Jump to content
IGNORERAD

Tvångsvaccinering


Guest Fredman

Tvångsvaccinering?  

85 röster

  1. 1. Tvångsvaccinering?

    • Ja, självklart!
      14
    • Nej, men vi ska ha vaccinpass för aktiviteter som t.ex. restauranger, fotboll, bio mm.
      41
    • Nej, det är upp till var och en. Alla ska få röra sig fritt.
      29
    • Stäng ned allt.
      1


Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Tallviking:

En av de mer korkade kommentarerna jag sett från dig på länge !!!!

 

INGEN vaccinerad är fullt skyddad och skyddet blir sämre för var dag som går efter vaccinering. Enligt forskning som presenterades idag går skyddet för en t.ex Pfizer-vaccinerad ner till 15% efter 6 månader

Så då ska det tvångsvaccineras var sjätte månad framöver då?

 

Kan det ändå vara så att dom som tagit vaccinet och trott sig vara skyddade, nu känner sig lurade när det visar sig inte hålla måttet och därför måste alla andra ta det med?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 339
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    28

  • LTD

    27

  • Tallviking

    26

  • UglyFarang

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Så då ska det tvångsvaccineras var sjätte månad framöver då?

 

Kan det ändå vara så att dom som tagit vaccinet och trott sig vara skyddade, nu känner sig lurade när det visar sig inte hålla måttet och därför måste alla andra ta det med?

 

Nej. Alla har hela tiden vetat om att skyddet sjunker för var dag som går (utom sådana som du och P3 kanske då) och vetat att man aldrig är helt skyddad oavsett om man är vaccinerad eller inte och oavsett vilket vaccin man tagit

 

Att man måste fylla på efter en viss tid har också varit allmänt känt ganska länge nu

 

Alla medicinskt kunniga jag sett uttala sig om vaccinering säger att det är enda sättet att kunna återgå till ett normalt liv är att alla som kan vaccinera sig gör det

 

Om man trots detta tycker man kan skita i det och inte har medicinska skäl till att man inte KAN ta det så är man antingen en stor jävla egoist eller så är man extremt dålig på att ta till sig information. Troligen i kombination med ytterligare brister......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Från ett av Europas mest vaccinskeptiska – till ett av Europas mest vaccinerade länder. I Frankrike har kravet på covidpass visat sig vara ett oväntat effektivt sätt att få iväg befolkningen till vaccincentralerna.

 

https://www.svd.se/sa-blev-covidpass-i-frankrike-un-succes

Hur kan det vara oväntat? Det är rätt själklart att fler människor som egentligen inte vill vaccinera sig kommer att göra det för att slippa bli inlåst.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Esspe:

95% påstod ju alla vaccintillverkarna, ungefär samtidigt konstigt nog. Så hur många % är det då? 

Jag vet att vaccin fungerar bra , det räcker för mig, jag behöver inte veta exakta procenttal för den sakens skull. Jag har alltid använt säkerhetsbälte när jag kör bil av samma anledning. Skulle jag vägra för att dom inte räddar alla liv ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Surin P3 said:

Nja. Tror man att det handlar om trots, så har man fel.

 

Det handlar för min del om att vara vuxen nog att ta egna beslut baserat på individuell situation. Något jag förespråkar för alla, helt utan tvång.

Och det individuella valet är tydligen något som många vaccinerade verkar ha svårt för.

Det var ett skämtsamt svar på ett, som jag uppfattade det, skämtsamt inlägg.

 

Den allvarliga undertonen,  som oftast finns i ett bra skämt,  för min del:  Att man ibland måste bita i det sura om man i allt övrigt vill kunna leva livet på ett vettigt sätt. Regler och förhållningsätt som man kanske innerst inne inte gillar men ändå följer. Oavsett vad man tycker i princip om individens rätt att bestämma själv  eller att man inte behöver det för att man inte är i riskgrupp  (i grund och botten rätt rationella eller förståeliga skäl) så är det krasst så att ett liv i det nya normala förutsätter ett flertal besprutningar under överskådlig framtid. 

 

Att inte inse det kan absolut beskrivas som trotsigt.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mail idag om att dottern ska få sin första Pfizer på måndag; ett par veckor innan hon fyller 16. Inget tvång, än.

 

Det sägs att varje skola i Bkk måste upp i 80% vaccinationsgrad innan de får öppna och då 100% av personalen redan är vaccinerad så krävs det att runt 70% av alla ungar från 12 år vaccinerar sig. Jag tror att vi hamnar en bra bit över 90% men visar det sig att jag har fel och vi hamnar runt 78% så tror jag nog det blir en väldig påverkanskampanj som nog i realiteten kan jämföras med tvång.

