Jump to content
IGNORERAD

Bra internet i huset


soi covboy

Recommended Posts

frugan ska fixa nytt internet i huset i Buriram . vi har tråd inkopplat redan och ska fixa ny leventör .frågan är vilken vi ska använda ?? kom gärna med tips 😃mvh 59 kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    15

  • rolba

    8

  • Wangthong

    6

  • soi covboy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Benriach:

A3/Bredband2...

Hört att det finns abonnemang billigt att få via överlåtelse...🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev soi covboy:

frugan ska fixa nytt internet i huset i Buriram . vi har tråd inkopplat redan och ska fixa ny leventör .frågan är vilken vi ska använda ?? kom gärna med tips 😃mvh 59 kvar

Vad menar du med tråd? 

Fiber är det enda tänkbara idag och det får alla hus som inte ligger väldigt ensligt. 3bb är störst och troligtvis också bäst, har iofs ingen erfarenhet av nåt annat än 3bb men har haft dom i 9 år och är mycket nöjd, dom är snabba på att skicka ut tekniker om nåt strular. 

 

Idag kan man teckna 3bb GigaTv för 690 baht plus moms, då får man 1000/500 i uppkoppling och massor av TV inkl HBO. Klart prisvärt. 

Om ni inte har fiber redan i huset så brukar dom installera det gratis om man skaffar abb. Allt ingår om det inte är väldigt krånglig installation. 

 

Kan nämna att vi i veckan som gick beställde 3bb till svärmors hus och då påstod 3bb i Korat att det inte fanns GigaTv abb för 690 baht, dom ville ha dubbelt upp typ. Då ringde vi 1530 till 3bb hk i Bkk och kollade och sen ringde dom upp 3bb i Korat och läxade upp dom lite.

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag kör 3bb fiber. 

Funkar bra. 

Oklart om dom är bäst pris/prestanda. 

 

Speciellt om man vill bundla med tv kan det nog behövas mer input från flera medlemmar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått från Thaksins satellitinternet med över 2000ms i ping till 3bb fiber idag och i princip allt emellan under de senaste 20 åren. :D

 

Har de senaste 3-4 åren bytt från AIS radio, till 3bb gammelkabel, till True fiber, till numera 3bb fiber.

 

Mitt råd idag är 3bb fiber om det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kört 3bb I snart 7 år. Ca 700 baht/mån

Fick just erbjudande att förlänga ett år till den facila kostnaden 350 baht/mån

Fiber 70-100 tror jag vi har. Eller om det är 100-70. 😜

Alltid funkat bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev soi covboy:

frugan ska fixa nytt internet i huset i Buriram . vi har tråd inkopplat redan och ska fixa ny leventör .frågan är vilken vi ska använda ?? kom gärna med tips 😃mvh 59 kvar

Du får väl börja med att gå ut på gatan och kolla på stolparna vilka leverantörer du har, längre än ett par hundra meter ifrån ditt hus bör dom inte vara om du skall få en bra signal.

Har du redan en internet leverantör? Vad är det för fel på den? Du kanske kan uppgradera! Jag fick mitt AIS abonnemang uppgraderat idag, gratis och 10 ggr snabbare än tidigare. 

Tyvärr måste jag även uppgradera min dators nätverkskort för den har inte 5G.

Ändrades av lasseiudon
La till 2 stycken
Link to comment
Dela på andra sajter

Har 3BB hemma i huset i Nang Rong  sedan mer än  tio år tillbaka.  700 baht per månad.

 

De senaste åren fiberkabel. Vi har 3 PC och 2 mobiltelefoner som ofta är uppkopplade samtidigt.

Har alltid funkat bra, och de har alltid gett bra service vid behov.

 

Sedan har jag min  mobiltelefon  hos DTAC , 345 baht per månad sedan 4 år tillbaka, så kan använda telefonen som WiFi, ``Trådlös surfzon`` till min PC när jag är condon i Pattaya.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Har 3BB hemma i huset i Nang Rong  sedan mer än  tio år tillbaka.  700 baht per månad.

