Jump to content
IGNORERAD

Anutin funderar på att avbryta Test & Go-programmet för turister


janne_h

Recommended Posts

Det blir intressant att se om man kommer hem till Bangkok i februari som tänkt?

Risk för att karantän på någon vecka eller 2 återinförs. Men som vanligt i Thailand så brukar ju typer som Anutin vara ute i media och veva innan allt är klart och bestämt.

Misstänker att vissa av hans kamrater i regeringen inte är helt enig med honom?

 

https://www.nationthailand.com/in-focus/40010190

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 175
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    24

  • andrejsdenruskige

    13

  • samet

    13

  • Esspe

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ingen bör vara förvånad, @Chomphoo har förutsett detta för flera månader sedan och låtit bli att ödsla energi på regler, thai pass, visum, dokument, scans, printar intyg allt, han visste det inte skulle bli nån resa ändå.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att landa 27:e, så om dom avbryter 1 januari kan jag gå med på. Men jag tror att dom kommer fortsätta med test and go, en intressant  artikel i Expressen (bakom betalvägg) berättar hur illa det är ställt för hotellen just nu. Och det lär inte bli bättre om dom stänger ner igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Jed:

Kommer att landa 27:e, så om dom avbryter 1 januari kan jag gå med på. Men jag tror att dom kommer fortsätta med test and go, en intressant  artikel i Expressen (bakom betalvägg) berättar hur illa det är ställt för hotellen just nu. Och det lär inte bli bättre om dom stänger ner igen.

Ekonomin är riktigt illa. Dock lever regeringen med skygglappar. Då dom inte bryr sig om ifall affärsrörelser går i putten som det verkar. Straxt innan var man ju ute med (igen) att man vill satsa på kvalitetsturister som är snuskigt rika. Och spenderar mycket pengar. Jag tror detta bara är ett sätt att inte tappa ansiktet för det turistfiasko som alla stängningar av gränser mm skapat.

Test & Go har ju mest attraherat dom som redan har en etablerad relation till Thailand. Och någon anstormning av "turister" har det ju inte genererat. Då kan man ju lika bra återgå till det säkra karantäns systemet. Samtidigt som man kan peka på att Omicron kommer utifrån. Även fast man vet att det i alla fall inte stoppar omicron i någon större utsträckning.

 

Det intressanta med omicron. Det är rapporter om att den uppstått på många ställen utan relation till inresor från andra länder. Min högst privata teori är att omicron muterar som en naturlig följd till delta på flera ställen. Och behöver således inte nödvändigtvis ha sitt ursprung enbart i Sydafrika. Även om den upptäcktes där först. Och är det så? Så spelar det ju ingen roll så länge landet är drabbat av corona. Vilket gör även att gränsstängningar troligtvis är rent verkningslösa. Det som även är ganska intressant är att det är i första hand länder som tidigare har haft hård lockdown som nu i första hand drabbas hårt.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju inte vad man ville höra om en vecka innan resan... risken är väl stor att eventuella nya regler börjar gälla fr o m måndag d v s samma dag som vi åker. Undra hur de resonerar gällande alla som fått sin ansökan godkänd för Test&Go?

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Krille:

Det var ju inte vad man ville höra om en vecka innan resan... risken är väl stor att eventuella nya regler börjar gälla fr o m måndag d v s samma dag som vi åker. Undra hur de resonerar gällande alla som fått sin ansökan godkänd för Test&Go?

 

/Krille

 

Ja fy fan frun åker den 30/12 lika bra att räkna med minst 7 dygns karantän med riktig otur 14 

 Alkohol löser inga problem, men det gör å andra sidan inte mjölk heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Hua Hin:

Ja fy fan frun åker den 30/12 lika bra att räkna med minst 7 dygns karantän med riktig otur 14 

Vi har barn och "hotellrumskarantän" i 7 dagar är inte ett alternativ för oss och innebär att vi ställer/flyttar fram in resan. "Hotellkarantän" i 7 dagar kan vi däremot leva med men då måste vi boka om till ett annat hotell än det vi nu valt.

 

Det praktiska problemet är väl bara hur man ska hinna få en ny ansökan godkänd om de nya reglerna meddelas på fredag och gäller från måndag - d v s samma dag som vi åker?

