Jump to content
IGNORERAD

500 baht i inreseavgift från 1 januari


NiceBeaver

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    10

  • Atom

    6

  • Wangthong

    5

  • stefan5300

    4

Mest aktiva i denna tråd

33 minuter sedan, skrev Amigo:

1000 SEK

Nä, det är lite väl mycket.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

1000 SEK

Ja, och sedan skulle det finnas en avgift på 2000 för den eventuella andra månaden som de där utlänningarna stannar kvar i Thailand, 3000 för tredje månaden osv i en stigande skala tills de har förstånd att resa tillbaka dit de kommer ifrån.

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

500 THB cash det när jag sist betalade, minns inte om det var 2007 den började läggas i biljetten! Sista gången jag pröjsade cash på Suwarnahbum Senare höjdes skatten till 700 THB men då var den inkluderat i biljettpriset. Har för mig att det var 1.2.2007 när det börjades ta i biljettpriset. Det kallas flygplats-skatt och betalas även för inrikes flyg, var det lite billigare för inrikes?

Jag har bestämt för mig att jag betalade 700 i kontanter innan de bakades in i biljettpriset men jag kan förstås minnas fel.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

500 baht är ju en skitsumma, men det är sättet de gör såna här saker på som är irriterande. Precis som miljö- och vänsterpartister har de ingen skam i kroppen när det gäller att få andra att finansiera deras idéer och problem (ofta en och samma sak). Och sen ska den som betalar gärna vara tacksam också och inte ha några synpunkter.

 

Men vad är nytt under solen.....

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-06 at 22:34, skrev burrabus:

Tråkigt de stjäl ju en rejäl fylla utan för 7/11 skulle säkert räcka till ett rejält mål nudlar också

500 battingar är ju hela månadens matbudget för 7/11 experterna - de kommer svälta ihjäl!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har bestämt för mig att jag betalade 700 i kontanter innan de bakades in i biljettpriset men jag kan förstås minnas fel.

700 kommer jag också ihåg att jag betalade på slutet. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev MaiChai:

700 kommer jag också ihåg att jag betalade på slutet. 

Känner igen det också.

 

Kommer ihåg nån gång i början på årtusendet när jag det sista jag gjorde var att ge mina sista 1000 baht till en mer behövande utanför Dompan.

Det ställde ju till det när man kom på att avgiften var kvar. Så det blev helt enkelt ett besök i ATMen. Växelkursen på det uttaget var inte att leka med.....🙉

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag har bestämt för mig att jag betalade 700 i kontanter innan de bakades in i biljettpriset men jag kan förstås minnas fel.

Du kan ha rätt och omöjligen kan jag ha fel. Eller hur var det nu igen. I alla fall biljetter man köpte efter 1. dec 2006 inkluderade flygplats-skatten och man behövde inte köa längre för att betala kontant. har citerat så här 31. augusti 2006:

AoT postponed its decision to raise the Passenger Service Charge from 500 baht to 700 baht until next February, after airlines and travel associations voiced objections at a meeting mid-August. By February, it is quite likely that the passenger fee will be included in the price of the air ticket to streamline the process.

Until then passengers will continue with the current system, buying a 500-baht coupon from the kiosk or self-service vending machines.

Link to comment
Dela på andra sajter

Airport fees to go up

Bangkok: -- Air passengers will be asked to pay heavier departure taxes from early next year, Airports of Thailand Plc (AOT) said yesterday.

The international departure tax would be increased by Bt200 to Bt700 and domestic passengers would incur a Bt100 fee, up from a current Bt50. The increase would be effective from February 1 .

AOT operates Suvarnabhumi Airport. It had planned to introduce the new taxes upon the opening of the new airport on September 28. Meanwhile, new landing fees levied on aircraft using the airport would be imposed from April 1, 2007. That is a six-month delay from the original schedule.

AOT said it was postponing the new fee to attract airlines to Suvarnabhumi. The new landing fee is a 15-per-cent increase on that charged at Don Muang airport.

AOT explained earlier that fees at Suvarnabhumi Airport needed to be raised due to the greater amenities and facilities that would be provided. After 40 years in the making Suvarnabhumi has cost Bt150 billion. It is scheduled to start operations on September 28.

--The Nation 2006-08-29

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev stefan5300:

Tycker gott att det kunde kosta 1000 Baht.

10.000 är en bättre summa, va fn ta en milj direkt så det blir lite status att åka till Thailand. 

