Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev Tommy:

Atomubåtar och de största Hangarfartygen har helt "Vanliga" kärnreaktorer, och har haft så sedan länge...

En del Ryska Isbrytare är "atomdrivna" och USA har till och med haft ett kärnkraftdrivet Lastfartyg "Savannah"...

Så jo, det seglar omkring en hel del kärnkraftverk, hur kan du ha missat detta???

 

 

MVH

Missat, och missat...jag har som sagt hört talas om Atomubåtar, men aldrig riktigt kopplat ihop det med typ Barsebäck.
Att bygga kärnkraftverk inbillar jag mig är omgärdat med en mängd föreskrifter o.s.v. men du menar att det slänger dom ihop på något slags rederi och sedan plums i böljan? :wut:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Att Batting missat något är snarare "helt normalt".....

Okej glad och sorglös skulle jag kalla det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Tallviking:

Att Batting missat något är snarare "helt normalt".....

MissAnnpassadillBatting.

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Batting:

Missat, och missat...jag har som sagt hört talas om Atomubåtar, men aldrig riktigt kopplat ihop det med typ Barsebäck.
Att bygga kärnkraftverk inbillar jag mig är omgärdat med en mängd föreskrifter o.s.v. men du menar att det slänger dom ihop på något slags rederi och sedan plums i böljan? :wut:

Snarare på nåt varv, som kan konsten att bygga kärnkraftsdrivna fartyg.

 

Rederier använder sina fartyg, de bygger dem inte.

 

Fast det gäller kanske inte statsägda fartyg om man kan kalla staten för ett rederi, typ flottan?

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Batting:

På tal om eldrivna saker, så började jag idag fundera lite över saker som drivs av annat.
Jag grunnade lite på detta med atomdrivna ubåtar.
Vad är det för skoj.
Jag har liksom bara accepterat begreppet och sedan inte tänkt så mycket mer på det, men vad fan?
Inte kan det väl sitta ett litet kärnkraftverk i de där ubåtarna?!

Jag sökte lite på sådana där ubåtar, och jo...:slow:

Det visade sig att det tydligen finns något ämne, eller metall var det kanske som heter "Torium".
Nu läste jag inte hela den där sidan, skummade bara lite.
Det hittades tydligen i Norge, men dom förstod inte riktigt dess storhet, men nu används det tydligen ungefär som Uran i små kärnkraftsverk i de där ubåtarna.
Det stod t.o.m. något om att det var någon biltillverkare som ville driva sina bilar med det.

Vad är detta, seglar det verkligen omkring små kärnkraftsverk i våra världshav?
Varför har ingen sagt något om detta?
Skulle jag inte kunna ha ett sådant där här nere i källaren.
Jag skulle förmodligen bara behöva mata in en stav sådant där Torium och sedan skulle kåken tuffa på och gå i all evighet.
Svaret på trådens fråga blir, nä vare sig nu eller sedan!
Låt oss invänta Atombilen! :559bdc4880218_haveaniceday:

Nu får du nog läsa på lite extra om Torium, det är ett grundämne som i sig inte är klyvbart utan behöver "startas upp" med mer traditionella klyvbara isotoper, typ uran 232->235 eller, och Plutonium.
För att sedan bilda klyvbara isotoper, men detta ligger en bit in i framtiden och långt över den samlade kunskapen av MPR,s nukleära experter, så även din käre Dr Watson! 

//R Oppenheimer

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tydligt att Atom(er) löser det mesta.
 

Men kom också ihåg ”Never trust an Atom, they make up everything”.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Det är tydligt att Atom(er) löser det mesta.
 

Men kom också ihåg ”Never trust an Atom, they make up everything”.

Du får ta ett studiebesök på OAP i Bangkok!

OAP.thumb.jpg.67a40929578a48411ba27964ee72a79a.jpg

 

Har sett skylten många gånger!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-21 at 22:06, skrev Tommy:

Snarare på nåt varv, som kan konsten att bygga kärnkraftsdrivna fartyg.

 

Rederier använder sina fartyg, de bygger dem inte.

 

Fast det gäller kanske inte statsägda fartyg om man kan kalla staten för ett rederi, typ flottan?

 

 

MVH

Jo men ändå.
Jag ser ju någon svetsare som står där med plåt, och jag vet ju vad folk brukar ha för låga tankar om svetsare här.
När det gäller kärnfysik ställer nog även jag mig lite tvivlande.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Batting:

Jo men ändå.
Jag ser ju någon svetsare som står där med plåt, och jag vet ju vad folk brukar ha för låga tankar om svetsare här.
När det gäller kärnfysik ställer nog även jag mig lite tvivlande.

Det är en jävla skillnad på svetsare och svetsare.

Eller hur @audirs2?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-21 at 22:06, skrev Tommy:

Snarare på nåt varv, som kan konsten att bygga kärnkraftsdrivna fartyg.

