Jump to content
IGNORERAD

Hur ofta duschar du?


Alarik

Recommended Posts

17 minuter sedan, skrev Batting:

Man ska ha separata vattenledningar och förmodligen väldigt stora cisterner på taken.  
Nä jag har inte direkt någon koll på vad det kostar att producera dricksvatten, men jag misstänker att det inte blir dyrare än att ställa om allt det där.
Om man räknar ut vad det kostar att tillverka en liter dricksvatten så kommer man förmodligen upp i en stor summa, men och man slår ut kostnaden på allt dricksvatten som renas så blir det antagligen en mer hanterbar summa.

Man ställer inte om. Tyskland som exempel kräver att alla nybyggen installerar regnvatteninsamling för att spola toaletterna med så kostnaden är väldigt låg

 

En normalvilla i Sverige förbrukar ca 150 kubik dricksvatten per och 30% av det spolar vi rakt ner i toaletterna. En kubik dricksvatten kostar ca 20 kr i rörlig avgift, tillkommer diverse fasta avgifter per år så på bara några få år är kostnade för regnvatten till toaletterna intjänade plus att vi minskar kraftigt vårt vattenuttag från sjöar och grundvatten (har varit stora problem med detta i flera delar av landet t.ex Öland, Skåne, Mälaren har sänk djup etc etc)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    18

  • Batting

    14

  • Alarik

    10

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

32 minuter sedan, skrev Tallviking:

Man ställer inte om. Tyskland som exempel kräver att alla nybyggen installerar regnvatteninsamling för att spola toaletterna med så kostnaden är väldigt låg

 

En normalvilla i Sverige förbrukar ca 150 kubik dricksvatten per och 30% av det spolar vi rakt ner i toaletterna. En kubik dricksvatten kostar ca 20 kr i rörlig avgift, tillkommer diverse fasta avgifter per år så på bara några få år är kostnade för regnvatten till toaletterna intjänade plus att vi minskar kraftigt vårt vattenuttag från sjöar och grundvatten (har varit stora problem med detta i flera delar av landet t.ex Öland, Skåne, Mälaren har sänk djup etc etc)

Men om jag tar vatten från sjöar och därmed även grundvatten genom att pumpa upp det, eller genom att aldrig låta det hamna där i form av regn kan väl inte spela någon som helst roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Batting:

Men om jag tar vatten från sjöar och därmed även grundvatten genom att pumpa upp det, eller genom att aldrig låta det hamna där i form av regn kan väl inte spela någon som helst roll?

Hur många hushåll kan ta sitt "toavatten" från sjöar eller grundvatten i ett modernt samhälle där majoriteten av befolkningen bor i stora hyreshus eller villaområden tror du ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev LTD:

Vidrig med folk som stinker svett på gymmet, kan avslöja att det går inte hem hos brudarna..

Duschar man ”bara” 3 gånger om dagen som jag går man nog inte om kring å stinker svett för det. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Tallviking:

Hur många hushåll kan ta sitt "toavatten" från sjöar eller grundvatten i ett modernt samhälle där majoriteten av befolkningen bor i stora hyreshus eller villaområden tror du ?

Dom flesta, eller hur tänkte du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Alarik:

Du har ta mej fan tänkt till riktigt ordentligt du Tommy.

Är man ingenjör så är man!

 

Det skulle nog ta nåt decennium att bli av med saltvattnet (och de otäcka torskarna som Göteborgs fiskeflotta dammsuger Östersjön på), men efter det så är det bara att börja exportera rent friskt sötvatten till de som vill betala för vatten, istället för att hålla på och kriga om vattnet (som de gör i Mellanöstern)!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Tallviking:

Hur många hushåll kan ta sitt "toavatten" från sjöar eller grundvatten i ett modernt samhälle där majoriteten av befolkningen bor i stora hyreshus eller villaområden tror du ?

I Sverige vet jag att det görs i Stockholm, Göteborg och storkommunen Partille, samt antagligen resten av alla hushåll i Sverige (men jag har inte forskat i ämnet)...

Känner inte till nåt ställe, som i större skala samlar regnvatten för att varken dricka eller spola toan...

 

Vart tror @Tallviking att resten av Sverige sitt toavatten ifrån, vattenflaskor?

Och hur fasen tänkte du nu???

 

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Batting:

Dom flesta, eller hur tänkte du nu?

Ja du @Batting , där har du helt rätt!

