Jump to content
IGNORERAD

Overstay - Byta pass så blir man en helt ny person?


Lunarmys

Recommended Posts

Har en fråga angående om man har "overstay" i ett land.
Varje gång jag reser till en del länder så ser jag att dom läser av mitt pass och då kan immigration se hur många gånger jag har varit där tidigare.
Vad är det egentligen dom läser av på passet, är det pass numret, namnet eller är det personnumret?

Om jag har ett overstay i ett land typ i Thailand på mitt pass kan jag bara byta ut det till ett temporärt nytt pass och flyga in igen utan att immigration ser att jag ha varit där tidigare? Blir man en helt ny person?

 Citera

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    8

  • UglyFarang

    7

  • apknug

    6

  • Lunarmys

    3

Mest aktiva i denna tråd

Nej, så funkar det inte då alla pass är numera försedda med ett chip. 

Så bara byta pass funkar inte. 

Sen är det ju fingeravtrycken i Thailand som, om inte passet som avslöjar dig. 

Ändrades av Koh Changer
Tillägg

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Lunarmys:

Har en fråga angående om man har "overstay" i ett land.
Varje gång jag reser till en del länder så ser jag att dom läser av mitt pass och då kan immigration se hur många gånger jag har varit där tidigare.
Vad är det egentligen dom läser av på passet, är det pass numret, namnet eller är det personnumret?

Om jag har ett overstay i ett land typ i Thailand på mitt pass kan jag bara byta ut det till ett temporärt nytt pass och flyga in igen utan att immigration ser att jag ha varit där tidigare? Blir man en helt ny person?

 Citera

Temporärt pass kan du väll bara flyga ut och hem med? Inte in.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Koh Changer:

Nej, så funkar det inte då alla pass är numera försedda med ett chip. 

Så bara byta pass funkar inte. 

Sen är det ju fingeravtrycken i Thailand som, om inte passet som avslöjar dig. 

Chipet innehåller väl mest "bara" samma information som finns i passet och som är fullt synbara när man öppnar passet. Det gör det dock svårare att förfalska eller ändra i ett pass. Man kan läsa av sitt eget pass med en mobiltelefon med NFC läsare rätt kul.

 

Thailand har koll det är helt klart så det är som du säger ingen idé att testa med nytt pass. Fingeravtrycken lär hjälpa till i kollen. 

 

En bekant till mig blev bannad 1 år pga overstay. Han skaffade ett nytt pass och ansökte om OCH fick visum. Då måste det vara lungt tänkte han och drog iväg tillbaka till Thailand! 

 

Nä nä nä, tvärstopp i immigrationen, du är bannlyst! Han blev deporterad på nästa Norwegian flight hem till Sverige.....

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Man kan läsa av sitt eget pass med en mobiltelefon med NFC läsare rätt kul.

Hur gör man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Hur gör man då?

Kolla först om telefonen har NFC funktionen är det bara att ladda ner nån NFC reader app finna massa gratis.

 

Om du använder telefonen att blippa betalningar med så har du NFC.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Temporärt pass kan du väll bara flyga ut och hem med? Inte in.

Nog ska du väl kunna flyga både till och från Thailand med ett provisoriskt pass. Men giltighetstiden är väl bara för den resan. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: provisoriska pass gäller inte till alla länder.

2: När man får ett provisoriskt pass så spärras det riktiga passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du flyga som en helt annan person så ska du byta personnummer och namn. (läs din rubrik)Funkade enkelt på 80-talet när vi smugglade parfym i Asien. Numera vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-15 at 17:11, skrev Mankan:

Nog ska du väl kunna flyga både till och från Thailand med ett provisoriskt pass. Men giltighetstiden är väl bara för den resan. 

Ja,det går med provisoriskt pass. Jag har själv gjort det. På tåget till Arlanda tar jag fram passet bara för att kolla så det är med. Då får jag se att jag fått med ett gammalt pass. Blev lite stressigt att fixa ett provisoriskt på Arlanda,men jag hann med planet iaf.😁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vi fixade ett provisoriskt pass i BKK en gång efter att haft inbrott och ordinarie pass stulits. Då det var visum med i passet som nu var borta så blev det resor hit och dit i bkk. Och plötsligt hade vi visumet i det provisoriska passet. Har för mig dom sa att man enbart kan resa hem på passet. Inte tex åka till Malaysia som vi då hade planerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick tills för några år sedan. När dom gick online med passkontrollen. Så införde dom koll av fingeravtryk. Vet en person som bytte namn och passy. Och kunde återvända. Idag skulle det aldrig fungera. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev janne_h:

Det gick tills för några år sedan. När dom gick online med passkontrollen. Så införde dom koll av fingeravtryk. Vet en person som bytte namn och passy. Och kunde återvända. Idag skulle det aldrig fungera. 

