Jump to content
IGNORERAD

Vattenpumpen som aldrig blev välsignad


spooncreek

Recommended Posts

En liten julnöt att knäcka för forumets vattenpumpsexperter (och jag vet att ni är många). Ärendet har varit uppe på Pattayrävarnas stenbord, men medlemmarna där har gått bet.

 

Jag har ett måndagsexemplar till vattenpump, alternativt något annat fel med vattenförsörjningen som inte beror på pumpen (i vilket fall jag måste be den om ursäkt för alla sparkar den fått genom åren). Märke Mitsubishi och med en effekt på 100 W (tror jag)

 

Att få ett högt eller jämnt tryck har alltid varit ett problem, så redan tidigt i vår vattenpumps liv så lärde sig Mr tummen mitt i näven (undertecknad alltså) att man kunde justera trycket genom att skruva på en liten skruv som sitter på en del som engelska kallas för "pressure switch". Funkade rätt bra, men problem med att pumpen inte stängde av alls, eller stängde av och på hela tiden (se video nedan), återkom alltid. 

 

IMG_20211226_130355.thumb.jpg.c4c70c30e366f061cf8f47952fe471d4.jpgIMG_20211226_130359.thumb.jpg.18313282b2bb1b7f829de8a16af9e96d.jpgIMG_20211226_130407.thumb.jpg.b60f826b4a3acbb45e4a8560d4d37035.jpg

 

Nu är vi fast i ett läge där pumpen slår av och på om man sätter på EN vattenkran, eller sätter på duschen. Justeringar av trycket med hjälp av "pressure switch" funkar inte. På videon kan detta, när pumpen slår av och på, lyssnas av:

 

 

Problemet försvinner emellertid om man skruvar på TVÅ vattenkranar samtidigt, då spinner pumpen som en katt och levererar ett jämnt vattentryck.

 

Till saken: Den enkla förklaringen är naturligtvis att det är fel på "pressure switch", och att därmed helt enkelt köpa en ny.  Men Pattayarävarna runt stenbordet förbjöd mig att göra en sådan investering )som är på ungefär motsvarande en back Chang) innan närmare utredning. 

Enligt google finns i alla fall ett annat möjligt alternativ och det är att det är inte är ett jämte flöde in i pumpen frön vattentanken, smutsiga rör eller nått sånt, vilket man väl i så fall ska göra rent med...ja vad, eller hur?

En läcka i rören inne i huset har också varit uppe som förslag.

 

IMG_20211226_130345.thumb.jpg.8750ac613479cb78c314ff7e0e11b7d4.jpg

 

Således: Vad tror MPR-rävarna? Förste problemlösare kan inkassera två Chang på Café Bärs vid eget valt tillfälle, på undertecknads bekostnad, alternativt en Leo med Lao Kao som gäst vid ett kommande stenbordsammanträde. Skulle en Singhadrickare lösa problemet får jag återkomma med vad ersättningen blir.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    19

  • janne_h

    8

  • husse

    6

  • spooncreek

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har en pump över som du kan få låna och prova. Den har flera år på nacken men är väldigt lite använd. Blir det bättre med den får du köpa den för en billig penning annars lämnar du bara tillbaka den.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar pilsnern.....

Naturligtvis är din blåsa trasig, den håller inte trycket. Blåsan sitter i den rostfria tanken, vet inte om det går att byta den eller om du måste byta hela trycktanken.

 

Kommer till pattis 20 jan för att inkassera ölen

 

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

har haft en sådan. Eftersom den slog av och på i tid och otid så gick den sönder. Jag visste vad som var sönder och köpte en kondensator för 100bht till försäljarens nit som ville sälja en helt ny pump..

 

 

 

Det vi kör med nu är en pump inne i brunnen med ett vattentorn. Men fick jag bestämma hade vi bara haft en sk hydropress men det begriper sig dem inte på. 

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Oskarudon:

 

 

 Men fick jag bestämma hade vi bara haft en sk hydropress men det begriper sig dem inte på. 

 

Är är det va? Har misstänkt det!

 

Vad är skillnaden på deras bälgpumpar och en Hydropress? Ger hydropress typ konstant högre  styck ut i ledningen utan belastning? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid vårt husbygge visade det sig att pumpen slog av-på alldeles för tätt. Problemet berodde på att det var för kort avstånd !! mellan tanken och pumpen, helt enkelt för kraftigt flöde. Lösningen vilken fungerat perfekt i 6 år var att minska flödet genom att delvis stänga kulventilen mellan tank och pump. 

Skulle det här lösa ditt problem donerar jag ölen till Husse 😉 så sparar jag in resan. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev apknug:

Är är det va? Har misstänkt det!

