Jump to content
IGNORERAD

Skivas in och få en husbok


Mankan

Recommended Posts

31 minuter sedan, skrev apknug:

Fast din adress uppe i Phrae är väl registrerad hos immigrationen? Ett certifikat of residens är smidigt och billigt ordnat. Inte så jäkla ofta man köpar nya bilareller öppnar nya bankkonton.

Nja de vet jag inte om adressen är registrerad på immigrations eller varför den skulle vara det. Det är inte smidigt och billigt att ordna adressintyg där uppe. I Pattaya är det däremot enkelt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl en gul husbok när man kan göra troligt att man tänker stanna i Thailand för överskådlig framtid, dvs OA / O visa eller likvärdigt. 

 

En husbok svänger man inte förbi och hämtar som en "nice to have" 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

En husbok svänger man inte förbi och hämtar som en "nice to have"

Yes, håller med, vi gav upp efter första besöket hos amphön eller vad det kallas för nåt på

Nong Prue Sub-district Banglamung. Upplevde att onödigt mycket jobb för nästan ingenting. Ok rosa ID kort samt statlig hälsovård. Det jag vet är att behövs nån slags  Non immigrant O visa, certificat of residense, ett par st som går god för falangen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Yes, håller med, vi gav upp efter första besöket hos amphön eller vad det kallas för nåt på

Nong Prue Sub-district Banglamung. Upplevde att onödigt mycket jobb för nästan ingenting. Ok rosa ID kort samt statlig hälsovård. Det jag vet är att behövs nån slags  Non immigrant O visa, certificat of residense, ett par st som går god för falangen.

 

På min gula bok ,gäller livet ut samma på kortet tog det för ca 3 är sedan,har inte anvä'nt det ännu .

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Nja de vet jag inte om adressen är registrerad på immigrations eller varför den skulle vara det. Det är inte smidigt och billigt att ordna adressintyg där uppe. I Pattaya är det däremot enkelt.

Din Adress ska vara registrerad hos immigrationen om du bor där. That's the Law. 

 

Det är "husvärdens" skyldighet att se till att så sker men du får böterna om det inte görs.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skaffade min (var ju 10 ¨år sedan nu) Var det dels personbevis inklusive dina föräldrar, översatt av företaget under ambassaden och vidimerad på immigration samt ditt pass, översatt och vidimerat av Immigration

Viktigt att dom där översätter ditt namn till Thai text

 

Har också för mig ambassaden skrev ett papper som intygade att man bor där

 

Sedan skall din "byhövding" följa med till Amphur och intyga att du bor i det huset i "hans by"

 

I gula husboken på sidan 1 skrivs alla detaljer om huset in, adress, husnummer etc et. På sidan två skrivs dina uppgifter in så som boende i huset på sidan 1

 

Men som sagt är det lite upp till varje Amphur att avgöra så alltid bäst att fråga chefen på sitt eget Amphur innan

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev apknug:

Din Adress ska vara registrerad hos immigrationen om du bor där. That's the Law. 

 

Det är "husvärdens" skyldighet att se till att så sker men du får böterna om det inte görs.

De brukar vi rapportera på den lokala polisstationen i Wang Ching.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

De brukar vi rapportera på den lokala polisstationen i Wang Ching.

Känns som lite olika det där med police station och imigration verkar vanligare med police i obyggden.

 

Det är oftast inte ett problem att skita i det. Om man inte behöver besöka imigration för ett intyg.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-23 at 12:41, skrev samet:

Kan du åka hem i december tror du? I listan som publicerades är ju inte den provinsen öppen. 

 

Som jag tolkat det åker vi på 14 dagars hemkarantän om vi skall åka hem. 

Ja vad är det som gäller egentligen. Enligt punkt 9 står det ju att man kan åka vart man vill i Thailand efter negativ test.

 

 

https://www.facebook.com/thailandprd/photos/a.251619424861479/4747750838581626/

 

image.thumb.png.23ff4d2087676a4953cc3110d6137902.png

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Mankan said:

Ja vad är det som gäller egentligen. Enligt punkt 9 står det ju att man kan åka vart man vill i Thailand efter negativ test.

