Jump to content
IGNORERAD

Samma internet i 2 lägenheter


Dalton

Recommended Posts

Vi bor i en 4:a på andra vån, och dottern har ettan över oss. Tyvärr räcker inte vårat wifi dit även att vi har wifi förstärkare i fönstret som är rakt under hennes fönster, så hon ligger med den där jäkla mobilen 24-7 nere hos oss. Idag får vi in fiber i lägenheten och tänkte göra ett lite seriösare försök att få upp signal även till henne. Vad rekommenderas? En bättre förstärkare? Eller går det dra upp nån kabel till ett separat modem hos henne som ger ut wifi signal? Ska wifi förstärkaren vara nere hos oss eller uppe hos henne? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dalton

    5

  • andrejsdenruskige

    4

  • Mankan

    4

  • Tommy

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tänk dock på att ni bryter troligen mot ert internetavtal om ni delar internet till två lägenheter och riskerar avstängning om någon kommer på det

 

Bästa lösningen är att dra en nätverkskabel från din router nere hos dig ut genom ett fönster och upp till dotterns lägenhet, in genom ett fönster där och till en accesspunkt där typ denna

 

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/repeater-for-tradlost-natverk/tp-link-re450-wifi-repeater-ac1750-p61260

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 minuter sedan, skrev Dalton:

Vi bor i en 4:a på andra vån, och dottern har ettan över oss. Tyvärr räcker inte vårat wifi dit även att vi har wifi förstärkare i fönstret som är rakt under hennes fönster, så hon ligger med den där jäkla mobilen 24-7 nere hos oss. Idag får vi in fiber i lägenheten och tänkte göra ett lite seriösare försök att få upp signal även till henne. Vad rekommenderas? En bättre förstärkare? Eller går det dra upp nån kabel till ett separat modem hos henne som ger ut wifi signal? Ska wifi förstärkaren vara nere hos oss eller uppe hos henne? 

Har ni fönster i närheten av varandra så borde det fungera bra med någon mesh-lösning. Då får hon en egen router i hennes fönster och ni kan ha en i erat. Låter lite overkill, men ingenting är overkill så länge det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor ni i en bunker?

Jag kan kolla på live film i källaren under garaget och det är ca 50 m från routern i huset. Garagekällaren är verkligen en bunker.

Testa med extendern uppe hos henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Dra en LAN kabel till ettan, sen kan man dela via lap-top eller en förstärkare.

Du menar typ som som Tallviking skrev i första svaret, och ja det fungerar naturligtvis. Det låter dock smidigare med en mesh-lösning om man kan få det att fungera. Att dra en nätverkskabel ute efter fasaden på en bostad eller hyresrättsfastighet (som jag tolkar det handlar om) känns inte som en lösning hyresvärden skulle uppskatta.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Tänk dock på att ni bryter troligen mot ert internetavtal om ni delar internet till två lägenheter och riskerar avstängning om någon kommer på det

Enda chansen att de skulle hända vore väl om någon nitisk tomte skulle anmäla dem.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett hyreshus, men privatägt och väldigt bra hyresvärd. Inte omöjlig på något sätt och bryr sig inte om det hänger en kabel där. Ett mindre hus med 4 lägenheter i och ända huset han äger så han är smidig att ha å göra med. ”Lägenheten” uppe är egentligen ingen lägenhet utan bara ett rum, saknas kök, dusch, toa, vatten osv och dottern som bor där är 15, så tror inte det räknas som en lägenhet så sätt… bara en liten swish var månad också så inget papper/kontrakt på att det är en lägenhet… 

Huset är väldigt lyhört och halvtunna träväggar så ingen bunker på något vis, men vi har routern i ena änden av lägenheten och ca 15 meter längre bort i vardagsrummet är det jätte dålig wifi mottagning… Använder Telias router som man får med i abonnemanget, så kanske är så det räcker att byta router till något bättre?? 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Dalton:

Det är ett hyreshus, men privatägt och väldigt bra hyresvärd. Inte omöjlig på något sätt och bryr sig inte om det hänger en kabel där. Ett mindre hus med 4 lägenheter i och ända huset han äger så han är smidig att ha å göra med. ”Lägenheten” uppe är egentligen ingen lägenhet utan bara ett rum, saknas kök, dusch, toa, vatten osv och dottern som bor där är 15, så tror inte det räknas som en lägenhet så sätt… bara en liten swish var månad också så inget papper/kontrakt på att det är en lägenhet… 

Huset är väldigt lyhört och halvtunna träväggar så ingen bunker på något vis, men vi har routern i ena änden av lägenheten och ca 15 meter längre bort i vardagsrummet är det jätte dålig wifi mottagning… Använder Telias router som man får med i abonnemanget, så kanske är så det räcker att byta router till något bättre?? 