 

Enligt frugans empiriska undersökning har dock redan över 50% hittat vägar runt turordningen och blivit vaccinerade i förtid, så ser lugnt ut.  Kan bli en jobbig sits annars för ungar med föräldrar som vägrar och kompisar som vill tillbaka till skolan och pushar på.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag vet att vaccin fungerar bra , det räcker för mig, jag behöver inte veta exakta procenttal för den sakens skull. Jag har alltid använt säkerhetsbälte när jag kör bil av samma anledning. Skulle jag vägra för att dom inte räddar alla liv ?

Och för min del får du ta precis hur många sprutor du vill. Vill du ha dubbla bilbälten får du gärna ha det, ditt val. Det konstiga är att du inte vill låta mig göra det valet för min del.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Det var ett skämtsamt svar på ett, som jag uppfattade det, skämtsamt inlägg.

 

Den allvarliga undertonen,  som oftast finns i ett bra skämt,  för min del:  Att man ibland måste bita i det sura om man i allt övrigt vill kunna leva livet på ett vettigt sätt. Regler och förhållningsätt som man kanske innerst inne inte gillar men ändå följer. Oavsett vad man tycker i princip om individens rätt att bestämma själv  eller att man inte behöver det för att man inte är i riskgrupp  (i grund och botten rätt rationella eller förståeliga skäl) så är det krasst så att ett liv i det nya normala förutsätter ett flertal besprutningar under överskådlig framtid. 

 

Att inte inse det kan absolut beskrivas som trotsigt.

Ja och det är precis därför jag och många med mig tagit sprutorna fast man egentligen inte vill. Eftersom man blir tvingad till det. Sen kan man ju ta på både norsken och skygglapparna och tycka att det inte är tvång men då är man bra inskränkt.

 

Men för att man tagit sprutorna innebär ju inte det att man ändrat uppfattning och tvunget ska försöka få alla andra till att ta dom med.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

En av de mer korkade kommentarerna jag sett från dig på länge !!!!

 

INGEN vaccinerad är fullt skyddad och skyddet blir sämre för var dag som går efter vaccinering. Enligt forskning som presenterades idag går skyddet för en t.ex Pfizer-vaccinerad ner till 15% efter 6 månader

Och då är ju frågan ännu större om man verkligen har något behov av vaccinet.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Esspe:

Och för min del får du ta precis hur många sprutor du vill. Vill du ha dubbla bilbälten får du gärna ha det, ditt val. Det konstiga är att du inte vill låta mig göra det valet för min del.

 

 

Om vaccin skyddade till 100 % tycker jag att det skulle stå var och en fritt att vaccinera sig men nu gör det ju inte det. I alla fall borde det finnas en moralisk skyldighet att vaccinera sig som det ser ut i dag på vaccinfronten där inte vaccin ger 100% skydd.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Esspe:

Och för min del får du ta precis hur många sprutor du vill. Vill du ha dubbla bilbälten får du gärna ha det, ditt val. Det konstiga är att du inte vill låta mig göra det valet för min del.

 

 

Orsaken är ju dels att du lättare smittar andra om du inte är vaccinerad, dels att du tar upp resurser från sjukvården när du blir sjuk (inte om)

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Esspe:

Och då är ju frågan ännu större om man verkligen har något behov av vaccinet.

 

Jadu. Prova att läs lite av erfarenheterna runt om i världen i den länder där man vaccinerar folk om dom anser det hjälper något.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev gst:

Orsaken är ju dels att du lättare smittar andra om du inte är vaccinerad, dels att du tar upp resurser från sjukvården när du blir sjuk (inte om)

Om man inte är i riskgrupp så är risken att bli allvarligt sjuk oerhört liten. Kanske i nivå med att få biverkningar.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fritz:

Om vaccin skyddade till 100 % tycker jag att det skulle stå var och en fritt att vaccinera sig men nu gör det ju inte det. I alla fall borde det finnas en moralisk skyldighet att vaccinera sig som det ser ut i dag på vaccinfronten där inte vaccin ger 100% skydd.

Så om andra vaccinerar sig så ska jag också göra det därför att vaccinet inte skyddar så bra.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Esspe:

Om man inte är i riskgrupp så är risken att bli allvarligt sjuk oerhört liten. Kanske i nivå med att få biverkningar.

 

"Vara i riskgrupp" eller inte är inte en svart och vit vetenskap.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, Esspe said:

Ja och det är precis därför jag och många med mig tagit sprutorna fast man egentligen inte vill. Eftersom man blir tvingad till det. Sen kan man ju ta på både norsken och skygglapparna och tycka att det inte är tvång men då är man bra inskränkt.

 

Men för att man tagit sprutorna innebär ju inte det att man ändrat uppfattning och tvunget ska försöka få alla andra till att ta dom med.

