Jump to content
IGNORERAD

Thailands ekonomi


Nicholas

Recommended Posts

Covid har inneburit minskning i inkomst för många i Thailand. 

 

Statskassan verkar dessutom vara tom. 

Lite oklart hur det hänger ihop, men jag kan väl tänka mig att glittret hellre lägger pengarna på hög i sina egna konton än att låta dom skräpa runt på statliga konton. 

 

Bränsle har tydligen gått upp en del och det brukar normalt sett mötas av mycket protester, men här har tydligen priset dubblats utan allt för mycket knorrande. 

 

Jag undrar om någon har ett övergripande grepp om ekonomin i Thailand i stort och smått. 

 

Läget i byn till läget för staten. 

Verkar som kineserna iallafall shoppar företag billigt nu i Thailand. 

 

 

IMG-20211010-WA0000.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Verkar som kineserna iallafall shoppar företag billigt nu i Thailand. 

Är det de i Thailand boende, och med thailändskt medborgarskap, som köper upp företag?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, Alarik said:

Är det de i Thailand boende, och med thailändskt medborgarskap, som köper upp företag?

 

Oklart. 

Men jag säger som i Jurassic park, 'nature finds its way"

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, ArneMorales said:

Bifogar en analys  i Juli 2021 av Världsbanken.

 

Där sägs bla att den officiella arbetslösheten ökat fr 1 till 2 procent, och att mer än 80 procent av hushållen har fått  ekonomiska bidrag 2020.

 

https://www.worldbank.org/en/country/Thailand/publication/Thailand-economic-monitor-july-2021-the-road-to-recovery

 

 

 

 

Ja där ser det ut som man puffade in en massa pengar till folket. 

 

Men vad fick dom egentligen, några tusen baht, jag har noll koll vad det blev i slutändan? 

 

Fortfarande är väldigt många även äldre i Thailand inte vaccinerade och det beror på att dom erbjuds bara Kina vaccin som dom inte litar på, dvs vägrar att ta. 

 

I Lampang har många av dom äldre inre sett till röken av Pfizer, moderna eller AZ. 

 

Men mycket möjligt kommer det ändra sig i närtid, vaccin ska ju levereras löpande från olika välgörenhet-inställda stater till Thailand, vi får väl se om det börjar märkas snart även i sådana "hålor" som Lampang. 

 

Sedan är det lite oklart om översvämningarna har någon större inverkan på skörden och ekonomin. 

Det verkar inte så tycker jag. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/10/2021 at 3:10 PM, Nicholas said:

Covid har inneburit minskning i inkomst för många i Thailand. 

 

Statskassan verkar dessutom vara tom. 

Lite oklart hur det hänger ihop, men jag kan väl tänka mig att glittret hellre lägger pengarna på hög i sina egna konton än att låta dom skräpa runt på statliga konton. 

 

Bränsle har tydligen gått upp en del och det brukar normalt sett mötas av mycket protester, men här har tydligen priset dubblats utan allt för mycket knorrande. 

 

Jag undrar om någon har ett övergripande grepp om ekonomin i Thailand i stort och smått. 

 

Läget i byn till läget för staten. 

Verkar som kineserna iallafall shoppar företag billigt nu i Thailand. 

 

 

IMG-20211010-WA0000.jpg

Under den första vågen var regeringen väldigt generösa och många ute i byarna hade det bättre än de någonsin haft; 5,000 Baht/månad för att inte göra någonting och 50% bidrag för alla inköp. Nu är det dock inte lika muntert längre och det är väl i det ljuset man ska se det hastiga öppnandet i ett läge då skolorna fortfarande är stängda, och så har varit mer eller mindre konstant i 18 månader.

 

Enligt bifogad undersökning så säger exempelvis 73% att de har mindre pengar att spendera och det är givetvis ganska illa.

 

https://aseannow.com/topic/1235362-domestic-travel-thais-are-saddled-with-debt-and-nearly-half-have-no-plans-to-go-anywhere-in-4th-quarter/

 

 

 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...