 

Rederier använder sina fartyg, de bygger dem inte.

 

Fast det gäller kanske inte statsägda fartyg om man kan kalla staten för ett rederi, typ flottan?

 

 

MVH

Ja sedan är det väl förstås rederier som beställer saker och ting, men skit samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-21 at 22:32, skrev Stefan:

Nu får du nog läsa på lite extra om Torium, det är ett grundämne som i sig inte är klyvbart utan behöver "startas upp" med mer traditionella klyvbara isotoper, typ uran 232->235 eller, och Plutonium.
För att sedan bilda klyvbara isotoper, men detta ligger en bit in i framtiden och långt över den samlade kunskapen av MPR,s nukleära experter, så även din käre Dr Watson! 

//R Oppenheimer

Och det var det någon biltillverkare som tyckte att vi skulle kunna ha i våra bilar? :slow:
Nä jag tänker inte läsa på om något.
Jag går bara omkring och är ständigt förvånad, men tack för informationen! :559bdc4880218_haveaniceday:

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Alarik:

Det är en jävla skillnad på svetsare och svetsare.

Eller hur @audirs2?

Ja en del blir Statsminister.
Är det det du menar.
Ja jag håller med dig  :grin:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tro att man hjälper miljön om man köper en elbil idag. Det är rent själbedrägeri. Matematiken pratar sitt tydliga språk. Miljöpartiet gör allt för att minska tillgången till el. Och kan inte industrier etablera sig i södra Sverige, på grund av elbris. Så lär knappast elen bli billigare. Utan tvärtom lär öka ordentligt i pris. Batterier som måste bytas efter x år är bara toppen på isberget. 

Man säger att kärnkraften inte är lönsam. Men tror fan det. Då politikerna styr prisbilden med skatter mm. Så att det inte ska löna sig att driva kärnkraftverk. 

Detta så politikerna slipper skulden för nedläggningarna. 

Att sen det finns mer att önska av tekniken är en annan sak. Det snackas om att förbjuda bensin och diesel bilar. Men så länge man inte kan trygga elflrsörjningen till vettiga priser. Så lär det inte ske. Att sen miljötalibanerna drömmer om ett samhälle utan bilar är en annan sak 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-20 at 08:37, skrev Alarik:

Det mesta av reparationsarbetet avsåg kabelproblem och bekymmer med laddningen.

Enligt We Predict hade elbilarna mer hjulproblematik på grund av att de slits mer på grund av de stora batterierna

samt att bilarna mestadels är tyngre.

Kabelproblem är nog en övergående fas. Kom ihåg 80-talet när mer och mer elektronik började invadera bilarna. Fick två ECU'er utbytta innan de kom på att det var glappkontakt. Vanligt på den tiden på nya bilar. Inte lika vanligt idag vad jag fått för mig, men elektroniken är mångt mycket mer i dagens bilar. Men de har hittat rätt kvalitet på kontakter och anpassat kablage och kontaktering så att det inte är ett stort problem längre. Dessutom kommer reparatörerna att få utbildning och erfarenhet av elbilar så att de kommer att lösa problemen snabbare.

 

Däremot kan man fundera på hur elbilarna kommer att utvecklas. De har helt klart för kort räckvid idag för att vara något annat än stadsbilar. I varje fall vill inte jag stå yte på vägarna och vänta att fylla batteriet. De som jobbar med bilen inne i stan kan kanske köra runt en hel dag och få till laddningarna när de tar fika och lunch. Längre räckvidd rimmar ju dåligt med lättare batterier. Hur länge till tar det innan batterierna utvecklats så mycket att elbilarna blir både lättare och får längre räckvidd? 

Det kanske blir så att batteribilarna blir en parantes till dess någon har insett att bränsleceller är grejor. Men det beror väl på hur det blir med utbyggnaden av laddstationer för vätgas? Och det beror väl på hur det blir med kärnkraften?  

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Wangthong:

Kabelproblem är nog en övergående fas. Kom ihåg 80-talet när mer och mer elektronik började invadera bilarna. Fick två ECU'er utbytta innan de kom på att det var glappkontakt. Vanligt på den tiden på nya bilar. Inte lika vanligt idag vad jag fått för mig, men elektroniken är mångt mycket mer i dagens bilar. Men de har hittat rätt kvalitet på kontakter och anpassat kablage och kontaktering så att det inte är ett stort problem längre. Dessutom kommer reparatörerna att få utbildning och erfarenhet av elbilar så att de kommer att lösa problemen snabbare.

 

Däremot kan man fundera på hur elbilarna kommer att utvecklas. De har helt klart för kort räckvid idag för att vara något annat än stadsbilar. I varje fall vill inte jag stå yte på vägarna och vänta att fylla batteriet. De som jobbar med bilen inne i stan kan kanske köra runt en hel dag och få till laddningarna när de tar fika och lunch. Längre räckvidd rimmar ju dåligt med lättare batterier. Hur länge till tar det innan batterierna utvecklats så mycket att elbilarna blir både lättare och får längre räckvidd? 