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Krille:

Vi har barn och "hotellrumskarantän" i 7 dagar är inte ett alternativ för oss och innebär att vi ställer/flyttar fram in resan. "Hotellkarantän" i 7 dagar kan vi däremot leva med men då måste vi boka om till ett annat hotell än det vi nu valt.

 

Det praktiska problemet är väl bara hur man ska hinna få en ny ansökan godkänd om de nya reglerna meddelas på fredag och gäller från måndag - d v s samma dag som vi åker?

 

/Krille

Nu tror jag att genom erfarenhet. Att man inte får dra för stora växlar på vad Anutin har sagt. Det finns väldigt många exempel på där han sagt saker i Media som inte blivit som han sa i slutänden.

Så jag har lärt mig att "It ain't over until the fat lady sings" i Thailand.

Senast så var det ju i slutet av november där Anutin sa att dom förenklade testerna skulle införas trots rykten 15e December. Medans Prayuth samma dag eller dagen efter sa att dom inte skulle införas. Det vart det som Prayuth sa. Man har investerat mycket förtroendekapital att försöka öppna upp landet. Och det är ju naturligtvis inte helt enkelt att börja backa från det nu. Då mycket handlar om Thailands anseende som turistnation. Och jag misstänker att turistministern kommer protestera mot detta. Även om just han har nog ganska lite att säga till i just detta. Frågan är vad den översta kretsen i regeringen tänker där Anutin ingår? Det är ju dom som avgör detta.

Spännande fortsättning följer helt enkelt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev janne_h:

Nu tror jag att genom erfarenhet. Att man inte får dra för stora växlar på vad Anutin har sagt. Det finns väldigt många exempel på där han sagt saker i Media som inte blivit som han sa i slutänden.

Så jag har lärt mig att "It ain't over until the fat lady sings" i Thailand.

Senast så var det ju i slutet av november där Anutin sa att dom förenklade testerna skulle införas trots rykten 15e December. Medans Prayuth samma dag eller dagen efter sa att dom inte skulle införas. Det vart det som Prayuth sa. Man har investerat mycket förtroendekapital att försöka öppna upp landet. Och det är ju naturligtvis inte helt enkelt att börja backa från det nu. Då mycket handlar om Thailands anseende som turistnation. Och jag misstänker att turistministern kommer protestera mot detta. Även om just han har nog ganska lite att säga till i just detta. Frågan är vad den översta kretsen i regeringen tänker där Anutin ingår? Det är ju dom som avgör detta.

Spännande fortsättning följer helt enkelt.

Ja det känns som att allt kan hända och det är ju tragiskt att se hur landet, invånarna och turister behandlas. Backar man nu tillbaka till hårdare karantänsregler igen dröjer det nog länge (år?) innan några större mängder turister vågar söka sig tillbaka till Thailand igen.

 

Tyvärr är det ju inte lika enkelt för oss som inte bara är turister att byta ut resan till Thailand mot något annat land.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var detta jag spådde för en månad sen. Man får hoppas att gom tar förnuftet till fånga men med vetskap om hur det funkar, så är risken stor för dylikt idi*ti med karantän och andra tilltag. 

Anutin är ju dessutom en person som verkar avsky oss västerlänningar så det är Prayuth i sista hand som kan stoppa detta. Och den mannen är lika pålitlig som en skallerorm. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Ekonomin är riktigt illa. Dock lever regeringen med skygglappar. Då dom inte bryr sig om ifall affärsrörelser går i putten som det verkar. Straxt innan var man ju ute med (igen) att man vill satsa på kvalitetsturister som är snuskigt rika. Och spenderar mycket pengar. Jag tror detta bara är ett sätt att inte tappa ansiktet för det turistfiasko som alla stängningar av gränser mm skapat.

Test & Go har ju mest attraherat dom som redan har en etablerad relation till Thailand. Och någon anstormning av "turister" har det ju inte genererat. Då kan man ju lika bra återgå till det säkra karantäns systemet. Samtidigt som man kan peka på att Omicron kommer utifrån. Även fast man vet att det i alla fall inte stoppar omicron i någon större utsträckning.

 

Det intressanta med omicron. Det är rapporter om att den uppstått på många ställen utan relation till inresor från andra länder. Min högst privata teori är att omicron muterar som en naturlig följd till delta på flera ställen. Och behöver således inte nödvändigtvis ha sitt ursprung enbart i Sydafrika. Även om den upptäcktes där först. Och är det så? Så spelar det ju ingen roll så länge landet är drabbat av corona. Vilket gör även att gränsstängningar troligtvis är rent verkningslösa. Det som även är ganska intressant är att det är i första hand länder som tidigare har haft hård lockdown som nu i första hand drabbas hårt.

