Jump to content
IGNORERAD

Bra internet i huset


soi covboy

Recommended Posts

Kör TOT fiber 1000/500 med Deco X20 AX mesh-system. Basen i vardagsrummet och två satelliter på övervåningen.

Har inget att klaga på, 10-15 enheter(telefoner, datorer, tv etc) mer eller mindre konstant kopplade utan problem.

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    15

  • rolba

    8

  • Wangthong

    6

  • soi covboy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Amigo:

Kolla även LAN kabeln hemma. Det är märkbart skillnad mellan Cat5E och Cat6, sen vet jag inte om det kommit ännu nyare.

Normalt sett ska du inte märka någon skillnad mellan cat5e och cat6. Det som kan göra skillnad är om 5e kabeln är misshandlad. Cat 6 kabeln är mycket stabilare då de har en uppstyvning inuti, samtidigt mindre mjuk och lite grövre.

1 timme sedan, skrev LTD:

Fick bara 100mb med min cat5, bytte till cat6 å vips va det 1000, cat7 är väl det senaste. 

Cat 5 är 100Mb och cat 6 är 10 Gb så där är det stor skillnad. Cat 7 har funnits länge men mest till TV anläggningar om jag minns rätt är det kontakterna som blir väldigt otympliga. Används väldigt sällan. Cat 6a är det senaste. Är kablarna vikta och/eller klämda tappar du snabbt prestanda om du har bra bandbredd i övriga systemet. 

 

image.png.361ac46113285ed246a7d49873dd6da7.png

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Wangthong said:

Normalt sett ska du inte märka någon skillnad mellan cat5e och cat6. Det som kan göra skillnad är om 5e kabeln är misshandlad. Cat 6 kabeln är mycket stabilare då de har en uppstyvning inuti, samtidigt mindre mjuk och lite grövre.

Cat 5 är 100Mb och cat 6 är 10 Gb så där är det stor skillnad. Cat 7 har funnits länge men mest till TV anläggningar om jag minns rätt är det kontakterna som blir väldigt otympliga. Används väldigt sällan. Cat 6a är det senaste. Är kablarna vikta och/eller klämda tappar du snabbt prestanda om du har bra bandbredd i övriga systemet. 

 

image.png.361ac46113285ed246a7d49873dd6da7.png

Sannolikheten att du tappar prestanda på en klämd kabel är väl nolla. 

 

Såvida du inte definierar klämd som så gott som av. 

 

Dessutom är din tabell för vad standarden ska klara vid 100 meter kabel. 

 

100 meter kabel är djävligt långt för ett vanligt hushåll. 

 

1G kommer gå som ett spjut på cat5. 

 

99.9% av befolkningen kommer inte kunna härleda sitt långsamma internet till sina ethernet kablar. 

 

25% har sitt problem med sin ISP. 

75% har en slö router. 

 

Mvh 

Mr Ethernet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag inte ifrågasätta någons kunskap, grabben blev iallafall glad och nöjd när jag uppdaterade kablarna i samband av nytt radhus. Han spelar mycket online o då är ju ping o jitter som har betydelse. Har inte statisken kvar men vi båda märkte en tydlig förbättring. Tror inte jag har fel heller, det var oktober-november 2018.

kuva.png.5aa3b334bca0fde402ee1fba906df54c.png

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sannolikheten att du tappar prestanda på en klämd kabel är väl nolla. 

 

Såvida du inte definierar klämd som så gott som av. 

 

Dessutom är din tabell för vad standarden ska klara vid 100 meter kabel. 

 

100 meter kabel är djävligt långt för ett vanligt hushåll. 

 

1G kommer gå som ett spjut på cat5. 

 

99.9% av befolkningen kommer inte kunna härleda sitt långsamma internet till sina ethernet kablar. 

 

25% har sitt problem med sin ISP. 

75% har en slö router. 

 

Mvh 

Mr Ethernet. 

 

Har faktiskt varit med om just klämda kablar på jobbet som inneburit en jäkla skillnad i hastighet. 