 

De senaste åren fiberkabel. Vi har 3 PC och 2 mobiltelefoner som ofta är uppkopplade samtidigt.

Har alltid funkat bra, och de har alltid gett bra service vid behov.

 

Sedan har jag min  mobiltelefon  hos DTAC , 345 baht per månad sedan 4 år tillbaka, så kan använda telefonen som modem, ``Trådlös surfzon`` till min PC när jag är condon i Pattaya.

Kolla dtacs årsabonnemang köpte nyss 1 år för 2200 bht.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev berlitz:

Kolla dtacs årsabonnemang köpte nyss 1 år för 2200 bht.

Låter intressant. Ingår även där 300 minuter telefonsamtal per månad, inom Thailand,  oavsett till  vilken operatör?

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Låter intressant. Ingår även där 300 minuter telefonsamtal per månad, inom Thailand,  oavsett till  vilken operatör?

Vet inte om det ingår,kolla på deras app jag köpte direkt genom denna

Screenshot_20211107-144038_dtac.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är helt novis på data grejs och internet .Men vi har en stolpe på som 3bb satt en kabel på och drog in i huset för 3-4 årsedan .efter som tanten är tajj så tyckte hon att det var bättre att stänga av internet när vi inte är där .men ett jäkla krångel att koppla in det det när vi kommer dit.  kan det det vara fiber vi har som hänger från tele/ el stolpen på tomten ???? som jag har fattat så fiber gräver man ner och kabel är luft buret.🙄som sagt jag hajjar nada. mvh 59 kvar 

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt går i luften i Thailand. 

Inklusive fiber. 

 

Ps

Dom har börjat gräva ner och rensar stolparna i downtown Lampang. 

Så det rör på sig. 

Tror dom kör ip telefoni och stoppar en burk i varje fastighet. 

Så blir nog inte mycket koppar-kablar kvar. 

Ds. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Allt går i luften i Thailand. 

Inklusive fiber. 

 

Ps

Dom har börjat gräva ner och rensar stolparna i downtown Lampang. 

Så det rör på sig. 

Tror dom kör ip telefoni och stoppar en burk i varje fastighet. 

Så blir nog inte mycket koppar-kablar kvar. 

Ds. 

 

Vi kör "Luft-fiber" i huset, har 3BB hade AIS förut typ 500m till sändaren, hastighet okänd tjejerna får beställa duger till att strema surfa göra sina ärende.

 

Mvh.Dolemon

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Nicholas:

Allt går i luften i Thailand. 

Inklusive fiber. 

 

Ps

Dom har börjat gräva ner och rensar stolparna i downtown Lampang. 

Så det rör på sig. 

Tror dom kör ip telefoni och stoppar en burk i varje fastighet. 

Så blir nog inte mycket koppar-kablar kvar. 

Ds. 

 

Det är så mycket mera jobb med att gräva ner fibern i Thailand mot i Sverige. Mera betong och asfalt och mycket trångare i Thailand. Fast å andra sidan har de nog mycket mera att vinna. Att de kan få någon ordning och reda i dessa spindelnät/kabelhärvor som finns i luften är fantastiskt. Sedan är frågan kommer det att bli mera driftsäkert bara för att det ligger i marken?

 

Ofta har husen som vårt t.ex. En mur runt huset, mellan huset och muren finns ofta cementerad och plattsatt mark. Att få ner en fiber under detta och in till huset låter sig inte göras lätt. Drar de fram fibern till muren och gör en överlämningspunkt innanför eller utanför muren? Blir det då utanpåliggande fiber eller koppar från överlämningspunkten?

