Jump to content
IGNORERAD

Skivas in och få en husbok


Mankan

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Mycket användbart. Du behöver ej besöka immigration för att styrka adress och ditt thai namn. När du ska köpa något typ moppe bil förnya körkort. eller wahtever som har med myndigheter att göra.

Rosa id kortet är användbart. Då du kan använda det på hotell istället för passet.

Kort sagt det förenklar livet en hel del.

Tackar det var bra att veta ,mina tog jag 2562. Udon-Thani  ca 2mil söder om (väg 2)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Så där ja. Då var det klart med gula boken och det rosa id-kortet. Det gick utmärkt med bara turistvisum här i amphoe Wang chin.

 

Jag säger bara "nice to have" även om det nu tvistas om nyttan. 🤪

 

 

IMG_20220127_174310.jpg

Hej

Det gick ju smidigt, tydligen. Jag gjorde ett försök för några år sedan, men det var

i princip helt omöjligt. Hade då O-A visa. Frugan hade en del diskussioner med

tjänstemännen på Amphur-kontoret. Men de gjorde klart att det var i princip

omöjligt för en utlänning att ha en gul bok.

Detta var i Sung Noen, Nakhonratchasima. När frugan meddelade att vi istället

åker in till Korat, så blev det inte bättre stämning. Hursomhelst, kanske gör ett nytt

försök nån gång. Om det finns en framtid att vistas i Thailand.

 

En fråga, var det förenat med några större kostnader att skaffa gul bok + idkort?

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Det gick ju smidigt, tydligen. Jag gjorde ett försök för några år sedan, men det var

i princip helt omöjligt. Hade då O-A visa. Frugan hade en del diskussioner med

tjänstemännen på Amphur-kontoret. Men de gjorde klart att det var i princip

omöjligt för en utlänning att ha en gul bok.

Detta var i Sung Noen, Nakhonratchasima. När frugan meddelade att vi istället

åker in till Korat, så blev det inte bättre stämning. Hursomhelst, kanske gör ett nytt

försök nån gång. Om det finns en framtid att vistas i Thailand.

 

En fråga, var det förenat med några större kostnader att skaffa gul bok + idkort?

mvh

biker

 

 

Min fru hade kontakt med en snubbe i Bangkok som hjälper till med översättningar validering etc. Detta gjorde hon i förväg för att vi skulle registrera oss som gifta och att jag då också skulle kunna få gul bok. Hon skickade vigselbevis i original personbevis och passkopior. Kanske något mer. Han fixade översättning validering och skickade pappren upp till våran adress i Phrae. Så när vi kom till Thailand hade vi redan alla pappren klara, trodde vi. Kostade tror jag 4500 THB.

 

Registreringen av oss som gifta gick på ett par timmar men för gula boken krävdes också en översättning av passet vilket killen som fixade alla pappren borde haft koll på kan jag tycka. Han menade att det var olika för olika Amphoe men när jag läst olika beskrivningar på nätet så verkar en validerad översättning av passet vara det i princip alla behöver. 

 

Nåja skam den som ger sig. Jag beställde ett intyg från ambassaden som de skickade med posten. Betalade ca 900 THB med porto. Tog en vecka och när det kom var mitt födelse år fel. Mejlade ambassaden som då tyvärr hade helgdag på fredagen så det vart att vänta till måndag. Då hade vi även fått reda på att intyget fråga ambassaden också behövde översättas från engelska till thai och att den översättningen i sin tur måste valideras med stämpel på någon annan thailändsk myndighet.

 

Nåja jag skulle till Pattis å spela golf så de får bli som det blir. Vi ringde vår kille i Bangkok som fick hämta det nya intyget på ambassaden med rätt födelse år på för att sedan fixa översättning och validering och skicka detta upp till byn. Kostade ytterligare 3500 THB. Nu är vi här sista dagarna och när vi hade denna validerade översättning gick det på en dag. Gula boken och id-kortet var dock gratis.

 

Så summa summarum. För mig gick det på typ 9000THB då om jag räknat rätt. Men där hade man förmodligen kunnat komma undan billigare om det blivit rätt från början. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Mankan:

Min fru hade kontakt med en snubbe i Bangkok som hjälper till med översättningar validering etc. Detta gjorde hon i förväg för att vi skulle registrera oss som gifta och att jag då också skulle kunna få gul bok. Hon skickade vigselbevis i original personbevis och passkopior. Kanske något mer. Han fixade översättning validering och skickade pappren upp till våran adress i Phrae. Så när vi kom till Thailand hade vi redan alla pappren klara, trodde vi. Kostade tror jag 4500 THB.

 

Registreringen av oss som gifta gick på ett par timmar men för gula boken krävdes också en översättning av passet vilket killen som fixade alla pappren borde haft koll på kan jag tycka. Han menade att det var olika för olika Amphoe men när jag läst olika beskrivningar på nätet så verkar en validerad översättning av passet vara det i princip alla behöver. 

 

Nåja skam den som ger sig. Jag beställde ett intyg från ambassaden som de skickade med posten. Betalade ca 900 THB med porto. Tog en vecka och när det kom var mitt födelse år fel. Mejlade ambassaden som då tyvärr hade helgdag på fredagen så det vart att vänta till måndag. Då hade vi även fått reda på att intyget fråga ambassaden också behövde översättas från engelska till thai och att den översättningen i sin tur måste valideras med stämpel på någon annan thailändsk myndighet.

