Jump to content
IGNORERAD

Skivas in och få en husbok


Mankan

Recommended Posts

Min fru som hon numera titulerar sig har bestämt att jag ska skivas in och få en sån där husbok(viken färg den nu har) när vi nu åker i december. Vi tänkte väl passa på att fixa diverse papper som behövs i Bangkok när vi ändå måste stanna där en natt. 

 

Vad behöver jag fixa för papper?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mankan:

Min fru som hon numera titulerar sig har bestämt att jag ska skivas in och få en sån där husbok(viken färg den nu har) när vi nu åker i december. Vi tänkte väl passa på att fixa diverse papper som behövs i Bangkok när vi ändå måste stanna där en natt. 

 

Vad behöver jag fixa för papper?

Tyvärr helt olika på olika amphur, så du måste nog fråga på ditt amphur

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minutes ago, Mankan said:

Min fru som hon numera titulerar sig har bestämt att jag ska skivas in och få en sån där husbok(viken färg den nu har) när vi nu åker i december. Vi tänkte väl passa på att fixa diverse papper som behövs i Bangkok när vi ändå måste stanna där en natt. 

 

Vad behöver jag fixa för papper?

Att fixa det på en dag betraktar jag som en utopi. 

 

Den gula boken kom inte fram i en handvändning. 

 

Your milage may vary. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Nicholas:

Att fixa det på en dag betraktar jag som en utopi. 

 

Den gula boken kom inte fram i en handvändning. 

 

Your milage may vary. 

 

I Bangkok på svenska ambassaden ska jag fixa de eventuella papper som behövs. Översättning av personbevis eller vad som nu behövs? Går det inte att fixa det på en dag? 

 

Jag vill alltså veta om andras erfarenheter om vilka papper jag behöver. Om ni inte vet behöver ni inte svara. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Min fru som hon numera titulerar sig har bestämt att jag ska skivas in och få en sån där husbok(viken färg den nu har) när vi nu åker i december. Vi tänkte väl passa på att fixa diverse papper som behövs i Bangkok när vi ändå måste stanna där en natt. 

 

Vad behöver jag fixa för papper?

Varför vill du ha en Gul husbok?

 

Om du är gift med husets ägare, dvs innehavare av den blå boken, har du redan femtio procent av husets värde vid en bodelning.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Min fru som hon numera titulerar sig har bestämt att jag ska skivas in och få en sån där husbok(viken färg den nu har) när vi nu åker i december. Vi tänkte väl passa på att fixa diverse papper som behövs i Bangkok när vi ändå måste stanna där en natt. 

 

Vad behöver jag fixa för papper?

Kan du åka hem i december tror du? I listan som publicerades är ju inte den provinsen öppen. 

 

Som jag tolkat det åker vi på 14 dagars hemkarantän om vi skall åka hem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev ArneMorales:

Varför vill du ha en Gul husbok?

 

Om du är gift med husets ägare, dvs innehavare av den blå boken, har du redan femtio procent av husets värde vid en bodelning.

 

Tanken är att jag ska bli inskriven på adressen/huset för att det ska underlätta i framtiden när jag har med myndigheter att göra. Vilken färg boken ska ha vet jag inte.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev samet:

Kan du åka hem i december tror du? I listan som publicerades är ju inte den provinsen öppen. 

 

Som jag tolkat det åker vi på 14 dagars hemkarantän om vi skall åka hem. 

Ja vi hoppas på det. Phrae har ju figurerat bland de provinser som skulle öppna. Om inte i november så förhoppningvis i december. Blir det inte så får vi väl ändra planerna och stanna någon annanstans ett par veckor eller om nu hemkarantän är ett alternativ.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, frogfish said:

Hahaha!!!!!

 

Jag faller in i kören som INTE svarar på din fråga.

 

MPR i ett nötskal😆

Jag svarade på frågan. 

 

Glöm 1 dag. 

 

En husbok ( färgen blir gul finns inget snack om det) är inte nåt som snyts ur näsan. 

 

Det kommer givetvis variera med hur vänligt inställd personen är som ska handlägga ärendet, men man får nog vara sjukt bundis för att det ska bli en enkel resa. 

 

Frågan #1 är var giftermålet är registrerat. 

Thailand eller Sverige. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag svarade på frågan. 

 

Glöm 1 dag. 

 

En husbok ( färgen blir gul finns inget snack om det) är inte nåt som snyts ur näsan. 

 

Det kommer givetvis variera med hur vänligt inställd personen är som ska handlägga ärendet, men man får nog vara sjukt bundis för att det ska bli en enkel resa. 

 

Frågan #1 är var giftermålet är registrerat. 

Thailand eller Sverige. 

