Jump to content
IGNORERAD

TM30


måne

Recommended Posts

Numera kräver de adress för att få inresetillstånd,innebär detta att man slipper anmäla TM30 när man kommer till byn?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev måne:

Numera kräver de adress för att få inresetillstånd,innebär detta att man slipper anmäla TM30 när man kommer till byn?

Självklart INTE, hur kan du tro något sådant?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev måne:

Numera kräver de adress för att få inresetillstånd,innebär detta att man slipper anmäla TM30 när man kommer till byn?

Det beror på ditt visum.

 

Har du nytt turistvisum så krävs det ändå.

 

Kommer du in med re-entry permit baserat på non immigrant visum eller förlängning, krävs det inte. Förutsatt att du ska bo på samma adress som tidigare.

 

Så har jag förstått de "nya" reglerna från juni 2020.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Självklart INTE, hur kan du tro något sådant?

jag åker på ett 60-dagarsvisum och för att få det måste jag uppge min vistelseadress(enl.ambassaden)på hotell o.dyl. vet jag att jag inte behöver det men vi har ju hus och då kräver de det .

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev måne:

jag åker på ett 60-dagarsvisum och för att få det måste jag uppge min vistelseadress(enl.ambassaden)på hotell o.dyl. vet jag att jag inte behöver det men vi har ju hus och då kräver de det .

men min fråga var om jag ändå behöver kontakta polisen i byn för att ha ett TM30 även fast jag har uppgett det i min visumansökan.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Surin P3:

Fast TM30 är väl till för husägaren, inte besökaren.

Husägaren är min fru,så då är det hennes plikt att anmäla det?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag frågade på immigration, hösten 2019, sade de att vi måste lämna in ny TM30 om vi varit utanför landet. Blir ju nytt nummer på TM6 då

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

Husägaren är min fru,så då är det hennes plikt att anmäla det?

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Ja.

Frågan är ju då om det är mitt eget hus jag bor i om det är jag som farang då som skall lämna in TM30 ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Frågan är ju då om det är mitt eget hus jag bor i om det är jag som farang då som skall lämna in TM30 ?

Ja, det borde det rimligen vara.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läste när det gjorde om reglerna för nåt år sen, att TM30 inte skulle behövas vid turistvisum, eller var det bara TM28? Svårt med minnet ibland :(

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Tallviking:

Frågan är ju då om det är mitt eget hus jag bor i om det är jag som farang då som skall lämna in TM30 ?

Javisst. Det borde du gjort i flera år redan.

 

Sedan vem som "ska" göra det verkar lite oklart i den engelska översättningen av TM30 har jag för mig att det står ; "posessor / owner / landlord" som möjliga inlämnare.

 

Det viktiga är att det görs.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Tallviking:

Frågan är ju då om det är mitt eget hus jag bor i om det är jag som farang då som skall lämna in TM30 ?

Tidigare så skulle ju alla utlänningars besök/vistelse rapporteras av "husets" ägare. I ditt fall du själv. I mitt fall min fru.

 

Det ändrades i juni 2020 till att de med non immigrant visum eller förlängning är exkluderade det kravet, om deras adress är samma som tidigare och vid inresa med  "re-entry permit" till Thailand. 

För andra visum är kravet kvar.

 

Så det beror på din visumstatus.

Kommer du tillbaka till ditt eget hus och har samma non immigrant visum (eller förlängning) som när du lämnade Thailand, så behöver du inte rapportera.

I övriga fall, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med det sagt, så är det fortfarande som tidigare. Alltså upp till ditt lokala immigrationskontor.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig tänkt på att det skulle behöva visas upp nån blankett när jag besöker frugans hemby. Ingen har då frågat efter en blankett heller trots att jag träffat både poliser, byahövdingen samt besökt ett immigrationskontor eller vad det nu var i ett annat ärende vid mina besök.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne, om du inte räknar med att besöka nåt immigrationskontor under din vistelse, så glöm tm30. 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev hakancnx:

Måne, om du inte räknar med att besöka nåt immigrationskontor under din vistelse, så glöm tm30. 

 

Tack för klart svar

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2021-10-06 at 02:58, skrev måne:

Tack för klart svar

Kan dock vara bra att ha en TM30 i passet om du ska söka 30 dgr förlängning på turistvisat.

Var nere på imm och fixade det i dag. B1600 i böter för frugan om dom kommer på en utan.

Såg 2 st "intellegent BMW" med roterande kamera/lidar på taket parkerade utanför imm....🤪..(i NahonSawan) 

 

Vi försökte först göra TM30 på nätet:  https://extranet.immigration.go.th/fn24online/

Först fick vi byta browser från Safari till Chrome för att överhuvudtaget få till ett ärendenummer.

Sen vart den så krånglig att fylla i så vi gav upp!

Så den sajten verkar bara funka för näringsidkare. Väldigt komplicerad, så jag förstår att småhotellen viftar bort mitt pass....

 

Någon privat husägare här som lyckats göra TM30 på nätet? Och i så fall hur?

Kan dock skickas per post om det är långt till imm.........med bifogade kopior på dokumenten.

 

Så när du har en TM30 på hemmaadressen och om du åker utanför provinsen och hälsar på någon, så se till att du inte reggar ditt pass på småhotell och hostel och kompisar......

När vi var ute och åkte runt ett par veckor för 2 år sen, ville inget hotell på vishan regga mitt pass, utan det var bara frugans ID-kortsom gällde. Behövde då inte heller göra en ny TM30 vid hemkomst.

Ingen risk att bli påkommen heller, bara att säga att man just anlände från hemprovinsen! 🙄

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev JohanB:

Kan dock vara bra att ha en TM30 i passet om du ska söka 30 dgr förlängning på turistvisat.

Var nere på imm och fixade det i dag. B1600 i böter för frugan om dom kommer på en utan.

Såg 2 st "intellegent BMW" med roterande kamera/lidar på taket parkerade utanför imm....🤪..(i NahonSawan) 

 

Vi försökte först göra TM30 på nätet:  https://extranet.immigration.go.th/fn24online/

Först fick vi byta browser från Safari till Chrome för att överhuvudtaget få till ett ärendenummer.

Sen vart den så krånglig att fylla i så vi gav upp!

Så den sajten verkar bara funka för näringsidkare. Väldigt komplicerad, så jag förstår att småhotellen viftar bort mitt pass....

 

Någon privat husägare här som lyckats göra TM30 på nätet? Och i så fall hur?

Kan dock skickas per post om det är långt till imm.........med bifogade kopior på dokumenten.

 

Så när du har en TM30 på hemmaadressen och om du åker utanför provinsen och hälsar på någon, så se till att du inte reggar ditt pass på småhotell och hostel och kompisar......

När vi var ute och åkte runt ett par veckor för 2 år sen, ville inget hotell på vishan regga mitt pass, utan det var bara frugans ID-kortsom gällde. Behövde då inte heller göra en ny TM30 vid hemkomst.

Ingen risk att bli påkommen heller, bara att säga att man just anlände från hemprovinsen! 🙄

Jag satt och krånglade med detta och lyckades till slut fixa det med en app. enligt nedan.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=th.go.immigration.section38

 

Nu var det ju bara inte så lätta att ladda ner skiten med google play eller app store eftersom appen inte är tillgängligt för google eller app store konton registrerade i Sverige. Jag lyckades dock genom att skapa ett annat google playkonto med en annan gmail adress.  Sedan var det bara att fylla i en massa så var det klart. 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...