Hur fasen tänkte han TV??? 🤣🙃

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Man ställer inte om. Tyskland som exempel kräver att alla nybyggen installerar regnvatteninsamling för att spola toaletterna med så kostnaden är väldigt låg

 

En normalvilla i Sverige förbrukar ca 150 kubik dricksvatten per och 30% av det spolar vi rakt ner i toaletterna. En kubik dricksvatten kostar ca 20 kr i rörlig avgift, tillkommer diverse fasta avgifter per år så på bara några få år är kostnade för regnvatten till toaletterna intjänade plus att vi minskar kraftigt vårt vattenuttag från sjöar och grundvatten (har varit stora problem med detta i flera delar av landet t.ex Öland, Skåne, Mälaren har sänk djup etc etc)

Länge sedan jag hade koll på vattenpriserna men jag vet när man betalade 8 spänn kubiken för vattnet så var 6 spänn av det kostnad för att ta hand om avloppet.

Tänk på det när ni vattnar gräsmattan från kommunens ledning. Då skrattar de hela vägen till banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja,, går ut o pissar i trädgården så mycket jag kan på sommarhalvåret, Lurar väl staten på några öre varje gång när jag pissar ute gentemot när jag pissar inne då det kostar o till o med betalar moms på pisset jag spolar ner .  

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tommy:

I Sverige vet jag att det görs i Stockholm, Göteborg och storkommunen Partille, samt antagligen resten av alla hushåll i Sverige (men jag har inte forskat i ämnet)...

Känner inte till nåt ställe, som i större skala samlar regnvatten för att varken dricka eller spola toan...

 

Vart tror @Tallviking att resten av Sverige sitt toavatten ifrån, vattenflaskor?

Och hur fasen tänkte du nu???

 

 

 

MVH

Tror du missade att frågan var vilka som kan ta sitt "toavatten" från sjöar. Inte vilka som får sitt processade renade dricksvatten som från början tagits från sjöar

Alltså vilka hus och lägenheter kan ta vatten direkt utan att passera ett vattenverk/reningsverk för att spola sina toaletter med ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Batting:

Man ska ha separata vattenledningar och förmodligen väldigt stora cisterner på taken.  
Nä jag har inte direkt någon koll på vad det kostar att producera dricksvatten, men jag misstänker att det inte blir dyrare än att ställa om allt det där.
Om man räknar ut vad det kostar att tillverka en liter dricksvatten så kommer man förmodligen upp i en stor summa, men och man slår ut kostnaden på allt dricksvatten som renas så blir det antagligen en mer hanterbar summa.

Om man skall ha vattencisterner på taken

var skall man då ha solcellerna?   :morgon:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-03 at 02:23, skrev LTD:

På morgonen, före gymmet, efter gymmet, på kvällen och efter samkväm. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

Om man skall ha vattencisterner på taken

var skall man då ha solcellerna?   :morgon:

Ja, de är ju absolut nödvändiga för att hålla vattnet isfritt på vinterhalvåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev rolba:

Ja, de är ju absolut nödvändiga för att hålla vattnet isfritt på vinterhalvåret.

Tyskarna har cisterner i källare eller nedgrävda under trädgården normalt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-09-03 at 21:42, skrev Tallviking:

Vet du hur mycket pengar och energi det går åt att producera dricksvatten från en sjö eller källa ? Jämför det med att samla in regnvatten från taket som är tämligen enkelt och billigt

Regnvatten från taket är inte särskilt smart, var en viss herre på ett grannforum som gjorde det och drack och förstod inte varför han va så sjuk jämt, regnvatten är ju rent.

 

Jo regnvattnet är rent INNAN det hamnar på taket... 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev LTD:

Regnvatten från taket är inte särskilt smart, var en viss herre på ett grannforum som gjorde det och drack och förstod inte varför han va så sjuk jämt, regnvatten är ju rent.

 

Jo regnvattnet är rent INNAN det hamnar på taket... 

Diskussionen gällde att använda regnvatten att spola toaletterna med. DET är smart !

 

Regnvatten samlar på sig en massa skit redan i luften på vägen ner så dricka regnvatten helt utan rening är klart osmart

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tallviking:

Diskussionen gällde att använda regnvatten att spola toaletterna med. DET är smart !

 

Regnvatten samlar på sig en massa skit redan i luften på vägen ner så dricka regnvatten helt utan rening är klart osmart

Jag drack regnvatten i byn i ca 4 år.

Filtret var nån gammal t-skjorta för att slippa kottar och döda geckos i vattnet.

 

Inte helt ofiltrerat alltså. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag drack regnvatten i byn i ca 4 år.

Filtret var nån gammal t-skjorta för att slippa kottar och döda geckos i vattnet.

 

Inte helt ofiltrerat alltså. :D 

Det förklarar ju en del.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det förklarar ju en del.....

Ja, fin i kanten är jag inte. :D

 

Men att dricka regnvatten är långt ifrån det smutsigaste jag gjort i mitt liv.

 

Ätit med toksmutsiga/oljiga fingrar nästan dagligen på jobb i Sverige, även mackor. :) 

Mat uppvärmd på grenrör, också dagligen.

