Jump to content
IGNORERAD

Elbil - nu eller sen?


Oregistrerad

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    51

  • Nicholas

    28

  • UglyFarang

    22

  • Tommy

    20

On 2021-11-01 at 08:18, skrev Kenneth4618:

image.png.8c8896f4d8a67806110ff928ff226af5.png

Välkommen tillbaka

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2021-10-06 at 16:32, skrev Mankan:

Precis min tanke. Ska Bosse och Stina som inte ens äger någon bil betala elbilförarnas laddstolpar?

Så kommer det bli, även vi som inte har nån elbil kommer betala elbilens laddning, genom dyrare el. Fan vad jag blev arg när jag fattade det idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Amigo:

Så kommer det bli, även vi som inte har nån elbil kommer betala elbilens laddning, genom dyrare el. Fan vad jag blev arg när jag fattade det idag.

Men om du tänker efter så har du väl fått igen på gungorna det du förlorar i karusellen ?

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Men om du tänker efter så har du väl fått igen på gungorna det du förlorar i karusellen ?

Hur menar Du @Fritz ? Att om man blivit opererat får man inte ha en åsikt? Alla åker vi på vägarna, flera har fått vård, även avancerat vård, åker kollektivt  osv.

Jag är evigt tacksam och betalar mer än gärna min del av skatter, men vill inte bidra till andras privat åkande. Det är flera saker jag vill inte vara med o bekosta, tyvärr går det inte öronmärka skatter själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Hur menar Du @Fritz ? Att om man blivit opererat får man inte ha en åsikt? Alla åker vi på vägarna, flera har fått vård, även avancerat vård, åker kollektivt  osv.

Jag är evigt tacksam och betalar mer än gärna min del av skatter, men vill inte bidra till andras privat åkande. Det är flera saker jag vill inte vara med o bekosta, tyvärr går det inte öronmärka skatter själv.

Naturligtvis får väl du ha dina åsikter lika väl som jag får ha mina, fattas bara annat. Om din önskan att medborgarna själva skulle få bestämma hur mycket skatt man ska betala in och till vad blev det nog snabbt konkurs för Moder Svea, dess regioner och kommuner. Ingen tvekan om den saken.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Hur menar Du @Fritz ? Att om man blivit opererat får man inte ha en åsikt? Alla åker vi på vägarna, flera har fått vård, även avancerat vård, åker kollektivt  osv.

Jag är evigt tacksam och betalar mer än gärna min del av skatter, men vill inte bidra till andras privat åkande. Det är flera saker jag vill inte vara med o bekosta, tyvärr går det inte öronmärka skatter själv.

Om 5 år kanske du har en el-bil och då är det väl bra att infrastrukturen för laddstolpar finns.

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev hobbe:

Om 5 år kanske du har en el-bil och då är det väl bra att infrastrukturen för laddstolpar finns.

 

Hobbe 

Tror inte jag har nånsin råd med en el-bil. Inte ens med en begagnat. Och ifall jag har det, vill jag fortsätta betala mina egna kostnader själv, det gör jag idag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev hobbe:

Om 5 år kanske du har en el-bil och då är det väl bra att infrastrukturen för laddstolpar finns.

 

Hobbe 

Kostar att ligga på topp, kan inte förstå hur man kan köpa en elbil i dagsläget. hur mycket av våra skattepengar tror du går till att bygga bensinmackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev bambam:

Kostar att ligga på topp, kan inte förstå hur man kan köpa en elbil i dagsläget. hur mycket av våra skattepengar tror du går till att bygga bensinmackar.

Tror inte några skattepengar går till att bygga mackar öht. 

Är ingen elbilsentusiast men utvecklingen går fort så vad som gäller om 5-10 år 

är omöjligt att säga. 

 

Hobbe

 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Amigo:

Tror inte jag har nånsin råd med en el-bil. Inte ens med en begagnat. Och ifall jag har det, vill jag fortsätta betala mina egna kostnader själv, det gör jag idag med.

Finns nog en hel del som vill betala sina hälsokostnader själv också och inte via skattsedeln.

Personligen gör jag det inte. Men vart går gränsen ? 

Kommer alltid finnas saker som jag inte vill betala för men med det system vi har så blir det så.

Men skulle inte vilja ha det som i t.ex USA. 

 

Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Tror inte jag har nånsin råd med en el-bil. Inte ens med en begagnat. Och ifall jag har det, vill jag fortsätta betala mina egna kostnader själv, det gör jag idag med.