Ja, vi är fortsatt helt överens om att det inte borde finnas ett tvång, inte ens indirekt som är fallet för oss just nu.

 

Samtidigt ska man inte vara mer tvär än att man kan inse den kollektiva nyttan med att alla som kan vaccinerar sig. Och den finns trots allt,  särskilt för att  att skynda på den tidpunkt där vi når det nya normala. Ju fler som sitter med armarna i kors, grinar, och skriker "jag vill inte",  ju längre tid tar det innan vi kommer ur det pissiga nuläget.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Om man inte är i riskgrupp så är risken att bli allvarligt sjuk oerhört liten. Kanske i nivå med att få biverkningar.

 

Kan så vara, men många unga ligger på iva idag utan att vara i riskgrupp, men vaccinerar du dig är 4isk2n mindre att du smittar andra, eller blir sjuk själv. Läs gärna länken jag lade in tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt kan det vara att förstå att risken är mindre att bli smittad och smitta andra om man är vaccinerad. Följdaktningen blir risken att bli smittad och smitta andra högre om man inte är vaccinerad. Fick jag då välja vilka av dessa som jag vill vara i samma rum som så väljer jag såklart de som är vaccinerade. Sedan kan man diskutera % skydd hit och dit och hur allvarligt sjuk man kan bli. 

Vaccination ska vara frivillig men då borde även min rätt att inte trängas med ovaccinerade vara det, utan att det är jag som ska stanna hemma.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Jadu. Prova att läs lite av erfarenheterna runt om i världen i den länder där man vaccinerar folk om dom anser det hjälper något.....

Har aldrig sagt att vaccinet skulle vara helt ineffektivt. Skyddsfaktorn verkar ju dock skrivas ner dagligen så hur stort skydd ger det egentligen och hur länge.

 

Nu verkar det lobbas friskt för att barn av någon anledning ska ta det, vilket jag anser vara helt uppåt väggarna. Dom blir ju inte ens sjuka. Ska man sätta en spruta i dom var sjätte månad för att skydda dom som tagit en spruta som inte skyddar så bra? 

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Kan så vara, men många unga ligger på iva idag utan att vara i riskgrupp, men vaccinerar du dig är 4isk2n mindre att du smittar andra, eller blir sjuk själv. Läs gärna länken jag lade in tidigare.

Inte för att jag invänder i stort i huvudfrågan, men speciellt många är det inte som ligger på IVA nu, och speciellt inte många unga som inte är i riskgrupp.

Nedan siffror över inlagda på IVA idag, och det är i hela Sverige. Inte så många i min värld iaf....

 

image.png.61882128ad377e3fff56d1a37152f218.png

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

 

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Har aldrig sagt att vaccinet skulle vara helt ineffektivt. Skyddsfaktorn verkar ju dock skrivas ner dagligen så hur stort skydd ger det egentligen och hur länge.

 

Nu verkar det lobbas friskt för att barn av någon anledning ska ta det, vilket jag anser vara helt uppåt väggarna. Dom blir ju inte ens sjuka. Ska man sätta en spruta i dom var sjätte månad för att skydda dom som tagit en spruta som inte skyddar så bra? 

 

 

Så du föreslår att vi lika gärna kan skita i vaccinering helt ? Eller vad försöker du få fram ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev gst:

Kan så vara, men många unga ligger på iva idag utan att vara i riskgrupp, men vaccinerar du dig är 4isk2n mindre att du smittar andra, eller blir sjuk själv. Läs gärna länken jag lade in tidigare.

Där får du nog prestera lite annat än en åsikt. I din länk står det följande:

 

Just nu har sjukhusen i Stockholm fullt med patienter som är drabbade av olycksfall, hjärtinfarkter och liknande.

 

Såg just att @frogfishlagt in lite siffror så det behöver du inte.

 

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev frogfish:

Inte för att jag invänder i stort i huvudfrågan, men speciellt många är det inte som ligger på IVA nu, och speciellt inte många unga som inte är i riskgrupp.

Nedan siffror över inlagda på IVA idag, och det är i hela Sverige. Inte så många i min värld iaf....

 

image.png.61882128ad377e3fff56d1a37152f218.png

Det är fler än vad gst har fingrar och då uppstår det fort panik när man blir av med sina verktyg i den matematiska verktygslådan.

Oöverskådligt helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Tallviking:

Så du föreslår att vi lika gärna kan skita i vaccinering helt ? Eller vad försöker du få fram ?

Vad försöker du få fram?

Tvångsvaccinering?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Så du föreslår att vi lika gärna kan skita i vaccinering helt ? Eller vad försöker du få fram ?

Ska jag behöva skriva in "riskgrupper" i vartenda inlägg?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...