Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

Salt borde förbjudas i grundlag. 

Rostar sönder en bil på nolltid. 

Dyrt. 

 

Vore mer effektivt att förbjuda snö och is.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

On 2021-10-15 at 20:42, skrev scorpio63:

Kommer aldrig att gå över till elbil

 

Okay!

Tänker du så pga. dyrt inköpspris? Kort körsträcka? Ev. framtida straffavgifter? Dyrt att installera laddstolpe? Osäkert andrahandsvärde?Annat?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

Okay!

Tänker du så pga. dyrt inköpspris? Kort körsträcka? Ev. framtida straffavgifter? Dyrt att installera laddstolpe? Osäkert andrahandsvärde?Annat?

 

Bra sammanfattning 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev wavis:

Håller inte med där , Precis kommit från Norrland med odubbat vinterdäck , O Verkligen varit upp till fjälls o jagat på leriga o snö  vägar o då menar jag verkligen fjällvägar med stigningar upp till fjälls ömsom snö regn o sol . I mitt fall en xc70 fyrdrift så fixar man det . Visst e dubb bra i vissa lägen , Men i mitt fall från Norra skåne o upp till fjälls så kanon med odubbat..Visst på väg hem  från Sulviken Järpen o några mil neråt så hade nog dubb varit fördel i går natt med lite is på vägen men i det hela så helt klart o dubbat..

Jag förstår resonemanget med odubbat, har också kört odubbat en vinter men gått tillbaka till dubbat för att det passar mig bättre och ger mig en bättre säkerhet på de vägar jag kör på. 

Fyrhjulsdriften är naturligtvis bra för de som inte kan köra. Nu påstår jag inte att alla som kör 4wd inte kan köra. Att 4wd ökar framkomligheten är jag med på, men hur är det med säkerheten egentligen?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev M33:

Vore mer effektivt att förbjuda snö och is.

Vi får se om växthusgaserna löser detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev rolba:

Bra sammanfattning 

Skulle tro att han aldrig provat trimma en elmotor! 

Vi får se om den fria marknaden försvinner med elbilarna, nu är det inte många som kan laga en elbil. En gigantisk omställning för branchen. Som det har varit tidigare har fabrikanterna tagit så bra betalt för sina kompetenta felsökningshjälpmedel att många verkstäder inte har möjlighet att få tag på dessa. Du kan köpa mindre kraftfulla på vilken affär som helst. Att det är så är endast pga lagstadgning, och de är inte att jämföra med de som märkesverkstäderna har.

Idag har vi nog svårt att få service under semestertider, vad kommer att hända när elbilarna tar över?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag förstår resonemanget med odubbat, har också kört odubbat en vinter men gått tillbaka till dubbat för att det passar mig bättre och ger mig en bättre säkerhet på de vägar jag kör på. 

Fyrhjulsdriften är naturligtvis bra för de som inte kan köra. Nu påstår jag inte att alla som kör fwd inte kan köra. Att fwd ökar framkomligheten är jag med på, men hur är det med säkerheten egentligen?

En liten info, ingen pekpinne...

Fwd brukar man kalla framhjulsdriften -front weel drive, 4-hjulsdriften brukar förkortas 4wd så du kan säkert gissa vad det är man brukar förkorta rwd.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

En liten info, ingen pekpinne...

Fwd brukar man kalla framhjulsdriften -front weel drive 4-hjulsdriften brukar förkortas 4wd så du kan säkert gissa vad det är man brukar förkorta rwd.

Tack för förklaringen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Jag förstår resonemanget med odubbat, har också kört odubbat en vinter men gått tillbaka till dubbat för att det passar mig bättre och ger mig en bättre säkerhet på de vägar jag kör på. 

Fyrhjulsdriften är naturligtvis bra för de som inte kan köra. Nu påstår jag inte att alla som kör fwd inte kan köra. Att fwd ökar framkomligheten är jag med på, men hur är det med säkerheten egentligen?

Säkerheten med 4wd är sämre för en oerfaren eller dålig bilförare, min sambo har en Golf 4Motion och hon kör åt helvete för fort när det är halt pga hon inte känner halkan när systemen ger henne maximalt grepp i alla situationer, ABS, antispinn, antisladd och 4wd.

