Jump to content
IGNORERAD

Vart ska jag åka i Thailand?


wmom

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Vad då? Det blir inte sämre bara för att jag gillar det. Eller bättre om jag ser mig omgring i Thailand? Har nog sett det mesta i Thailand, Från norr till söder, öster till västern. Ok erkänner att aldrig varit på Phuket o mycket ska hända att jag ska dit. Nej, Pattaya on my heart, forever, you never walk alone. 😉

Jag också även Phuket, Pattaya alldeles för mycket men som sagt det är ju vad man är ute efter. Har bott i buffelrövsbygden närmare 10 år nu, kanske inte bäst men jag trivs utmärkt och skulle inte orka trampa runt i Pattaya mer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    7

  • wmom

    3

  • Amigo

    3

  • LTD

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

navion hispania
On 2021-11-07 at 19:46, skrev wmom:

 

Två bra svar. Bankok är guld och jag kanske inte är en strandkille/strandgubbe som gillar att ligga grillas. 

Men det är helt OK att bara hänga på resturangerna nere på en strand så lite stand vill jag nog ha.

Ålder, ja inte pensionär ännu, men det är väl inte jättemånga år kvar.

 

Partysugen, nja vet inte. Vad kan jag förvänta mig om jag åker till Hua hin? Barer med mycket tut i luren?

 

Jag är nog egentligen mera lagd åt det lugna hållet.

Dykning är helt OK!

Så Khao lak kanske kan vara något. Måste kollas upp.

Tja  Khao Lak är ju inget hålligång ställe men  dykning, fiske  stränder och bra käk finns . Sedan är det ju inte så långt till Phuket Krabi, Kho lanta eller Phang nga 

20211029_111025.jpg

20211029_121612.jpg

20211107_113207.jpg

244988528_4342849285811439_1748090276872697567_n.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Amigo:

Vad då? Det blir inte sämre bara för att jag gillar det. Eller bättre om jag ser mig omgring i Thailand? Har nog sett det mesta i Thailand, Från norr till söder, öster till västern. Ok erkänner att aldrig varit på Phuket o mycket ska hända att jag ska dit. Nej, Pattaya on my heart, forever, you never walk alone. 😉

Inte varit på Phuket då har du missat nåt, spec det Phuket som är nu.. 😉🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev navion hispania:

Tja  Khao Lak är ju inget hålligång ställe men  dykning, fiske  stränder och bra käk finns . Sedan är det ju inte så långt till Phuket Krabi, Kho lanta eller Phang nga 

20211029_111025.jpg

20211029_121612.jpg

20211107_113207.jpg

244988528_4342849285811439_1748090276872697567_n.jpg

Khao Lak är fint men så jäkla utdraget långsmalt så blir ofta långa avstånd. Va väl det jag störde mig mest på.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Jag också även Phuket, Pattaya alldeles för mycket men som sagt det är ju vad man är ute efter. Har bott i buffelrövsbygden närmare 10 år nu, kanske inte bäst men jag trivs utmärkt och skulle inte orka trampa runt i Pattaya mer.

Har haft planer på att flytta till Pattaya många ggr å varit där en hel del men slutar alltid med att efter 4-5 dagar är jag trött på det. Hyrde ett hus på Darkside en mån men flyttade efter ett par veckor.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev born41:

Strax norr om Chantaburi (mot Bangkok)) finns en strand som i stort sätt bara Thailändare besöker. skaplig strand,flera restauranger, och bungalovs att hyra. Normalpriser om man bortser från turistorter. Har tyvärr glömt namnet, för det är 12 år sedan jag var där.

 

Born41

Chao Lao Beach?

Känns namnet bekant?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har bott "några" ggr på Areca Lodge, lugnt och skönt, lagom avstånd till det mesta, havsbadet från stranden kan man både ha och mista, framförallt om man jämför med Koh Samet eller Koh Samui/Phangan.

Bäst var dock Koh Lipe INNAN turismen verkligen satte igång.

Pattaya är egentligen ingen dålig utgångspunkt, ganska smidigt att ta sig lite varstans.

Innan Corona  kunde man flyga till både Phuket och Samui, kanske inte direkt billigt men smidigt.

Finns dock inga spektakulära vyer som Krabiregionen har att bjuda på.

Tyvärr har det blivit så (I alla fall innan Corona) att de finaste/bästa ställena blivit totalt invaderade av turister.

Pattaya, från att vara en liten fiskehåla på 60 och 70 talet och som mest luktade tran har blivit en stor stad med runt 100 000 invånare.