Håller med dig om att många har problem med ISP och router, speciellt sedan fibern kom in i bilden. Hade själv mellan 1-2Mb i flera månader i sommarstugan innan jag bytte leverantör, betalade för 500Mb. 

På jobbet hade vi problem en längre tid med dålig hastighet mellan vissa delar av en byggnad och serverrum. Tillslut kollar vi genom att ladda ner stora filer från servrarna. Vissa datorer tog evigheter på sig. Felet verkar ligga i kablaget. Vi låser nätverkskorten på 10Mb och ser en ökning av hastigheten på dom datorer som var riktigt sega tidigare. Det här var på den tiden när gigabit började komma. Kablaget var kat3, kat5 och kat 5e på de senaste installationerna men mestadels kat5. 

 

Felet visade sig vara de kablar som låg längst ner i böjarna när man gick från våning 2 ner till våning 1 . Ändå var kanten vid det mest kritiska stället nerhuggen så att den var 45 grader och något rundad. Vi tog dit folk för att mäta upp hela kablaget och man såg tydlig skillnad mellan olika kablar beroende på hur de var förlagda. De längsta kablarna var nog max 50-60m. Men det var inte de längsta kablarna som var de sämsta utan det var de kortaste och medellånga som var sämst. Gemensamt att de gick ner till vån 1, där kontorsdelen och de flesta nätverksuttagen satt på vån 2 inte just några problem.

Har också varit med om att patchkablar som sett klämda och vikta ut (5 - 15m) har ställt till problem för ungdomar som lanat. De har oftast sett fördjävliga ut men de är inte några 100m.

 

Håller med om att 1Gb kommer att gå bra på cat5 i de flesta fall om kabeln är i gott skick och inte så långa. De flesta har oftast inte så bra grejor att de kan leverera 1Gb så det kommer oftast att vara den begränsande faktorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är även bra att uppdatera drivrutinerna till kortet på enheten samt routern mm. Samt starta om routern

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi drog nätverkskabel på jobbet så fick vi bannor då vissa kablar var typ 90 grader , It killen visade på nånting på skärmen hur dåligt vi gjort jobbet ...Lärt mig att nätverkskablar skall vara lååånga 90 graders..

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Sannolikheten att du tappar prestanda på en klämd kabel är väl nolla. 

 

Såvida du inte definierar klämd som så gott som av. 

 

Dessutom är din tabell för vad standarden ska klara vid 100 meter kabel. 

 

100 meter kabel är djävligt långt för ett vanligt hushåll. 

 

1G kommer gå som ett spjut på cat5. 

 

99.9% av befolkningen kommer inte kunna härleda sitt långsamma internet till sina ethernet kablar. 

 

25% har sitt problem med sin ISP. 

75% har en slö router. 

 

Mvh 

Mr Ethernet. 

 

För mig gick det som sagt från 100 till 1000 genom byte från cat5 till 6

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

För mig gick det som sagt från 100 till 1000 genom byte från cat5 till 6

Om man bara pratar wifi, var hamnar man då?

Har nog ca 10-15 enheter uppkopplade. (Kunder och personal)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev rolba:

Om man bara pratar wifi, var hamnar man då?

Har nog ca 10-15 enheter uppkopplade. (Kunder och personal)

Då har du ju ingen tcp kabel alls. 

Men 10-15 samtidiga enheter är ganska mycket så du behöver en bättre router, osäker dock på om 3bb har någon premium variant, men har ni en nu som är några år så lär det göra skillnad att få en ny, kolla vad dom har.

En variant är att låta 3bb byta till en ny sen köper du en riktigt bra separat wifi router och kopplar med cat6 till 3bb routern, då får du 2 olika wifi nät. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har mellan 10-18 enheter uppkopplade samtidigt hemma och dubblade wifi-hastigheten med Ubiquiti UDM Pro system.