 

 

https://www.facebook.com/thailandprd/photos/a.251619424861479/4747750838581626/

 

image.thumb.png.23ff4d2087676a4953cc3110d6137902.png

 

 

Det får man som tillhörande de 46 länderna, åka vart man vill alltså, enligt de nationella nya bestämmelserna. Men (alltid ett men) som det funkat hittills i Thailand under paniken, så  kan alltifrån guvernörer till byhövdingar bestämma annat.

 

Jag tror, (understryker tror) inte att man ska räkna med att mötas med stora famnen när man besöker fruns hemby oavsett vad de officiella reglerna säger.  Särskilt inte om det fortsätter bli värre med smittspridningen i Europa under vintern. Måhända (understryker måhända också)  något mer välkomnande på de större turistorterna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Det får man som tillhörande de 46 länderna, åka vart man vill alltså, enligt de nationella nya bestämmelserna. Men (alltid ett men) som det funkat hittills i Thailand under paniken, så  kan alltifrån guvernörer till byhövdingar bestämma annat.

 

Jag tror, (understryker tror) inte att man ska räkna med att mötas med stora famnen när man besöker fruns hemby oavsett vad de officiella reglerna säger.  Särskilt inte om det fortsätter bli värre med smittspridningen i Europa under vintern. Måhända (understryker måhända också)  något mer välkomnande på de större turistorterna. 

Ok då har det med andra ord ingen större betydeles vilka proviner som listas eftersom man ändå efter en obligatorisk natt i Bangkok (eller annant mål innom 2 timmar från suvvan) kan åka vart man vill.

 

Om någon inte vill välkomma oss i byn må vara hänt huvudsaken är väl att vi inte blir inlåsta. Jag tror inte våra vänner i byn kommer att vända oss ryggen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Jag tror, (understryker tror) inte att man ska räkna med att mötas med stora famnen när man besöker fruns hemby oavsett vad de officiella reglerna säger.  Särskilt inte om det fortsätter bli värre med smittspridningen i Europa under vintern. Måhända (understryker måhända också)  något mer välkomnande på de större turistorterna. 

Och jag tror (understryker tror) att befolkningen i min frus hemby inte håller det minsta koll på smittspridningen i Europa utan att jag är lika välkommen dit som vanligt. Däremot skulle jag inte bli det minsta sur och vrång om det vore så och att frugan berättade att jag tyvärr inte fick följa med henne hem nästa gång pga bybornas rädsla för att jag skulle bära med mig smitta, utan att jag blev tvungen stanna kvar i Pattaya när hon drar iväg. ;) 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja. 

 

Mina rapporter pekar på att det iallafall tidigare fanns en oro för folk som kom utsockens ifrån och det spelade ingen roll om det var Sverige eller grann-provinsen. 

 

Dock verkar det ha gått över. 

Men dom var duktigt rädda tidigare. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-25 at 16:25, skrev spooncreek:

Det får man som tillhörande de 46 länderna, åka vart man vill alltså, enligt de nationella nya bestämmelserna. Men (alltid ett men) som det funkat hittills i Thailand under paniken, så  kan alltifrån guvernörer till byhövdingar bestämma annat.

 

Jag tror, (understryker tror) inte att man ska räkna med att mötas med stora famnen när man besöker fruns hemby oavsett vad de officiella reglerna säger.  Särskilt inte om det fortsätter bli värre med smittspridningen i Europa under vintern. Måhända (understryker måhända också)  något mer välkomnande på de större turistorterna. 

Enligt denna artikel måste man vänta 7 nätter innan man kan åka till ej listade provinser.

 

https://www.tatnews.org/2021/10/Thailand-reopening-living-in-the-blue-zone-17-sandbox-destinations/?fbclid=IwAR3n_gQIVA02IGMqMSvNR93ExFTywj2inVFzfb3rm8VePxdwJPzrDUYEz9g

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Mankan:

Som vanligt vad ska man tro på med motstridiga uppgifter från thailändska myndigheter?