 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite omvänt mot när jag skulle hem från Manilla för många år sedan.
Jag hade lyckats räkna ut det bra tyckte jag, och gav mina sista pesos (Det var väl Pesos va?) till taxichauffören och begav mig in på flygplatsen.
Checkade in bagaget, och fick min biljett.
Kollade vilken gate jag skulle till och skulle bege mig in i terminalen.
Då hade dom ställt upp ett bord där det satt en liten tant och krävde Terminal Fee!
Ingen stor summa, men ändå.
Det hela såg mycket provisoriskt ut och det hela verkade så absurt, så jag kände mig lite överrumplad.
 "But hey! I have checked in my luggage! I'm kind of flying from this terminal. I've also got rid of all my domestic money! What is this?!", sade jag, förmodligen ganska forcerat.
Som tur var visade det sig att dom tog kort så jag kunde avgiften, annars hade jag väl blivit kvar på Filippinerna, och bara bagaget hade kommit fram till Arlanda.

Ändrades av Batting
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev frogfish:

Känner igen det också.

 

Kommer ihåg nån gång i början på årtusendet när jag det sista jag gjorde var att ge mina sista 1000 baht till en mer behövande utanför Dompan.

Det ställde ju till det när man kom på att avgiften var kvar. Så det blev helt enkelt ett besök i ATMen. Växelkursen på det uttaget var inte att leka med.....🙉

Passa dig för den kursen. Betalade en gammal bar nota på flygplatsen. Fick 3.19 mot 4,12 mot Super rich. Inga större pengar, men vilket jävla rån.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag vill minnas att det var 700 sista gången jag betalade avgiften.

Kan nog stämma. Då var 1400 baht för mig och frugan tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev stefan5300:

Tycker gott att det kunde kosta 1000 Baht.

1000 baht för att lämna, men 2000 för de bosatta som inte lämnar Thailand varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Risifrutti:

Passa dig för den kursen. Betalade en gammal bar nota på flygplatsen. Fick 3.19 mot 4,12 mot Super rich. Inga större pengar, men vilket jävla rån.

 

Nu förlorade jag väl ingen förmögenhet, men som du säger, kursen sög...🐵

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu förlorade jag väl ingen förmögenhet, men som du säger, kursen sög...🐵

Iof vilken normal människa förutom en fylleskalle som jag kritar en bar på Nana och tar ut på pengar i avgångshallen en kvart innan sista call.

 

Läropengar..men har fortfarande kontakt med tjejen som följde med mig till flygplatsen. Hon promtade på att kolla hennes pass/visum samtidigt och jag har besökt henne 6 ggr sedan det här hände..

 

Ödet kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

1000 baht för att lämna, men 2000 för de bosatta som inte lämnar Thailand varje år.

Bra att du håller om 1000 Baht, jag betalar 1900 varje år och skulle inte bry mig speciellt mycket om avgiften höjdes till 2000.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

10.000 är en bättre summa, va fn ta en milj direkt så det blir lite status att åka till Thailand. 

 

Ja för tusan inga problem för mig för jag kommer nog aldrig mer att resa hit.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att vi betalade 2.5 Euro per natt när vi var i Barcelona för några år sedan och när vi reste runt i Kalifornien 2019 så var "hotellskatten" 10-15% av rumskostnaden dvs runt 10 dollar per natt. Jag tror Venedig precis innan Covid bestämde att det ska kosta 10 Euro att komma in i staden och andra populära turiststäder som Amsterdam och Prag hade liknande planer.

 

Som turist från annat land så blir ju även moms en form av turistskatt. En dag i Stockholm för en thailändsk turist; med två måltider, ett par öl samt ett hyfsat hotell går på runt 2,500 SEK med en snittmoms på 15%, det vill säga 375 SEK i "turistskatt", runt 1,500 THB. En dag och natt i Bangkok för en svensk turist, under samma förutsättningar, går på runt 4,000 THB och med en moms på 7% blir det bara 280 THB i "turistskatt". Är den svenske turisten av den mer ekonomiska typen som bor på ett gästhus och käkar på gatan så blir det 0 THB i moms/turistskatt. Alltså betalar en svensk turist i Bangkok bara en femtedel så mycket turistskatt som en thailändsk turist i Stockholm, så de där 500 THB på en hel vistelse är nog inte helt orättvis. 

 

Att utspelet kommer nu kan givetvis tyckas lite konstigt, fast det är det ju inte om man ser det ur thailändsk synvinkel. Thailändska regeringen vill desperat öppna upp turismen då de behöver pengarna samt behöver få folk i jobb igen samtidigt som fortfarande en stor del av Thailands befolkning vill hålla gränsen hyfsat stängd; givetvis måste då regeringen visa på hur mycket det finns att hämta för att blidka de turisttveksamma. Under de här 2 Covid-åren så har det också uppstått en diskussion på thailändska forum etc om turismens betydelse och om Thailand verkligen ska fortsätta sträva efter massturism. Man måste därför se det här utspelet som ett sätt att få thailändare med på vagnen igen.    