 

Nåja jag skulle till Pattis å spela golf så de får bli som det blir. Vi ringde vår kille i Bangkok som fick hämta det nya intyget på ambassaden med rätt födelse år på för att sedan fixa översättning och validering och skicka detta upp till byn. Kostade ytterligare 3500 THB. Nu är vi här sista dagarna och när vi hade denna validerade översättning gick det på en dag. Gula boken och id-kortet var dock gratis.

 

Så summa summarum. För mig gick det på typ 9000THB då om jag räknat rätt. Men där hade man förmodligen kunnat komma undan billigare om det blivit rätt från början. 

Jag översatte passet mina föräldrars födelse å död på Thai ,är bara sambo kostnad under 2000 .Boken ,kortet  var gratis. Ok år 2562,olika(lagar) var man ansöker det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Någon som har någon erfarenhet av att skaffa gul husbok i Pattaya?

 

Dom kräver att man har minst 6 månaders visum enligt informationen dom lämnar ut på Cityhall, men jag undrar om någon lyckats utan detta?

 

IMG20231017124759.thumb.jpg.30e1c20c8b3deb12d4a30ad9e899d1e4.jpg

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Förnyade mina körkort i går här i Phrae. Det gick väldigt smidigt. Tog max 2 timmar från att vi anlände myndigheten. Jag behövde bara lämna över de gamla körkorten  och det rosa thai id-kortet. Pass, visum eller visumstämpel frågade dom inte efter. Så visst finns det fördelar med den gula boken och det rosa id-kortet.

  • Ge karma 5

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Mankan:

Förnyade mina körkort i går här i Phrae. Det gick väldigt smidigt. Tog max 2 timmar från att vi anlände myndigheten. Jag behövde bara lämna över de gamla körkorten  och det rosa thai id-kortet. Pass, visum eller visumstämpel frågade dom inte efter. Så visst finns det fördelar med den gula boken och det rosa id-kortet.

Trevligt att höra att det har någon användning. Har varit en följetång att få min husbok. Började innan covid, sedan blev det uppehåll. och har nu använt en del av de två sista åren till att få äktenskapet registrerat. Ampur hade get sig tusan på att du måste ha intyget (lyckönskningen) du får när du gifter dig. Det var trettio år sedan vi gifte oss och det intyget skulle de bums ha. Det går inte att få ett nytt heller. I varje fall inte från någon kyrklig myndighet. Vi har inte registrerat frugans nya efternamn sedan vi gifte oss. Det gick bra då de ansåg oss gifta utan det där intyget. Vi hade ju en massa andra intyg förstås, översatta och vedimerade av ambassade och thailändska UD. Men för husboken skulle de ha det där intyget. Så frugan ansågs gift med mig men jag ansågs inte nog gift med henne för att få husbok. 

 

Hur som helst är det klart sedan några veckor. Har dock hitills inte upptäckt några fördelar. Banken vill inte ha ID-kortet, inte IMM heller båda dessa vill ha passet och lämnar tillbaka både husbok och ID-kort nästan utan att titta.

 

Igår var vi till en nationalpark, en vakt pekade på ID kortet och sa att du är inte Thai! Så att det hade inget värde för dom var jag en utlänning. Hur som helst betalade min thaikompis och det blev ingen högre avgift för mig.

 

Fast det kommer nog någon gång jag har nytta av både husboken och ID-kortet.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biran:

Under november och till idag har jag bott på 9 olika hotell. Samtliga godkände rosa id-kortet.

Gäller det bara i den provinsen där det är tagen ,men detta är Thailand så inget att förvånas över???

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev chevrolet-48:

Gäller det bara i den provinsen där det är tagen ,men detta är Thailand så inget att förvånas över???

Olika distrikt från norr till söder.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte kort eller husbok utan kunskap om vad som gäller, alla är livrädda för att göra fel fast det egentligen är rätt för det är enklare att säga nej än att få bannor från en okunnig chef..

Ändrades av Baa
  • Ge karma 7

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-10-17 at 15:32, skrev Mickey1969:

Någon som har någon erfarenhet av att skaffa gul husbok i Pattaya?

 

Dom kräver att man har minst 6 månaders visum enligt informationen dom lämnar ut på Cityhall, men jag undrar om någon lyckats utan detta?

 

IMG20231017124759.thumb.jpg.30e1c20c8b3deb12d4a30ad9e899d1e4.jpg

Det är en del som klarat det på turistvisa, vet ej om det är i Pattaya. Fast det kan ändra sig med vem som handlägger och om de är uppdaterade på nya bestämmelser. Jag har provat (inte i Pattaya) men det gick inte på turistvisa.

 

Den här gången när allt annat i princip var klart tittade de på visat och såg att det såg inte ut som ett turistvisa. Sedan skrev de ett formulär som vi fick ta till immigration. Där tittade de på mitt visa och sa det här går nog bra. Kom tillbaka om två dagar och ta det till Amphur. De ville inte skicka det med posten då det brukade försvinna. Detta kostade inget extra det var mellan två myndigheter så vi skulle väl egentligen inte vara inblandade i den hanteringen. Det är nog lättare att använda oss än att klattra med brev. Här ligger Amphur och imm. inte så långt ifrån varandra. Amphur var nöjda för de fixade så småningom fram en husbok och ID-kort. 

 

Du kan prova på det visum du har. Har du ett turistvisum får du förmodligen nej. Skulle du få nej kostar det inget extra utan du blir uppmanad att ha det visa som krävs nästa gång. Åtminstonne har det varit så här.  

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...