 

Jag vet inte varför du hakat upp dig på att det ska ta en dag att få boken. De har jag väl aldrig pratat om hur många dagar det ska ta. Jag pratat om de papper jag måste förbereda och fixa på svenska ambassaden i Bangkok. Vet du eller vet du inte? Vad jag kan se har du inte nämt ett enda papper så hur tänker du att du svarat på frågan?

 

Giftermålet är idag bara registrerat i Sverige. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jag svarade på frågan. 

Nä, det gjorde du inte.

Frågan var "Vad behöver jag fixa för papper?".

Inget i ditt svar relaterade till den frågan.

Är du redan full?

 

Sorry @Mankan för OT. Men lite kul att du i princip fått svar på en massa saker du INTE frågade om (förutom från en).

 

@Nicholas, nä du svarade inte på frågan.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte bidra med mycket mer än att det är nog enklast att skriva ut ett personbevis hemma via BankID och sen översätta det någonstans i bankan.

Jag har för mig att man i princip bara får telefonnummret till skattemyndigheten av ambassaden och uppmaningen om att ringa själv om det inte är ett akutärende.

 

Sedan så krävs det ju numera tidsbokning för alla besök där så man kan inte bara släntra in som förr i tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Mankan said:

Jag vet inte varför du hakat upp dig på att det ska ta en dag att få boken. De har jag väl aldrig pratat om hur många dagar det ska ta. Jag pratat om de papper jag måste förbereda och fixa på svenska ambassaden i Bangkok. Vet du eller vet du inte? Vad jag kan se har du inte nämt ett enda papper så hur tänker du att du svarat på frågan?

 

Giftermålet är idag bara registrerat i Sverige. 

Jag vet vad jag fick göra. 

Oklart dagens regler. 

 

Då måste du skaffa en kopia på äktenskapsbeviset och vedimerad av notarius publicus. 

 

Vi pratar stämplar och guld sigill. 

 

Du ska ha en översatt kopian av passet.

Översatt till thai. 

 

Du ska ta fram en stavning av ditt namn på thai. 

 

Gäller även dina föräldrars namn. 

Födelsedatum och födelseort på dom. 

Med thai stavning. 

 

Någon "känd" thai person förankrad i samhället fick gå i god för mig.

I mitt fall en lärarinna som handläggaren haft som lärare. 

 

Innan hon klev in på scenen gick det trögt. 

 

Etc. 

 

Hur smidigt det kommer gå beror på handläggarens humör. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen vet jag inget om Gula Boken (den Blå Boken är för ägaren av huset / lägenheten) så borde förmodligen inte skriva något men vill ju gärna bidra med det lilla jag hört. Den enda gången jag hört talats om Gula Boken, utanför MPR, var på en begravning i byn för kanske 3 år sedan då en belgare jag inte känner började prata med mig. Han sade att han försökt få en Gul Bok men att amphoe i staden aldrig hört talats om någon Gul Bok och han därför hänvisats till provinshuvudstaden. Där gick han bet på att de krävde ett O visa för att få en Gul Bok. Det var säkert sant i hans fall men om samma krav gäller överallt har jag ingen aning om.

 

Minns också att en diskussion om Gula Boken dök upp på MPR för ett par år sedan och att vi i samma veva hade en större sammankomst med kompisar från dotterns skola. Jag frågade om någon hade en Gul Bok och både utlänningar och thailändare såg ut som fågelholkar; ingen hade hört talats om någon Gul Bok. Jag säger inte att den inte är bra men jag har under 23 år här aldrig blivit tillfrågad om någon Gul Bok från någon myndighet eller liknande. 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fantomen:

Kan inte bidra med mycket mer än att det är nog enklast att skriva ut ett personbevis hemma via BankID och sen översätta det någonstans i bankan.

Jag har för mig att man i princip bara får telefonnummret till skattemyndigheten av ambassaden och uppmaningen om att ringa själv om det inte är ett akutärende.

 

Sedan så krävs det ju numera tidsbokning för alla besök där så man kan inte bara släntra in som förr i tiden.

Det verkar som om man behöver ett "certified" kopia på passet från ambassaden. Om det är det samma som legalisering så  kanske göra det innan i Stockholm på UD https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/legaliseringar/

 

https://writingbymatt.com/Thailand-yellow-book/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Atom:

Egentligen vet jag inget om Gula Boken (den Blå Boken är för ägaren av huset / lägenheten) så borde förmodligen inte skriva något men vill ju gärna bidra med det lilla jag hört. Den enda gången jag hört talats om Gula Boken, utanför MPR, var på en begravning i byn för kanske 3 år sedan då en belgare jag inte känner började prata med mig. Han sade att han försökt få en Gul Bok men att amphoe i staden aldrig hört talats om någon Gul Bok och han därför hänvisats till provinshuvudstaden. Där gick han bet på att de krävde ett O visa för att få en Gul Bok. Det var säkert sant i hans fall men om samma krav gäller överallt har jag ingen aning om.