Det har hänt flera gånger att hon har kört förbi vår infart när hon inte kunnat får ner hastigheten tillräckligt för att kunna svänga.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

En liten info, ingen pekpinne...

Fwd brukar man kalla framhjulsdriften -front weel drive, 4-hjulsdriften brukar förkortas 4wd så du kan säkert gissa vad det är man brukar förkorta rwd.

Eller awd, all wheel drive. 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Kör dubbat på Hiluxen i Sverige  har valt odubbat på Hiluxen i Thailand.

 4 wd  i  mycket på vintern, lätt i röven är dom.  27 000 mil på den i Sverige nu efter 5 år, inte ett jävla fel, mer en spolar slang som gick av. Slit delar är det bara skivor nu sista gången  och klossar.  

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, UglyFarang said:

En liten info, ingen pekpinne...

Fwd brukar man kalla framhjulsdriften -front weel drive, 4-hjulsdriften brukar förkortas 4wd så du kan säkert gissa vad det är man brukar förkorta rwd.

Notera att RWD och FWD alltid driver på det hjul med sämst fäste. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Säkerheten med 4wd är sämre för en oerfaren eller dålig bilförare, min sambo har en Golf 4Motion och hon kör åt helvete för fort när det är halt pga hon inte känner halkan när systemen ger henne maximalt grepp i alla situationer, ABS, antispinn, antisladd och 4wd.

Det har hänt flera gånger att hon har kört förbi vår infart när hon inte kunnat får ner hastigheten tillräckligt för att kunna svänga.

Skulle nog drista mig och säga att säkerheten är sämre för så gott som alla i en awd. Naturligtvis är detta allvarligast för oerfarna eller dåliga bilförare. Men även många erfarna bilförare får en falsk känsla av att kunna köra fortare med en awd. Det viktigaste för säkerheten är ju inte att kunna köra fort utan att kunna stanna fort och säkert. Där finns ingen egentlig skillnad mellan en awd och en annan typ av framdrivning. Oavsett om bilen driver på 4, 2 eller 1 hjul så har alla bilar idag ABS bromsar som fungerar på alla 4 hjulen. Naturligtvis innebär det ingen skillnad i hur snabbt du bromsar in mellan olika framdrivningar. Utan det är andra faktorer som spelar in som t.ex däck och tyngd. Vad som är konstigt här är den utbredda missuppfattningen att en awd har bättre bromsförmåga. Har t.om. hört detta från ungdomar som nyligen tagit körkort och fått den uppfattningen från körskolan. 

 

Här är ett utdrag som ursprungligen kommer från Folksam.

FYRHJULSDRIFT ÖKAR ANTALET OLYCKOR#1170897

av volvoc70cab -  lör 06 maj 2017, 06:04

Försäkringsbolaget Folksam har gjort en studie som visar att bilar som har fyrhjulsdrift är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift.

– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.

Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.

Studien bygger på 35.000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003. De vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet var Audi A4, årsmodell 2001 och framåt, Audi A6 (1998-), Skoda Octavia (2005-), Subaru Legacy/Outback (2009-), Volvo XC60 (2008-), XC90 (2002-), V70/XC70/S80 (2000-), Volkswagen Passat (1997-), samt Nissan Qashqai (2007-).

På torrt eller vått underlag var olycksrisken densamma vare sig man kör tvåhjulsdrivet eller med 4WD.

 https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=134626

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Wangthong said:

Skulle nog drista mig och säga att säkerheten är sämre för så gott som alla i en awd. Naturligtvis är detta allvarligast för oerfarna eller dåliga bilförare. Men även många erfarna bilförare får en falsk känsla av att kunna köra fortare med en awd. Det viktigaste för säkerheten är ju inte att kunna köra fort utan att kunna stanna fort och säkert. Där finns ingen egentlig skillnad mellan en awd och en annan typ av framdrivning. Oavsett om bilen driver på 4, 2 eller 1 hjul så har alla bilar idag ABS bromsar som fungerar på alla 4 hjulen. Naturligtvis innebär det ingen skillnad i hur snabbt du bromsar in mellan olika framdrivningar. Utan det är andra faktorer som spelar in som t.ex däck och tyngd. Vad som är konstigt här är den utbredda missuppfattningen att en awd har bättre bromsförmåga. Har t.om. hört detta från ungdomar som nyligen tagit körkort och fått den uppfattningen från körskolan. 

