Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

On 2021-10-14 at 16:17, skrev Naam kaeng:

 

De höga bensin- och dieselpriserna ger extra pengar till statskassan. Men i takt med att elbilarna blir fler kommer skatteintäkterna att minska.

Nu kommer förslag om kilometerskatt i stället.

 

https://www.svd.se/forslag-pa-ny-bilskatt-maste-dra-in-pengar    (Betalsida)

 

https://www.bytbil.com/nyheter/kritik-nya-kilometerskatten-samst-i-varlden-32495

 

Lite detta som man är orolig för när man står i begrepp att gå över till elbil - att man rent ekonomiskt inte sparar en spänn i slutändan.

 

Staten vill ha in sina pengar och gör vad som behövs för att inflödet skall vara stabilt, oavsett vilka metoder de får ta till för att nå sitt mål.

 

 

 

 

 

 

Exakt. Därför du ska rösta på MP eller V.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

On 2021-10-14 at 16:17, skrev Naam kaeng:

 

De höga bensin- och dieselpriserna ger extra pengar till statskassan. Men i takt med att elbilarna blir fler kommer skatteintäkterna att minska.

Nu kommer förslag om kilometerskatt i stället.

 

https://www.svd.se/forslag-pa-ny-bilskatt-maste-dra-in-pengar    (Betalsida)

 

https://www.bytbil.com/nyheter/kritik-nya-kilometerskatten-samst-i-varlden-32495

 

Lite detta som man är orolig för när man står i begrepp att gå över till elbil - att man rent ekonomiskt inte sparar en spänn i slutändan.

 

Staten vill ha in sina pengar och gör vad som behövs för att inflödet skall vara stabilt, oavsett vilka metoder de får ta till för att nå sitt mål.

 

 

 

 

 

 

Jag läste för något år sedan en artikel skriven av någon eller några personer från ett svenskt studiehögsäte som ansåg att fordonsskatten borde delas upp i tre delar,

1. Utsläppen direkt från fordonet, låga utsläpp - låg skattedel.

2. Effekt, låg effekt - låg skattedel, då slitaget på vägarna blir mindre än med hög effekt.

3. Vikt, låg vikt - låg skattedel då låg vikt sliter mindre på vägarna.

 

Så en lätt bil med låg effekt och låga utsläpp skulle bli billigast att äga och en tung bil med hög vikt och höga utsläpp skulle bli dyrast att äga, ganska rättvist enlig min åsikt åtminstone vad gäller slitaget på vägarna..

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag läste för något år sedan en artikel skriven av någon eller några personer från ett svenskt studiehögsäte som ansåg att fordonsskatten borde delas upp i tre delar,

1. Utsläppen direkt från fordonet, låga utsläpp - låg skattedel.

2. Effekt, låg effekt - låg skattedel, då slitaget på vägarna blir mindre än med hög effekt.

3. Vikt, låg vikt - låg skattedel då låg vikt sliter mindre på vägarna.

 

Så en lätt bil med låg effekt och låga utsläpp skulle bli billigast att äga och en tung bil med hög vikt och höga utsläpp skulle bli dyrast att äga, ganska rättvist enlig min åsikt åtminstone vad gäller slitaget på vägarna..

Jag tror att det mest rättvisa vore att lägga vägskatten direkt på bränslet.

Då betalar den som kör mkt för sitt slitage på vägarna.

Och den som mest står i sitt garage betalar lite.

 

Idag betalar ju en familjebil samma skatt som t,ex en taxi och det tycker jag är orättvist,

då dom har så olika körsträckor per år.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, UglyFarang said:

Jag läste för något år sedan en artikel skriven av någon eller några personer från ett svenskt studiehögsäte som ansåg att fordonsskatten borde delas upp i tre delar,

1. Utsläppen direkt från fordonet, låga utsläpp - låg skattedel.

2. Effekt, låg effekt - låg skattedel, då slitaget på vägarna blir mindre än med hög effekt.

3. Vikt, låg vikt - låg skattedel då låg vikt sliter mindre på vägarna.

 

Så en lätt bil med låg effekt och låga utsläpp skulle bli billigast att äga och en tung bil med hög vikt och höga utsläpp skulle bli dyrast att äga, ganska rättvist enlig min åsikt åtminstone vad gäller slitaget på vägarna..