 

Tack för tipset @stjp8729

 

Trådbunden uppkoppling ligger på 1,1 Gbps och wifi upp till 400 Mbps normalt. Beroende på avstånd.

 

Inte billigt, men bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev rolba:

Om man bara pratar wifi, var hamnar man då?

Har nog ca 10-15 enheter uppkopplade. (Kunder och personal)

Det är inga problem du kan teoretiskt koppla 250 enheter till den men hastigheten blir därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev rolba:

Om man bara pratar wifi, var hamnar man då?

Har nog ca 10-15 enheter uppkopplade. (Kunder och personal)

Om det var hastigheten på wifi du tänkte på så när jag sitter nära 3bb routern så får jag ca 500/300 på mobilen, fler användare så sjunker det snabbt. Med en bättre wifi router blir det snabbare och droppar inte lika snabbt när fler kopplar upp sig. 10+ användare på en std 3bb router e för många. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd appen Analiti när ni testar hastigheten på wifi, tillförlitliga siffror och en massa annan bra info. 

Man ser bla vilken stor skillnad det är att köra wifi mot trådbunden, ex för IPTV ska man absolut inte köra över wifi, grym skillnad. Alla mina tv och pc är kopplade via tcp, bara mobilerna som använder wifit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev LTD:

Använd appen Analiti när ni testar hastigheten på wifi, tillförlitliga siffror och en massa annan bra info. 

Man ser bla vilken stor skillnad det är att köra wifi mot trådbunden, ex för IPTV ska man absolut inte köra över wifi, grym skillnad. Alla mina tv och pc är kopplade via tcp, bara mobilerna som använder wifit. 

TCP eller UDP kör både tv, pc och mobilerna.

Dessa talar ju om vilka portar du skall använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev axe:

TCP eller UDP kör både tv, pc och mobilerna.

Dessa talar ju om vilka portar du skall använda.

Med tcp avsåg jag givetvis kabel, sorry om det inte var perfekt benämning men dom flesta förstod nog iaf. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev LTD:

Då har du ju ingen tcp kabel alls. 

Men 10-15 samtidiga enheter är ganska mycket så du behöver en bättre router, osäker dock på om 3bb har någon premium variant, men har ni en nu som är några år så lär det göra skillnad att få en ny, kolla vad dom har.

En variant är att låta 3bb byta till en ny sen köper du en riktigt bra separat wifi router och kopplar med cat6 till 3bb routern, då får du 2 olika wifi nät. 

Jag behöver nog byta router. Har den uppe i lägenheten just för att ev koppla in TV.

Har en extender nere i shoppen och har oftast bättre signal från den. Hastigheten på wifi ligger oftast runt 35/50 vilket jag anser harmonerar bra mot 70/100 som vi har. Är det uppgraderat som du säger så hänger tydligen inte routern med.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

Jag behöver nog byta router. Har den uppe i lägenheten just för att ev koppla in TV.

Har en extender nere i shoppen och har oftast bättre signal från den. Hastigheten på wifi ligger oftast runt 35/50 vilket jag anser harmonerar bra mot 70/100 som vi har. Är det uppgraderat som du säger så hänger tydligen inte routern med.

Du skulle även vinna på att dra ner en kabel till extendern och göra en accesspunkt av den. Extendrar matas trådlöst av routern och allt som går via extendern belastar också accesspunkten i routern.

En annan sak som du kan tänka på är att se till placeringen av de trådlösa enheterna. Är de placerade så att signalen får gå lite längre genom en vägg dämpas signalen mycket. Har du t.ex routen i ena ändan av huset och extendern i andra delen kommer signalerna att gå lång sträcka i golv/väggar. Står de rakt under varandra utan närhet av väggar blir det bara rakt igenom golvet, dvs minsta möjliga sträcka. Vilket ger minsta möjliga signaldämpning. Eftersom hastigheten avtar med avståndet har du en hel del att vinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev rolba:

Jag behöver nog byta router. Har den uppe i lägenheten just för att ev koppla in TV.

