Jump to content
IGNORERAD

500 baht i inreseavgift från 1 januari


NiceBeaver

Recommended Posts

Nästa år kommer det bli en avgift på 500 baht då man anländer till Thailand. Ska tydligen finansiera en turistfond så det är väl bara att hoppas pengarna hamnar rätt och det hjälper ett hårt drabbat land.

Jag undrar hur dom kommer ta betalt. Måste man ha cash med sig när man landar eller kommer alla passagerare upp med kreditkortet på flygplatsen. Självklart gäller det bara utlänningar.

https://thethaiger.com/hot-news/tourism/Thailand-to-charge-foreign-arrivals-500-baht-tourism-fee-from-next-year

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    10

  • Atom

    6

  • Wangthong

    5

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Igen en lysande ide av glittergubben. Just när man skulle hellre ge en morot för att folk ska komma till landet, tar man piskan istället. Och jag gör inte konkurs av 140 - 150 SEK utan principen.

 

Vore bättre om de skulle ge 500 THB voucher till alla som kommer till landet, för att använda till lokala tjänster. Det börjar bli en hel del inbakat i flygbiljetten, upp till 2 000 THB inkl detta nya skatten.  Hoppas det blir så att den betalas i biljetten, cash kanske aldrig hinner till glittergubbens ficka. Kommer ihåg när man betalade utreseavgift på Don Muang, om jag minns rätt var det 500 THB då också i slutet, 300 när jag började resa.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som de flesta, här till Dominikanska ligger det på flygbiljetten nu, för 4 år sedan pröjsade man 8$ online.

 

I Österrike lägger de på en liten skatt per hotellnatt

Ändrades av 65Selander
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det både inrese avgift och avrese avgift. Man ska hitta på nåt däremellan också!

 

Nu när man diskuterat om avgiften på finska forat, blev jag informerat att även flera europeiska städer har liknande avgift inbakat t.ex i hotell priset. Olika men i genomsnitt 2 € per natt.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev 65Selander:

Gör som de flesta, här till Dominikanska ligger det på flygbiljetten nu, för 4 år sedan pröjsade man 8$ online.

 

I Österrike lägger de på en liten skatt per hotellnatt

Den gamla avgiften ligger redan på flygbiljetten till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt de stjäl ju en rejäl fylla utan för 7/11 skulle säkert räcka till ett rejält mål nudlar också

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev M33:

Den gamla avgiften ligger redan på flygbiljetten till Thailand.

Från Thailand om man ska bara riktigt petig, det är en departure tax.

 

Däremot så ligger det en SVENSK flygskatt på 400 kr på en flygbiljett till Thailand.

 

Plus alla andra skatter och avgifter som en flygbiljett / resa består av... 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Amigo:

Kommer ihåg när man betalade utreseavgift på Don Muang, om jag minns rätt var det 500 THB då också i slutet, 300 när jag började resa.

Och där var det kontanter ganska länge. Blev ofta lite kaos när folk inte hade. Sen la dom det i biljetten och det ligger väl kvar sen dess.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte tänka mig någon som sitter och väljer mellan resmål på semestern och säger: "Äh va fan! De jävla thailändarna luggar mig på 500 THB i extra avgift!. Jag skiter i  min bokning och drar till Vietnam/Malaysia/Filippinerna/Kambodja  istället!". Det där vet de om och därför kan de införa den utan större problem, förutom lite inledande gnissel och gnäll från en del turistaktörer i Thailand.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Och där var det kontanter ganska länge. Blev ofta lite kaos när folk inte hade. Sen la dom det i biljetten och det ligger väl kvar sen dess.

Var det inte 1200 eller 1400 baht en stund innan de la det i biljetten?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag kan inte tänka mig någon som sitter och väljer mellan resmål på semestern och säger: "Äh va fan! De jävla thailändarna luggar mig på 500 THB i extra avgift!. Jag skiter i  min bokning och drar till Vietnam/Malaysia/Filippinerna/Kambodja  istället!". Det där vet de om och därför kan de införa den utan större problem, förutom lite inledande gnissel och gnäll från en del turistaktörer i Thailand.

Inte enbart för 500 THB men i längden kan även en liten extra tillägg få bägaren att rinna över.

 

Fast jag har hört i 15 år hur alla ska bojgotta Thailand o åka till Kambodja istället, så har det inte blivit dock. Å andra sidan är det inte längre "coolt" att åka till Thailand, mer tänker man; faan kan man inte hitta ett bättre ställe. Förstås gäller det inte oss hard core Thai lovers.

Ändrades av Amigo
typo
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Amigo said:

Inte enbart för 500 THB men i längden kan även en liten extra tillägg få bägaren att rinna över.

 

Fast jag har hört i 15 år hur alla ska bojgotta Thailand o åka till Kambodja istället, så har det inte blivit dock. Å andra sidan är det inte längre "coolt" att åka till Thailand, mer tänker man; faan kan man inte hitta ett bättre ställe. Förstås gäller det inte oss hard core Thai lovers.

Mitt resonemang handlar inte om "hard core Thai lovers" eller de faranger 60+ som säger sig vilja flytta till Kambodja eller Filippinerna men oftast istället hamnar i Isaan. 

 

Däremot har jag har svårt att se att de turistgrupper och länder som idag är viktigast för Thailand bryr sig skvatt om de 500 Bahten. Och som tidigare påpekats av andra, någonstans bakas den in i ett pris, så att den inte märks och inte vets om av den som handlar sin semesterresa till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

Mitt resonemang handlar inte om "hard core Thai lovers" eller de faranger 60+ som säger sig vilja flytta till Kambodja eller Filippinerna men oftast istället hamnar i Isaan. 