Dubbdäck ska ge 20 dubbel skatt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Mr Ning Ning said:

Jag tror att det mest rättvisa vore att lägga vägskatten direkt på bränslet.

Då betalar den som kör mkt för sitt slitage på vägarna.

Och den som mest står i sitt garage betalar lite.

 

Idag betalar ju en familjebil samma skatt som t,ex en taxi och det tycker jag är orättvist,

då dom har så olika körsträckor per år.

Huvuddelen av skatten ligger redan på bränslet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Dubbdäck ska ge 20 dubbel skatt. 

 

Då skall Dubbfritt ge  ännu högre skatt i norra Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev oskarnord:

Då skall Dubbfritt ge  ännu högre skatt i norra Sverige.

 

De med dubbfritt ska stanna i dikena tills våren kommer när de har åkt av vägen!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, UglyFarang said:

De med dubbfritt ska stanna i dikena tills våren kommer när de har åkt av vägen!

Stenlunga, nej tack. 

Stenskott, nej tack. 

Vindrutan täckt av stendamms-slurry, nej tack. 

 

Död åt dubbdäcken nu!!! 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Stenlunga, nej tack. 

Stenskott, nej tack. 

Vindrutan täckt av stendamms-slurry, nej tack. 

 

Död åt dubbdäcken nu!!! 

Odubbat i norrland håller bärgarfirmorna sysselsatta......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

Stenlunga, nej tack. 

Stenskott, nej tack. 

Vindrutan täckt av stendamms-slurry, nej tack. 

 

Död åt dubbdäcken nu!!! 

Jag tvivlar på att du skulle klara dej speciellt länge med dubbfritt med den jävla svartisen vi åker på här nere i sydsverige.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Stenlunga, nej tack. 

Stenskott, nej tack. 

Vindrutan täckt av stendamms-slurry, nej tack. 

 

Död åt dubbdäcken nu!!! 

Stockholmare som försöker köra bil vid snöfall, nej tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minutes ago, UglyFarang said:

Jag tvivlar på att du skulle klara dej speciellt länge med dubbfritt med den jävla svartisen vi åker på här nere i sydsverige.

Jag kör odubbat året runt. 

Sedan decennier. 

 

Jag behöver inte köra på dubb, jag kör på känsla. 

Skills. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minutes ago, Tallviking said:

Odubbat i norrland håller bärgarfirmorna sysselsatta......

Du tänker på den tunga trafiken som kör odubbat alltid. 

Inklusive alla bussar i lokaltrafik. 

Helt enligt lagboken. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

Odubbat i norrland håller bärgarfirmorna sysselsatta......

Håller inte med där , Precis kommit från Norrland med odubbat vinterdäck , O Verkligen varit upp till fjälls o jagat på leriga o snö  vägar o då menar jag verkligen fjällvägar med stigningar upp till fjälls ömsom snö regn o sol . I mitt fall en xc70 fyrdrift så fixar man det . Visst e dubb bra i vissa lägen , Men i mitt fall från Norra skåne o upp till fjälls så kanon med odubbat..Visst på väg hem  från Sulviken Järpen o några mil neråt så hade nog dubb varit fördel i går natt med lite is på vägen men i det hela så helt klart o dubbat..

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, wavis said:

Håller inte med där , Precis kommit från Norrland med odubbat vinterdäck , O Verkligen varit upp till fjälls o jagat på leriga o snö  vägar o då menar jag verkligen fjällvägar med stigningar upp till fjälls ömsom snö regn o sol . I mitt fall en xc70 fyrdrift så fixar man det . Visst e dubb bra i vissa lägen , Men i mitt fall från Norra skåne o upp till fjälls så kanon med odubbat..Visst på väg hem  från Sulviken Järpen o några mil neråt så hade nog dubb varit fördel i går natt med lite is på vägen men i det hela så helt klart o dubbat..

Amen. 

4 hjulsdrift är givetvis en självklarhet 2021. 