I Patong är det ganska mycket turister nu, inte som vanligt men man va tvungen att sicksacka på trottoaren längs beachroad trots att det dugg regnade å i princip allt va öppet. 

Har allt kommit en del turister iaf det senaste. 

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev LTD:

I Patong är det ganska mycket turister nu, inte som vanligt men man va tvungen att sicksacka på trottoaren längs beachroad trots att det dugg regnade å i princip allt va öppet. 

Har allt kommit en del turister iaf det senaste. 

Sen kan man ju fråga sig hur många av dessa som är rena turister. Och hur många som ska vidare (expats) Man ska ju veta att trots test and go. Så lever ju vad jag vet sandbox vidare. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Härliga teorier synd bar aatt det Är ett helvete föR ebn alfnaBet. Att försöka läsa. Och förstrå . vad fLera av er försäök.Er framföra.

Hoppas ni k. ommer i. Väg hur.somhelst!

HandhjerTa! tiLL er., aLLA!
Lavv!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

Sen kan man ju fråga sig hur många av dessa som är rena turister. Och hur många som ska vidare (expats) Man ska ju veta att trots test and go. Så lever ju vad jag vet sandbox vidare. 

Väldigt många var långt under 50 och många barnfamiljer så helt klart turister. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som sitter med resa boka i januari bör hålla koll på vad som beslutas på fredag.

 

Som det låter nu när ordförande-generalen har talat så kommer listan av länder för test & go att reduceras, men inte försvinna helt. Jag lägger en Chang på att Sverige kommer att vara kvar på listan ett tag till.

 

"Gen Supoj said the CCSA's operation centre will identify "high-risk" countries before holding a meeting on Friday to decide on the extent to which the "Test & Go" scheme may need to be revised. If the risk of further infections is considered high, the scheme may be suspended completely."

 

image.png.ed0aa4272b639a24413fc163599456c9.png

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/2235135/test-go-country-list-to-change

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med spooncreek här. 

 

It ain't over until the fat lady sings. 

Och då Sverige har relativt låg smittspridning 

Så ligger vi bra till att ligga kvar på listan. Sen får man se vilka länder som tas bort. Och där ligger nog både Storbritannien och Danmark risigt till. Men man vet ej hur dom kommer att diskutera. Då thailändarna knappast är kända för att resonera utifrån våran logik. 

Men jag har svårt tänka mig att test & go försvinner helt. Men även jag har haft fel tidigare. Så man kan aldrig veta vad som händer säkert innan beslut kommer. 

https://thethaiger.com/news/national/health-minister-to-propose-cancelling-test-go-entry-at-cabinet-meeting-today

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det ser ut som det stänger för nya registreringar enligt test & go per omgående. ”BREAKING: Registration closes for Test & Go starting today” enligt Thaiger 

Link to comment
Dela på andra sajter

Karantän 7 dagar vid inresa till Thailand från och med i morgon 22/12. Enligt nyheterna på radion nyss

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det nån form av Sandbox för Phuket? det kan jag leva med. I annat fall vete fan om jag åker på söndag. 

 

Sen kanske dom gör ett undantag för oss som redan fått Test & Go.

 

Vi kan nog spekulera fritt, bara att vänta och se. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Det här meddelandet fick jag för ett par minuter sedan

 

Screenshot_20211221-161237.thumb.png.99bf5eeb78d7e332a973dec8e1b63edd.png

 

Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Jed:

Blir det nån form av Sandbox för Phuket? det kan jag leva med. I annat fall vete fan om jag åker på söndag. 

 

Sen kanske dom gör ett undantag för oss som redan fått Test & Go.

 

Vi kan nog spekulera fritt, bara att vänta och se. 

Nu låter det ju som om de som redan fått Thailand pass (eller redan sökt) får köra test&go (en natt), men att de stänger för nya ansökningar.

Men det kanske ändrar sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Nu låter det ju som om de som redan fått Thailand pass (eller redan sökt) får köra test&go (en natt), men att de stänger för nya ansökningar.

Men det kanske ändrar sig...

Hoppas :sure:!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...