 

Minns också att en diskussion om Gula Boken dök upp på MPR för ett par år sedan och att vi i samma veva hade en större sammankomst med kompisar från dotterns skola. Jag frågade om någon hade en Gul Bok och både utlänningar och thailändare såg ut som fågelholkar; ingen hade hört talats om någon Gul Bok. Jag säger inte att den inte är bra men jag har under 23 år här aldrig blivit tillfrågad om någon Gul Bok från någon myndighet eller liknande. 

Ja de hade definitivt utderlättat sist när jag skulle förnya körkortet uppe i Phrae. Det blev för krongligt så jag gjorde det som vanligt i Pattaya med adressen till Hotell LK Metropol.

 

Ska man köpa en moppe/bil öppna ett bankkonto med mera måste man ju annars krongla med adressintyg från immigrations.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja de hade definitivt utderlättat sist när jag skulle förnya körkortet uppe i Phrae. Det blev för krongligt så jag gjorde det som vanligt i Pattaya med adressen till Hotell LK Metropol.

 

Ska man köpa en moppe/bil öppna ett bankkonto med mera måste man ju annars krongla med adressintyg från immigrations.

Jag tänkte just skriva om detta. En god anledning att skaffa gula husboken är att man slipper skaffa

"Certificate of Residence", vid fordonsköp, körkortsärenden mm.

 

En annan anledning som kanske kan vara en fördel. När man väl fått den gula boken, så är det tydligen

inget problem att få det rosa Id-kortet.

Och detta ska då medföra att man slipper "farangpris" på många ställen. 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja de hade definitivt utderlättat sist när jag skulle förnya körkortet uppe i Phrae. Det blev för krongligt så jag gjorde det som vanligt i Pattaya med adressen till Hotell LK Metropol.

 

Ska man köpa en moppe/bil öppna ett bankkonto med mera måste man ju annars krongla med adressintyg från immigrations.

Fast din adress uppe i Phrae är väl registrerad hos immigrationen? Ett certifikat of residens är smidigt och billigt ordnat. Inte så jäkla ofta man köpar nya bilareller öppnar nya bankkonton.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Mankan said:

Ja de hade definitivt utderlättat sist när jag skulle förnya körkortet uppe i Phrae. Det blev för krongligt så jag gjorde det som vanligt i Pattaya med adressen till Hotell LK Metropol.

 

Ska man köpa en moppe/bil öppna ett bankkonto med mera måste man ju annars krongla med adressintyg från immigrations.

Så är det kanske om man inte har ett O visa, jag har aldrig behövt uppvisa något annat än pass för körkort eller bankkonto. 

 

Om jag gör en snabb googling så verkar det ändå som det behövs ett O visa för Gula Husboken och har man ett O visa så kan man, så vitt jag vet, även göra körkort och öppna ett bankkonto.

 

https://www.thailandlawonline.com/article-older-archive/thai-house-registration-and-resident-book

 

Jag vill inte alls få dig att inte göra en Gul Bok, kan du göra det på turistvisa så varför inte. Den dagen du verkligen bor i Thailand kan jag dock inte se att det skulle behövas; det borde jag i så fall märkt någon gång under alla dessa år. Att skriva in sig på frugans Blåa Bok sägs dock vara bra och vi gjorde det när vi fick dottern. Jag fixar dock min förlängning baserat på condon i Bangkok, där jag inte är registrerad, och inte någon gång på 16 år har de frågat efter någon Blå Bok. Är dock givetvis aldrig fel att registrera sig så har man bara tålamodet så varför inte. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Sry Mankan. 

Kolla precis rubriken??? 😉 

Skivas in? 

Är det menat att man blir godkänd lite i taget? 😉 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Atom:

Så är det kanske om man inte har ett O visa, jag har aldrig behövt uppvisa något annat än pass för körkort eller bankkonto. 

 

Om jag gör en snabb googling så verkar det ändå som det behövs ett O visa för Gula Husboken och har man ett O visa så kan man, så vitt jag vet, även göra körkort och öppna ett bankkonto.

 

https://www.thailandlawonline.com/article-older-archive/thai-house-registration-and-resident-book

 

Jag vill inte alls få dig att inte göra en Gul Bok, kan du göra det på turistvisa så varför inte. Den dagen du verkligen bor i Thailand kan jag dock inte se att det skulle behövas; det borde jag i så fall märkt någon gång under alla dessa år. Att skriva in sig på frugans Blåa Bok sägs dock vara bra och vi gjorde det när vi fick dottern. Jag fixar dock min förlängning baserat på condon i Bangkok, där jag inte är registrerad, och inte någon gång på 16 år har de frågat efter någon Blå Bok. Är dock givetvis aldrig fel att registrera sig så har man bara tålamodet så varför inte. 

Jag har OA-visum och den gula boken.

Den gula boken använde jag för att få pink id-card och pink id-card använde jag för att få Well fare card (gratis statlig sjukvård).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...