Normalt sett borde en elbil bli mycket billigare än en fosilbil. 

Att bygga in fyra elmotorer i hjulen bör kunna bli superbilligt. Du slipper motor med cylindrar, vevaxel, vattenpump, växellåda, drivaxlar, alla konstigheter för att hålla nere utsläpp, oljebyten, kamremmar, drivremmar etc. Det dyra är kaross och batterier, möjligen värmepumpar.  Problemet är att allt kommer att styras av hemliga styrsystem som bara tillverkaren vet hur länge de är programmerade för att hålla. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hobbe:

Finns nog en hel del som vill betala sina hälsokostnader själv också och inte via skattsedeln.

Personligen gör jag det inte. Men vart går gränsen ? 

Kommer alltid finnas saker som jag inte vill betala för men med det system vi har så blir det så.

Men skulle inte vilja ha det som i t.ex USA. 

 

Hobbe 

Javisst, var går gränsen. Det är väl den stora frågan.

Oftast går den där det är billigt. Den dagen man åker på stora kostnader tenderar många att inte vilja vara med längre. 

Ett exempel är väl de som klagar över dyra elpriser. Så länge det är billiga obundna priser är det bra, Nu när det är fantasipriser är det så synd om dom när de inte har pengar över att åka på semester. Vi kommer väl också snart till att ökade räntor kommer att göra det dyrare att bo. Att sänka prisbilden går alltid bra, fast även om man vet att priser kommer att öka är det inte acceptabelt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev hobbe:

Finns nog en hel del som vill betala sina hälsokostnader själv också och inte via skattsedeln.

Personligen gör jag det inte. Men vart går gränsen ? 

Kommer alltid finnas saker som jag inte vill betala för men med det system vi har så blir det så.

Men skulle inte vilja ha det som i t.ex USA. 

 

Hobbe 

Nu syftade jag på transport kostnader, Solly var otydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

Normalt sett borde en elbil bli mycket billigare än en fosilbil. 

Men av nån konstigt anledning kostar en elbil tre ggr mer än en vanlig bensin/dieselbilar. Skulle aldrig köpa en bil som jag vet kommer kosta typ 80% av nybil priset i reparation om fem år.

 

Läste nånstans att batteriet på en Kia soul EV kostar runt 400 000 SEK. Troligen inte så mycket men skrämmande mycket iallafall.

Ändrades av Amigo
rättade märket
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Amigo:

Men av nån konstigt anledning kostar en elbil tre ggr mer än en vanlig bensin/dieselbilar. Skulle aldrig köpa en bil som jag vet kommer kosta typ 80% av nybil priset i reparation om fem år.

 

Läste nånstans att batteriet på en Kia soul EV kostar runt 400 000 SEK. Troligen inte så mycket men skrämmande mycket iallafall.

Förmodligen så är de höga priserna nu en följd av höga utvecklings/omställnings-kostnader. Om 5 år har omställningen blivit standard och fosilbilarna blir dyrare och så gott som försvunnit. Batterifabrikerna har byggts så att de är i paritet med behovet, då lär priserna gå ner och det kanske blir mer standardiserade batterimoduler som säljs på autodoc och biltema. 

Man har pratat om att bilbatterier som är färdiga för utbyte ur bilen har mycket kapacitet kvar och skulle kunna användas som batterier i byggnader. Får man till ett sådant utbytessystem så kommer utbytesbatterier att betala en del av byteskostnaden. 

Ett batteri som kostar 400 000 kommer inte att finnas när/om marknaden mognar. Frågan är om det tar 5 eller 10 år för marknaden att mogna. Det som förmodligen tar längst tid är väl att få byråkraterna att ställa krav på standardisering. Om de elektroniska gränssnitten blir unika för varje batteri så kommer marknaden att sätta fantasipriser för att de vet att det är bara dom som kan fixa laddare och andra grejor som behövs till batterierna.

Fast sannolikheten till att få konkurens på batterier till bilar minskar om varje elbilsfabrikant gör anpassningskretsar som är unika för varje bilmodel. Möjligen att det växer upp en marknad som river batterier och tar reda på de riktiga cellerna och bygger upp nya ersättningsbatterier är stor. En standardisering för fastighetsanvändning skulle kunna göra begagnade bilbatterier användbara till den sektorn. En annan fara är att unika jordmetaller tar slut pga den stora efterfrågan av batterier.  

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Amigo:

Men av nån konstigt anledning kostar en elbil tre ggr mer än en vanlig bensin/dieselbilar. Skulle aldrig köpa en bil som jag vet kommer kosta typ 80% av nybil priset i reparation om fem år.