Det kanske blir så att batteribilarna blir en parantes till dess någon har insett att bränsleceller är grejor. Men det beror väl på hur det blir med utbyggnaden av laddstationer för vätgas? Och det beror väl på hur det blir med kärnkraften?  

Samt hur åkerierna med EL-Lasbilar ska kunna ladda sina lastbilar, dom vill ladda när dom tar sin 45:a min/rast då gäller det att det finns laddstationer

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Dolemon:

Samt hur åkerierna med EL-Lasbilar ska kunna ladda sina lastbilar, dom vill ladda när dom tar sin 45:a min/rast då gäller det att det finns laddstationer

Dom laddar medans dom kör på de elektrifierade vägarna så dom sedan kan köra på de mindre vägarna med det laddade batteriet. Pågår ett antal försök med detta både i Sverige och utomlands

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-19 at 13:11, skrev chevrolet-48:

Kunde man använda ett plast kort i km  mätaren ?

Det påstods så, men blev du påkommen så blev det dryga böter men om drevet hade släppt i sin punktsvets så blev de endast en schablon betalning och en ny vinkelväxel.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Wangthong said:

Kabelproblem är nog en övergående fas. Kom ihåg 80-talet när mer och mer elektronik började invadera bilarna. Fick två ECU'er utbytta innan de kom på att det var glappkontakt. Vanligt på den tiden på nya bilar. Inte lika vanligt idag vad jag fått för mig, men elektroniken är mångt mycket mer i dagens bilar. Men de har hittat rätt kvalitet på kontakter och anpassat kablage och kontaktering så att det inte är ett stort problem längre. Dessutom kommer reparatörerna att få utbildning och erfarenhet av elbilar så att de kommer att lösa problemen snabbare.

 

Däremot kan man fundera på hur elbilarna kommer att utvecklas. De har helt klart för kort räckvid idag för att vara något annat än stadsbilar. I varje fall vill inte jag stå yte på vägarna och vänta att fylla batteriet. De som jobbar med bilen inne i stan kan kanske köra runt en hel dag och få till laddningarna när de tar fika och lunch. Längre räckvidd rimmar ju dåligt med lättare batterier. Hur länge till tar det innan batterierna utvecklats så mycket att elbilarna blir både lättare och får längre räckvidd? 

Det kanske blir så att batteribilarna blir en parantes till dess någon har insett att bränsleceller är grejor. Men det beror väl på hur det blir med utbyggnaden av laddstationer för vätgas? Och det beror väl på hur det blir med kärnkraften?  

Med en gammal Tesla åker man utan problem Stockholm till Valdemarsvik. 

 

Det är inte direkt någon kort sträcka. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

Samt hur åkerierna med EL-Lasbilar ska kunna ladda sina lastbilar, dom vill ladda när dom tar sin 45:a min/rast då gäller det att det finns laddstationer

Dom kör nog mest troligt med bränsleceller. Den 5'e laddstationen för vätgas invigs snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Tallviking:

Dom laddar medans dom kör på de elektrifierade vägarna så dom sedan kan köra på de mindre vägarna med det laddade batteriet. Pågår ett antal försök med detta både i Sverige och utomlands

Den elektrifierade vägen i Sandviken har dom rivit. Så det blev nog ingen större succe! Däremot har de den nordligaste laddstationen för vätgas i Sandviken numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Nicholas:

Med en gammal Tesla åker man utan problem Stockholm till Valdemarsvik. 

 

Det är inte direkt någon kort sträcka. 

 

Hur gammal? Och gör man det även på vintern när det är -10 grader kallt?

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Wangthong:

Den elektrifierade vägen i Sandviken har dom rivit. Så det blev nog ingen större succe! Däremot har de den nordligaste laddstationen för vätgas i Sandviken numera.

Den nordligaste ligger i Umeå

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Wangthong:

Den elektrifierade vägen i Sandviken har dom rivit. Så det blev nog ingen större succe! Däremot har de den nordligaste laddstationen för vätgas i Sandviken numera.

https://www.ncc.se/vart-erbjudande/infrastruktur/vagar/elvagar-laddinfrastruktur/

 

https://www.forskning.se/2020/03/11/elvagar-for-tung-trafik-ar-lonsamma/#

 

Längs motorvägen mellan Hamburg och Lübeck i Tyskland pågår också ett stort test

 

https://feber.se/fordon/tyskland-borjar-testa-elvagar/397022/

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Enda fördelen med batteri är att det kommer att skapa en jäkla massa jobb och extrajobb. Det klart att NCC och de andra vill ha elvägar. Men vad vore bättre för oss konsumenter bränsleceller eller batterier?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...