 

Här är ett utdrag som ursprungligen kommer från Folksam.

FYRHJULSDRIFT ÖKAR ANTALET OLYCKOR#1170897

av volvoc70cab -  lör 06 maj 2017, 06:04

Försäkringsbolaget Folksam har gjort en studie som visar att bilar som har fyrhjulsdrift är inblandade i singel- eller mötesolyckor på is eller snö mellan 15-41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift.

– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.

Dessutom krockar fyrhjulsdrivna bilar med 10 procent högre hastighet på vintern.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

Folksams tester visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot driv på två hjul på blankis med upp till tre gånger bättre framkomlighet, men att fördelen sker på bekostnad av säkerheten vid andra vanligare trafiksituationer.

Studien bygger på 35.000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003. De vanligast förekommande bilarna i olycksmaterialet var Audi A4, årsmodell 2001 och framåt, Audi A6 (1998-), Skoda Octavia (2005-), Subaru Legacy/Outback (2009-), Volvo XC60 (2008-), XC90 (2002-), V70/XC70/S80 (2000-), Volkswagen Passat (1997-), samt Nissan Qashqai (2007-).

På torrt eller vått underlag var olycksrisken densamma vare sig man kör tvåhjulsdrivet eller med 4WD.

 https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=134626

 

På exakt samma sätt ger dubben en falsk säkerhet. 

 

Du märker bara senare att du tappat fästet. 

 

Dvs du flyger av vägen i en högre hastighet istället för en lägre. 

 

4wd/awd funkar ju för att inte köra fast.

Men bromssträckan är ju densamma, jag tror dom flesta märker det ganska snabbt, typ första inbromsningen. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

På exakt samma sätt ger dubben en falsk säkerhet. 

 

Du märker bara senare att du tappat fästet. 

 

Dvs du flyger av vägen i en högre hastighet istället för en lägre. 

 

4wd/awd funkar ju för att inte köra fast.

Men bromssträckan är ju densamma, jag tror dom flesta märker det ganska snabbt, typ första inbromsningen. 

 

Du påstår alltså att precis på samma sätt som att awd ger en bättre framdrivning men ingen bättre inbromsning så ger dubbdäck bättre framdrivning men ingen bättre inbromsning?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

På exakt samma sätt ger dubben en falsk säkerhet. 

 

Du märker bara senare att du tappat fästet. 

Är det inte bättre att du kommenterar något du begriper dig på ? 

Här blir det bara pinsamt tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om.

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, hobbe said:

Är det inte bättre att du kommenterar något du begriper dig på ? 

Här blir det bara pinsamt tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om.

 

Hobbe 

Du menar att ingen använder det bättre fästet till att köra fortare. 

 

Eller du verkar ju inte mena nåt alls. 

 

Intressant. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Du menar att ingen använder det bättre fästet till att köra fortare. 

 

Eller du verkar ju inte mena nåt alls. 

 

Intressant. 

 

Jag menar dubb vs dubbfritt .

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom den falska säkerheten som 4WD och dubbdäck ger , måste jag även varna för säkerhetsbälten!

 

"Säkerhetsbälten" gör antagligen (med vissa skribenters logik) att man kör fortare än vad som är lämpligt, eftersom man känner sig "Säker"...

 

Jag kör dubbfritt, sommar som vinter och är noga med att "Köra in" de dubbfria vinterdäcken i god tid innan halkan kan förväntas, så att jag inte kör på dubbfria däck med förhårdnat/torkat gummi!

 

De däcken jag "kör in" just nu har suttit på sedan September 2019, det gäller att förbereda sej för halkan!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, hobbe said:

Jag menar dubb vs dubbfritt .

 

Hobbe

Direkt saxat från trafiksäkerhetsverkets sida. 