 

Läste nånstans att batteriet på en Kia soul EV kostar runt 400 000 SEK. Troligen inte så mycket men skrämmande mycket iallafall.

En annan sak man kan fundera över är hur kommer detta att påverka bilverkstäderna. Oljebyte, tändstiftsbyten, kamremsbyten, fylla glykol, etc är historia med elbilar. Kvar på servicesidan är bromsar och fram/bak-vagn samt lite kupefilter od. En stor del av intäkterna försvinner där för bilverkstäderna. 

Istället ska de diagnostisera elsystem och elmotorer. Diagnossystemen från bilfabrikanten för en fosil märkesbil antar jag idag kostar 100 000kr och uppåt. Vad kommer ett diagnossystem för en elbil att kosta. Att byta en elmotor kommer inte att ta lång tid. Min erfarenhet av elmotorer är att livslängden är lång. Hur många bilverkstäder kommer att behövas i framtiden? Mera salt och skit på vägarna skulle skapa mer problem till verkstäderna, men kan branchen lita på Greta där!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

Teslas nya 4680 batteri är ett steg i rätt riktning vad gäller "jordmetaller".

Ser ju lovande ut. 5ggr högre kapacitet och billigare att tillverka. 

Detta innebär även mindre utrymme och mindre antal celler i en bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visserligen en övergångsperiod (kan bli längre än man tror) men många bilverkstäder lär får mer att göra.

Äldre fossildrivna bilar behöver underhåll och i.o.m.a. elbilarna blir så dyra kommer många att försöka hålla liv i sin gamla trotjänare.

Bränslet blir allt dyrare, innebär att folk i gemen kanske kör mindre, men fossilbilen behöver ändå service.

Redan nu finns det tecken på att beg. fossilbilar behåller sitt värde bättre än förr = blir mer och mer eftertraktade.

Nu är det väl rosten och allt extra krimskrams bilar är utrustade med som begränsar livslängden, motorer och växellådor, avgassystem verkar hålla väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Förmodligen så är de höga priserna nu en följd av höga utvecklings/omställnings-kostnader. Om 5 år har omställningen blivit standard och fosilbilarna blir dyrare och så gott som försvunnit.

Oavsett får jag fortsätta hoppas på lottovinst innan jag kan skaffa en elbil eller en ny fossilbil, helst en drömvinst eller jackpott. Ingen förändring i sikte. 5555

Link to comment
Dela på andra sajter

Elbil kan säkert bli bra på sikt 

Problemet idag är väl politiker som inte ser skogen för alla träden står i vägen. Att driva på elbils marknaden som miljö politiker gör idag. Det skapar större problem än dom löser 

Mycket för att man samtidigt försöker göra nya lösningar på elproduktion som vindkraft mm

Samt att man snabb avvecklar säkra lösningar som kärnkraft. 

Vilket visat sig skapa stora problem. Då vindkraft inte kan leverera när elen behövs som bäst. Och det blir ju inte bättre av att politiker ljuger folket rakt upp i ansiktet. Då man påstår att det är marknaden som styr kärnkraften. Som inte är lönsam. Tror fan det. När man samtidigt dopar vindkraften. 

Efter den senaste veckan tror jag dom flesta förstår. Att ska elbilar fortsätta att utvecklas. Så krävs tillgång på el på ett annat sätt än vad vindkraft kan leverera. Jag såg ett dokument utifrån för ett par år sedan. 

Där det visade sig att USA tryckt på hela klimstdebstten hårt. Efter att man haft problem med Saudi mm

Som har stor makt över energin. Och genom detta stort politiskt inflytande över värds politiken. Och genom att komma ifrån oljeberoendet. Så stärks väst politikernas makt över folken. Då man kan styra pris och tillgång på energi. På ett helt annat sätt. Och när alla har elbilar. Så sitter ju alla i knät på politiker. Som kan styra helt som dom vill i folks liv. 

Det kanske inte är bättre att låta araber styra oljetillgång. Men på något sätt känns det som vi hamnat ur askan i elden. Då ett parti som miljöpartiet. Bara på några år lyckats förstöra den säkra energitillgången som Sverige haft 

Vilket är oerhört skrämmande 

Att bilindustrin nu snabbt utvecklar elbilar. Handlar ju mera om att dom står inför hot från maktkåta politiker. Som hotar dom med lagändringar. Vilket gör att politiker tillåts att göra i princip vad som helst. Då man skrämmer upp folket med ett hot om miljön. Och hur bråttom det är att "fixa" problemet. 