Menar du att om man kom till passkontrollen med pass i nytt namn så blir det uppdagat att man har haft annat namn vid tidigare inpassering medan man kontrolleras?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Menar du att om man kom till passkontrollen med pass i nytt namn så blir det uppdagat att man har haft annat namn vid tidigare inpassering medan man kontrolleras?

Nej men fingeravtrycken avslöjar. Så passet och namnet spelar ingen roll. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Menar du att om man kom till passkontrollen med pass i nytt namn så blir det uppdagat att man har haft annat namn vid tidigare inpassering medan man kontrolleras?

De kommer att hitta dig, under ditt tidigare namn, och dina tidigare inresor samt ev banning i sitt system ja. 

 

Oavsett vad det står för namn i passet.

 

Man kan undra om det finns nån mindre icke uppkopplad gränskontroll där man skulle kunna glida under radarn. Från Laos landvägen eller nåt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste få berätta en sak som är så otrolig. Under det här året så har jag rest till Mexiko eftersom dom var det enda landet som var helt öppet. När man kommer till Mexiko city så har dom en immigration där dom stämplar en grön stämpel i passet när man kommer och man får även en lapp som man ska spara tills man lämnar landet. Stämpeln dom stämplar i passet syns nästan inte. När man väl lämnar landet så checkar man in online eller på flygplatsen. Lappen man fick när man kom nitar dom fast på boardingkortet som dom tar när man kliver på flygplanet. Här kommer det otroliga. Dom har ingen immigration kontroll när man lämnar landet. Ingen som kollar passet. Endast en säkerhetskontroll för bagaget. Jag blev tvungen att gå fråga om jag hade missat eller gått fel första gången jag skulle lämna landet. Men svaret jag fick var att det inte fanns för utlänningar utan endast för mexikanare. Och vakten jag frågade pekade på en litet kontor där det inte satt någon. Hur sjukt är inte detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev janne_h:

Nej men fingeravtrycken avslöjar. Så passet och namnet spelar ingen roll. 

 

11 timmar sedan, skrev apknug:

De kommer att hitta dig, under ditt tidigare namn, och dina tidigare inresor samt ev banning i sitt system ja. 

 

Oavsett vad det står för namn i passet.

 

Man kan undra om det finns nån mindre icke uppkopplad gränskontroll där man skulle kunna glida under radarn. Från Laos landvägen eller nåt....

Menar ni båda att ni tror att fingeravtrycken kollas lika snabbt som i TV-deckarna??🤣

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar ni båda att ni tror att fingeravtrycken kollas lika snabbt som i TV-deckarna??🤣

Nej, men alla pass idag är biometriska och innehåller även dina fingeravtryck. Så matchar inte passet och dina fingeravtryck så.. 

Ändrades av Koh Changer
Tillägg

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Koh Changer:

Nej, men alla pass idag är biometriska och innehåller även dina fingeravtryck. Så matchar inte passet och dina fingeravtryck så.. 

Korrekt, fingeravtrycken stämmer med uppvisat pass i nytt namn.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Korrekt, fingeravtrycken stämmer med uppvisat pass i nytt namn.

Test och banna dig från Thailand och in på ett nytt pass så ska du få se vad som händer.......

 

Du kan även kolla dina "fingeravtryck" i passet med din mobil innan om du vill ändra dem, det ska ju funka då det tar en stund att "kolla" fingeravtrycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev apknug:

Test och banna dig från Thailand och in på ett nytt pass så ska du få se vad som händer.......

 

Du kan även kolla dina "fingeravtryck" i passet med din mobil innan om du vill ändra dem, det ska ju funka då det tar en stund att "kolla" fingeravtrycken.

Läs inlägget från rörkrökar´n som jag citerade och de efterföljande så kanske polletten trillar ner.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Test och banna dig från Thailand och in på ett nytt pass så ska du få se vad som händer.......

 

Du kan även kolla dina "fingeravtryck" i passet med din mobil innan om du vill ändra dem, det ska ju funka då det tar en stund att "kolla" fingeravtrycken.

Jag är inte helt säker på vilken del av proceduren som inte är klar? När du kommer till immigration på Suvarnabhumi eller annan plats, så läser dom av dina fingeravtryck på plats, stämmer dom inte mot dom som är på chipet i din pass, ja då lär det bli raka vägen till finkan tills det är klart vem du är. Och att mena att du kan ändra på infot i chipet med mobilen.. Ja lycka till. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar ni båda att ni tror att fingeravtrycken kollas lika snabbt som i TV-deckarna??🤣

Verkar som du inte åkt till Thailand på ett tag. Dom scannas vid varje inresa sen flera år tillbaka. Och datorn kollar efter match. Inget mycket tv deckare över det. Ungefär lika simpelt idag som att du kan öppna din telefon med fingeravtrycks igenkänning. 

Men det är väl bara att byta namn och testa. Så ser du vad som händer. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...