 

Vad är skillnaden på deras bälgpumpar och en Hydropress? Ger hydropress typ konstant högre  styck ut i ledningen utan belastning? 

den inbyggda bälgsorten är bara typ 5 liter. En separat hydropress som fyller samma funktion är typ 40,60 liter. Det ger ett jämnare flöde som är lättare att reglera.

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev husse:

Jag tar pilsnern.....

Naturligtvis är din blåsa trasig, den håller inte trycket. Blåsan sitter i den rostfria tanken, vet inte om det går att byta den eller om du måste byta hela trycktanken.

 

Kommer till pattis 20 jan för att inkassera ölen

 

Jag tar över pilsnern. 

 

Du kan tömma pumpen så du får tillbaka luften. 

 

Du ska ha en mängd luft i pumpen. 

Vatten låter sig komprimeras väldigt lite. 

 

Finns instruktioner tryckta på pumpen om hur du återfår din "luftkudde". 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev sarne:

Vid vårt husbygge visade det sig att pumpen slog av-på alldeles för tätt. Problemet berodde på att det var för kort avstånd !! mellan tanken och pumpen, helt enkelt för kraftigt flöde. Lösningen vilken fungerat perfekt i 6 år var att minska flödet genom att delvis stänga kulventilen mellan tank och pump. 

Skulle det här lösa ditt problem donerar jag ölen till Husse 😉 så sparar jag in resan. 

Vår pump sitter kloss intill en 2 kubikstank. 

Inga problem. 

 

Men självklart skulle en större "luftkudde" ge jämnare tryck, allt annat lika. 

 

Hmmm, kan bli ett projekt. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle slå två flugor i en smäll.  Gå till pumpstation, ta en bärs eller två och lätta på trycket.

 

Så, pomplem solved...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Benriach:

Jag skulle slå två flugor i en smäll.  Gå till pumpstation, ta en bärs eller två och lätta på trycket.

 

Så, pomplem solved...

Va? Är det öppet? Blåshuset också? 

 

Jag ta bågetaxi nu! 

 

Efter denna då....

 

1640512327629112372640.thumb.jpg.b54ef431ae285dc08e0f8784b3116f4a.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bott på landet med både hydropresser och hydrofoner och stall, alltid något med vattnet typ... Gissar på att blåsan är trasig eller att lyften i blåsan har läckt ut.

 

Borde finnas en ventil typ bilventil där du kan kolla om det finns luft i blåsan. Testa att släppa ut luft! kommer det vatten så är blåsan trasig. Byt blåsan om det går eller köp en ny pump.

 

Kommer inget vatten som vi hoppas på så fyll på luft, svedala tryck är ca 1,5kg vet ej vad standardtrycket är i Thailand men gissar att det är lite lägre med plaströr som är standard. Har med till och från slagets tryck att göra.

 

Kommer med största sannolikhet till Thailand i Juli om coviden inte ställer till det. vägrar (karantän) så vi kan ta pilsnern då om det passar, annars så kan jag bjuda på en 😉 

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade liknade problem för några år sen där pumpen gick stötvis hela tiden. Blev en lång tråd då också med en massa tips som jag försökte följa. Slutade i alla fall med att jag till slut köpte en ny ny pump. Den gamla var en kinapump, köpte en Hitachi i stället, och den har varit helt problemfri.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

En liten julnöt att knäcka för forumets vattenpumpsexperter (och jag vet att ni är många). Ärendet har varit uppe på Pattayrävarnas stenbord, men medlemmarna där har gått bet.

 

Jag har ett måndagsexemplar till vattenpump, alternativt något annat fel med vattenförsörjningen som inte beror på pumpen (i vilket fall jag måste be den om ursäkt för alla sparkar den fått genom åren). Märke Mitsubishi och med en effekt på 100 W (tror jag)

 

Att få ett högt eller jämnt tryck har alltid varit ett problem, så redan tidigt i vår vattenpumps liv så lärde sig Mr tummen mitt i näven (undertecknad alltså) att man kunde justera trycket genom att skruva på en liten skruv som sitter på en del som engelska kallas för "pressure switch". Funkade rätt bra, men problem med att pumpen inte stängde av alls, eller stängde av och på hela tiden (se video nedan), återkom alltid. 

 

IMG_20211226_130355.thumb.jpg.c4c70c30e366f061cf8f47952fe471d4.jpgIMG_20211226_130359.thumb.jpg.18313282b2bb1b7f829de8a16af9e96d.jpgIMG_20211226_130407.thumb.jpg.b60f826b4a3acbb45e4a8560d4d37035.jpg

 

Nu är vi fast i ett läge där pumpen slår av och på om man sätter på EN vattenkran, eller sätter på duschen. Justeringar av trycket med hjälp av "pressure switch" funkar inte. På videon kan detta, när pumpen slår av och på, lyssnas av:

 

 

 

Problemet försvinner emellertid om man skruvar på TVÅ vattenkranar samtidigt, då spinner pumpen som en katt och levererar ett jämnt vattentryck.