Har en extender nere i shoppen och har oftast bättre signal från den. Hastigheten på wifi ligger oftast runt 35/50 vilket jag anser harmonerar bra mot 70/100 som vi har. Är det uppgraderat som du säger så hänger tydligen inte routern med.

Existerar inga så långsama abb om ni har fiber, routern som begränsar. 

Inte så att ni har kopparburet typ ADSL? 

Fiber drar dom in gratis i så fall inkl ny router. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev LTD:

Existerar inga så långsama abb om ni har fiber, routern som begränsar. 

Inte så att ni har kopparburet typ ADSL? 

Fiber drar dom in gratis i så fall inkl ny router. 

Du får slita dig en kvart någon dag och komma förbi och besikta anläggningen 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev rolba:

Du får slita dig en kvart någon dag och komma förbi och besikta anläggningen 

Låter som en plan 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skiljer en hel del i kvalitet på komponenter i ex mobiler och en billigare mobil har ofta sämre wifi mottagning än en dyrare. Kan vara bra att tänka på. Kan skilja väldigt mycket. Givetvis samma sak för tv apparater å datorer. 

Har man ex en laptop och inte vill använda tcp kabel så blir det oftast stor skillnad om man skaffar en bra wifi antenn, dom små som ser ut som ett litet usb minne är inte särskilt bra. 

Värt att googla lite innan man köper. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

Det skiljer en hel del i kvalitet på komponenter i ex mobiler och en billigare mobil har ofta sämre wifi mottagning än en dyrare. Kan vara bra att tänka på. Kan skilja väldigt mycket. Givetvis samma sak för tv apparater å datorer. 

Har man ex en laptop och inte vill använda tcp kabel så blir det oftast stor skillnad om man skaffar en bra wifi antenn, dom små som ser ut som ett litet usb minne är inte särskilt bra. 

Värt att googla lite innan man köper. 

Är det inte wifi 6 på de lap tops man köper idag, även många telefoner?

Har fått för mig det systemet funkar bättre om man har lite fler enheter uppkopplade.

Har iaf det på mitt AX mesh-system, vet dock inte hur mycket det gör.

Testade att hd-streama på 4 enheter, två tv däruppe och lap top/stationär därnere, klockrent.

Kabel till basen och sedan två satelliter.

 

Som du säger beror det även på kvaliteten av det wifi man har i enheterna. Ett TOT speed test nu gav mig drygt 300/200 mb på laptoppen och 650/550 på telefonen.

Men jag är bara lekman så vet inte om det säger så mycket men det funkar bra här med normalt 10-15 enheter uppkopplade med mycket streaming.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Är det inte wifi 6 på de lap tops man köper idag, även många telefoner?

Har fått för mig det systemet funkar bättre om man har lite fler enheter uppkopplade.

Har iaf det på mitt AX mesh-system, vet dock inte hur mycket det gör.

Testade att hd-streama på 4 enheter, två tv däruppe och lap top/stationär därnere, klockrent.

Kabel till basen och sedan två satelliter.

 

Som du säger beror det även på kvaliteten av det wifi man har i enheterna. Ett TOT speed test nu gav mig drygt 300/200 mb på laptoppen och 650/550 på telefonen.

Men jag är bara lekman så vet inte om det säger så mycket men det funkar bra här med normalt 10-15 enheter uppkopplade med mycket streaming.

 

/ SatanG

 

Inte inläst på det senaste, brukar läsa ikapp inför uppdatering av mobil el dyl men nu va det 3 år sen jag bytte senast och mobiljäkeln funkar för bra än så den får va med ett tag till. 

Men klurar på en 85" tv så snart är det dags att läsa på. 

Förr hade jag koll hela tiden på senaste tekniken men nu ids jag inte, fullt upp med annat som ex att vattna den nylagda gräsmattan 😄

 

som ni ser så finns inget kablage över till huset, el och fiber nedgrävt.

 

IMG_20211109_175219.jpg

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...