 

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Dack/vinterdack/Vinterdack-och-trafiksakerhet/

 

 

Ingen ökning av trafikolyckor

I Oslo, Bergen och Trondheim i Norge har man infört avgifter för att få ner andelen dubbdäck. Det har lett till att mycket färre trafikanter använder dubbdäck, men de allvarliga trafikolyckorna har ändå inte ökat. En norsk studie på olycksfrekvensen finns på tøi:s webbplats.

Effects on accidents of reduced use of studded tyres in Norwegian cities - full report (pdf, 1MB, tøi:s webbplats)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Direkt saxat från trafiksäkerhetsverkets sida. 

 

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Dack/vinterdack/Vinterdack-och-trafiksakerhet/

 

 

Ingen ökning av trafikolyckor

I Oslo, Bergen och Trondheim i Norge har man infört avgifter för att få ner andelen dubbdäck. Det har lett till att mycket färre trafikanter använder dubbdäck, men de allvarliga trafikolyckorna har ändå inte ökat. En norsk studie på olycksfrekvensen finns på tøi:s webbplats.

Effects on accidents of reduced use of studded tyres in Norwegian cities - full report (pdf, 1MB, tøi:s webbplats)

https://www.aftonbladet.se/bil/a/6nVAOe/collin-vintern-kommer--vaga-vagra-odubbat

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, hobbe said:

Collin är svagt begåvad. 

 

Dessutom älskar han däcksverkstäder och att dom får sälja dubbelt så mycket däck ocht ta betalt för förvaring, han älskar att varje år få skriva tester om dubbdäck och sälja lösnummer. 

 

Han har kort sagt sina randiga skäl när han lever på reklam-intäkter. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Nicholas:

Collin är svagt begåvad. 

 

Dessutom älskar han däcksverkstäder och att dom får sälja dubbelt så mycket däck ocht ta betalt för förvaring, han älskar att varje år få skriva tester om dubbdäck och sälja lösnummer. 

 

Han har kort sagt sina randiga skäl när han lever på reklam-intäkter. 

 

 

Här har vi flera som är dumma, ursäkta svagt begåvade!

 

citat

Hur lång är bromssträckan?

Hur lång är bromssträckan med dubbdäck vid 90 km/h och vid 110 km/h vid torr respektive våt vägbana? Hur lång är bromssträckan med och utan dubbdäck vid 90 km/h och vid 110 km/h vid torr respektive våt vägbana?

Typiska värden för bromssträckan på torr asfalt och utan dubb är:
Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter.

På våt asfalt och utan dubb:
Från 90 km/h ca 50 meter och från 110 km/h ca 75 meter.

Med dubb förlängs bromssträckan obetydligt, kanske ca en meter.

Ovanstående värden gäller för en retardation på 0,8 g vilket inte en fullastad lastbil klarar av. Vanligt värde för dessa fordon är 0,45g. Detta innebär att du kan lägga till ca 30 meter i 90-fallet och ca 45 meter i 110-fallet även om ingen av dessa hastigheter är laglig för en tung lastbil med släp.

Dubbdäckens och vintedäckens inverkan märker man på is- och snöväglag. Från 90 km/h på is är en typisk bromssträcka med sommardäck ca 150 meter medan ett nytt dubbdäck ger ca 100 meter och ett dubblöst vinterdäck någonting emellan dessa värden. Ska du ha hela stoppsträckan så måste du dessutom lägga till reaktionssträckan som är 25 meter i 90 km/h och 31 meter i 110 km/tim om du reagerar på en sekund vilket är ett vanligt värde.

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmiljo/hastighet/hur-lang-ar-bromsstrackan/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Nicholas:

Collin är svagt begåvad. 

 

Dessutom älskar han däcksverkstäder och att dom får sälja dubbelt så mycket däck ocht ta betalt för förvaring, han älskar att varje år få skriva tester om dubbdäck och sälja lösnummer. 

 

Han har kort sagt sina randiga skäl när han lever på reklam-intäkter. 

 

 

Av det inlägget så funderar jag om du är så snål att du kör på sämsta typen av däck sk. året runt däck eller friktionsdäck?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Collin är svagt begåvad

Ja allt är ju relativt och relativt sett till dig i just denna fråga framstår han dock som 

en nobelpriskandidat i ett flertal kategorier......

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...