Så länge elpriserna skenar. Så finns det ingen anledning att skaffa elbil. Då jag tror att opinionen kommer att vända om vad som gynnar miljön bäst. Och när man stänger ner kärnkraftverk. Så man tvingas köra oöjekraftverk som bränner lika mycket olja på en vecka. Som hela Sveriges bil flotta bränner på ett halvår. Då förstår man att politikerna skiter i miljön. Så länge dom får makt att bestämma över folket. Och elbilen är då bara en liten patantes i det hela. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Elbil kan säkert bli bra på sikt 

Problemet idag är väl politiker som inte ser skogen för alla träden står i vägen. Att driva på elbils marknaden som miljö politiker gör idag. Det skapar större problem än dom löser 

Mycket för att man samtidigt försöker göra nya lösningar på elproduktion som vindkraft mm

Samt att man snabb avvecklar säkra lösningar som kärnkraft. 

Vilket visat sig skapa stora problem. Då vindkraft inte kan leverera när elen behövs som bäst. Och det blir ju inte bättre av att politiker ljuger folket rakt upp i ansiktet. Då man påstår att det är marknaden som styr kärnkraften. Som inte är lönsam. Tror fan det. När man samtidigt dopar vindkraften. 

Efter den senaste veckan tror jag dom flesta förstår. Att ska elbilar fortsätta att utvecklas. Så krävs tillgång på el på ett annat sätt än vad vindkraft kan leverera. Jag såg ett dokument utifrån för ett par år sedan. 

Där det visade sig att USA tryckt på hela klimstdebstten hårt. Efter att man haft problem med Saudi mm

Som har stor makt över energin. Och genom detta stort politiskt inflytande över värds politiken. Och genom att komma ifrån oljeberoendet. Så stärks väst politikernas makt över folken. Då man kan styra pris och tillgång på energi. På ett helt annat sätt. Och när alla har elbilar. Så sitter ju alla i knät på politiker. Som kan styra helt som dom vill i folks liv. 

Det kanske inte är bättre att låta araber styra oljetillgång. Men på något sätt känns det som vi hamnat ur askan i elden. Då ett parti som miljöpartiet. Bara på några år lyckats förstöra den säkra energitillgången som Sverige haft 

Vilket är oerhört skrämmande 

Att bilindustrin nu snabbt utvecklar elbilar. Handlar ju mera om att dom står inför hot från maktkåta politiker. Som hotar dom med lagändringar. Vilket gör att politiker tillåts att göra i princip vad som helst. Då man skrämmer upp folket med ett hot om miljön. Och hur bråttom det är att "fixa" problemet. 

Så länge elpriserna skenar. Så finns det ingen anledning att skaffa elbil. Då jag tror att opinionen kommer att vända om vad som gynnar miljön bäst. Och när man stänger ner kärnkraftverk. Så man tvingas köra oöjekraftverk som bränner lika mycket olja på en vecka. Som hela Sveriges bil flotta bränner på ett halvår. Då förstår man att politikerna skiter i miljön. Så länge dom får makt att bestämma över folket. Och elbilen är då bara en liten patantes i det hela. 

De som bestämmer verkar ha ögonbindlar och vara hur omottagliga för fakta som helst. Mycket av södra delarna av landets problem beror på att Tyskland lagt ner kärnkraften ska de dessutom göra sig kvitt kol så har de de dagar som det inte blåser bara rysk naturgas att förlita sig på. Förutom att vi måste också exportera till dom då de har underskott. Eftersom våra idi*ter till politiker inte insett att bygger man ut elproduktionen i norra Sverige måste man också ha kapacitet att transportera den elen till de delar av landet där den behövs. Då blir det naturligtvis problem. Ett minst lika stort problem som bristen på kärnkraft är att ryssarna ska vara europas räddare och vara såååå hjälpsamma när vår elförsörjning klappar ihop. 

 

Nu är det ju politikerna som drar upp riktlinjerna, men har de inte experter till sitt förfogande? Är dessa experter lika dumma som politikerna. Förmodligen när det gäller mp, men mp har inte så många procent av svenska folkets röster. Var finns de vettiga experterna och journalisterna som ska belysa olika typer av samhällsproblem. Håller vi på att bli ett folk där ingen vågar säga emot längre. Talar man om sanningen blir man utesluten och har ingen talan. Det verkar vara så det fungerar mer och mer i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...