Då låter det i mina öron som ett mesh-nät är något för dig. Oavsett dotterns övervåning eller ej.

 

https://www.elgiganten.se/cms/mesh-tradlost-internet/tradlost-mesh-natverkssystem/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
34 minuter sedan, skrev Mankan:

Du menar typ som som Tallviking skrev i första svaret, och ja det fungerar naturligtvis. Det låter dock smidigare med en mesh-lösning om man kan få det att fungera. Att dra en nätverkskabel ute efter fasaden på en bostad eller hyresrättsfastighet (som jag tolkar det handlar om) känns inte som en lösning hyresvärden skulle uppskatta.

Borra hål i fönsterkarmen brukar inte heller vara populärt

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Dalton:

Det är ett hyreshus, men privatägt och väldigt bra hyresvärd. Inte omöjlig på något sätt och bryr sig inte om det hänger en kabel där. Ett mindre hus med 4 lägenheter i och ända huset han äger så han är smidig att ha å göra med. ”Lägenheten” uppe är egentligen ingen lägenhet utan bara ett rum, saknas kök, dusch, toa, vatten osv och dottern som bor där är 15, så tror inte det räknas som en lägenhet så sätt… bara en liten swish var månad också så inget papper/kontrakt på att det är en lägenhet… 

Huset är väldigt lyhört och halvtunna träväggar så ingen bunker på något vis, men vi har routern i ena änden av lägenheten och ca 15 meter längre bort i vardagsrummet är det jätte dålig wifi mottagning… Använder Telias router som man får med i abonnemanget, så kanske är så det räcker att byta router till något bättre?? 

Telias router som ingår i abonnemangen är riktigt skit så kanske du skall börja med att bara byta router till en rejäl burk med mer "power" så kanske problemet är löst

Speciellt om det är ett äldre hus med kanske träbjälklag och inte betong med massor av armeringsjärn i

 

Har du så bra kontakt med värden kanske du även kan be honom om hjälp att dra en nätverkskabel upp till rummet där uppe inomhus genom golv eller annat möjlig väg

 

Och om det inte är en "riktig" lägenhet där uppe bryter du nog inte heller mot avtalet om du ser till att internet är tillgängligt även i "dotterns rum"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Mankan:

Enda chansen att de skulle hända vore väl om någon nitisk tomte skulle anmäla dem.

Skrev så enbart för att slippa alla påhopp jag skulle fått annars om att jag satt och föreslog en lösning som var emot "reglerna"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
37 minuter sedan, skrev Dalton:

Det är ett hyreshus, men privatägt och väldigt bra hyresvärd. Inte omöjlig på något sätt och bryr sig inte om det hänger en kabel där. Ett mindre hus med 4 lägenheter i och ända huset han äger så han är smidig att ha å göra med. ”Lägenheten” uppe är egentligen ingen lägenhet utan bara ett rum, saknas kök, dusch, toa, vatten osv och dottern som bor där är 15, så tror inte det räknas som en lägenhet så sätt… bara en liten swish var månad också så inget papper/kontrakt på att det är en lägenhet… 

Huset är väldigt lyhört och halvtunna träväggar så ingen bunker på något vis, men vi har routern i ena änden av lägenheten och ca 15 meter längre bort i vardagsrummet är det jätte dålig wifi mottagning… Använder Telias router som man får med i abonnemanget, så kanske är så det räcker att byta router till något bättre?? 

Min teliarouter är inte ens uppackad från kartongen.

Nu är det iofs dumt att köpa en ny router och så kanske samma problem uppstår. Kolla om du kan låna en router av en eller annan för att eliminera det problemet.
Kan du dra kabel så går det bra, men jag räknar med att dottern fortfarande vill ha trådlöst, så det blir en router i änden på den kabeln ändå. 
 

Kör loss på något meshnätverk. 
Det hade jag gjort…..och jag gör aldrig fel.  