 

Till saken: Den enkla förklaringen är naturligtvis att det är fel på "pressure switch", och att därmed helt enkelt köpa en ny.  Men Pattayarävarna runt stenbordet förbjöd mig att göra en sådan investering )som är på ungefär motsvarande en back Chang) innan närmare utredning. 

Enligt google finns i alla fall ett annat möjligt alternativ och det är att det är inte är ett jämte flöde in i pumpen frön vattentanken, smutsiga rör eller nått sånt, vilket man väl i så fall ska göra rent med...ja vad, eller hur?

En läcka i rören inne i huset har också varit uppe som förslag.

 

IMG_20211226_130345.thumb.jpg.8750ac613479cb78c314ff7e0e11b7d4.jpg

 

Således: Vad tror MPR-rävarna? Förste problemlösare kan inkassera två Chang på Café Bärs vid eget valt tillfälle, på undertecknads bekostnad, alternativt en Leo med Lao Kao som gäst vid ett kommande stenbordsammanträde. Skulle en Singhadrickare lösa problemet får jag återkomma med vad ersättningen blir.

 

 

Hej! Jag har ju lite erfarenhet av rörmokeri men det är inte samma sak här men jag vet att pump storlek 105 som du har är för liten har gjort samma misstag själv köp en större en vad dom rekommenderar så kommer det att fungera bättre jag lovar mvh mr kinkhao

Link to comment
Dela på andra sajter

Töm pumpens "bubbla" på vatten. 

Klart. 

 

#1

Slå av elen till pumpen. 

Stäng av inkommande och helst utgående vatten till pumpen. 

Blir annars svårt att tömma den när nytt vatten hela tiden rinner in. 

 

Jag syftar på din blanka rostfria del som är under själva pumpen. 

Det är din luft bubbla. 

Den är numera full av vatten istället för luft. 

Det är helt naturligt att lite luft hela tiden följer med vattnet ut. 

Över tid så är luften borta. 

Därför är det enkelt att återställa. 

 

Finns en plugg på sidan av din metall blänkande boll, ta bort den. 

Låt allt vatten rinna ut. 

 

Sätt tillbaka pluggen. 

 

Öppna dina avstängningar av vatten in/ut som du gjorde tidigare. 

 

Slå på elen till pumpen. 

 

Klart. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev sarne:

Vid vårt husbygge visade det sig att pumpen slog av-på alldeles för tätt. Problemet berodde på att det var för kort avstånd !! mellan tanken och pumpen, helt enkelt för kraftigt flöde. Lösningen vilken fungerat perfekt i 6 år var att minska flödet genom att delvis stänga kulventilen mellan tank och pump. 

Skulle det här lösa ditt problem donerar jag ölen till Husse 😉 så sparar jag in resan. 

Klockrent, skruvade ner en kvarts varv...

Ska bjuda på en bira när jag får utgång beviljad

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Baa:

Klockrent, skruvade ner en kvarts varv...

Ska bjuda på en bira när jag får utgång beviljad

Tack, gärna. Trodde aldrig jag skulle kunna ge dig råd om vattenhantering :-) :-) 

 

 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev sarne:

Vid vårt husbygge visade det sig att pumpen slog av-på alldeles för tätt. Problemet berodde på att det var för kort avstånd !! mellan tanken och pumpen, helt enkelt för kraftigt flöde. Lösningen vilken fungerat perfekt i 6 år var att minska flödet genom att delvis stänga kulventilen mellan tank och pump. 

Skulle det här lösa ditt problem donerar jag ölen till Husse 😉 så sparar jag in resan. 

Jag testade denna quick-fix nu, och det blev klart bättre, pumpen slår nu inte av/på förutom när jag vrider på duschen på övervåningen. Trycket blir lite ojämnt i kranarna, kanske går att finjustera. Helt klart värt två Chang i alla fall. Man tackar och bugar och noterar doneringen av ölen till @husse.

 

Sen ska jag testa @Nicholas förslag om "bubblan" , kanske det hjälper ytterligare. Pumpen är dock monterad som så att pluggen sitter in mot väggen, så det krävs dagsljus och ett antal ryggvridningar och möjlig annan akrobatik för att komma åt den. Det får anstå tills imorgon.

 

Det där med "blåsan" som några av er är inne på, som på engelska borde vara  "bladder". Google påstår på vissa sidor  att denna Mitsubishipump (WP105)  inte har en sådan. Kan det stämma?

 

Fantastiskt många bra tips hittills, tack till alla. Även till @Benriach, klart att ett eller flera besök på Pump Station känns motiverat också om det kan lösa problemet. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag testade denna quick-fix nu, och det blev klart bättre, pumpen slår nu inte av/på förutom när jag vrider på duschen på övervåningen. Trycket blir lite ojämnt i kranarna, kanske går att finjustera. Helt klart värt två Chang i alla fall. Man tackar och bugar och noterar doneringen av ölen till @husse.