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tillåts gå lite OT så ser jag en nära framtid, dvs när hela Corona-köret är över om 3 år, när populära turistländer och turistorter kommer försöka kapitalisera mycket mer på turismen än vi tidigare sett. Det kommer både vara öppna och dolda turistavgifter/skatter som alla syftar till att öka intäkterna men också att sprida turismen över året och till närliggande mindre kända områden. De sista somrarna innan Covid, 2018 och 2019, började det bli uppenbart att bofasta i populära europeiska städer fått nog och såg turism som något huvudsakligen negativt. Även i Bangkok blev det en väldig backlash mot framförallt AirBnB med kineser som sprang runt i "fina" condos i Bangkok, i Pattaya och Chiang Mai har de bofasta i många år klagat och i Phuket nåddes mättnadsgraden. Samtidigt är Thailand ett stort land och det finns fortfarande många tämligen attraktiva områden där det knappt fanns några turister.

 

Jag hoppas att thailändska politiker och myndigheter överger gamla volymmål och lyssnar på intelligenta människor och använder aktuell teknik. Det är givetvis enkelt att lägga 500 Baht på flygbiljetten för alla inkommande turister och om 5 år ökar man till 2,000 Baht. Den intelligenta lösningen vore dock att zoona landet och kanske lägga 300 Baht/natt på hotellvistelsen (eller korttidshyrda condon) i Phuket, Samui och andra ställen av världsklass, 100 Baht/natt i Bangkok, Hua Hin, Pattaya och andra städer av mer "normal" klass samt ingen avgift alls för de städer/områden dit man vill omdirigera turismen. Med hjälp av enkla algoritmer kan det dessutom vara lägre skatter/avgifter under regnsäsong och sommar och högre under vintern; allt för att försöka jämna ut turismströmmarna.

 

36% av världens befolkning är Chindier och nästan 95% av dem har fortfarande aldrig varit utomlands. Om 10 år kanske 10% av dem tar en kortresa utomlands varje år; det är 280 miljoner människor! Tror fan att det kommer bli trångt i först Bangkok, Pattaya, Hong Kong och HCMC men kommer 1% av dessa 10% dessutom till Stockholm så har vi plötsligt 3 miljoner extra turister i Gamla Stan; är inte så säker på att alla Stockholmare skulle uppskatta det även om hotell, restauranger och souvenirbutiker skulle jubla. 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på intelligenta människor. 

Kommer aldrig att hända att en thailändare lyssnar på någon som vet bättre än dom själva. 

Då förlorar dom både ansikte och resterande av kroppen 😉😉😉

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Stoneys said:

Lyssnar på intelligenta människor. 

Kommer aldrig att hända att en thailändare lyssnar på någon som vet bättre än dom själva. 

Då förlorar dom både ansikte och resterande av kroppen 😉😉😉

Menar du verkligen att det inte finns intelligenta Thailändare? Jag menade inte på något sätt att thailändska politiker och myndigheter behöver lyssna på utlänningar, utan att de ska lyssna på intelligenta thailändare. Det finns trots allt många miljoner thailändare som är väldigt mycket intelligentare än den genomsnittlige svensken, för att ta ett exempel. Skulle tro att den genomsnittlige thailändaren har ett IQ som ligger väl i nivå med MPR's genomsnitt.

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Atom:

Menar du verkligen att det inte finns intelligenta Thailändare? Jag menade inte på något sätt att thailändska politiker och myndigheter behöver lyssna på utlänningar, utan att de ska lyssna på intelligenta thailändare. Det finns trots allt många miljoner thailändare som är väldigt mycket intelligentare än den genomsnittlige svensken, för att ta ett exempel. Skulle tro att den genomsnittlige thailändaren har ett IQ som ligger väl i nivå med MPR's genomsnitt.

 

 

 

Finns intelligenta Thailändar men som jag skrev, dom lyssnar inte på någon som är intelligenta än dom själva.

Skrev inget om att lyssna på utlänningar. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, Stoneys said:

 

Finns intelligenta Thailändar men som jag skrev, dom lyssnar inte på någon som är intelligenta än dom själva.

Skrev inget om att lyssna på utlänningar. 

Sorry, jag tolkade "Kommer aldrig att hända att en thailändare lyssnar på någon som vet bättre än dom själva." som att en thailändare aldrig kommer att lyssna på en utlänning som vet bättre. My bad.

 

Tror dock att du ändå har fel. I Sverige är problemet att många av våra beslutsförfattare helt enkelt inte är intelligenta nog för sin uppgift; det problemet råder inte i Thailand. I Thailand tror jag att många av beslutsförhandlarna faktiskt tillhör Thailands elit rent intelligens- och utbildningsmässigt; de är dock inte intresserade av att ta beslut som gynnar Thailand utan tar hellre beslut som gynnar dem själva. Man kan klaga på svenska politiker men just det är trots allt ett ganska litet problem.

 

Thailändska politiker är alltså intelligenta nog men problemet är att det finns så många särintressen att plocka pengar från att besluten de tar sällan är de bästa för landet. På något sätt så sväljer jag hellre inkompetens än genomtänkt, statssubventionerad kriminalitet. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...