 

Kom ihåg för ett par år sedan hade vi problem med vattnet in till huset. Vattenmätaren sitter utanför muren. Därifrån är röret in till huset ingjutet i cementen. Naturligtvis blev det läckage så vi tappade vattentrycket i huset. Fick dit ett gäng att läcksöka men de hittade inte läckan. Att bila upp cementen för att hitta läckan och röret är ju ett otroligt jobb. Naturligtvis visste ingen var rören låg under cementen. En av anledningarna att man vara på plats när man bygger. Så det blev som det vi inte ville ha. I det tidigare huset låg rören utanpåliggande och det var inget vi ville ha, men så blev det. Fast engelsmännen drar ju också utanpåliggande för att det är så lätt att byta ut när vattnet fryser. 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Wangthong:

Kom ihåg för ett par år sedan hade vi problem med vattnet in till huset. Vattenmätaren sitter utanför muren. Därifrån är röret in till huset ingjutet i cementen. Naturligtvis blev det läckage så vi tappade vattentrycket i huset. Fick dit ett gäng att läcksöka men de hittade inte läckan. Att bila upp cementen för att hitta läckan och röret är ju ett otroligt jobb. Naturligtvis visste ingen var rören låg under cementen. En av anledningarna att man vara på plats när man bygger. Så det blev som det vi inte ville ha. I det tidigare huset låg rören utanpåliggande och det var inget vi ville ha, men så blev det. Fast engelsmännen drar ju också utanpåliggande för att det är så lätt att byta ut när vattnet fryser. 

Hahaha!!!

Exakt samma sak hände oss tidigare. Vi hade "snyggt" lagt alla rör undangömt i mark och väggar. När vi fick en vattenräkning på 8000 baht (brukar vara max 2000 när alla är hemma) insåg vi att vi hade en vattenläcka (nånstans). Trots ihärdigt letande hittades den ej, så nu har även vi utanpåliggande vattenrör. TiT🙉

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev frogfish:

Hahaha!!!

Exakt samma sak hände oss tidigare. Vi hade "snyggt" lagt alla rör undangömt i mark och väggar. När vi fick en vattenräkning på 8000 baht (brukar vara max 2000 när alla är hemma) insåg vi att vi hade en vattenläcka (nånstans). Trots ihärdigt letande hittades den ej, så nu har även vi utanpåliggande vattenrör. TiT🙉

Vårat höll nog en 7-8 år i varje fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev rolba:

Kört 3bb I snart 7 år. Ca 700 baht/mån

Fick just erbjudande att förlänga ett år till den facila kostnaden 350 baht/mån

Fiber 70-100 tror jag vi har. Eller om det är 100-70. 😜

Alltid funkat bra.

Finns inte 100/70 längre, lägsta är 1000/500 nu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev LTD:

Finns inte 100/70 längre, lägsta är 1000/500 nu 😉

Strålande. Har inte sett några papper på det senaste. Bara frugan som nämnde i förbifarten att det var halva priset nu. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Strålande. Har inte sett några papper på det senaste. Bara frugan som nämnde i förbifarten att det var halva priset nu. 

Dom säger inget men farten i abben uppgraderas med jämna mellan rum, hade 100/30 för 2-3 år sen. Har man en gammal router för den byts inte om man inget säger så lönar det sig att be om en ny. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev LTD:

Dom säger inget men farten i abben uppgraderas med jämna mellan rum, hade 100/30 för 2-3 år sen. Har man en gammal router för den byts inte om man inget säger så lönar det sig att be om en ny. 

Får kolla upp det.

Tack för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev rolba:

Får kolla upp det.

Tack för tips.

Kolla även LAN kabeln hemma. Det är märkbart skillnad mellan Cat5E och Cat6, sen vet jag inte om det kommit ännu nyare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Kolla även LAN kabeln hemma. Det är märkbart skillnad mellan Cat5E och Cat6, sen vet jag inte om det kommit ännu nyare.

Fick bara 100mb med min cat5, bytte till cat6 å vips va det 1000, cat7 är väl det senaste. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...