I det här fallet hoppas jag man kan anse att uppgiften att man kan åka var som helst i Thailand är den riktiga. Baserar detta på att denna uppgift framkommit långt senare och ingen verkar ha gått ut med dementi.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-26 at 01:12, skrev Fritz:

Och jag tror (understryker tror) att befolkningen i min frus hemby inte håller det minsta koll på smittspridningen i Europa utan att jag är lika välkommen dit som vanligt. Däremot skulle jag inte bli det minsta sur och vrång om det vore så och att frugan berättade att jag tyvärr inte fick följa med henne hem nästa gång pga bybornas rädsla för att jag skulle bära med mig smitta, utan att jag blev tvungen stanna kvar i Pattaya när hon drar iväg. ;) 

Är det din fru som bestämmer om du ska åka med? 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Mankan said:

 

6 hours ago, Wangthong said:

Som vanligt vad ska man tro på med motstridiga uppgifter från thailändska myndigheter?

I det här fallet hoppas jag man kan anse att uppgiften att man kan åka var som helst i Thailand är den riktiga. Baserar detta på att denna uppgift framkommit långt senare och ingen verkar ha gått ut med dementi.

Det där är om man reser från ett land som inte är bland de just nu 46. Hör man som Sverige till de 46 kan man resa fritt i hela Thailand efter det att testresresultatet är klart 

 

@Esspe postade även här en artikel i Bangkok Post om detta. 

 

"Travellers will be categorised into three groups, according to Naruechai Ninnart, director of the Protection of Thai Nationals Abroad Division, Department of Consular Affairs.

The first are fully vaccinated visitors from 46 countries (www.thaiembassy.com). They must stay one night in either a Safety and Health Administration Plus (SHA+) certified hotel or an alternative quarantine hotel for a RT-PCR test and wait for the result.

"They can travel anywhere in Thailand if the result is negative," Mr Naruechai said.

 

The second group is fully vaccinated visitors from countries not on the list of 46. They must stay in SHA+hotels for seven nights in a "sandbox" area, he said.

The sandbox scheme will be expanded from Phuket to cover 17 provinces in total, starting on Nov 1, including Bangkok, Chiang Mai and Krabi. (Some provinces are limited to some districts.)

"If visitors pass the second Covid-19 test [on Day 6 or 7], they can travel anywhere in Thailand after completing seven nights in the sandbox area," he said.!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Det där är om man reser från ett land som inte är bland de just nu 46. Hör man som Sverige till de 46 kan man resa fritt i hela Thailand efter det att testresresultatet är klart 

 

@Esspe postade även här en artikel i Bangkok Post om detta. 

 

"Travellers will be categorised into three groups, according to Naruechai Ninnart, director of the Protection of Thai Nationals Abroad Division, Department of Consular Affairs.

The first are fully vaccinated visitors from 46 countries (www.thaiembassy.com). They must stay one night in either a Safety and Health Administration Plus (SHA+) certified hotel or an alternative quarantine hotel for a RT-PCR test and wait for the result.

"They can travel anywhere in Thailand if the result is negative," Mr Naruechai said.

 

The second group is fully vaccinated visitors from countries not on the list of 46. They must stay in SHA+hotels for seven nights in a "sandbox" area, he said.

The sandbox scheme will be expanded from Phuket to cover 17 provinces in total, starting on Nov 1, including Bangkok, Chiang Mai and Krabi. (Some provinces are limited to some districts.)

"If visitors pass the second Covid-19 test [on Day 6 or 7], they can travel anywhere in Thailand after completing seven nights in the sandbox area," he said.!

 

 

Då blev det solklart! Tack för den infon.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-23 at 12:46, skrev Mankan:

Tanken är att jag ska bli inskriven på adressen/huset för att det ska underlätta i framtiden när jag har med myndigheter att göra. Vilken färg boken ska ha vet jag inte.

gula boken får du och jag fixade min i buriram och ampor satuk tog 3-4 timmar 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-23 at 17:39, skrev Nicholas:

Man får väl en gul husbok när man kan göra troligt att man tänker stanna i Thailand för överskådlig framtid, dvs OA / O visa eller likvärdigt. 