 

Dubb däremot, fy och usch. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wavis:

Håller inte med där , Precis kommit från Norrland med odubbat vinterdäck , O Verkligen varit upp till fjälls o jagat på leriga o snö  vägar o då menar jag verkligen fjällvägar med stigningar upp till fjälls ömsom snö regn o sol . I mitt fall en xc70 fyrdrift så fixar man det . Visst e dubb bra i vissa lägen , Men i mitt fall från Norra skåne o upp till fjälls så kanon med odubbat..Visst på väg hem  från Sulviken Järpen o några mil neråt så hade nog dubb varit fördel i går natt med lite is på vägen men i det hela så helt klart o dubbat..

Odubbat på is funkar någorlunda FÖRUTSATT att några med dubbat åkt där först och ruggat upp ytan så du får fäste

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

Amen. 

4 hjulsdrift är givetvis en självklarhet 2021. 

 

Dubb däremot, fy och usch. 

 

He he , En kompis i jaktlaget tog sin tvådrift upp i år , Inte en chans att köra på de vägarna vi har där uppe till fjälls, Den bilen fick stå hela veckan 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Tallviking said:

Odubbat på is funkar någorlunda FÖRUTSATT att några med dubbat åkt där först och ruggat upp ytan så du får fäste

Eller så kör man inte som en dåre på is, kan också vara ett alternativ. 

 

En spännande tanke, franke. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Nicholas:

Stenlunga, nej tack. 

Stenskott, nej tack. 

Vindrutan täckt av stendamms-slurry, nej tack. 

 

Död åt dubbdäcken nu!!! 

Märks att du aldrig kört bil där de saltar. Salt skulle förbjudas förstör miljö och bilar. Dessutom tror en hel del idi*ter att salt kan ersätta snöröjning. Ett bra sätt att skapa hala vägar är när saltet tinar och fryser.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Nicholas:

Du tänker på den tunga trafiken som kör odubbat alltid. 

Inklusive alla bussar i lokaltrafik. 

Helt enligt lagboken. 

 

 

Bussarna ställer in när det blir halt, har de dubbat skulle de inte behöva det. Fast när det gäller lokaltrafik är det faktiskt lika bra att de ställer in istället för att åka dubbat. 

Man ser också på avåkningarna vilka lastbilar som har dåliga däck.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Eller så kör man inte som en dåre på is, kan också vara ett alternativ. 

 

En spännande tanke, franke. 

 

Behöver inte vara is. Det finns värre väglag. Man snackar om vattenplaning men det är ännu lättare att tappa styrningen i snöslask. Dårarna är en speciell kategori, de som inte kan köra en annan kategori som inte borde vara ute på vägarna i dåligt väglag.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Wangthong said:

Märks att du aldrig kört bil där de saltar. Salt skulle förbjudas förstör miljö och bilar. Dessutom tror en hel del idi*ter att salt kan ersätta snöröjning. Ett bra sätt att skapa hala vägar är när saltet tinar och fryser.

Salt borde förbjudas i grundlag. 

Rostar sönder en bil på nolltid. 

Dyrt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Wangthong said:

Behöver inte vara is. Det finns värre väglag. Man snackar om vattenplaning men det är ännu lättare att tappa styrningen i snöslask. Dårarna är en speciell kategori, de som inte kan köra en annan kategori som inte borde vara ute på vägarna i dåligt väglag.

Om man tittar på Youtube om ryska dårar på vintern så ser man tydligt att det inte är dubb som saknas. 

 

Folk rycker i ratten tills dom flyger av vägen. 

Dom kan ha perfekt fäste tills dom blir rädda och sätter igång och jucka med ratten. 

 

Ovana att korsa snösträngar etc etc. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har vi all spolarvätska , Skulle vilja veta någon som har koll på det , Hur mycket av den skiten släpper vi ut varje år på våra vägar...... 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, wavis said:

Sen har vi all spolarvätska , Skulle vilja veta någon som har koll på det , Hur mycket av den skiten släpper vi ut varje år på våra vägar...... 

I huvudsak bara etanol så det är nog lugnt. 

Men det är ju ett jävla skit att behöva hålla på med pga det damm som rivs av med dubben. 

 

Dyrt och jobbigt, bilen måste dessutom tvättas varje vecka för att hålla salt och asfaltsdanm borta. 

 

Saltet däremot är direkt skadligt. 

Skadar naturen. 

Går ner i grundvatten. 

 

Rostar inte bara upp fordonen utan även alla vägskarvar, räcken, armering etc. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...