Jump to content
IGNORERAD

Låta den gå eller stänga av


lasseiudon

Recommended Posts

IMG_20211121_134336373.thumb.jpg.14ba407034e020d8c468d4d435f72628.jpg

 

En helt vanlig vattenkylare och nu planerar jag för att lämna huset i kanske 2 månader och frågan är om jag skall låta den vara på eller skall jag stånga av den?
 

Min fundering är att om jag stänger av den och det kan bli ganska varmt här i Thailand kommer det kanske  börja växa alger eller annat och om den får vara på så är det kallt, iallafall inne i apparaten, och då växer det inte lika mycket.

 

Har stenbordsexperterna någa synpunkter på denna problematik.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga från en plastbordsexpert.

Hur mycket ström drar maskinen?

Stänger du av den, så spar du lite ström, men då skall du nog tömma maskinen, för att undvika att det bildas alger. Du sparar lite pengar och göra lite jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häll i Vodka ända upp, allt dör av den och sedan när du kommer hem nästa gång så är bara att börja skåla!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev audirs2:

Häll i Vodka ända upp, allt dör av den och sedan när du kommer hem nästa gång så är bara att börja skåla!

Vill du komma billigare undan så fyll den med rödsprit.

Ta med en rågbrödslimpa när du kommer nästa gång, då kan du sila rödspriten genom limpan och sen går den bra att dricka.

Ett gott råd från nykteristen Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

IMG_20211121_134336373.thumb.jpg.14ba407034e020d8c468d4d435f72628.jpg

 

En helt vanlig vattenkylare och nu planerar jag för att lämna huset i kanske 2 månader och frågan är om jag skall låta den vara på eller skall jag stånga av den?
 

Min fundering är att om jag stänger av den och det kan bli ganska varmt här i Thailand kommer det kanske  börja växa alger eller annat och om den får vara på så är det kallt, iallafall inne i apparaten, och då växer det inte lika mycket.

 

Har stenbordsexperterna någa synpunkter på denna problematik.

 

Alger kommer med ljus. 

 

Men en kylare kommer dra en del el. 

 

Billigare att tömma tanken skulle jag gissa. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett om den är på så lär det nog bli bakterier i den. Om inte vattnet rör på sig. På rörmokarspråk kallar vi detta dövatten. Då man fått lära sig att inte lämna en proppad ledning. Då det där samlas bakterier. I just detta fall så kyler ju dessutom kylaren bara vattnet i behållaren under vattenflaskan. Så större delen lär ju bli rumsvarm ändå. Så mitt råd är att tappa ut. Och stänga av maskinen. Tråkigt om du skulle börja med magsjuka när du kom tillbaka.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev born41:

Vill du komma billigare undan så fyll den med rödsprit.

Ta med en rågbrödslimpa när du kommer nästa gång, då kan du sila rödspriten genom limpan och sen går den bra att dricka.

Ett gott råd från nykteristen Born41

Vodka eller rödsprit är dåliga alternativ. Vodka är i varje fall livsmedelsklassat. För tusan du är ju i Thailand då fyller man med lao kao. Livsmedelklassat men inte ens tjänligt för bakterier. 

Skämt och sido så är det väl bara tömning som är det vettiga alternativet. Spar både ström och ger mindre påbyggnad av bakterier. Ge bort dricksvattnet till någon som har behov.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att skydda flaskan ifrån ljus lät så klokt att jag fixade det direkt med en T-short jag snott ifrån sonens garderob.

 

IMG_20211122_165412393.thumb.jpg.9f235c8f961afba34ceb11b733599454.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tro att det är tvärtom!

Vatten i en flaska som utsätts för solljus dödar bakterier med sitt UV-ljus. DNA i bakterier absorberas UV-ljuset energin och deras bindningarna bryts.   

Flaskan behöver stå minst i 48 timmar i solljus.

Solen UV-ljus orsakar också cancer genom att de också bryter ner hudens DNA.

 

 

Jag undra varför flaskan är blå och inte genomskinlig!

Kan det kanske ha något med att göra att man vill påverka våglängdsområdet för UV-ljuset när de träffa flaskan?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Imperiale:

Jag tro att det är tvärtom!

Vatten i en flaska som utsätts för solljus dödar bakterier med sitt UV-ljus. DNA i bakterier absorberas UV-ljuset energin och deras bindningarna bryts.   

Flaskan behöver stå minst i 48 timmar i solljus.

Solen UV-ljus orsakar också cancer genom att de också bryter ner hudens DNA.

 

 

Jag undra varför flaskan är blå och inte genomskinlig!

Kan det kanske ha något med att göra att man vill påverka våglängdsområdet för UV-ljuset när de träffa flaskan?

Herregud ,, Bara o lämna flaskan till en god granne o stänga  av elen ,, Hur svårt e det 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Imperiale:

Jag tro att det är tvärtom!

Vatten i en flaska som utsätts för solljus dödar bakterier med sitt UV-ljus. DNA i bakterier absorberas UV-ljuset energin och deras bindningarna bryts.   

Flaskan behöver stå minst i 48 timmar i solljus.

Solen UV-ljus orsakar också cancer genom att de också bryter ner hudens DNA.

 

 

Jag undra varför flaskan är blå och inte genomskinlig!

Kan det kanske ha något med att göra att man vill påverka våglängdsområdet för UV-ljuset när de träffa flaskan?

Jag har då vad jag kommer ihåg alltid hört att solljus inte är bra för färskvatten om de så är i en dricksvattendunk, akvarium eller swimmingpool. 