Krupit in i en avfallskross är nog bland det äckligaste och mest farliga jag gjort i mitt liv, ni vet en sån där med två roterande saker som strimlar allt i sitt gap, och ni kan inte gissa (eller så kan ni det) vad som finns i sådana... Kanyler, använda blöjor, glas, ren skit och en massa annat trevligt. Gapet var ca 80x50 cm och in där skulle man bara, mest för att ingen annan ville. Hehe...

 

Så att dricka lite regnvatten är helt ok, speciellt när det inte finns så mycket annat att dricka i vattenväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Ja, fin i kanten är jag inte. :D

 

Men att dricka regnvatten är långt ifrån det smutsigaste jag gjort i mitt liv.

 

Ätit med toksmutsiga/oljiga fingrar nästan dagligen på jobb i Sverige, även mackor. :) 

Mat uppvärmd på grenrör, också dagligen.

Krupit in i en avfallskross är nog bland det äckligaste och mest farliga jag gjort i mitt liv, ni vet en sån där med två roterande saker som strimlar allt i sitt gap, och ni kan inte gissa (eller så kan ni det) vad som finns i sådana... Kanyler, använda blöjor, glas, ren skit och en massa annat trevligt. Gapet var ca 80x50 cm och in där skulle man bara, mest för att ingen annan ville. Hehe...

 

Så att dricka lite regnvatten är helt ok, speciellt när det inte finns så mycket annat att dricka i vattenväg.

Lite skit rensar magen som dom säger. Regnvatten i Bangkok kanske inte är riktigt lika "hälsosamt" som i Nakhon Nowere....

 

Smyga torpedtuber är inget jag kan rekommendera. 53 cm diameter och ett antal meter långa som skall rengöras och fettas in. Gäller att inte ha klaustrofobi.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska samla regnvatten så kommer man behöva tillsätta klor eller annan onyttig kemikalie.

Och då skapar man ett nytt problem i naturen.

Jag har en kompis som tar vatten direkt ur borrad brunn i berg och han har ett elände med missfärgning och annat o toaletten.

Det är bättre att satsa på att transportera vatten i ledningar från ställen där det finns gott om det.

Vi har ju trots allt många älvar  där vattnet bara rinner ut i havet till ingen nytta.

Framför allt ska folk sluta spola ner allt möjligt som inte har i toa att göra.

För det kostar stora pengar att ta rätt på och skapar stora problem i reningsverken.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Om man ska samla regnvatten så kommer man behöva tillsätta klor eller annan onyttig kemikalie.

Och då skapar man ett nytt problem i naturen.

Jag har en kompis som tar vatten direkt ur borrad brunn i berg och han har ett elände med missfärgning och annat o toaletten.

Det är bättre att satsa på att transportera vatten i ledningar från ställen där det finns gott om det.

Vi har ju trots allt många älvar  där vattnet bara rinner ut i havet till ingen nytta.

Framför allt ska folk sluta spola ner allt möjligt som inte har i toa att göra.

För det kostar stora pengar att ta rätt på och skapar stora problem i reningsverken.

Så här fungerar ett regnvattensystem normalt i Tyskland. Är lag på att alla nybyggda fastigheter installerar detta vid byggnationen

bild.png.50b375a567fb5a2090d15438fadb8434.png

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Så här fungerar ett regnvattensystem normalt i Tyskland. Är lag på att alla nybyggda fastigheter installerar detta vid byggnationen

bild.png.50b375a567fb5a2090d15438fadb8434.png

Säkert ett vettigt alternativ..så länge det regnar tillräckligt.

Dom lär säkert få tillsätta kemikalier så inte ledningssystemet slammar igen.

Tyskland har mkt att ta igen med miljön.

Där släpper många fritidsbåtarna ut sitt avlopp direkt i vattnet t.ex.

 

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ja, fin i kanten är jag inte. :D

 

Men att dricka regnvatten är långt ifrån det smutsigaste jag gjort i mitt liv.

 

Ätit med toksmutsiga/oljiga fingrar nästan dagligen på jobb i Sverige, även mackor. :) 

Mat uppvärmd på grenrör, också dagligen.

Krupit in i en avfallskross är nog bland det äckligaste och mest farliga jag gjort i mitt liv, ni vet en sån där med två roterande saker som strimlar allt i sitt gap, och ni kan inte gissa (eller så kan ni det) vad som finns i sådana... Kanyler, använda blöjor, glas, ren skit och en massa annat trevligt. Gapet var ca 80x50 cm och in där skulle man bara, mest för att ingen annan ville. Hehe...

 

Så att dricka lite regnvatten är helt ok, speciellt när det inte finns så mycket annat att dricka i vattenväg.

Såna komprimatorer får jag in ibland! Maskar är det åxå i dom ibland! Mums!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...