 

Sen ska jag testa @Nicholas förslag om "bubblan" , kanske det hjälper ytterligare. Pumpen är dock monterad som så att pluggen sitter in mot väggen, så det krävs dagsljus och ett antal ryggvridningar och möjlig annan akrobatik för att komma åt den. Det får anstå tills imorgon.

 

Det där med "blåsan" som några av er är inne på, som på engelska borde vara  "bladder". Google påstår på vissa sidor  att denna Mitsubishipump (WP105)  inte har en sådan. Kan det stämma?

 

Fantastiskt många bra tips hittills, tack till alla. Även till @Benriach, klart att ett eller flera besök på Pump Station känns motiverat också om det kan lösa problemet. 😎

du har en bubbla.

dvs utan blåsa.

principen är den samma vare sig luften ligger i en blåsa eller ligger fritt med kontakt till vattnet.

 

Fördelen med att köra utan blåsa är att den aldrig går sönder och aldrig behöver hållas vid rätt tryck.

nackdelen utan blåsa är att man periodiskt ( 6 månader typ) måste återställa mängden luften genom att tömma överflödigt vatten.

 

den lilla svarta "ploppen" kan nästan skruvas bort med fingrarna, en polygrip från ovan / sidan torde gå in mellan väggen.

 

Mitt förslag kommer inte "hjälpa ytterligare", det är root-cause.

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett återkommande fel på min CTC vatten/luft värmepump.
Det började för några år sedan när den lade av och kontrollpanelen började blinka rött, på displayen stod det "Pressostat Lågtryck".
Firman jag köpt pumpen av hade konkat, och det blev lite svårt att kräva garanti av någon så jag började ringa runt till div. VVS tjossans.
Det kom lite olika hantverkare och kikade på underverket, kliade sig i huvudet och lovade att fundera på problemet.
Tja tänkte jag, jag sitter ju inte i sjön, det enda som händer är ju att värmaren slår över på ren eldrift.
Det blev dyrare' visst, men jag kunde fortfarande duscha och så där.
Själv så tyckte jag att det var lite synd att kontrollpanelen inte talade om vad det var för fel.
Jag menar, när det ändå finns en display där så....
En fundering som jag även framförde till denna skara av skiftande hantverkare.
Det hela resulterade i att det kom en kille och bytte ut ett kretskort i utemodulen.
Det fick pumpen att fungera tills det var dags för den att starta om.
 

Så där höll det på.
Jag ringde och diskuterade problemet med VVS samt körde med Norsk Omstart av den fantastiska värmepumpen.
Till slut dyker det upp en kille som öppnar luckan på pumpen och tittar lite bekymrat in i all teknik.
 "Du vi kanske skulle prova med att byta ut Pressostaten", säger han sedan.
 "Va, finns det en mojäng som heter så, en pressostat alltså?!", utbrast jag förvånat och möjligen aningen upprört.
Det var ju just det som stått på displayen hela tiden.
Han bytte denna antagligen vitala del på pumpen.
Jag blev av med ytterligare 5000, men sedan dess har pumpen fungerat.
Jag har ofta funderat på varför de inte bytte den rackarns Pressostaten på en gång.  :35:

  
 

 

Ändrades av Batting
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du en film att kika på, orkade inte titta färdigt så bedöm själv, men Nickos råd kan du som vanligt skippa

MITSUBISHI AUTOMATIC WATER PUMP MODEL WP 105Q5 install p - YouTube

 

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inblandad i ett sommarcafe och vi hade egen brunn med hydrofor.

Det var mycket mangan i vattnet.

Vattnet åt upp luften, så till slut var det bara några cm med luft på toppen av hydroforen.

Jag fick köpa en liten kompressor och fylla på luft varje vecka.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Husse tror att pumpar i Thailand är likadana som pumpar i Sverige och sprider desinformation. 

 

Dessa pumpar i Thailand innehåller inga gummi-blåsor. 

Noll. 

Zip. 

Nada. 

 

Som innehavare av en mitsubishi och en Hitachi pump så vet jag det. 

 

Husse vet inte sånt, men låter käften glappa med oförskämdheter. 

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Husse tror att pumpar i Thailand är likadana som pumpar i Sverige och sprider desinformation. 

 

Dessa pumpar i Thailand innehåller inga gummi-blåsor. 

Noll. 

Zip. 

Nada. 

 

Som innehavare av en mitsubishi och en Hitachi pump så vet jag det. 

 

Husse vet inte sånt, men låter käften glappa med oförskämdheter. 

 

 

 

Sicken idi*t, tror du vet allt men kan ingenting, kika på filmen först innan käften glappar så blir du överbevisad

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...