 

En husbok svänger man inte förbi och hämtar som en "nice to have" 

 

 

har vanlig turist visum 5-8 veckor inga problem att jag fick husboken

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, Wangthong said:

Som vanligt vad ska man tro på med motstridiga uppgifter från thailändska myndigheter?

I det här fallet hoppas jag man kan anse att uppgiften att man kan åka var som helst i Thailand är den riktiga. Baserar detta på att denna uppgift framkommit långt senare och ingen verkar ha gått ut med dementi.

man kanske ska tro på vad dom säger.

 

efter 1 natt på SHA och godkänt pcr-test kan man åka vart man vill.

att folk kommer i själv-svängning här på MPR kan man inte gärna skylla på thailändarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

man kanske ska tro på vad dom säger.

 

efter 1 natt på SHA och godkänt pcr-test kan man åka vart man vill.

att folk kommer i själv-svängning här på MPR kan man inte gärna skylla på thailändarna.

 

Som tur är har vi en del rediga medlemmar som sammanställer bra information.

T.ex här.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Det där är om man reser från ett land som inte är bland de just nu 46. Hör man som Sverige till de 46 kan man resa fritt i hela Thailand efter det att testresresultatet är klart 

 

@Esspe postade även här en artikel i Bangkok Post om detta. 

 

"Travellers will be categorised into three groups, according to Naruechai Ninnart, director of the Protection of Thai Nationals Abroad Division, Department of Consular Affairs.

The first are fully vaccinated visitors from 46 countries (www.thaiembassy.com). They must stay one night in either a Safety and Health Administration Plus (SHA+) certified hotel or an alternative quarantine hotel for a RT-PCR test and wait for the result.

"They can travel anywhere in Thailand if the result is negative," Mr Naruechai said.

 

The second group is fully vaccinated visitors from countries not on the list of 46. They must stay in SHA+hotels for seven nights in a "sandbox" area, he said.

The sandbox scheme will be expanded from Phuket to cover 17 provinces in total, starting on Nov 1, including Bangkok, Chiang Mai and Krabi. (Some provinces are limited to some districts.)

"If visitors pass the second Covid-19 test [on Day 6 or 7], they can travel anywhere in Thailand after completing seven nights in the sandbox area," he said.!

 

 

Ok där ser man. Fel av mig som läste lite snabbt och slarvigt. Positivt då detta bekräftar vi kan åka upp till byn efter en natt.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok där ser man. Fel av mig som läste lite snabbt och slarvigt. Positivt då detta bekräftar vi kan åka upp till byn efter en natt.

Sen är ju Thailand Thailand....

 

I mitt fall undviker jag nog byn och håller mig kustnära. I vår by i närheten av Buriram är de oerhört paranoida om nån varit utanför bygränsen och kommer tillbaka. Det är besök direkt från byhövding med anhang, som kommer med en massa påhittade regler. Och vad som händer om en skitig farang dyker upp vill jag inte ens tänka på.

Så jag har ingen lust att få skulden för allt dåligt som hänt senaste 50 åren, vi håller oss i huset i Fiskebyn istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Sen är ju Thailand Thailand....

 

I mitt fall undviker jag nog byn och håller mig kustnära. I vår by i närheten av Buriram är de oerhört paranoida om nån varit utanför bygränsen och kommer tillbaka. Det är besök direkt från byhövding med anhang, som kommer med en massa påhittade regler. Och vad som händer om en skitig farang dyker upp vill jag inte ens tänka på.

Så jag har ingen lust att få skulden för allt dåligt som hänt senaste 50 åren, vi håller oss i huset i Fiskebyn istället.

Jag känner inte igen den beskrivningen från våran by. Jag har alltid kännt mig väldigt välkommen i byn men det var ju förståss pre-corona. Möjligen är läget anorlunda nu men jag känner mig inte speciellt orolig så länge de officiella reglerna tillåter oss att åka.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...