Jump to content
IGNORERAD

Tredje dos


Nicholas

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev Alarik:

En tredje dos för personer över 65 år kan bli aktuell efter årsskiftet, tror vaccinforskaren

Matti Sällberg. Men det kommer sannolikt inte att räcka.

– Det är troligt att vi kommer att behöva ge fyra eller fem doser. Frågan är bara när de ska delas ut, säger han i SVT:s Morgonstudion.

I ett första skede ska den tredje dosen bara erbjudas riskgrupper, säger Sällberg.

Räcker det med fem doser? Troligt att det behövs en spruta varje år framöver.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-kan-behova-fyra-till-fem-vaccindoser

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jed

    8

  • Jive

    5

  • Wangthong

    5

  • LTD

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag vart smittad och fick Covid vid nyår, det kändes som en rätt tuff influensa.

Testade mej själv flera gånger om dagen med en Puls-oximeter, en liten apparat som mäter syrehalten i kroppen och pulsen, ett Normalt värde på syrehalten är 98-99, jag låg som sämst ner mot 80, kollade med vårdcentralen och fick höra att om jag gick ner under 80, så var det en bra idé att uppsöka sjukhus.

 

Blev friskare efter 3-4 dagar och 7 dagar efter nyår var jag och tog en test för att se om jag hade viruset.

 

Fick svaret "Vi kan inte svara på det, kanske, kanske inte???".

 

Väntade 2 veckor och tog ett antikroppstest, och jag hade 2 olika sorters antikroppar (av 2 möjliga), så visst hade jag haft Covid.

 

2 månader senare fick jag erbjudande om vaccin, och samtidigt var nån forskare ute i pressen och sa "Om man redan har antikroppar, så kommer man att få ett starkare skydd av vaccinet än de som inte har antikroppar", så jag tog 2 doser med några veckors mellanrum.

 

En tredje dos? osäker, det känns som att jag bör ha ett gott skydd som det är, jag avvaktar men litar även fortsatt på läkare och forskare, för sån är jag.

 

 

Lite off topic!

Jag ser att Mr ATM lämnat MPR för stunden, nån som vet varför? Fick han Covid trots D-vitaminer och skäms som en hund???

Eller var det nåt annat?

 

 

MVH

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Jag vart smittad och fick Covid vid nyår, det kändes som en rätt tuff influensa.

Testade mej själv flera gånger om dagen med en Puls-oximeter, en liten apparat som mäter syrehalten i kroppen och pulsen, ett Normalt värde på syrehalten är 98-99, jag låg som sämst ner mot 80, kollade med vårdcentralen och fick höra att om jag gick ner under 80, så var det en bra idé att uppsöka sjukhus.

 

Blev friskare efter 3-4 dagar och 7 dagar efter nyår var jag och tog en test för att se om jag hade viruset.

 

Fick svaret "Vi kan inte svara på det, kanske, kanske inte???".

 

Väntade 2 veckor och tog ett antikroppstest, och jag hade 2 olika sorters antikroppar (av 2 möjliga), så visst hade jag haft Covid.

 

2 månader senare fick jag erbjudande om vaccin, och samtidigt var nån forskare ute i pressen och sa "Om man redan har antikroppar, så kommer man att få ett starkare skydd av vaccinet än de som inte har antikroppar", så jag tog 2 doser med några veckors mellanrum.

 

En tredje dos? osäker, det känns som att jag bör ha ett gott skydd som det är, jag avvaktar men litar även fortsatt på läkare och forskare, för sån är jag.

 

 

Lite off topic!

Jag ser att Mr ATM lämnat MPR för stunden, nån som vet varför? Fick han Covid trots D-vitaminer och skäms som en hund???

Eller var det nåt annat?

 

 

MVH

 

 

Gjorde själv samma resa första delen av december. Fick konstaterat med test. Kände mig lite matt men inga problem att syresätta.

Tog antikroppstest och hade också två typer av antikroppar. Skulle normalt vänta 15 minuter men efter 5 min sa hon att det kunde inte bli rödare. Den kraftigaste reaktion hon sett. 

Frugan fick i april låg inne nästan två månader blev utskriven med syrgaskoncentrator, är fortfarande inte frisk. 

Har också skaffat en puls-oximeter för att hålla koll på frugans syresättning. Sjukhuset har sagt att en syresättning under 90 är inte bra. Då drar vi på mera flöde, vi kommer upp i 5 lpm på koncentratorn. På sjukhuset hade hon mycket mera. Nu klarar hon sig utan koncentrator i vila men måste ha 3 lpm i arbete nu.

 

Hur känns det när man ligger ner mot 80 i syresättning? 

Värst var det när frugan fick en infektion och började frossa på natten. Då låg hon ner mot 80 då blev jag riktigt rädd. Hon skakade så jag vet ej hur tillförlitligheten på mätaren var. Pulsen ökade hela tiden. Men jag drog på koncentratorn alt vad den kunde då blev det tillslut bättre. När ambulansen kom var syresättningen ca 91 och pulsen 110.  

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det känns som att vara helt slutkörd och bli andfådd av att ställa sig upp...

Dagen då jag mådde som värst var jag ändå utomhus och gick ca 300 meter, det var ingen bra idé.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter samtal med transplantations avd i Göteborg har jag bestämt att inte ta tredje eller fler doser.

Visst är det upp till mig själv att bestämma men jag ville ha en experts åsikt och den gick i samma linje som mitt.

 

Övrigt tror jag starkt att det kommer bli årlig spruta liksom med influensa, Covid är här för att stanna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...