 

Däremot har jag har svårt att se att de turistgrupper och länder som idag är viktigast för Thailand bryr sig skvatt om de 500 Bahten. Och som tidigare påpekats av andra, någonstans bakas den in i ett pris, så att den inte märks och inte vets om av den som handlar sin semesterresa till Thailand.

Själv känner jag flera som åkt 1-3 månader/år till Thailand under vintern, kanske 10-15 år i sträck o det finns säkert fler än de som jag känner. Och som jag skrev tidigare det är inte "ballt" hos unga heller att åka till Thailand, så 500 THB kan mycket väl vara den droppen som får glaset att rinna över, så att säga. Det behöver inte vara dom pengarna som nu pratas om utan attityden hos glittergubbarna, sumasummarum

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Amigo said:

Själv känner jag flera som åkt 1-3 månader/år till Thailand under vintern, kanske 10-15 år i sträck o det finns säkert fler än de som jag känner. Och som jag skrev tidigare det är inte "ballt" hos unga heller att åka till Thailand, så 500 THB kan mycket väl vara den droppen som får glaset att rinna över, så att säga. Det behöver inte vara dom pengarna som nu pratas om utan attityden hos glittergubbarna, sumasummarum

Nej. Jag tror du har helt fel. Mina vänner som verkligen vill till Thailand, unga som gamla, kommer inte att rata det för dessa 500 THB. Troligen kommer de inte ens att veta om det när de bokar resan. En så kallad dold avgift.

 

Dessutom är inte vare sig de du och jag känner de turistgrupper som idag är viktigast för Thailand. Det är min huvudsakliga poäng.  För dem finns det inte heller något kontext som innebär att "Thailand var bättre förr" eller "Vad dyrt det är i Thailand".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åker gärna till Angels igen när det blivit lättare, men det beror knappast på dom extra 500 THB. Blir nog i så fall ett stop i Bkk några dagar och då spelar det ingen roll. Svider det får man väl dra in på en god morgon massage istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Nej. Jag tror du har helt fel.

Ja, ag tror att Du tror fel om min text, just skrev jag om "hard core Thai lovers", för dem betyder inte 500 eller 5000 extra inget men för vanligt folk. De kanske har upptäckt nya alternativ under restriktioner, liksom ryckt upp från gamla rutiner.

 

Det där med "kvalitets turister" där glittergubbarna inte räcknar med pensionärer eller backpackers anser jag är fel tänkt. Det är ändå stor massa som tillbringar inkomster till folk, miljonärer kanske besöker Thailand en gång, sen har de sett den och hittar bättre ställen, som ger mer value för valuta. Detta är min personlig åsikt o ingen behöver tycka som jag. Jg vet att det kommer multi rika Indier o Chineser till Thailand men de besöker inte Pattaya, Phueket eller Samet och vi har inte sett och kommer inte se röken av dem, för de vistas inte där vi vistas.

 

De kanske får upp antalet turister från China o Indien, men hur mycket lämnar de kvar i landet, de vanliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Amigo said:

Ja, ag tror att Du tror fel om min text, just skrev jag om "hard core Thai lovers", för dem betyder inte 500 eller 5000 extra inget men för vanligt folk. De kanske har upptäckt nya alternativ under restriktioner, liksom ryckt upp från gamla rutiner.

 

Det där med "kvalitets turister" där glittergubbarna inte räcknar med pensionärer eller backpackers anser jag är fel tänkt. Det är ändå stor massa som tillbringar inkomster till folk, miljonärer kanske besöker Thailand en gång, sen har de sett den och hittar bättre ställen, som ger mer value för valuta. Detta är min personlig åsikt o ingen behöver tycka som jag. Jg vet att det kommer multi rika Indier o Chineser till Thailand men de besöker inte Pattaya, Phueket eller Samet och vi har inte sett och kommer inte se röken av dem, för de vistas inte där vi vistas.

 

De kanske får upp antalet turister från China o Indien, men hur mycket lämnar de kvar i landet, de vanliga?

Fast om ditt argument nu är att det är den stora massan som bringar inkomster, vilket jag håller med om: Du har väl uppdaterat dig på var den stora massan turister kommer ifrån numera?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Fast om ditt argument nu är att det är den stora massan som bringar inkomster, vilket jag håller med om: Du har väl uppdaterat dig på var den stora massan turister kommer ifrån numera?

Glittergubbarna hittar nåt sätt att de slipper skatten som de ska införa nu i årsskiftet.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Wangthong:

Var det inte 1200 eller 1400 baht en stund innan de la det i biljetten?

Nja, det har jag inget minne av. Däremot att man fick se till att ha en badbahtare över när man skulle hem.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

När turismen är någorlunda tillbaka på normala nivåer, säg 30 milj besökare per år. Dessa kommer då att tillföra 15 miljarder per år till denna sk fond. Kommer bli många händer som vill till den syltburken. 

 

Är det nån som tror det kommer vara transparent redovisning....😱😃

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wangthong:

Var det inte 1200 eller 1400 baht en stund innan de la det i biljetten?

Jag vill minnas att det var 700 sista gången jag betalade avgiften.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Nja, det har jag inget minne av. Däremot att man fick se till att ha en badbahtare över när man skulle hem.

500 THB cash det när jag sist betalade, minns inte om det var 2007 den började läggas i biljetten! Sista gången jag pröjsade cash på Suwarnahbum Senare höjdes skatten till 700 THB men då var den inkluderat i biljettpriset. Har för mig att det var 1.2.2007 när det börjades ta i biljettpriset. Det kallas flygplats-skatt och betalas även för inrikes flyg, var det lite billigare för inrikes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...