 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/dricksvatten/dricksvatten-i-dunk1

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-22 at 23:35, skrev Mankan:

Jag har då vad jag kommer ihåg alltid hört att solljus inte är bra för färskvatten om de så är i en dricksvattendunk, akvarium eller swimmingpool. 

 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/dricksvatten/dricksvatten-i-dunk1

 

Länken som du har lagt upp i din tråd hänvisar bara till hur länge man kan förvara dricksvatten i en dunk.

Den nämner inget om man utsätter den för solljus eller UV-ljus.

 

Det är allmänt känt att solljus dödar bakterier med sitt UV-ljus.

 

Ett akvarium utsätts inte av solen UV-ljus. Däremot Kan man rena det med UV-lampor.

En swimmingpool utsätts inte alltid för solljus 24/7, så man tillsätter klor för att döda dessa bakterier fortare än vad solljuset kan göra.

 

Det finns inte bara bakterier i vatten, utan det förekommer också virus.

Det går att döda virus med solljus men det tar mycket längre tid än att döda bakterier.

 

Man använder UV-lampor inom många områden i vårt samhälle idag…sjukhus, reningsverk.

UV-lampor är till och med mer effektiva att döda parasiter i reningsverken än vad klor är, eftersom parasiten har blivit resistenta mot klor.

 

Du kan hitta mycket information på nätet om solljus och UV-ljus angående deras förmåga att döda bakterier, virus och parasiter.

 

 

https://www.wsp.com/sv-SE/insikter/fran-garageinnovation-till-anvandning

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Imperiale:

Länken som du har lagt upp i din tråd hänvisar bara till hur länge man kan förvara dricksvatten i en dunk.

Den nämner inget om man utsätter den för solljus eller UV-ljus

Jaså? "Dricksvattnet i dunken kan komma att lukta eller smaka illa, speciellt om det förvaras länge och varmt, till exempel i solen. Det kan också bli färgat och det kan bildas en slemmig hinna på insidan av behållaren." 🤔

 

Men ok tvärt emot vad jag lärt mig då så ska man inte skydda dricksvattenbehållare från ljus då. Märkligt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Imperiale:

Länken som du har lagt upp i din tråd hänvisar bara till hur länge man kan förvara dricksvatten i en dunk.

Den nämner inget om man utsätter den för solljus eller UV-ljus.

 

Det är allmänt känt att solljus dödar bakterier med sitt UV-ljus.

 

Ett akvarium utsätts inte av solen UV-ljus. Däremot Kan man rena det med UV-lampor.

En swimmingpool utsätts inte alltid för solljus 24/7, så man tillsätter klor för att döda dessa bakterier fortare än vad solljuset kan göra.

 

Det finns inte bara bakterier i vatten, utan det förekommer också virus.

Det går att döda virus med solljus men det tar mycket längre tid än att döda bakterier.

 

Man använder UV-lampor inom många områden i vårt samhälle idag…sjukhus, reningsverk.

UV-lampor är till och med mer effektiva att döda parasiter i reningsverken än vad klor är, eftersom parasiten har blivit resistenta mot klor.

 

Du kan hitta mycket information på nätet om solljus och UV-ljus angående deras förmåga att döda bakterier, virus och parasiter.

 

 

https://www.wsp.com/sv-SE/insikter/fran-garageinnovation-till-anvandning

 

11 timmar sedan, skrev Mankan:

Jaså? "Dricksvattnet i dunken kan komma att lukta eller smaka illa, speciellt om det förvaras länge och varmt, till exempel i solen. Det kan också bli färgat och det kan bildas en slemmig hinna på insidan av behållaren." 🤔

 

Men ok tvärt emot vad jag lärt mig då så ska man inte skydda dricksvattenbehållare från ljus då. Märkligt.

Hur mycket UV tränger igenom behållaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Två månader?

Låt den vara på, så kort tid händer inget på och kostnaden är obetydlig, Du kan ju vid hemkomst byta vattenflaska och köra igenom nån liter...⁸

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte bara stänga av den och vattna blommorna med vattnet som är kvar.

Köpa en ny flaska vid hemkomst eller har de blivit vansinnigt dyra nu i coronatider? 

😉

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Kenneth4618 said:

Varför inte bara stänga av den och vattna blommorna med vattnet som är kvar.

Köpa en ny flaska vid hemkomst eller har de blivit vansinnigt dyra nu i coronatider? 

😉

 

Samma pris som tidigare! Vi betalar 10 baht/st. Hemleverans varje vecka. Dom kommer med en lastbil och bär in flaskorna precis där

jag vill ha dom. Kanonservice!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte bara UV som påverkar vattnet, allteftersom flaskan töms så fylls den på med luft från rummet den står i. Jag hade en sån här i första huset jag hyrde och tyckte att första litern va ok sen smakade det sämre  och sämre och efter typ 10 liter smakade det inte alls bra. 

Samma erfarenhet från kontoret i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-11-22 at 11:01, skrev lasseiudon:

Det där med att skydda flaskan ifrån ljus lät så klokt att jag fixade det direkt med en T-short jag snott ifrån sonens garderob.

 

IMG_20211122_165412393.thumb.jpg.9f235c8f961afba34ceb11b733599454.jpg

En mördare, så trevligt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-12-01 at 05:55, skrev rolba:

 

Hur mycket UV tränger igenom behållaren?

Alger lever på ljus, krävs inget uv.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nicholas:

Alger lever på ljus, krävs inget uv.

 

Snacket gick ju att uv skulle rena/döda något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...