vända i ledningen innan det rann ut i stammen.

Så det finns nog en hel del kompetensbrist i Thailand. Minst sagt. :)

 

 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Yes, att @husse är i Pattaya från den 20 januari är noterat. Får synka en tid & dag med honom via PM. :buba:

Njae en rörinstallation i thaihus är inte gjort av en rörkille och stämmer inte överens med svenska normer, så där gör jag inte något, men kika på det ok

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev husse:

Njae en rörinstallation i thaihus är inte gjort av en rörkille och stämmer inte överens med svenska normer, så där gör jag inte något, men kika på det ok

Lugn, vi ska bara dricka Chang på min bekostnad, vi behöver inte ens prata vattenpumpar..😎

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Lugn, vi ska bara dricka Chang på min bekostnad, vi behöver inte ens prata vattenpumpar..😎

Tror nog att du skapade denna tråd. För att lura ner Husse att dela med sig av hela hans livs erfarenhet och kunskap.... 😀😎

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-27 at 04:03, skrev janne_h:

Och hur vet du det? 

Har du dissekerat pumpen.

Antingen är det hydrofor eller hydropress som håller uppe trycket 

Skulle det vara hydrofor i den pumpen som du påstår. Då skulle luften flyga med vattnet på 2 röda. Jag vill inte vara lika hetsig som husse. Men här har husse rätt i sak. Och du fel. 

Hej jag har en lika Dan det sitter ingen blåsa i dom fungerar mer som en tryckstegringspump i miniatyr funkar  inte som vatten anlägningar i sverige 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev mrkinkhao:

Hej jag har en lika Dan det sitter ingen blåsa i dom fungerar mer som en tryckstegringspump i miniatyr funkar  inte som vatten anlägningar i sverige 

För att en pump Som trycker ut vattnet i rören direkt. Inte ska stå och slå vid varje start och stopp. Så måste pumpen ha en tank med någon typ av luftkudde som motryck. För att få ett jämt tryck hela tiden. Antingen har man en tank med luft som ligger direkt mot vatten (hydrofor). Eller så sitter det en tank med gummimembran i (hydropress). Där man kan trycka i ett mottryck typ som ett bildäck. En hydrofor (med luft som ligger direkt mot vatten) så krävs en viss volym på tanken för att luften inte direkt ska åka med ut med vattnet mot kranen. Dom pumpautomater som säljs har en tank under sig om än väldigt liten för att pumpen ska fungera.

Det har inte med var (vilket land) pumpen säljs. Utan det har med fysik att göra för att pumpen ska kunna fungera.

Om det saknas tank. Så är det ungefär som att köra en bil helt utan fjädring. Den går visserligen framåt. Men färden blir vedervärdig.

Dom inbyggda tankarna på en pumpautomaterna som säljs i Thailand är för små för att fungera bra som hydroforer.

En tryckstegringspump bygger på att du redan har ett lägre tryck från den kommunala ledningen. Med tillräckligt mycket vatten. När den slår på och av blir det inte samma sak. Eftersom den bygger inte hela trycket själv.

Om man hör att pumpen går några sekunder efter att man stängt kranen. Beror det på att den bygger upp vattentrycket i tanken. Motsvarande startar inte pumpen exak när man öppnar kranen. Då man använder trycket i tanken först. Innan trycket blir så pass lågt att startvärdet på tryckströmbrytaren infrias.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...