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dalton:

Det är ett hyreshus, men privatägt och väldigt bra hyresvärd. Inte omöjlig på något sätt och bryr sig inte om det hänger en kabel där. Ett mindre hus med 4 lägenheter i och ända huset han äger så han är smidig att ha å göra med. ”Lägenheten” uppe är egentligen ingen lägenhet utan bara ett rum, saknas kök, dusch, toa, vatten osv och dottern som bor där är 15, så tror inte det räknas som en lägenhet så sätt… bara en liten swish var månad också så inget papper/kontrakt på att det är en lägenhet… 

Huset är väldigt lyhört och halvtunna träväggar så ingen bunker på något vis, men vi har routern i ena änden av lägenheten och ca 15 meter längre bort i vardagsrummet är det jätte dålig wifi mottagning… Använder Telias router som man får med i abonnemanget, så kanske är så det räcker att byta router till något bättre?? 

Du får väl en ny router när de drar in fiber så det kanske räcker för att få en tillfredsställande uppkoppling.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
27 minuter sedan, skrev rolba:

Du får väl en ny router när de drar in fiber så det kanske räcker för att få en tillfredsställande uppkoppling.

Ja, det lär han ju få.
Fungerar det med den så slipper han ju krångla.
Fungerar det inte så kan han glo på något meshnätverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix ingen ny router, utan ska fortsätta att använda telias adsl router tydligen…. Så samma nätverksnamn, lösenord osv som tidigare… Så imorgon ska det gå från adsl till fiber 250/250… Så får väl se hur det går med det.. Jag är ute till havs på jobb så är tanten som får styra med det där imorgon 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Dalton:

Nix ingen ny router, utan ska fortsätta att använda telias adsl router tydligen…. Så samma nätverksnamn, lösenord osv som tidigare… Så imorgon ska det gå från adsl till fiber 250/250… Så får väl se hur det går med det.. Jag är ute till havs på jobb så är tanten som får styra med det där imorgon 

Varför inte testa att flytta routern ni har nu, till en mer central plats i lägenheten, en längre kabel bara?

Jag har naturligtvis ingen aning om hur er och dotterns lägenhet är placerade i förhållande till varandra, men det har ju ni.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Min teliarouter är inte ens uppackad från kartongen.

Nu är det iofs dumt att köpa en ny router och så kanske samma problem uppstår. Kolla om du kan låna en router av en eller annan för att eliminera det problemet.
Kan du dra kabel så går det bra, men jag räknar med att dottern fortfarande vill ha trådlöst, så det blir en router i änden på den kabeln ändå. 
 

Kör loss på något meshnätverk. 
Det hade jag gjort…..och jag gör aldrig fel.  

Om det inte funkar med en bättre router, så finns det ju "Öppet Köp", eftersom det verkar mest troligt att Dalton bor i Sverige (Telia).

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev HighWai:

Snålålar! 

Skaffa ett eget abonnemang till dottern menar du antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan göra som snåljåparna i byn gör skaffa fiber sedan dela med ett par stycken på sk radiolänk... (Kjell.com)

 

 

Bästa är ha ett bra ett bra 4g tele abbonemang ca 600kr med extra kort obegränsad surf....

Själv har jag telenor men finns många andra bra leverantörer...😀

 

Never forget: Robots will kill you.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Oskarudon:

Kan göra som snåljåparna i byn gör skaffa fiber sedan dela med ett par stycken på sk radiolänk... (Kjell.com)

 

 

Bästa är ha ett bra ett bra 4g tele abbonemang ca 600kr med extra kort obegränsad surf....

Själv har jag telenor men finns många andra bra leverantörer...😀

 

Vi har familjeabbonnemang med Telenor, 4 pers, alla har obegränsad surf i Sverige och 100Gb/månad i Thailand.

Fria samtal mellan oss även när några är i Thailand, känns bra även om det är lite smådyrt, men egentligen helt överkomligt, ca 1000Kr i månaden.

 

Det är bekvämt att aldrig behöva snåla med surfandet!

Och har också fått nya mobiler, med försäkring, bara jag binder upp mej i 2 år, dotterns mobil pajade 3 gånger förra året (Min 2 gånger, jag tappade den en gång och Jasmine hoppade i poolen med den en gång), ny lur mot 500Kr i självrisk varje gång.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...