Knökafullt om kvällarna och de flesta verkligt bra matställena fullskitna av folk.

Om det var bättre förr vill jag inte uttala mig om men det var verkligen HELT annorlunda.

Vissa stortrivs idag i Pattaya, medan andra inte ens kan tänka sig återvända.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Chao Lao Beach?

Känns namnet bekant?

Vårt favoritställe när dottern var mindre. Trevligt som tusan inget omöjligt. Förut skulle man se till att inte komma lördag eller söndag då var det smockat av thailändare. 

Nackdelen är att de inte pratar engelska åtminstone ställena runt där vi var. 

Sista gången vi var där, kom jag och dottern under lågsäsången (länge sedan nu). 

När vi kom försvann personalen (de är medvetna om sina brister i engelska språket). Vi gick in och letade reda på dom. När de upptäckt att vi pratade thai kom alla fram igen. 

Vi berättade att vi brukade alltid bo hos dom. De sa att de hade ingen kock annat än på helgen men visst kunde vi bo där. Blev visad köket och var nycklarna till mopederna var. Vi fick själv laga mat och behövde vi något så åkte de och köpte åt oss. När vi checkade ut efter 2 dagar skulle de bara ha betalt för bungalowen. Vi lämnade några tusen extra vi hade använt mopparna en del.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Chang, där har du allt, i mindre format. White sand beach kan man skippa, åk vidare till Klong Prao, Kai Bae. Bra läge med fin strand, därifrån är det lätt att ta sig till resten av ön på upptäcksfärder. Obs! Är du van mc-förare så hyr en, då det är smidigaste sättet och ta sig runt. Om inte, använd de vita taxin. Koh Chang är INTE platsen att lära sig att köra mc/moppe. 

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
Jag började också min resa i Thailand till Krabi med omgivningar, fantastisk natur och vyer, ganska oslagbart faktiskt! Ja, om man inte jämför med öarna utanför Khao Lak förstås, men mer än ett par dagar där får i alla fall mig att få myror i byxorna!

Lite så är det med många fantastiska platser i Thailand, skit kul i några dagar, men spendera hela semestern där? Nää.

Nu utgår jag från att du ska semestra några få veckor, inte göra någon längre resa eller har planer på att slå ner bopålen, för då gäller helt andra kriterier.

Då du har klarat av södra Thailand (en liten liten del av den) kanske du skulle söka dig öster ut!

En resplan kanske skulle kunna se ut som följande:

1. Några dagar i Bangkok så du kan landa och känna igen dig, uppleva lite glada minnen, eller inte!

2. Ta dig österut mot Rayong och kanske Hat Mae Rumphung beach, en lång och lugn strand, förutom när Bangkokborna har fest där!. Sök dig gärna mot den absoluta östra delen av stranden då det finns lite lite kul nattliv där, men det blir enligt hörsägen bättre snart! 😉 Det är lätt att köra moppe till angränsande sevärdheter och stränder och trafiken är förhållandevis lugn. Närmsta lite större stad är Ban Phe som faktiskt fortfarande är (lite av) en fiskeby samt ett färjeläger för båtar till öarna utanför.

3. Ta några dagar på Koh Samet, det är lätt att ta färjan från Ban Phe över till Koh Samet, den "nya" katamaranen tar typ 20 minuter, de äldre båtarna tar lite längre tid men är mycket billigare. Här är det väldigt lugnt och vackert, om man inte råkar bo i närheten av en Kinesisk invasion! Kanske 4-5 dagar, sedan blir det myror i byxan!

4. Fortsätt öster ut, läs @Koh Changerinlägg, här finns massor att utforska och naturen är helt fantastisk och det finns både lugn och party inom moppe avstånd, typ! Läs @Koh Changerinlägg igen, det finns några vägavsnitt på ön som inte är att leka med!

5. På vägen tillbaka mot BKK tar du naturligtvis några dagar i "fiskebyn" Pattaya, här finns allt för alla, typ shopping, om man nu av någon outgrundlig anledning skulle gilla det!

6. Ta en eller fler dagar i Bangkok och summera resan innan hemfärd!

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev navion hispania:

Tja  Khao Lak är ju inget hålligång ställe men  dykning, fiske  stränder och bra käk finns . Sedan är det ju inte så långt till Phuket Krabi, Kho lanta eller Phang nga 

20211029_111025.jpg

20211029_121612.jpg

20211107_113207.jpg

244988528_4342849285811439_1748090276872697567_n.jpg

Va fint du har fått det,ser helmysigt ut

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...